Vanteiden oikaisu

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Vanteiden oikaisu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kävin juuri äsken hakemassa tilaamani uudet kesärenkaat ja rengasliike heitti ne alle. Kaveri, joka oli laittanut renkaat vanteille totesi, että yksi vanne on vähän kiero.

Käytin vanteet pari vuotta sitten Amriffillä, kun kuulin saman jutun eräältä toiselta rengaspajalta.

Amriffin kaveri sanoi mulle, että mikään noista vanteista ei ollut kiero.
Eli mitä helvettiä tässä enää uskoo, kun toiset väittää toista ja toiset toista :roll: :evil:

Onko joku käynyt viime aikoina oikaisuttamassa vanteita Amriffillä ja mitä se on maksanut?

Onko pääkaupunkiseudulla muita puljuja, jotka oikovat vanteita? Järvenpää on kuitenkin suht kaukana :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vanteiden oikaisu

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo Sensonic kirjoitti:Amriffin kaveri sanoi mulle, että mikään noista vanteista ei ollut kiero.
Eli mitä helvettiä tässä enää uskoo, kun toiset väittää toista ja toiset toista :roll: :evil:
Tuossa on pari vuotta väliä, saattaa useampikin täräys olla tullu.
Itse laitatin käyttämättömät(vuosileima -93) vanteet alle marraskuussa ja nyt kun niihin vaihdettiin kesäkumit niin jo oli yhdessä vanteessa heittoa.

Tuon näkee rengaskoneessa aika hyvin, varsinkin jos virittää jonkun tikun mitä vasten pääsee katteleen.
Omasta vanteesta tuli melko hyvä parilla reilulla lekan napautuksella(liimapaino välissä).
Turbo Sensonic kirjoitti: Onko pääkaupunkiseudulla muita puljuja, jotka oikovat vanteita? Järvenpää on kuitenkin suht kaukana :roll:
Kaukana? Alle 50kilsaa... :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanteiden oikaisu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:Kaukana? Alle 50kilsaa... :roll:
Niin, jos olisi akselilla Helsinki-Espoo-Vantaa, niin helpottaisi jo huomattavasti :wink:

Täytyy ilmeisesti jättää tuo vanteen oikaisu siihen, kun taas joutuu vaihtamaan talvirenkaat kesärenkaiden tilalle, ellei sitten löydä uutta vannetta kohtuuhintaan esim. Bildelsbasenin tai SDCC:n laareista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kummallisia "pitkiä" matkoja teillä... Ite oon ainakin oikonut omassa autotallissa vanteita ja on tullut ihan hyviä. Mitään ihan järkyttäviä tai todella loivia lynttyjähän ei tuolla tyylillä kyllä korjailla...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jaa, ekös sulla ollut 9-5 vectorin vanteet satkussa?
Ne taitaa olla ronallin vanteita kuten 17" double spoket.
Muutama vuos takaperin faijan 9-3 turbojubileessä
oli double spoket(og9-3 aero vaneet). Siinä oli
kolmet vanteet kierot, eikä sitä autoa ollut pahemmin mihinkään
kanttariin taikka kuoppaan ajettu. Taitavat ronallit olla melko pehmeitä.

:roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vjbremer kirjoitti:Jaa, ekös sulla ollut 9-5 vectorin vanteet satkussa?
Ne taitaa olla ronallin vanteita kuten 17" double spoket.
Muutama vuos takaperin faijan 9-3 turbojubileessä
oli double spoket(og9-3 aero vaneet). Siinä oli
kolmet vanteet kierot, eikä sitä autoa ollut pahemmin mihinkään
kanttariin taikka kuoppaan ajettu. Taitavat ronallit olla melko pehmeitä.

:roll:
Joo, on. Ja ne on Ronalin.
En mä usko, että nuo Ronalin vanteet on erityisen "pehmeitä", mutta mun vanteet on ainakin peräisin kolariautosta. Ostin nuo vanteet 2001 eräältä Bildelsbaseniin kuuluvalta ruotsalaiselta purkupajalta. 9-5 Vector -vannesatsi + 200 km ajetut Michelin Premacy -renkaat, maksoivat silloin yhteensä 5500 vanhaa markkaa.

Ilmeisesti tuo yksi vanne on saanut vähän pahaa siinä kolarissa, mutta en ole itse lyönyt/ajanut sitä mihinkään kanttariin tms.

Ihme juttu vaan, että nyt on jo kahdessa rengasliikkeessä sanottu mulle, että vanne on kiero, mutta Amriffillä sanottiin, että se on ihan OK. Olisikohan heillä tietyt "toleranssit" sen suhteen, mikä on kiero ja ei-kiero vanne :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juke
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 11:15

Viesti Kirjoittaja juke »

Jos vanne on kiero, siis oikein kunnolla kiero, sen näkee kyllä silmällä. Nosta rengas ylös ja pyörittele sitä. Jos se heittää, kyllä sen näkee. Vanteen oikaiseminen on perseestä. Oli ja on kakkosautona Volvo jonka kaikki vanteet ajoin kieroon. Kahta niistä oikaistiin, mutta paskoja niistä tuli. Kunnon rengasliikkeet eivät edes suostu moista tekemään. Kavero joka lekalla suoristelee niitä, ei taida ajaa yli 20 km/h. Eli vanteet roskiin, perävaunuun tai myy tyhmälle.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onhan noita ihan vanteenoikaisulaitteita, ainakin L-Weld Lappeenrannassa tekee kuulema hyvää jälkeä.
Foxbody turbo
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

sarka kirjoitti:Kummallisia "pitkiä" matkoja teillä... Ite oon ainakin oikonut omassa autotallissa vanteita ja on tullut ihan hyviä. Mitään ihan järkyttäviä tai todella loivia lynttyjähän ei tuolla tyylillä kyllä korjailla...
voisin koettaa oikaista yhtä halpisvannetta talvikäyttöön, ootko kiinnittänyt vanteen johonkin ennen lekaa vai miten? onko ne olleet soikeita vai oliko sivuttaisheittoa?
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Amriffista on hyviä kokemuksia. Oikaisutin siellä jotain vuosia sitten 3 Viggenin alkuperäistä kieroa vannetta ja hyvät tulivat. Tosin yhdestä vanteesta oli vähän kiilto lähtenyt kun koitti sormella, mutta ei juuri näkyvästi. Joka tapauksessa eivät ole enää kierot! :D

Hintaa en tarkalleen muista, mutta olisikohan ollut 30 eur/kpl.

Vanteet eivät ole enää käytössä, mutta kun niillä ajoi yli vuoden oikaisun jälkeen ei mitään ongelmia ilmennyt. Rengasliikkeessäkin todettiin ihan suoriksi.

Amriffin kaveri sanoi muuten myös, että autoliikkeet lähettävät vanteita heille oikaistaviksi ihan koko Suomea myöden.

Voin suositella.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Japso kirjoitti:Onhan noita ihan vanteenoikaisulaitteita, ainakin L-Weld Lappeenrannassa tekee kuulema hyvää jälkeä.
Joo mut jos Järvenpää on jo kehäkolmosen ulkopuolella niin Lappeenrantahan on jo ulkomailla. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

moksu kirjoitti:
Japso kirjoitti:Onhan noita ihan vanteenoikaisulaitteita, ainakin L-Weld Lappeenrannassa tekee kuulema hyvää jälkeä.
Joo mut jos Järvenpää on jo kehäkolmosen ulkopuolella niin Lappeenrantahan on jo ulkomailla. :wink:
Juu, mutta toi oma kommentti oli lähinnä tähän tarkoitettu:
Jos vanne on kiero, siis oikein kunnolla kiero, sen näkee kyllä silmällä. Nosta rengas ylös ja pyörittele sitä. Jos se heittää, kyllä sen näkee. Vanteen oikaiseminen on perseestä. Oli ja on kakkosautona Volvo jonka kaikki vanteet ajoin kieroon. Kahta niistä oikaistiin, mutta paskoja niistä tuli. Kunnon rengasliikkeet eivät edes suostu moista tekemään. Kavero joka lekalla suoristelee niitä, ei taida ajaa yli 20 km/h. Eli vanteet roskiin, perävaunuun tai myy tyhmälle.
Foxbody turbo
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Otetaas vanhaa aihetta pinnalle..oikasutin kaksi viime syksynä vääntynyttä vannetta L-Weldissä, hintaa kerty 50€+alv ja jälki on erinomaista (tai paremminkin niitä jälkiä ei löydy millään :D ) eikä heittoja ole kellolla eikä tasapainokoneella mitattuna. Samala tuli saatua pikainen esittely oikaisulaitteen toiminnasta :).
Foxbody turbo
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Sanoisin näin että kyllä sitä oikaisua tehtään muillekkin osille kun vanteille esim vaihteistojen akselitkin aikaistaa ihan vaan raakasti parilla heittokelloja nojaten akselin ja v tukien päälle prässiin. vääntyvät karkasussa aika paljon .Olen sorvissa oikaissu joskus kuorma auton vanteita ja hyvin on toimineet . Kaiki tietenkin ei ole oikasitavissa jos ovat ihan paskan a mutta hieman osumaa saaneet toimii moitteetta.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Vanteiden oikaisu

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko tästä kokemusta?

http://www.vanteenoikaisu.fi/

Pojan crossspoket on kaikki sisäreunstaan saaneet kipeää. Ulko reunat on OK
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin