Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Garrett BB-ahtimen öljynippatilaus
Olen tilaamassa ATP-turbolta jenkeistä ainakin TeePeelle yhden öljynipan, joita on ollut kovin hankala saada Suomesta. Postikulut varsin kohtuulliset, kunhan ei hirveätä kasaa tartte tilata. Pari kolme nippaa voin pistää tilaukseen, jos halukkuutta löytyy. Takaraja sunnuntai-ilta 24:00.
Tämä nippa on kyseessä. Kyselyt/tilaukset yv:nä kiitos.
Matti
Tämä nippa on kyseessä. Kyselyt/tilaukset yv:nä kiitos.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Paljonkohan tuo nippa tulee maksamaan toimituskuluineen?
Jos vaikka ostaisi varoiksi ja hankkisi vaikka potun....
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuo AN-flare, joka tuossa nipassa on, on lähes täysin identtinen 37deg SAE flaren kanssa... niin identtinen että ei ole väliä vaikka sekoitetaan osia kunhan ei tehdä sitä lentolaitteissa.
Elikkäs esimerkiksi Parkerin TripleLok liittimet ovat sopivia... tai oikeastaan lähestulkoon mikä hyvänsä ns. JIC-liittimet.
Kannattaa vielä käydä katselemassa hydrauliikkaliikkeessä sopivia liittimiä... JIC-liittimiä löytyy helposti UNF, NPTF, BSP, BSPT ja metrisille jengoille.
Esim Hytar:
http://www.avs-yhtiot.fi/luettelo-hytar ... _nipat.pdf
Sen kuristimen sinne sisälle saa vääntämällä liittimen runkoon jengan ja kiertämällä sinne pidätinruuvin, johon on porattu sopiva reikä.
Elikkäs esimerkiksi Parkerin TripleLok liittimet ovat sopivia... tai oikeastaan lähestulkoon mikä hyvänsä ns. JIC-liittimet.
Kannattaa vielä käydä katselemassa hydrauliikkaliikkeessä sopivia liittimiä... JIC-liittimiä löytyy helposti UNF, NPTF, BSP, BSPT ja metrisille jengoille.
Esim Hytar:
http://www.avs-yhtiot.fi/luettelo-hytar ... _nipat.pdf
Sen kuristimen sinne sisälle saa vääntämällä liittimen runkoon jengan ja kiertämällä sinne pidätinruuvin, johon on porattu sopiva reikä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Mielenkiintoista... Ihmeellistä että hydrauliikaliikkeistä dunlop hiflex sekä tikkurilan (tai siis kehä 3:n sisäpuolella oleva) liikkeet eivät löytäneet mitään tuohon kierteeseen sopivaa.
Ensimmäisessä ihmettelivät että mikä "venäläinen reenjalaskierre tämä on"? useamman myyjän voimin.
Toisessa oli myyjä etsinyt edellisenä päivän samaa ja sanoi mulle suoraan, että ei ole tuohon puhaltimeen, kun olin vasta pudottamassa pöydälle...
Samoin http://www.autoracing.fi:n myyjän kanssa käytiin tunnin verran erilaisia kierteitä läpi mukaanlukien millisiä "AN" kierteitä, eikä yksikään käynyt, vaikka valikoima oli varsin laaja... Huom! Siis ei MISTÄÄN jengasta. (ei siis pelkästään "adaptereista".
Mitä sitten uskoa? Toiset saavat tuon hommaamisen kuullostamaan niin helpolta naapuriliikkestä ja ne jotka ovat tota oikeasti metsästäneet, niin ovat kyllä täysin eri mieltä asiasta.
Hook
Ensimmäisessä ihmettelivät että mikä "venäläinen reenjalaskierre tämä on"? useamman myyjän voimin.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Toisessa oli myyjä etsinyt edellisenä päivän samaa ja sanoi mulle suoraan, että ei ole tuohon puhaltimeen, kun olin vasta pudottamassa pöydälle...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Samoin http://www.autoracing.fi:n myyjän kanssa käytiin tunnin verran erilaisia kierteitä läpi mukaanlukien millisiä "AN" kierteitä, eikä yksikään käynyt, vaikka valikoima oli varsin laaja... Huom! Siis ei MISTÄÄN jengasta. (ei siis pelkästään "adaptereista".
Mitä sitten uskoa? Toiset saavat tuon hommaamisen kuullostamaan niin helpolta naapuriliikkestä ja ne jotka ovat tota oikeasti metsästäneet, niin ovat kyllä täysin eri mieltä asiasta.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Juu... johtuu siitä että AN-flarea käytetään lentokoneissa.Hook kirjoitti:Mielenkiintoista... Ihmeellistä että hydrauliikaliikkeistä dunlop hiflex sekä tikkurilan (tai siis kehä 3:n sisäpuolella oleva) liikkeet eivät löytäneet mitään tuohon kierteeseen sopivaa.
Ensimmäisessä ihmettelivät että mikä "venäläinen reenjalaskierre tämä on"? useamman myyjän voimin.![]()
AN-flaren määrittelee MIL-F-5909D speksi. SAE-flaret taas ovat SAE standardissa 500-jotain. Molemmissa on tiivistyspinnan kartiokulma 37deg. SAE speksattu liitin käyttää UNF-kierrettä ja MIL-speksattu UNJF-kierrettä... UNJF on kuitenkin yhteensopiva UNF:n kanssa, ainoa ero on että UNJF:ssä kierteen pohjan ja kärjen pyöristyssäteet on toleroitu väsymislujuuden parantamiseksi. Ei ihan hydrauliikkamyyjän yleistietoa, joten ei ihme jos ei tiedetä.
Jos en nyt ihan väärin muista niin -4 AN:ssä on .4375-16UNJF-3A kierre, eli sopii yhteen 7/16-16UNF:n kanssa.
Mulla on nuo standardit käsillä, joten voin varmistaa jahka joudan.
Niin... siis jos putken/letkun pitää olla tuolla 37deg flarella niin mitään muita kierrevaihtoehtoja siinä putkinippapäässä ei ole kuin UNJF ja UNF, toisen puolen kierteeseen on miljoona vaihtoehtoa... elikkäs kysymys on lähinnä siitä mikä kierre siellä turbon rungossa on?Hook kirjoitti:Samoin http://www.autoracing.fi:n myyjän kanssa käytiin tunnin verran erilaisia kierteitä läpi mukaanlukien millisiä "AN" kierteitä, eikä yksikään käynyt, vaikka valikoima oli varsin laaja... Huom! Siis ei MISTÄÄN jengasta. (ei siis pelkästään "adaptereista".
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Niimpä. Mitäs tohon nyt lisäisi.. Sitä tuntee itsensä niin tyhmäksi noiden kierteiden suhteen, kun osaa vaan lähinnä kierrellä ruuveja kierteisiin...
Pitänee suunnistaa tuonne Espoon Hytariin ensi tiistaina ja katsoa mitä löytyy! Kerron tuloksista asap.
En usko kumminkaan, että heiltä löytyisi samaan rakennettua (1mm?) kuristusnippaa, mitä ilmeisesti suositellaan tuolle potulle. Potussa itsessäänhän on 1.3mm kuristus, joten tuo ei liene ihan täysin pakollinen ole... Tästä taitaa olla montaa mielipidettä.
Voin mittailla työntömitalla tuon kierteen "sisähalkaisijan" jos siitä on apua kierteen tyypin varmistamisessa?
Tietty muutamien eurojen takia ei kannata montaa päivää juosta yhden nippelin takia, jos jenkeistä saa, mutta on varmasti jatkossakin tarvetta porukalla ja ostavat mieluummin kotosuomesta.
Hook
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Pitänee suunnistaa tuonne Espoon Hytariin ensi tiistaina ja katsoa mitä löytyy! Kerron tuloksista asap.
En usko kumminkaan, että heiltä löytyisi samaan rakennettua (1mm?) kuristusnippaa, mitä ilmeisesti suositellaan tuolle potulle. Potussa itsessäänhän on 1.3mm kuristus, joten tuo ei liene ihan täysin pakollinen ole... Tästä taitaa olla montaa mielipidettä.
Voin mittailla työntömitalla tuon kierteen "sisähalkaisijan" jos siitä on apua kierteen tyypin varmistamisessa?
Tietty muutamien eurojen takia ei kannata montaa päivää juosta yhden nippelin takia, jos jenkeistä saa, mutta on varmasti jatkossakin tarvetta porukalla ja ostavat mieluummin kotosuomesta.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Nyt kun taas on pähkäillyt, niin miten tulkkaisitte lauseen:
Oil inlet fitting for GT Ball Bearing Turbos for GT28R/GT28RS/GT30R/GT35R with built-in oil restrictor (of .035 hole size). Custom machined part. Output is -4 AN male flare. use with any of our -4 feed line assemmblies
Itse käsitän tuon, että tuon adapterin laittamalla saa tuohon kiinni -4 AN kierteisen letkun?
.. Eli siis turbossa ei ole AN4 kierre, vaan joku ihan muu?
Muutenhan tuohon kävisi an4 "kierretanko"..
Hook
Oil inlet fitting for GT Ball Bearing Turbos for GT28R/GT28RS/GT30R/GT35R with built-in oil restrictor (of .035 hole size). Custom machined part. Output is -4 AN male flare. use with any of our -4 feed line assemmblies
Itse käsitän tuon, että tuon adapterin laittamalla saa tuohon kiinni -4 AN kierteisen letkun?
.. Eli siis turbossa ei ole AN4 kierre, vaan joku ihan muu?
Muutenhan tuohon kävisi an4 "kierretanko"..
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Ei välttämättä maksa vaivaa, pitäisi tietää se turbon rungon kierre ja osata suoraan sanoa tiskillä millainen nippa. Hydrauliikkaliikkeissä on hyllytavarana pääasiassa BSP-kierteisiä nippoja ja joskus satunnaisia millisiä nippoja... kaikki muu on tilaustavaraa.Hook kirjoitti:Pitänee suunnistaa tuonne Espoon Hytariin ensi tiistaina ja katsoa mitä löytyy! Kerron tuloksista asap.
Ei tuo kuristus ole ongelma... kierre jenkatapilla nipan sisään ja kierteeseen pidätinruuvi johon on tehty sopiva reikä... sillä tavoin noita kuristuksia yleensä tehdään nippoihin.Hook kirjoitti:En usko kumminkaan, että heiltä löytyisi samaan rakennettua (1mm?) kuristusnippaa, mitä ilmeisesti suositellaan tuolle potulle. Potussa itsessäänhän on 1.3mm kuristus, joten tuo ei liene ihan täysin pakollinen ole... Tästä taitaa olla montaa mielipidettä.
Juu... ei tuon kanssa kannata hirveästi taistella. Ajattelin vain että siihen saattaisi löytyä helppo, halpa ja nopea ratkaisu.Hook kirjoitti:Tietty muutamien eurojen takia ei kannata montaa päivää juosta yhden nippelin takia, jos jenkeistä saa, mutta on varmasti jatkossakin tarvetta porukalla ja ostavat mieluummin kotosuomesta.
Juu... juuri niin että tuolla nipalla saat turboon kiinni letkun tai putken, jossa on -4 AN pääte. Turbon kierteeseen se ei ota kantaa ja sitä turbon kierrettä ei löydy edes Garrettin kotisivuilta... ihmeellistä mystiikkaa.Hook kirjoitti:Itse käsitän tuon, että tuon adapterin laittamalla saa tuohon kiinni -4 AN kierteisen letkun? .. Eli siis turbossa ei ole AN4 kierre, vaan joku ihan muu? Muutenhan tuohon kävisi an4 "kierretanko".. Laughing
Jostain mulla on sellainen kuva että Garrettien rungoissa olisi öljylle metriset kierteet...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saabin versiossa garretin 25:ssa on öljylle 12mm sisäkierre, johon löytyy helposti ruuvattavaa, mutta Nissan Sx200 S13:sen garret 25:ssa taas on taas tuo mystinen xxx kierre johonka käy tuo letkut siis suoraan, kun vaihtaa potun.... Noita Garretin 25:sia on siis sen 100 erilaista.. :-/
Hook
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Hommahan on mennyt tähänasti niin, että kun tuollaisen nipan saa käsiinsä, joka olisi hyvä mallikappale, niin siinä vaiheessa hiipuu into teettää niitä sen 100 kpl... kun tuo pitää autoon asennella ja osa löytyy jo itseltä, niin mitäs siinä sitten enää ihmettelemään.Vigge kirjoitti:Eikös olisi helpompaa teettää esmes 10 nippaa jossain nykkipajassa?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Voin pistää tarkempia kuvia tuosta nipasta ja ahtimen sisäreijästä, kun pääsen omalle koneelle. Tänään tuli napsittua läjä kuvia modattu 28r vs. modattu pottu vierekkäin. Myös osittain purettuna.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mitat saat vaikka multaHook kirjoitti:Hommahan on mennyt tähänasti niin, että kun tuollaisen nipan saa käsiinsä, joka olisi hyvä mallikappale, niin siinä vaiheessa hiipuu into teettää niitä sen 100 kpl... kun tuo pitää autoon asennella ja osa löytyy jo itseltä, niin mitäs siinä sitten enää ihmettelemään.Vigge kirjoitti:Eikös olisi helpompaa teettää esmes 10 nippaa jossain nykkipajassa?![]()
Hook
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Hook[/quote]
MUTTA nuo AN letkut ovat kovin kalliita ja paljon paremman letkun saat käyttämällä teräs/teflonletkua, esim. Hiflexin letku ja JIC-04 naarasliitin päähän. Kuten Jussi mainitsi, AN/JIC tiivistepinta on tuo sama 37 astetta ja kierre on yhteensopiva.
Lentokoneissa AN liittimet ovat tuossa pienimmässä -04 koossa terästä aivan kuten hydrauliikkaliittimet. "AN autoletkut" eivät ole, eikä alumiininen todellakaan herättänyt luottamusta 04 koossa, kun sellaista kokeilin.
Itselläni on Hiflexin letku syöttämässä IHI RHB51 turboa meidän Subarussa, letku näkyy Zenith-Strömbergin vieressä:
![Kuva](http://www.suukko.com/menestrel/images/1-Building/Engine/Engine%20Assebly/slides/Jami5.JPG)
Ja itse adapteriin: JICuros-Xuros liitinadaptereita löytyy aika komea valikoima - jos ei löydy sopivaa, niin spesiaaliadapteri on yleensä aika helppo tehdä valitsemalla sopiva aihio ja sorvata/kierteyttää toinen pää turboon sopivaksi, jolloin JIC tiivistepinta pysyy "tehdastekoisen".
Tuon Garretin turbon puoleinen kierre näyttää aika mielenkiintoiselta, sillä AN4 käyttää siis 7/16-20 kierrettä, jonka mitat ovat
Halkaisija 7/16*25.4 mm = 11.11
Nousu 25.4 mm / 20= 1.27 mm
Kuvasta näyttäisi, että turbon puoli on halkaisijaltaan hivenen isompi, jolloin M12 istuisi kuvaan aika kivasti. M12 hienokierteen standardi on nousultaan 1.25 mm, mutta kuvan kierre on hienompi kuin AN:n. Kolmelle AN kierteen harjanteelle matkalle sopii kuvasta mitattuna neljä turbon puoleista harjaa, joten veikkaisin turbon puoleisen kierteen olevan siis M12x1.0. Kierre näyttää suoralta (ilman kartiota) ja tiivisteenä lienee o-rengas tai alumiini/kupari prikka.
Perhana, siinä menikin sitten yöunet...
Terps, Niko
Moikka, laitettiin autonmoottori lentokoneeseen ja tuli aika paljon taisteltua eri tyyppisten liittimien kanssa. Hook, tulkitsit ihan oikein, eli letkuksi käy joku AN4 liittimellä varustettu. Noita letkuja myydään mm. US Partsissa.Hook kirjoitti:Nyt kun taas on pähkäillyt, niin miten tulkkaisitte lauseen:
Oil inlet fitting for GT Ball Bearing Turbos for GT28R/GT28RS/GT30R/GT35R with built-in oil restrictor (of .035 hole size). Custom machined part. Output is -4 AN male flare. use with any of our -4 feed line assemmblies
Itse käsitän tuon, että tuon adapterin laittamalla saa tuohon kiinni -4 AN kierteisen letkun?
.. Eli siis turbossa ei ole AN4 kierre, vaan joku ihan muu?
Muutenhan tuohon kävisi an4 "kierretanko"..![]()
Hook
MUTTA nuo AN letkut ovat kovin kalliita ja paljon paremman letkun saat käyttämällä teräs/teflonletkua, esim. Hiflexin letku ja JIC-04 naarasliitin päähän. Kuten Jussi mainitsi, AN/JIC tiivistepinta on tuo sama 37 astetta ja kierre on yhteensopiva.
Lentokoneissa AN liittimet ovat tuossa pienimmässä -04 koossa terästä aivan kuten hydrauliikkaliittimet. "AN autoletkut" eivät ole, eikä alumiininen todellakaan herättänyt luottamusta 04 koossa, kun sellaista kokeilin.
Itselläni on Hiflexin letku syöttämässä IHI RHB51 turboa meidän Subarussa, letku näkyy Zenith-Strömbergin vieressä:
Ja itse adapteriin: JICuros-Xuros liitinadaptereita löytyy aika komea valikoima - jos ei löydy sopivaa, niin spesiaaliadapteri on yleensä aika helppo tehdä valitsemalla sopiva aihio ja sorvata/kierteyttää toinen pää turboon sopivaksi, jolloin JIC tiivistepinta pysyy "tehdastekoisen".
Tuon Garretin turbon puoleinen kierre näyttää aika mielenkiintoiselta, sillä AN4 käyttää siis 7/16-20 kierrettä, jonka mitat ovat
Halkaisija 7/16*25.4 mm = 11.11
Nousu 25.4 mm / 20= 1.27 mm
Kuvasta näyttäisi, että turbon puoli on halkaisijaltaan hivenen isompi, jolloin M12 istuisi kuvaan aika kivasti. M12 hienokierteen standardi on nousultaan 1.25 mm, mutta kuvan kierre on hienompi kuin AN:n. Kolmelle AN kierteen harjanteelle matkalle sopii kuvasta mitattuna neljä turbon puoleista harjaa, joten veikkaisin turbon puoleisen kierteen olevan siis M12x1.0. Kierre näyttää suoralta (ilman kartiota) ja tiivisteenä lienee o-rengas tai alumiini/kupari prikka.
Perhana, siinä menikin sitten yöunet...
Terps, Niko
Kaverin kanssa tuossa ihmeteltiin vielä asentamatonta nippaa sekä 28R (eli "28bb") Ahdinta 28RS:n kanssa vierekkäin, niin samalla otin parit kuvat tuosta nipastakin..
Matemaatikot ja mittaustaitoiset kierteistä ymmärtävät voivat laskeskella noita kierteitä kuvista.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vasemmanpuoleinen on 4AN ja oikeanpuoleinen on mystinen.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/nippa1.jpg)
Sama viistosta kuvattuna.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/nippa2.jpg)
Itse ahtimen sisäkierre sekä kartio. Kyseisessä kuvassa 28R (eli 28BB), eikä 28RS, mutta sama kierre.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/kierre.jpg)
Sama tarkempana
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/kierre_big.jpg
Uteliaille löytyy 28R ja 28RS eroista kuvia tuolla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15
Hook
Matemaatikot ja mittaustaitoiset kierteistä ymmärtävät voivat laskeskella noita kierteitä kuvista.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vasemmanpuoleinen on 4AN ja oikeanpuoleinen on mystinen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/nippa1.jpg)
Sama viistosta kuvattuna.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/nippa2.jpg)
Itse ahtimen sisäkierre sekä kartio. Kyseisessä kuvassa 28R (eli 28BB), eikä 28RS, mutta sama kierre.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/peruna/kierre.jpg)
Sama tarkempana
http://www.npr.fi/~heikki/peruna/kierre_big.jpg
Uteliaille löytyy 28R ja 28RS eroista kuvia tuolla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8&start=15
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.