Mihin tehoon päästään vakioraudalla T16 satkussa?
Mihin tehoon päästään vakioraudalla T16 satkussa?
Tuo on varmaan monelle mielenkiintoinen kysymys
Käytin Aeron dynossa seuraavanlaisella setupilla:
- Vakio ahdin (Garret kolmonen, ei vesijäähdytetty AR 48?)
- Vakiot suuttimet -706
- Vakio bensanpaine 2,5bar
- Ilmanputsari alkuperäisessä pöntössään, ilmanotto sivusta alkuperäisellä snorkkelilla.
- Motonetin vakioputki 2,25"? (vaihdettu kun edellinen tippu kadulle...)
- Alkuperäinen (kokoalumiininen) välijäähdytin
- T16 Kansi vaihdettu hiukan uudempaan (-86 tonnarista), joidenkin mielestä huonompaan, laskennallinen puristussuhde 8,8:1 kannenvaihto tehty lähinä korjausmielessä kansipahvin vaidon yhteydessä kun kerran oli toinen kansi mitä käyttää plaanauksessa ennen kansipahvin vaihtoa.
- Ruiskuboxia editoitu itse (wanha, -517 boxi)
- APC modattu itse (Wanha, musta 14pin APC)
Renkaat Nokian 205/55-15" NRV Aeron vakiovanteilla.
Autolla ajettu 295tkm.
Ja dynona toimi autodynamometri Bosch FLA 203.
Nelosella tuntui kiihtyvän liian nopeasti, joten paineet eivät koskaan saavuttaneet maksimiaan, eikä eteenkään garretin luonteenmukaisesti huippuvääntö ollut 3000rpm:n nurkilla, vaan huomattavasti korkemmalla, joten jokainen tulkitsee tulokset miten haluaa.
Tehtiin koemielessä veto viitosella, mutta nämä arvot ilmeisesti vääristyvät kun kyseessä ei ole suora vaihde.
Muutama kuva testeistä löytyy osoitteesta http://www.saabismionsairaus.net galleriasta napen aeron osiosta. Scannaan printit kunhan kerkeen, ja lataan sinne, nyt siellä on digikameralla taltioitu "screen capture"
Huippuarvot kiinnostuneille:
Moottori Pmax: 165,2kW@4620rpm
Pyöräteho Pmax: 152,9kW @4620rpm
Vääntö Mmax 348,0Nm@4390rpm
Lämpötila oli 19ast. ja ilmanpaine 1020hPa
Näissä ei ole käytetty korjausta. Koneella olisi ollut myös DIN-korjaus kertoimella 0,990
Vetoja tehtiin useita, ja teholukemat (moottorin) pyöri jatkuvasti 163-165kW välillä, joten toistettavissa on, ainakin samana päivänä samassa dynossa. Olosuhteethan vaikuttavat oleellisesti tuloksiin, joten huomenna saattais tulla ihan eri lukemat...
Itse olen tyytyväinen, rahaa on mennyt viriosiin luokkaa 5eur, ja 22v vanha auto liikkuu tuolla jo ihan kivasti.
Käytin Aeron dynossa seuraavanlaisella setupilla:
- Vakio ahdin (Garret kolmonen, ei vesijäähdytetty AR 48?)
- Vakiot suuttimet -706
- Vakio bensanpaine 2,5bar
- Ilmanputsari alkuperäisessä pöntössään, ilmanotto sivusta alkuperäisellä snorkkelilla.
- Motonetin vakioputki 2,25"? (vaihdettu kun edellinen tippu kadulle...)
- Alkuperäinen (kokoalumiininen) välijäähdytin
- T16 Kansi vaihdettu hiukan uudempaan (-86 tonnarista), joidenkin mielestä huonompaan, laskennallinen puristussuhde 8,8:1 kannenvaihto tehty lähinä korjausmielessä kansipahvin vaidon yhteydessä kun kerran oli toinen kansi mitä käyttää plaanauksessa ennen kansipahvin vaihtoa.
- Ruiskuboxia editoitu itse (wanha, -517 boxi)
- APC modattu itse (Wanha, musta 14pin APC)
Renkaat Nokian 205/55-15" NRV Aeron vakiovanteilla.
Autolla ajettu 295tkm.
Ja dynona toimi autodynamometri Bosch FLA 203.
Nelosella tuntui kiihtyvän liian nopeasti, joten paineet eivät koskaan saavuttaneet maksimiaan, eikä eteenkään garretin luonteenmukaisesti huippuvääntö ollut 3000rpm:n nurkilla, vaan huomattavasti korkemmalla, joten jokainen tulkitsee tulokset miten haluaa.
Tehtiin koemielessä veto viitosella, mutta nämä arvot ilmeisesti vääristyvät kun kyseessä ei ole suora vaihde.
Muutama kuva testeistä löytyy osoitteesta http://www.saabismionsairaus.net galleriasta napen aeron osiosta. Scannaan printit kunhan kerkeen, ja lataan sinne, nyt siellä on digikameralla taltioitu "screen capture"
Huippuarvot kiinnostuneille:
Moottori Pmax: 165,2kW@4620rpm
Pyöräteho Pmax: 152,9kW @4620rpm
Vääntö Mmax 348,0Nm@4390rpm
Lämpötila oli 19ast. ja ilmanpaine 1020hPa
Näissä ei ole käytetty korjausta. Koneella olisi ollut myös DIN-korjaus kertoimella 0,990
Vetoja tehtiin useita, ja teholukemat (moottorin) pyöri jatkuvasti 163-165kW välillä, joten toistettavissa on, ainakin samana päivänä samassa dynossa. Olosuhteethan vaikuttavat oleellisesti tuloksiin, joten huomenna saattais tulla ihan eri lukemat...
Itse olen tyytyväinen, rahaa on mennyt viriosiin luokkaa 5eur, ja 22v vanha auto liikkuu tuolla jo ihan kivasti.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Paljonko ahtaa tuollaisella teholukemilla?
Oma satku kun tuntuis kanssa liikkuvan suht hyvin "vakiovehkeillä".
Eli siis vakio kuuleri, muovipäädyillä. vakioputki, 6-enska.
t8 alakerta, -90 s kansi. ->pikkaisen korkeammat puristukset kuin sinulla.
Roplatulla 24-pinnisellä apc:llä, 3 bar b.p.s.llä ja speedpartsin
bensalastulla nousee ahdot lähelle 1,2 bar, josta laskee rajoittimelle
johonkin 0,75-0,8. Ahtimena mitsu ja lisäjousi aktuaattorille.
Pitäis varmaan hankkia parempi kuuleri, niin paranisi vielä,
puhumattakaan 2,1 kannesta, imusarjasta ja 3" putkesta.
Kai tossa minunkin pelissä rupeaa olemaan lähellä parisataa
hv:aa.
Oma satku kun tuntuis kanssa liikkuvan suht hyvin "vakiovehkeillä".
Eli siis vakio kuuleri, muovipäädyillä. vakioputki, 6-enska.
t8 alakerta, -90 s kansi. ->pikkaisen korkeammat puristukset kuin sinulla.
Roplatulla 24-pinnisellä apc:llä, 3 bar b.p.s.llä ja speedpartsin
bensalastulla nousee ahdot lähelle 1,2 bar, josta laskee rajoittimelle
johonkin 0,75-0,8. Ahtimena mitsu ja lisäjousi aktuaattorille.
Pitäis varmaan hankkia parempi kuuleri, niin paranisi vielä,
puhumattakaan 2,1 kannesta, imusarjasta ja 3" putkesta.
Kai tossa minunkin pelissä rupeaa olemaan lähellä parisataa
hv:aa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Dynossa piti yleensä karvan päälle 1bar rajottajalle asti.
Vakionahan -84 T16 koneessa on 0,85bar maksimipaineet, tietty laskee kierroksilla.
Viitosella kun vedettiin niin nosti johki 1,2bar tai karvan päälle ja tippui tuonne yhden nurkille rajoittajalle mentäessä.
Valitettavasti tuossa dynossa ei ollut ahtopaineen mittausmahdollisuutta.
Edit, SP lupaa +45hv (220hv) Stage-1 viritykselle tuolle koneelle, ja jos saman saan dynolukemaksi, suurinpiirtein samoilla virityksillä, niin tämähän tarkoittaa että samat lait pätee minulle ja muille
Tuskin tuosta merkittävästi enempää saa ilman muutoksia, heti kun puhutaan paremmin virtaavista kansista, isommista turboista, välijäähdyttimistä jne niin puhutaan myös rahanmenosta...
Mainittakoon vielä että kaveri joka oli dynon isäntänä soitteli äsken ja kyseli että mistäs noita turbosaabeja saa, ja mitä maksaa
Vakionahan -84 T16 koneessa on 0,85bar maksimipaineet, tietty laskee kierroksilla.
Viitosella kun vedettiin niin nosti johki 1,2bar tai karvan päälle ja tippui tuonne yhden nurkille rajoittajalle mentäessä.
Valitettavasti tuossa dynossa ei ollut ahtopaineen mittausmahdollisuutta.
Edit, SP lupaa +45hv (220hv) Stage-1 viritykselle tuolle koneelle, ja jos saman saan dynolukemaksi, suurinpiirtein samoilla virityksillä, niin tämähän tarkoittaa että samat lait pätee minulle ja muille
Tuskin tuosta merkittävästi enempää saa ilman muutoksia, heti kun puhutaan paremmin virtaavista kansista, isommista turboista, välijäähdyttimistä jne niin puhutaan myös rahanmenosta...
Mainittakoon vielä että kaveri joka oli dynon isäntänä soitteli äsken ja kyseli että mistäs noita turbosaabeja saa, ja mitä maksaa
Viimeksi muokannut Nappe, To Kesä 08, 2006 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Jaahas, miten olet saanut sen pitämään ahdot päälle 1 baarin?
Mulla, kun ei tahdo pysyä, vaikka apc on modattu kaikkien sääntöjen mukaan. Vuotaisko aktuattori vieläkin yläkierroksilla lisäjousesta huolimatta.. Pitää tutkia..
Mulla, kun ei tahdo pysyä, vaikka apc on modattu kaikkien sääntöjen mukaan. Vuotaisko aktuattori vieläkin yläkierroksilla lisäjousesta huolimatta.. Pitää tutkia..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Wanha APC rokkaa
Ei lisäjousia, vanha aktuaattori jne.
Peruspaineetkin jotain 0,4bar.
Mitä olet tehnyt "kaikkien sääntöjen mukaan"?
Ahtopaineen saa helposti piikkaamaan korkeallekin, mutta taika onkin saada se pysymään siellä ylhäällä
Ei lisäjousia, vanha aktuaattori jne.
Peruspaineetkin jotain 0,4bar.
Mitä olet tehnyt "kaikkien sääntöjen mukaan"?
Ahtopaineen saa helposti piikkaamaan korkeallekin, mutta taika onkin saada se pysymään siellä ylhäällä
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Joo, tiedän näitä ässävirityksiä.Nappe kirjoitti:Wanha APC rokkaa
Ei lisäjousia, vanha aktuaattori jne.
Peruspaineetkin jotain 0,4bar.
Mitä olet tehnyt "kaikkien sääntöjen mukaan"?
Ahtopaineen saa helposti piikkaamaan korkeallekin, mutta taika onkin saada se pysymään siellä ylhäällä
Tossa omassa on tehty Saab900aero.com mukaan säädöt.
Ja nousunopeus (eli P) on ruuvattu alas niin ettei piikkaisi liian nopeasti.
Mutta käytännössä sivuston apc-mod ohjeen mukaan on tehty.
On se nyt nopeampi kuin esimerkiksi red-boxilla, ja red-boksihan
pitäisi laskea ahtoja melko vähän kierroksilla.
Epäilen kuitenkin aktuaatoria syyliseksi, kun se tunnetusti mitsuissa ei
ole paras mahdollinen.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Ok, eli R42 ja 138 on hallussa, ja ilmeisesti oletkin löytänyt F:n voiman
Jossain vaiheessa minulla oli P niin alhaalla että paineet nousi kierrosten mukana, ei kuitenkaan tuntunut hyvältä...
Ensin F:ä kohdilleen, sitten P:llä perässä kunnes alkoi yliampuu viitosella ja jätin siihen.
Arvoja en ole mitannut, 14pin boxin arvoja ei varmaan voi sellaisenaan siirtää 24pin boxiin muutenkaan.
Jossain vaiheessa minulla oli P niin alhaalla että paineet nousi kierrosten mukana, ei kuitenkaan tuntunut hyvältä...
Ensin F:ä kohdilleen, sitten P:llä perässä kunnes alkoi yliampuu viitosella ja jätin siihen.
Arvoja en ole mitannut, 14pin boxin arvoja ei varmaan voi sellaisenaan siirtää 24pin boxiin muutenkaan.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Joo, ehkä eiNappe kirjoitti:Ok, eli R42 ja 138 on hallussa, ja ilmeisesti oletkin löytänyt F:n voiman
Jossain vaiheessa minulla oli P niin alhaalla että paineet nousi kierrosten mukana, ei kuitenkaan tuntunut hyvältä...
Ensin F:ä kohdilleen, sitten P:llä perässä kunnes alkoi yliampuu viitosella ja jätin siihen.
Arvoja en ole mitannut, 14pin boxin arvoja ei varmaan voi sellaisenaan siirtää 24pin boxiin muutenkaan.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Eihän se ruiskuboxi tuohon niinkään vaikuta, kunhan bensaa tule riittävästi ettei nakuta
SP:n sivuilta voi katella mitä lupaavat milläkin muutoksella, tämä varmaan on ihan hyvä suuntaa antamaan...
Lähde SP:
Stage1 (Bensalastu,APC,putsari)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +44hv/66Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +40hv/64Nm
Stage3(2) (Bensalastu,APC,putsari,putki,katti)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +58hv/98Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +55hv/96Nm
SP:n sivuilta voi katella mitä lupaavat milläkin muutoksella, tämä varmaan on ihan hyvä suuntaa antamaan...
Lähde SP:
Stage1 (Bensalastu,APC,putsari)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +44hv/66Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +40hv/64Nm
Stage3(2) (Bensalastu,APC,putsari,putki,katti)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +58hv/98Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +55hv/96Nm
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Niin eihän se ruiskun merkki vaikuta, mutta ilmeisesti pikkuerot bensapaineessa ja suuttimissa tekee muutaman hevosen erot .Nappe kirjoitti:Eihän se ruiskuboxi tuohon niinkään vaikuta, kunhan bensaa tule riittävästi ettei nakuta
SP:n sivuilta voi katella mitä lupaavat milläkin muutoksella, tämä varmaan on ihan hyvä suuntaa antamaan...
Lähde SP:
Stage1 (Bensalastu,APC,putsari)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +44hv/66Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +40hv/64Nm
Stage3(2) (Bensalastu,APC,putsari,putki,katti)
T16 lucas Kat (160hv/255Nm) +58hv/98Nm
T16 Bosch Kat (160hv/255Nm) +55hv/96Nm
Millähän ahdoilla lisäteho on mitattu?
Mikähän sitten suurin turvallinen paine vakioahtimella, jonka jälkeen ei teho enää nouse merkittävästi?
Veikkaan että tuon stage 3:Sen tehot on mitattu 1.3-1.4bar paineella. Te05:sen pakopesä on pikkusen ahistavampi kuin garretissa, joten sillä ei ihan niin paljon max tehoja saada.Sukellusvene kirjoitti:
Millähän ahdoilla lisäteho on mitattu?
Mikähän sitten suurin turvallinen paine vakioahtimella, jonka jälkeen ei teho enää nouse merkittävästi?
Isojen poikien mukaan garretin t03:sta on ajettu yli 1.4bar paineilla (siis karttojen ulkopuolella, ilma on kuitenkin vielä liikkunut), tuolloin laakerit huutaa leipää . Mitsua taas on ajettu jopa 1.6-1.7bar paineilla, siinä on kun on hieman vahvemmat laakerit. Itse en siis ole noita kokeillut, vaan noi on isojen poikien juttuja . Ehkä kuitenkin vähän suuntaa antavaa tietoa...
Omasta mitattiin joskus tuolla sp:n steg3 APC-lastulla ja bensalastulla vakio mitsun kans 230hv/380nm, koneteho taisi olla 245hv luokkaa. Paineet oli n.1,5bar jossa pysyi rajoittajalle asti. Suuttimet ja cooleri oli vakiot, putki oli 3" ja bensanpaineita oli hieman nostettu. Kävi ja kukkui ja konekin pysyi kasassa ilman ongelmia. Tosin vakio mitsut ja T3:set alkaa 200hv jälkeen olla melkoisia lämpöpumppuja eli jos pidemmästi vedättelee niin ainakin kansitiiviste saattaa olla kovilla
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic