Kysymys mankkuvenasta..

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Minkäs takia matalapaine turboon pitäisi laittaa mankkuvena jos sen lastuttaa??..puhutaan nyt T5-koneesta??..Että onko se välttämätön??
Saab 9-3 2.0t ss
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

sen takia että korkea paineinen boksi ossa pienentää ahtoja nakutus tilantessa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ja muutenki säätää ahtopaineita miten viripurkki tahtoo, vakio menee koko ajan ns. peruspaineilla. Mitkä ovat säädetty turbon painekellolla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saab9-3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 13:22
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja saab9-3t »

Tyhmiä kysymyksiä riittää..eli mihin välii se mankkuvena kytketään??
Saab 9-3 2.0t ss
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

eli mankkuvena tulee ahtimen hukkaportin painekellon ja ja kompura pesän väliin jossa se säätää kellon avautumis painetta. Boksi ohjelma käyttää pulsileveys ohjausta oikean paineen saavuttamiseksi moottorin eri kuormitus tilanteissa.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja TD04 »

saab9-3t kirjoitti:mankkuvena puhutaan nyt T5-koneesta??..Että onko se välttämätön??
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikka
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar

Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja Hallu »

TD04 kirjoitti:
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikka
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar

Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
Sorry, mutta tää "puheenvuoro" kannattaa panna sarjaamme "hyviä vitsejä".
Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois, mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja TD04 »

93t sport kirjoitti: Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois
Jo pelkästään sen hinta on helvetin hyvä syy.
Tuonkin raha määrän sijoitan ennemmin rautapuolelle.
93t sport kirjoitti: mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
Ja muita syitä kuin nakutus ja vääntö rajoitukset. :?:
Valista tyhmää ehkä opin jotain uutta.Mutta kuten sanoin tämä on oma ratkasuni ja jokainen tekee kuin
haluaa.Ja jos jotain särkee niin vika löytyy yleensä ratin ja penkin välistä.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuolla mangneettiventtiilin hinnalla ei saa kuin yläkerran tiivistesarjan, eikä vielä mitään rikkoontuneiden osien tilalle... :lol:

Mikäli kyseessä on vielä kohtuullisen mieto viritys, eikä nakuttamisesta ole vaaraa (luokkaa matalapaineturbo-> alle bar käyttäen 98:ia) niin joku purkkaviritys voi toimiakkin pelko perseen alla, mutta kun lähdetään enemmän virittämään, niin olisi syytä suojaeletroniikan olla kunnossa tai varaa ostaa säkillinen mankuvenoja.. :roll:

Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/Some_98oct.AVI

Ja jos tankissa sattuu olemaan sopivaa bensaa, niin Trionic/APC antaa "turvallisesti" 1.8 bar ahtoja 3500rpm ja puottaa niitä kontrolloidusti kierrosten noustessa 1.35 bar (6700rpm) ettei pakopaineet nouse liikaa, kun ahdin rupeaa "ahdistamaan" kierrosten noustessa.
http://www.saunalahti.fi/~hetimo/bensa/99plus_hq98.AVI

Mikäli pakopaineet/lämmöt nousevat liikaa, voi tuloksena olla palaneita venttiilejä, mäntiä tai tulppia..

Mikäli käytetään noita purkkavirityksiä korkeammilla ahtopaineilla, niin ahtopaine pyrkii olemaan "vakio" koko kierrosalueen (pakopaineet&lämmöt kasvavat) sekä nakuttaessa ei ahtoja voida pudottaa -> nakutus jatkuu -> noin 5 sec, ja männissä on mäntäpisitäisen jäljet -> ei ajeta kotiin. -> säästöä.

Jokainen säästäköön missä haluaa.

Hook


edit: Pienellä vakio IC:llä ja pienellä kuumempana käyvällä vakioturbolla alkaa nakuttamaan sitten vielä herkemmin, kuin tuossa videossa...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja TD04 »

saab9-3t kirjoitti:mankkuvena Että onko se välttämätön??
Tästähän oli kyse ja edelleen sitä mieltä että EI.Tietyillä muutoksilla saa myös ihan hyvin toimivan paketin ilman mankkua.Eli kunnollinen ahtopaine mittari hyvä IC,isompi puhallin,DP+putki,bensa 98 ja maltilliset ahtopaineet 1.2-1.3bar.Tästä isommilla paineilla sitten asia erikseen.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kysymys mankkuvenasta..

Viesti Kirjoittaja V-M »

93t sport kirjoitti:
TD04 kirjoitti:
EI..Kuten huomaat autohan toimii ihan hienosti tälläkin hetkellä ilman sitä..Samalla lailla se tomii vaikka
siihen uusi softa tuleekin kunhan rakennat siihen jonkin muun laisen ahtopaineen ohjauksen.Esim.turbo ruuvilla jotta saat haluman paineen käyttöösi.Ahtopaine mittari on sitten pakollinen ja mielellään vaihtaisin
paremman coolerin(ei niin suuri pelko nakutuksesta)sekä paineita 1.2-1.3bar

Turhan kallis venttiili kun paineita voi halvemmallakin ohjailla.Mutta kukin tekee oman laisensa ratkaisut tässä omani.Tosin on sanottava että tässä otetaan tietoinen riski nakutus tilanteessa jolloin ahtopaine ei laskekkaan mutta kyllä täytyy säädöt mennä aika pieleen jos paineisiin täytyy sen takia koskea..
Sorry, mutta tää "puheenvuoro" kannattaa panna sarjaamme "hyviä vitsejä".
Ei oo mitään perustetta jättää mankkuvenaa pois, mutta paljon syitä miksi sitä ei kannata jättää pois.
Sorry vaan mutta se ei ole mikään vitsi. Mutta sopii kylläkin vain niille jotka tietää mitä tekee. En suosittele jättämään pois mutta noinkin se toimii. Noista suoja toiminteista on jauhettu jo ihan riittämiin ja niistä löytyy tarinaa haulla.

Kannatta aina käyttää orkkis osia ja jättää viritykset tekemättä... kyllä ne on tehtaalla jo sinne kaiken tarvittavan tehon ja kiihtyvyyden sinne saanut laitettua. Eix vaan... :roll: On paljon syitä jättää kaikenlainen virittäminen ja tuunaus tekemättä.

Purkkavirittäjä
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Jep, siitä vaan bleederi kiinni, kun ei tiedä edes mitä mankkuvenalla tehdään. :roll:
Kyllä tässä tapauksessa nimenomaan mankkuvena on "pakollinen"
Tai tee kuten kaverit sanoo, saattaa olla pelko persiissä mutta säästät siinä mankkuvenassa muutaman satkun, tosin siitä pois se kunnon ahtopainemittari eli jonkun satasen verran.

Mutta kuten tässä on aiemmin todettu, jokainen tekee tyylillään ja "säästää" missä haluaa.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Hook kirjoitti:
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
Kalliiks olis saattannut tulla, mutta omapahan olis ollut syy, olishan sun pitänny tietää että laittamas pensa oli "paskaa" :wink:
Jos tietää mitä tekee pitää tietää myös se milloin pensa on jees milloin ei 8)
En tiedä kuin se on mahdollista mutta mä nyt en tiedäkään mitä teen, joten pidän mankkuvenan ja ajelen maltillisilla paineilla 8)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

93t sport kirjoitti:
Hook kirjoitti:
Mitähöhän koneelle olisi käynyt lätkä lattiassa tässä vedossa, jos ei olisi ollut Trionic/APC:tä käytössä
vaan olisi ajettu jatkuvalla 1.8 barilla koko kierrosalueen?
En tiedä kuin se on mahdollista mutta mä nyt en tiedäkään mitä teen, joten pidän mankkuvenan ja ajelen maltillisilla paineilla 8)
:D
Vastaa Viestiin