Käytin Aeron dynossa seuraavanlaisella setupilla:
- Vakio ahdin (Garret kolmonen, ei vesijäähdytetty AR 48?)
- Vakiot suuttimet -706
- Vakio bensanpaine 2,5bar
- Ilmanputsari alkuperäisessä pöntössään, ilmanotto sivusta alkuperäisellä snorkkelilla.
- Motonetin vakioputki 2,25"? (vaihdettu kun edellinen tippu kadulle...)
- Alkuperäinen (kokoalumiininen) välijäähdytin
- T16 Kansi vaihdettu hiukan uudempaan (-86 tonnarista), joidenkin mielestä huonompaan, laskennallinen puristussuhde 8,8:1 kannenvaihto tehty lähinä korjausmielessä kansipahvin vaidon yhteydessä kun kerran oli toinen kansi mitä käyttää plaanauksessa ennen kansipahvin vaihtoa.
- Ruiskuboxia editoitu itse (wanha, -517 boxi)
- APC modattu itse (Wanha, musta 14pin APC)
Renkaat Nokian 205/55-15" NRV Aeron vakiovanteilla.
Autolla ajettu 295tkm.
Ja dynona toimi autodynamometri Bosch FLA 203.
Nelosella tuntui kiihtyvän liian nopeasti, joten paineet eivät koskaan saavuttaneet maksimiaan, eikä eteenkään garretin luonteenmukaisesti huippuvääntö ollut 3000rpm:n nurkilla, vaan huomattavasti korkemmalla, joten jokainen tulkitsee tulokset miten haluaa.
Tehtiin koemielessä veto viitosella, mutta nämä arvot ilmeisesti vääristyvät kun kyseessä ei ole suora vaihde.
Muutama kuva testeistä löytyy osoitteesta http://www.saabismionsairaus.net galleriasta napen aeron osiosta. Scannaan printit kunhan kerkeen, ja lataan sinne, nyt siellä on digikameralla taltioitu "screen capture"

Huippuarvot kiinnostuneille:
Moottori Pmax: 165,2kW@4620rpm
Pyöräteho Pmax: 152,9kW @4620rpm
Vääntö Mmax 348,0Nm@4390rpm
Lämpötila oli 19ast. ja ilmanpaine 1020hPa
Näissä ei ole käytetty korjausta. Koneella olisi ollut myös DIN-korjaus kertoimella 0,990
Vetoja tehtiin useita, ja teholukemat (moottorin) pyöri jatkuvasti 163-165kW välillä, joten toistettavissa on, ainakin samana päivänä samassa dynossa. Olosuhteethan vaikuttavat oleellisesti tuloksiin, joten huomenna saattais tulla ihan eri lukemat...
Itse olen tyytyväinen, rahaa on mennyt viriosiin luokkaa 5eur, ja 22v vanha auto liikkuu tuolla jo ihan kivasti.