Turinoita virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Re: Virittelystä yleensäkkin

Viesti Kirjoittaja 95power »

ysitonttu kirjoitti:Morot!
Tuossa kahvipöydässä tuli keskusteltua että mitä virittelyllä haetaan ja onko se tarpeellista?.
Kertokaapa mitä kukin ahtopaineiden nostolla hakee..,kun tuskin koskaan ainakaan meikäläinen ei tule tarvitsemaan korkeita ahtopaineita vaikka "lastut" löytyy omastakin autosta.
Virittäminen on kyllä IMHO jotain ihan muuta kuin ahtopaineiden nosto tai lastu. Nämä lastuvirit ovat lähinnä auton toiminnan hienosäätöä ja tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat lähinnä mainita asiasta esson baarien kahvipöydissä. Todellista uorituskykyä haettaessa rautaa joutuu vaihtamaan ja paljon. :D
#2172
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Nono. :lol: Kylläpä nuilla lastuvireilläki suurimmassa osassa saappeja saa ihan sopevasti lisää kyytiä.

Todellista suorituskykyä haettaessa joutuu sitten vaihtamaan merkkiä. :lol:
Aki Peltola #1132
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Aksu900 kirjoitti:Nono. :lol: Kylläpä nuilla lastuvireilläki suurimmassa osassa saappeja saa ihan sopevasti lisää kyytiä.

Todellista suorituskykyä haettaessa joutuu sitten vaihtamaan merkkiä. :lol:
Voisitko määritellä todellisen suorituskyvyn?
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

JouniCSE kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Nono. :lol: Kylläpä nuilla lastuvireilläki suurimmassa osassa saappeja saa ihan sopevasti lisää kyytiä.

Todellista suorituskykyä haettaessa joutuu sitten vaihtamaan merkkiä. :lol:
Voisitko määritellä todellisen suorituskyvyn?
Määritelmiä löytyy luonnollisesti loputtomasti, ja näitähän voidaan mitata stripillä, radalla, rallissa etc. etc.

Kiskaistaan tähän kuitenkin hihasta yksi määritelmä:

Todellisella suorituskyvyllä tarkoitan tässä kiihtyvyyttä sopvalla, riittävän pitkällä kiihdytysvälillä suoraan ajettaessa esim moottoritiellä. Siis otetaan nyt vaikka kiihdytys tasaisesta 100 km/h 200 km/n:iin siten, että 200 km/h kohdalla ollaan kalliimpien erikoisautojen edellä. Erikoisautoilla tarkoitan tässä esim. M-sarjan bimmereitä, vaikka M5/E60:sta. Lähtövaihteen saa luonnollisesti valita vapaasti.

Tarkoituksena on siis pilata näiden erikoisautojen hankkineiden herrojen päivä totaalisesti. Loppupeleissä tuollaisia autoja nimittäin hankintaan nimenomaan toisten kyykyttämiseen.

Todellisia alle 10s alituksia ko. kiihdytysintervallille ei valitettavasti saavuteta yliahtamalla herneen kokoisia saabin orggisahtimia. Ei vaikka kuinka kairaisi näitä T3/T25/TD04 puhaltimia, puhumattakaan naurettavista hybrideistä, joissa ahtaan pakopesän kaveriksi pultataan järeä kompura. Esimerkkejä näistä hybrideistä ovat mm. T25/T28, TD04-18T etc. :D
#2172
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

95power kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Nono. :lol: Kylläpä nuilla lastuvireilläki suurimmassa osassa saappeja saa ihan sopevasti lisää kyytiä.

Todellista suorituskykyä haettaessa joutuu sitten vaihtamaan merkkiä. :lol:
Voisitko määritellä todellisen suorituskyvyn?
Määritelmiä löytyy luonnollisesti loputtomasti, ja näitähän voidaan mitata stripillä, radalla, rallissa etc. etc.

Kiskaistaan tähän kuitenkin hihasta yksi määritelmä:

Todellisella suorituskyvyllä tarkoitan tässä kiihtyvyyttä sopvalla, riittävän pitkällä kiihdytysvälillä suoraan ajettaessa esim moottoritiellä. Siis otetaan nyt vaikka kiihdytys tasaisesta 100 km/h 200 km/n:iin siten, että 200 km/h kohdalla ollaan kalliimpien erikoisautojen edellä. Erikoisautoilla tarkoitan tässä esim. M-sarjan bimmereitä, vaikka M5/E60:sta. Lähtövaihteen saa luonnollisesti valita vapaasti.

Tarkoituksena on siis pilata näiden erikoisautojen hankkineiden herrojen päivä totaalisesti. Loppupeleissä tuollaisia autoja nimittäin hankintaan nimenomaan toisten kyykyttämiseen.

Todellisia alle 10s alituksia ko. kiihdytysintervallille ei valitettavasti saavuteta yliahtamalla herneen kokoisia saabin orggisahtimia. Ei vaikka kuinka kairaisi näitä T3/T25/TD04 puhaltimia, puhumattakaan naurettavista hybrideistä, joissa ahtaan pakopesän kaveriksi pultataan järeä kompura. Esimerkkejä näistä hybrideistä ovat mm. T25/T28, TD04-18T etc. :D
Näin aattelin itekkin.. Eli ei se merkin vaihto välttämättä auta..
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Make5 kirjoitti:Itse haen melko paljon matkaa ajavana "raakaa" voimaa 2000-4000rpm välille (ohituskiihtyvyys)
Ihan sama juttu mulla. Mieluummin se kunnon vääntö tuolla välillä ajettavuuden kannalta kuin jossain 3500-6000 rpm. Siksi mulla on tuo hybridi, vaikka se menisikin "tukkoon" jonkun 4500 rpm:n jälkeen :wink: Niin kuin tossa jo aikaisemmin kirjoitinkin, niin toiset hakevat sitä maksimisuorituskykyä, toiset hieman parempaa vääntöä ja ohituskiihtyvyyttä. Makuasia.
edelleen peräänkuulutan sitä, että puhutaan vasta sitten kun ollaan ajettu niitä "lagi hirviö", "yläkireitä" vermeitä.
Tässä yks esimerkki
yläkireä ?
#1730
500whp.net member
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Virittämistä tarvitaan tietysti siihen, että voin NÖYRYTTÄÄ joka ikistä Toyota kuskia,mielellään avensista,paikallisen kauppakeskuksen liikennevaloissa, kun kaksi kaistainen tie muuttuu 200metrin matkalla yhdeksi..

Sama homma joka paikassa, jossa liikenne valojen jälkeen kaksi kaistaa yhtyy yhdeksi.Kuten myös ramppien alastuloissa avensis kuskeilla on usein jotain ongelmia,siksi tarvitaan voimaa, jottei nämä kaikki tietävät, persoonattomat ja harvinaiset autoilijat pompi silmille ja saa tyydytettyään itseään :lol:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

JouniCSE kirjoitti:
95power kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti: Voisitko määritellä todellisen suorituskyvyn?
Määritelmiä löytyy luonnollisesti loputtomasti, ja näitähän voidaan mitata stripillä, radalla, rallissa etc. etc.

..
Näin aattelin itekkin.. Eli ei se merkin vaihto välttämättä auta..
:lol: Ei elvistellä! Ei avauduta!
Aki Peltola #1132
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Aksu900 kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
95power kirjoitti: Määritelmiä löytyy luonnollisesti loputtomasti, ja näitähän voidaan mitata stripillä, radalla, rallissa etc. etc.


..
Näin aattelin itekkin.. Eli ei se merkin vaihto välttämättä auta..
:lol: Ei elvistellä! Ei avauduta!
Tosta merkin vaihdosta...

Merkillä ei ole enää hirveästi väliä kun puhutaan voima-autoista. Tekniikka on jokatapauksessa rakennettava lähes täysin uusiksi.

Jos saappaaseen halutaan kiihtyvyys, jolla jättää eemelisarjan meset, ferrarit, lambot etc. taakseen 100 - 200 km/h ( no, mixei vaikka kahteen puoleen tai kolmeen asti, mutta yleensä vedot jäävät tuolla tienpäällä tohon pariin markkaan...), ja jos ko. vaunulla aikoo vetää useamman kuin kymmenen täysvetoa, pitää auton tekniikka rakentaa kokonaan uusiksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alkuperäisiä osia jää jäljelle lähinnä lohko ja laatikon kuoret.

Monta kertaa ne, ketkä ovat tietävinään jotain ko. luokan vehkeistä, tuppaavat vetämään keskusteluissa esiin lähinnä kavereiden/tuttujen/hyvän päivän tuttujen autoja, essonbaarijuttuja tai netistä poimittuja referenssejä. Kuinka moni sitten oikeasti on edes ajanut ko. luokan vehkeellä? Ja ko. luokalla tarkoitan tässä autoja, jotka todistetusti menevät tuon mainitsemani 100-200 välin alle 10 sekuntiin.

Eikä herneitä nenukkaan. :D
Viimeksi muokannut 95power, Ma Touko 08, 2006 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2172
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Vigge kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
Make5 kirjoitti:Itse haen melko paljon matkaa ajavana "raakaa" voimaa 2000-4000rpm välille (ohituskiihtyvyys)
Ihan sama juttu mulla. Mieluummin se kunnon vääntö tuolla välillä ajettavuuden kannalta kuin jossain 3500-6000 rpm. Siksi mulla on tuo hybridi, vaikka se menisikin "tukkoon" jonkun 4500 rpm:n jälkeen :wink: Niin kuin tossa jo aikaisemmin kirjoitinkin, niin toiset hakevat sitä maksimisuorituskykyä, toiset hieman parempaa vääntöä ja ohituskiihtyvyyttä. Makuasia.
edelleen peräänkuulutan sitä, että puhutaan vasta sitten kun ollaan ajettu niitä "lagi hirviö", "yläkireitä" vermeitä.
Tässä yks esimerkki
yläkireä ?
Kertoo lähinnä siitä, että isollakin föönillä, tai sen oikealla mitoituksella, saadaan aikaan konsepti, jossa:
- lagi ei ole merkittävämpi kuin näissä herneen kokoisissa pilipali ahtimissa
- joilla kuitenkin todellinen teho ( ja vääntö ) on lähes tuplasti sen, mitä noilla herneahtimilla
- poistuu noiden yliahdettujen herneahtimien jaloista kuin hauki rannasta
#2172
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:edelleen peräänkuulutan sitä, että puhutaan vasta sitten kun ollaan ajettu niitä "lagi hirviö", "yläkireitä" vermeitä.
Tässä yks esimerkki
yläkireä ?
Millä kierroksilla tuo oli ajettu ja millä vaihteella?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

95power kirjoitti:Kertoo lähinnä siitä, että isollakin föönillä, tai sen oikealla mitoituksella, saadaan aikaan konsepti, jossa:
- lagi ei ole merkittävämpi kuin näissä herneen kokoisissa pilipali ahtimissa
- joilla kuitenkin todellinen teho ( ja vääntö ) on lähes tuplasti sen, mitä noilla herneahtimilla
- poistuu noiden yliahdettujen herneahtimien jaloista kuin hauki rannasta
Edelleenkin peräänkuulutan sitä, että mitä kukin autoltaan haluaa ja kuinka paljon on valmis uhraamaan siihen rahaa. Saahan sitä rahalla rakennettua vaikka mitä, mutta kun ylipäätään ajattelee, niin onko järkeä pistää autoon kiinni aivan tajutonta summaa, kun niitä rahoja ei koskaan saa takaisin.

Eikös tässä jutussa alunperin ollut kysymys siitä, että kukin hakee autonsa virittelyllä ja mitä asioita siihen liittyy:
ysitonttu kirjoitti:Morot!
Tuossa kahvipöydässä tuli keskusteltua että mitä virittelyllä haetaan ja onko se tarpeellista?.
Kertokaapa mitä kukin ahtopaineiden nostolla hakee..,kun tuskin koskaan ainakaan meikäläinen ei tule tarvitsemaan korkeita ahtopaineita vaikka "lastut" löytyy omastakin autosta.
Eli eikö tähän topiciin pitänyt kirjoittaa, mitä kukin viritykseltä hakee? On se vaan ihme, että kun lähdetään virittämään autoa, niin ei saisi olla olemassa kuin yksi "koulukunta", joka pistää autoon "ei-mandariinin kokoisen" ahtimen, jotta tehoa&vääntöä tulisi mahdollisimman paljon. Itse kyllä ymmärrän tuon "mahdollisimman paljon tehoa&vääntöä -jutun" ja on tosi hienoa ja kunnioitettavaa, mitä olette noille autoille jaksaneet tehdä, mutta sitten on olemassa tämä toinen "koulukunta", joka virittää autojaan vain hieman saadakseen paremman ohituskiihtyvyyden kuitenkaan uhraamatta alakierrosvääntöä, mutta ei välttämättä halua pistää rahaa kiinni autoonsa enempää kuin on tarpeen. Varmaan kuitenkin suurin osa tällä palstalla olevista omaa virityssetin akselilla steg 1-4, eikä ole ajatellutkaan laittaa lisää rahaa kiinni autoonsa.

Ja sitten vielä sellainen juttu, että ehkä kaikilla ei ole tarkoitus "kyykyttää" noita "mandariiniahtimilla" varustettuja autoja, vaan nimenomaan hakea lisää ohituskiihtyvyyttä ja nimenomaan lyhytkestoista pientä tehon ja väännön lisäystä niin, että auto kulkee hieman paremmin kuin "normaali" perheauto.

Hmm, alankohan mä tulla vanhaksi, kun kirjoittelen tällaisia höpöjä? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Vigge kirjoitti:edelleen peräänkuulutan sitä, että puhutaan vasta sitten kun ollaan ajettu niitä "lagi hirviö", "yläkireitä" vermeitä.
Tässä yks esimerkki
yläkireä ?
Millä kierroksilla tuo oli ajettu ja millä vaihteella?
vaihde kolmonen, B235R vakioloota
75km/h = ~3150rpm
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Elä Turbo Sensonic hermostu, turbon koolla vaan pitää jatkaa siittä missä toisaalla jää vajaaksi. Eikai tuommosta oikein muullakaan selitä! ;)

Ite tykkään isoista turboista kuin hullu patongista mutta ymmärrän pienen turbon käyttäjiä täysin, miksi ostaa haulikko jos tarvetta on ilmakiväärille? :roll:
Aki Peltola #1132
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Itse olin tyytyväinen mitsun 15T#5 ahtimeen ja nyt todella tyytyväinen tuohon hivenen isompaan..

Ja en edelleenkään ota kantaa mitä kukainenkin haluaa pellin alle laitella. Mulle olis riittänyt tuo mitsukin mut ku muut laitto isompaa ahdinta niin minä pässi perässä.. :oops: Houkuttelivat mukaan.. :?
Vastaa Viestiin