hiukan erilaista "tuunaamista"

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

hiukan erilaista "tuunaamista"

Viesti Kirjoittaja a9000 »

ei muuten, mutta ehkä tavoitteiden osalta

auto on 9000 2,0t jossa nyt stage 2 setti
(eli stage 1 softa + 2,5 cat-back putkisto + vapaavirtaussuodatin)

Tarvittaisiin aiempaa spoolausta ja ohituskiihtyyttä - ja Kyllä, jopa huipputehon kustannuksella :)

Eli kannataisiko tuohon vaihtaa pienempi turbo? Mikä olis hyvä?

Huipputehot sais olla 200hv luokkaa kuitenkin, aattelin jos ton softan säilyttäis ja vaihtais turbon.

"arvostan" mahd. vähätöistä ratkaisua, joten bolt-on tai pienellä/yksinkertaisella modaamisella sopivat turbot / muut ratkaisut kiinnostais. apuja?
Viimeksi muokannut a9000, Ma Touko 22, 2006 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Vaihda remmiahdin niin saat sen ahtamaan ihan millä kierroksilla haluat niin paljon kuin haluat :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

joo, mersun tyylinen sähköinen kompressori onkin ollut haaveissa... niin oli tip-tronic-kin... mutta ei liene ihan niitä "pienempitöisiä" - kumpikaan :)
Jussi kirjoitti:Vaihda remmiahdin niin saat sen ahtamaan ihan millä kierroksilla haluat niin paljon kuin haluat :)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Aiemmalla spoolauksella saat vaan entistä herkemmin lootan rikki :) Vaihda automaattiin, anna sen miettiä millä vaihteella on hyvä kiihdyttää :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: hiukan erilaista "tuunaamista"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

a9000 kirjoitti:
Eli kannataisiko tuohon vaihtaa pienempi turbo? Mikä olis hyvä?
Ota jostain 1,3-1,6 litrasesta TDI-kikottimesta herneen kokoinen muuttuvasiipinen ahdin ja modaa kiinni, niin johan spoolaa jo tyhjäkäynnillä (ja tuotto hyytyy n. 2-3k rpm).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

en IKINÄ enää osta SAABia automaatilla... nimim. yhden kanssa taistellut
qaw kirjoitti:Aiemmalla spoolauksella saat vaan entistä herkemmin lootan rikki :) Vaihda automaattiin, anna sen miettiä millä vaihteella on hyvä kiihdyttää :)
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: hiukan erilaista "tuunaamista"

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Onko tämä nyt niin huono aihe, ettei tähän kukaan vastaa asiallisesti..?
varmaankin väärällä palstalla... :roll:
edit: paitsi Mimmi! :D
V.J.S kirjoitti:
a9000 kirjoitti:
Eli kannataisiko tuohon vaihtaa pienempi turbo? Mikä olis hyvä?
Ota jostain 1,3-1,6 litrasesta TDI-kikottimesta herneen kokoinen muuttuvasiipinen ahdin ja modaa kiinni, niin johan spoolaa jo tyhjäkäynnillä (ja tuotto hyytyy n. 2-3k rpm).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: hiukan erilaista "tuunaamista"

Viesti Kirjoittaja peinu »

huono on aihe. Mimmin vastaukset kyllä asiallisisa :)

Itellä 2.3TA aikaisin heräävällä 9-5 aeron mitsulla. Ei alavääntötarpeita. Ja miksei koneelle vois antaa kierroksia häh? :roll:


a9000 kirjoitti:Onko tämä nyt niin huono aihe, ettei tähän kukaan vastaa asiallisesti..?
varmaankin väärällä palstalla... :roll:
edit: paitsi Mimmi! :D
V.J.S kirjoitti:
a9000 kirjoitti:
Eli kannataisiko tuohon vaihtaa pienempi turbo? Mikä olis hyvä?
Ota jostain 1,3-1,6 litrasesta TDI-kikottimesta herneen kokoinen muuttuvasiipinen ahdin ja modaa kiinni, niin johan spoolaa jo tyhjäkäynnillä (ja tuotto hyytyy n. 2-3k rpm).

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: hiukan erilaista "tuunaamista"

Viesti Kirjoittaja a9000 »

totta kai koneelle voi antaa kierroksia, ei siitä olekaan kysymys. vaan siitä että alakierroksilla ei tapahdu mitään
(joku mainitsikin ns. aavikkovälitykset...) ja toisaalta siitä, että virilastulla rykäisy spoolauksen alkaessa on sitte melkoinen, josta tuskin (myöskään)laatikko tykkää.

miksi aihe on huono?! täytyykö kaiken säätämisen tarkoittaa lisätehon tavoittelua? ei... mites ns. hienosäätö? :)

auto on nyt isäni käytössä ja täytyisi saada hänelle sopivaa vireeseen
peinu kirjoitti:huono on aihe. Mimmin vastaukset kyllä asiallisisa :)

Itellä 2.3TA aikaisin heräävällä 9-5 aeron mitsulla. Ei alavääntötarpeita. Ja miksei koneelle vois antaa kierroksia häh? :roll:


a9000 kirjoitti:Onko tämä nyt niin huono aihe, ettei tähän kukaan vastaa asiallisesti..?
varmaankin väärällä palstalla... :roll:
edit: paitsi Mimmi! :D
V.J.S kirjoitti: Ota jostain 1,3-1,6 litrasesta TDI-kikottimesta herneen kokoinen muuttuvasiipinen ahdin ja modaa kiinni, niin johan spoolaa jo tyhjäkäynnillä (ja tuotto hyytyy n. 2-3k rpm).
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mm. satkupuolella samaa on kyselty ja siellä tarjottiin mimmin ehdotusten lisäksi imunokan vaihtoa.(edit: samaa käyty myös muutamaa topiikkia alempaa)

Iivarin nokalla noi vanhemmat ainakin herää herkemmin mutta toki puutuvat yläkierroksilla.
Sitä en tiiä miten softa tuohon reagoi ja miten helposti tuohon lyhytlohkoiseen löytyy muita nokkia.

Nykyisen turbon kunto olisi tietty hyvä myös varmistaa ettei spoolauksen kesto johdu siitä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mimmi kirjoitti:Vaihda isompi cooleri ja DP. Molemmilla saat spoolausaikaa lyhennettyä.

Jaa tosiaan meinaat, kun ahtimen pitää täyttää suurempitilavuuksinen ahtoputkisto vrt. vakio niin ahdin spuulaa ennemmin

just...

Btw. asialliset vastaukset on sellaisia, joissa ei levitellä väärää tietoa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hmmm... onko 10l paineistaminen sama aika kuin 20l paineistaminen :?:
siis 0bar -> 1.5bar. Luulin että ei mutta olen kai väärässä?

Mutta pienempi turbo on alkuperäiseen kysymykseen kuitenkin se vastaus, oli se sitten asiallinen tai ei vastaus.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tietääkseni spuulaamisessa tapahtuu painemuutos ahtoputkistossa alipaineelta ylipaineelle... Eikä suurempi tilavuuksinen välijäähdytin ainakaan ahtoputkiston täyttönopeutta paranna.

Mutta ehkä sinä olet oikeassa, kun olethan paljon enemmän viestejäkin kirjoittanu... 8O
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mutta eikös nuo viricuulerit ole taas virtausvastuksiltaan pienemmät, minkä takia turbo saadaan herkemmin heräämään, kun ei ole vastapaineita niin paljoa. Sama juttu 3" dp:llä.
Eikös tuo tonnarin vakio cuulerikin ole kooltaan suht iso :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Frostgrey kirjoitti:Mutta eikös nuo viricuulerit ole taas virtausvastuksiltaan pienemmät, minkä takia turbo saadaan herkemmin heräämään, kun ei ole vastapaineita niin paljoa. Sama juttu 3" dp:llä.
Eikös tuo tonnarin vakio cuulerikin ole kooltaan suht iso :wink:
Voip olla? En vain ole factaa nähnyt asiasta. Hienoja kuvia ja teoroita kyllä mutta mittaus arvot vain puuttuu. Siis std ja viri IC välisiä mittauksista on kyse.

3"DP vaikutus on kyllä totta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin