Kysymys mankkuvenasta..
Kysymys mankkuvenasta..
Minkäs takia matalapaine turboon pitäisi laittaa mankkuvena jos sen lastuttaa??..puhutaan nyt T5-koneesta??..Että onko se välttämätön??
Saab 9-3 2.0t ss
Re: Kysymys mankkuvenasta..
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikkasaab9-3t kirjoitti:mankkuvena puhutaan nyt T5-koneesta??..Että onko se välttämätön??
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar
Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Kysymys mankkuvenasta..
Sorry, mutta tää "puheenvuoro" kannattaa panna sarjaamme "hyviä vitsejä".TD04 kirjoitti:
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikka
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar
Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois, mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
Re: Kysymys mankkuvenasta..
Jo pelkästään sen hinta on helvetin hyvä syy.93t sport kirjoitti: Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois
Tuonkin raha määrän sijoitan ennemmin rautapuolelle.
Ja muita syitä kuin nakutus ja vääntö rajoitukset.93t sport kirjoitti: mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Valista tyhmää ehkä opin jotain uutta.Mutta kuten sanoin tämä on oma ratkasuni ja jokainen tekee kuin
haluaa.Ja jos jotain särkee niin vika löytyy yleensä ratin ja penkin välistä.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Tuolla mangneettiventtiilin hinnalla ei saa kuin yläkerran tiivistesarjan, eikä vielä mitään rikkoontuneiden osien tilalle...
Mikäli kyseessä on vielä kohtuullisen mieto viritys, eikä nakuttamisesta ole vaaraa (luokkaa matalapaineturbo-> alle bar käyttäen 98:ia) niin joku purkkaviritys voi toimiakkin pelko perseen alla, mutta kun lähdetään enemmän virittämään, niin olisi syytä suojaeletroniikan olla kunnossa tai varaa ostaa säkillinen mankuvenoja..
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
Ja jos tankissa sattuu olemaan sopivaa bensaa, niin Trionic/APC antaa "turvallisesti" 1.8 bar ahtoja 3500rpm ja puottaa niitä kontrolloidusti kierrosten noustessa 1.35 bar (6700rpm) ettei pakopaineet nouse liikaa, kun ahdin rupeaa "ahdistamaan" kierrosten noustessa.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Mikäli pakopaineet/lämmöt nousevat liikaa, voi tuloksena olla palaneita venttiilejä, mäntiä tai tulppia..
Mikäli käytetään noita purkkavirityksiä korkeammilla ahtopaineilla, niin ahtopaine pyrkii olemaan "vakio" koko kierrosalueen (pakopaineet&lämmöt kasvavat) sekä nakuttaessa ei ahtoja voida pudottaa -> nakutus jatkuu -> noin 5 sec, ja männissä on mäntäpisitäisen jäljet -> ei ajeta kotiin. -> säästöä.
Jokainen säästäköön missä haluaa.
Hook
edit: Pienellä vakio IC:llä ja pienellä kuumempana käyvällä vakioturbolla alkaa nakuttamaan sitten vielä herkemmin, kuin tuossa videossa...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mikäli kyseessä on vielä kohtuullisen mieto viritys, eikä nakuttamisesta ole vaaraa (luokkaa matalapaineturbo-> alle bar käyttäen 98:ia) niin joku purkkaviritys voi toimiakkin pelko perseen alla, mutta kun lähdetään enemmän virittämään, niin olisi syytä suojaeletroniikan olla kunnossa tai varaa ostaa säkillinen mankuvenoja..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI
Ja jos tankissa sattuu olemaan sopivaa bensaa, niin Trionic/APC antaa "turvallisesti" 1.8 bar ahtoja 3500rpm ja puottaa niitä kontrolloidusti kierrosten noustessa 1.35 bar (6700rpm) ettei pakopaineet nouse liikaa, kun ahdin rupeaa "ahdistamaan" kierrosten noustessa.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI
Mikäli pakopaineet/lämmöt nousevat liikaa, voi tuloksena olla palaneita venttiilejä, mäntiä tai tulppia..
Mikäli käytetään noita purkkavirityksiä korkeammilla ahtopaineilla, niin ahtopaine pyrkii olemaan "vakio" koko kierrosalueen (pakopaineet&lämmöt kasvavat) sekä nakuttaessa ei ahtoja voida pudottaa -> nakutus jatkuu -> noin 5 sec, ja männissä on mäntäpisitäisen jäljet -> ei ajeta kotiin. -> säästöä.
Jokainen säästäköön missä haluaa.
Hook
edit: Pienellä vakio IC:llä ja pienellä kuumempana käyvällä vakioturbolla alkaa nakuttamaan sitten vielä herkemmin, kuin tuossa videossa...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kysymys mankkuvenasta..
Tästähän oli kyse ja edelleen sitä mieltä että EI.Tietyillä muutoksilla saa myös ihan hyvin toimivan paketin ilman mankkua.Eli kunnollinen ahtopaine mittari hyvä IC,isompi puhallin,DP+putki,bensa 98 ja maltilliset ahtopaineet 1.2-1.3bar.Tästä isommilla paineilla sitten asia erikseen.saab9-3t kirjoitti:mankkuvena Että onko se välttämätön??
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Kysymys mankkuvenasta..
Sorry vaan mutta se ei ole mikään vitsi. Mutta sopii kylläkin vain niille jotka tietää mitä tekee. En suosittele jättämään pois mutta noinkin se toimii. Noista suoja toiminteista on jauhettu jo ihan riittämiin ja niistä löytyy tarinaa haulla.93t sport kirjoitti:Sorry, mutta tää "puheenvuoro" kannattaa panna sarjaamme "hyviä vitsejä".TD04 kirjoitti:
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikka
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar
Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois, mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
Kannatta aina käyttää orkkis osia ja jättää viritykset tekemättä... kyllä ne on tehtaalla jo sinne kaiken tarvittavan tehon ja kiihtyvyyden sinne saanut laitettua. Eix vaan...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Purkkavirittäjä
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jep, siitä vaan bleederi kiinni, kun ei tiedä edes mitä mankkuvenalla tehdään.
Kyllä tässä tapauksessa nimenomaan mankkuvena on "pakollinen"
Tai tee kuten kaverit sanoo, saattaa olla pelko persiissä mutta säästät siinä mankkuvenassa muutaman satkun, tosin siitä pois se kunnon ahtopainemittari eli jonkun satasen verran.
Mutta kuten tässä on aiemmin todettu, jokainen tekee tyylillään ja "säästää" missä haluaa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Kyllä tässä tapauksessa nimenomaan mankkuvena on "pakollinen"
Tai tee kuten kaverit sanoo, saattaa olla pelko persiissä mutta säästät siinä mankkuvenassa muutaman satkun, tosin siitä pois se kunnon ahtopainemittari eli jonkun satasen verran.
Mutta kuten tässä on aiemmin todettu, jokainen tekee tyylillään ja "säästää" missä haluaa.
Kalliiks olis saattannut tulla, mutta omapahan olis ollut syy, olishan sun pitänny tietää että laittamas pensa oli "paskaa"Hook kirjoitti:
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos tietää mitä tekee pitää tietää myös se milloin pensa on jees milloin ei
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
En tiedä kuin se on mahdollista mutta mä nyt en tiedäkään mitä teen, joten pidän mankkuvenan ja ajelen maltillisilla paineilla
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
93t sport kirjoitti:En tiedä kuin se on mahdollista mutta mä nyt en tiedäkään mitä teen, joten pidän mankkuvenan ja ajelen maltillisilla paineillaHook kirjoitti:
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)