Stage3 kokemuksia

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Stage3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Maptunen stage3 ollut saabissa (ng900t) yli kuukauden ja toiminut hyvin, mutta eilen tuli käytyä Ivalossa ja ajoin pari sataa kilsaa cruisella putkeen, pysähdyin huoltikselle kahveelle niin koneen tyhjäkäynti pomppi 500-1500 kiekan välillä ja kun annoin reilusti kaasua niin rauhoittu? Onko kellään muulla kokemusta asiasta, pitäisiköhän ottaa yhteyttä Maptuneen Ps. Ivalossa pysähtyessäni tein pitkän moottori jarutuksen ennen kuin pysäköin auton, ei mitään vaeltelua moottorissa! :?:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Stage3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo SE kirjoitti:Maptunen stage3 ollut saabissa (ng900t) yli kuukauden ja toiminut hyvin, mutta eilen tuli käytyä Ivalossa ja ajoin pari sataa kilsaa cruisella putkeen, pysähdyin huoltikselle kahveelle niin koneen tyhjäkäynti pomppi 500-1500 kiekan välillä ja kun annoin reilusti kaasua niin rauhoittu? Onko kellään muulla kokemusta asiasta, pitäisiköhän ottaa yhteyttä Maptuneen Ps. Ivalossa pysähtyessäni tein pitkän moottori jarutuksen ennen kuin pysäköin auton, ei mitään vaeltelua moottorissa! :?:
Ensimmäisenä tulee mieleen
:arrow: tulpat
:arrow: kampiakselin anturi (Turbo Sensonic:illa tästä kokemusta)

Tässä T-S:n taannoin postaus
Trionic 5 -Saabien omistajille: tuli sellainenkin asia selville, että Trionic 5 -järjestelmässä ei kuulemma ole kampiakselin toiminnan puutteen varoitusilmoitusta CHECK ENGINE. Varoitus on tullut kuulemma vasta Trionic 7 -Saabeihin.

Eli jos Trionic 5 -Saabin tyhjäkäynti soutaa ja ilma-bensaseos heittelee, niin silloin vika on todennäköisesti kampiakselin anturissa.
#1730
500whp.net member
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Edelisenä päivänä vaihdoin uudet tulpat, tänään kun kävin ajelemassa niin auto toimi hyvin? Onko kampura antura läpi lohkon kyljen, että sen voi vaihtaa nätisti?
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Stage 3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Sain kanssa eilen Maptunin Stage 3:sen kiinni. Oli pahin mahdollinen keli ahtopaineiden sopeutukseen. Lunta satoin niin että suti vitosellakin. Jäi siten ECU opetus hieman vaiheeseen.

Tämän jälkeen kun ajoin auton parkkiin tyhjäkäynti heilui useampaan otteeseen n. 500-1500rpm:n välillä. Tänään taas näytti käyvän tasaisesti.
Epäilen että itselläni tyhjäkäynnin soutaminen johtui perseelleen menneestä ahtopaineiden sopeutuksesta tai sitten auto vaatii hieman enemmän kuin 30km uuden ECU:n ominaisuuksien oppimiseen.

Mitkä tulpat vaihdoit? Minulla on 15tkm ajetut ohjekirjan mukaiset NGK:t.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Stage 3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Sain kanssa eilen Maptunin Stage 3:sen kiinni. Oli pahin mahdollinen keli ahtopaineiden sopeutukseen. Lunta satoin niin että suti vitosellakin. Jäi siten ECU opetus hieman vaiheeseen.

Tämän jälkeen kun ajoin auton parkkiin tyhjäkäynti heilui useampaan otteeseen n. 500-1500rpm:n välillä. Tänään taas näytti käyvän tasaisesti.
Epäilen että itselläni tyhjäkäynnin soutaminen johtui perseelleen menneestä ahtopaineiden sopeutuksesta tai sitten auto vaatii hieman enemmän kuin 30km uuden ECU:n ominaisuuksien oppimiseen.

Mitkä tulpat vaihdoit? Minulla on 15tkm ajetut ohjekirjan mukaiset NGK:t.
Turbo SE kirjoitti:Maptunen stage3 ollut saabissa (ng900t) yli kuukauden ja toiminut hyvin, mutta eilen tuli käytyä Ivalossa ja ajoin pari sataa kilsaa cruisella putkeen, pysähdyin huoltikselle kahveelle niin koneen tyhjäkäynti pomppi 500-1500 kiekan välillä ja kun annoin reilusti kaasua niin rauhoittu? Onko kellään muulla kokemusta asiasta, pitäisiköhän ottaa yhteyttä Maptuneen Ps. Ivalossa pysähtyessäni tein pitkän moottori jarutuksen ennen kuin pysäköin auton, ei mitään vaeltelua moottorissa! :?:
500rpm? Pysy kuitenki käynnissä?? Uudella maptunen steg3 boksilla (talviajossa nyt vakio) mulla teki muutaman kerran niin että kierrokset laski esim valoihin pysähdyttäessä johonki 800rpm:ään ja tietysti täristi jo sen verran niin että hirvitti että sammuuko, tästä sitten ampas rakettina just about mainitsemaasi 1500 kierrokseen ja rauhottu sitten siihen normaaliin tyhjäkäyntiin. Muutaman viikon testin perusteella näitä efektejä kävi ehkä yhteensä kolmisen kertaa ja auto päivittäisessä ajossa joten en osannu epäillä tota boksia kun vakionakin laskee toisinaan normaalin tyhjäkäyntirajan alle hieman persettä täristäen, ei kuitenkaan noin voimakkaasti. Liekö tossa boksissa jotain hämärää kun meitä on nyt kolme? Muuten toimii kyllä hienosti...
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Helmi 23, 2004 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Stage 3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mulla on sillointällöin tyhjäkäynti siinä 800rpm:n nurkilla ja aika tasaisesti käy. Toi 500rpm oli vaan karkea arvio. Olin itse auton ulkopuolellla joten en nähnyt mittaria. Auto oli kuitenkin aivan sammumispisteessä mutta sitten kierrokset ryntäsivät nopeasti ylös. Tänään vastaavaa ei enää tapahtunut.

Pitänee hankkia pidemmät käyttökokemukset ennenkuin voin enemmän arvostella. Vetoa ainakin tuntuu piisaavaan ja tosi kevyillä kaasupolkimen liikkeillä pääsee etenemään kun vertaa vakioon. Kaasupolkimen asetuksset pitäisi tuossa ECU:ssa olla samat kuin vakiossa. Nyt talvella voisi vaikka pitää vakio ECUa paikalla.

Mitenkä teillä on käynyt JT:n äänien kanssa? Alussa tuntui tosi hiljaiselle melkein niin kuin vakioputki ellei polkenut. Nyt 200km ajon jälkeen äänitaso on selkeästi noussut, ainakin tyhjäkäynnillä. Ei taida nuo absorbio vaimentajat olla kauheen hyviä. Ne reikä putkethan tukkeutuu ajan myötä. Täytynee ostaa 3"=>2"adapteri niin että saa alkuperäisen takavaimentajan paikalle sitten kun kyllästyy tuohon meteliin tai sen taso nousee entisestään. Tuskin se tehoihin vaikuttaa jos viimeinen metri on kaposempaa. Eikä ole niin provosoiva putken pää näkyvissä..
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Stage 3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti: Pitänee hankkia pidemmät käyttökokemukset ennenkuin voin enemmän arvostella. Vetoa ainakin tuntuu piisaavaan ja tosi kevyillä kaasupolkimen liikkeillä pääsee etenemään kun vertaa vakioon. Kaasupolkimen asetuksset pitäisi tuossa ECU:ssa olla samat kuin vakiossa. Nyt talvella voisi vaikka pitää vakio ECUa paikalla.
Joo täytyy mun ihmetellä tota uudestaan kun vaihdan suvigummit ja viriboksin, perinteisesti joskus pääsiäisen tienoilla... Kyllä mä luulen että jotain feelua siinä boksin koodissa on jos tätä samaa on nyt ainakin kolmessa autossa ollut. Käsittääkseni tää nykyinen softa on joku uus versio steg3:sta eikä varmaan niin hirveesti muutenkaan näin talviaikaan niitäkään oo menny tähän autoon jotta olis useampia kokemuksia (?) Mulla on tulpat kyllä jo aika väsyneet, enkä ees muista koska vaihdoin viimeks... BCR8ES tulpat on jo hommattu muttei vielä laitettu kiinni, ne vois vaihtaa samalla sitten...

Toisaalta voihan se tietysti johtua noista viggen mainitsemistakin jotka tulis varmaan tarkistaa ennenku alkaa Reetulle avautumaan... :)
Oletko/letteko huomannu vakioboksilla mitään erikoista käynnissä? Tosiaan mulla menee joskus (=varsin harvoin) suuremmilta kierroksilta kytkimen painaessa pohjaan sen verran normaalin tyhjäkäynnin alle että alkaa täristämään, ja viriboksi vois sitten vielä korostaa tuota ilmiötä jos joku muu mättää... Paljonkohan lie sillä kampiakselin anturilla hintaa jos vaihtas.... turbo sensonichan sen vaihto??
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Nyt kun alkaa muistelemaan tarkemmin niin alku peräisellä boxsilla teki joskus saman tapaista mutta lievempää? Piti käydä eilen Saabilla jääradalla pidot loppuu gislaveeteistä, kumpa olisi piikit niin jäis jokkis eskotkin! Niin ja tiuhempi perä!
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Tyhjäkäyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Nyt on hieman enemmän kokemusta tuosta Stage 3:sesta ja kyllä toi tyhjäkäynti on huomattavasti epätasaisempi kuin alkuperäisenä. On tosi levoton käymään esim ajon jälkeen kun pysähtyy parkkiin. Auto ei kuitenkaan sammu muttei kaukanakaan siitä ole.

Täytyy kokeilla puhdistaa tyhjäkäyntiventtiili jos se auttaisi. Tuskin kampiakselin anturissakaan vikaa on. Olisi aika ihme jos kaikilla olisi tullut anturi vika boxin vaihdon yhteydessä. Tulpat kuulostaisi loogiselta selitykseltä. Jos noi vakiotulpat ei sovi tähän boxiin. Jos ei vikaa löydy pitää ainakin katsastukseen vaihtaa vakioboxi. Voisi hieman hävettää jos auto sammuu pakokaasuanalyysiin.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjäkäyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja NG900T »

NG900SET -95 kirjoitti:Nyt on hieman enemmän kokemusta tuosta Stage 3:sesta ja kyllä toi tyhjäkäynti on huomattavasti epätasaisempi kuin alkuperäisenä. On tosi levoton käymään esim ajon jälkeen kun pysähtyy parkkiin. Auto ei kuitenkaan sammu muttei kaukanakaan siitä ole.

Täytyy kokeilla puhdistaa tyhjäkäyntiventtiili jos se auttaisi. Tuskin kampiakselin anturissakaan vikaa on. Olisi aika ihme jos kaikilla olisi tullut anturi vika boxin vaihdon yhteydessä. Tulpat kuulostaisi loogiselta selitykseltä. Jos noi vakiotulpat ei sovi tähän boxiin. Jos ei vikaa löydy pitää ainakin katsastukseen vaihtaa vakioboxi. Voisi hieman hävettää jos auto sammuu pakokaasuanalyysiin.
Pistä palautetta menemään, jos siellä on vaikka joku hyvä selitys valmiina (?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Putsasin aseöljyllä tyhjäkäynti säätimen kun jäi kiekat korkealle, auttoi siihen pulmaan! (viime kesänä putsasin 10-30 öljyllä) Tänä talvena pakkaset soutaneet aika paljon edes takasin, eipä olisi ihme jos ei joku paikka jäädy? Tuo vapaavirtaus suodatinkin voisi aiheuttaa kohmetus pulmia tyhjäkäynti moottorille jos se päästää enemmän kosteutta läpi :?:
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Viimeinkin sain aikaiseksi ja puhdistin tyhjäkäynti venttiilin. Ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin huomattavasti. Vieläkin soutaa ja meinaa sammua liikennevaloihin.

Nyt sitten jää vaihtoehdoiksi tulpat ja kampiakselin anturi ennen kuin kehtaa alkaa valittamaan softasta.

Paljonko tuo anturi maksaa ja mitkä tulpat Stage 3:seen kannattaa laitta? Jossain oli puhetta NGK:n BCR8ES tulpista. Entä platina tulpat?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Saattaa olla myös

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saattaa olla myös DI-kasetti. Itselläni ainakin sekä viritys/orgis boksilla tyhjäkäynti ongelmat vähenivät kummasti DI-kasetin vaihdon jälkeen.

Jos autossa on vielä satunnaisesti käynnistymisessä pientä epävarmuutta, niin lähtisin tulppien vaihdon jälkeen kokeilemaan UUTTA DI-kasettia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin