Dumppiko menossa vai? -> Hukkaportti jumissa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Dumppiko menossa vai? -> Hukkaportti jumissa

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Sellanen ongelma tuossa turbovehkeessä että dumppi alkaa isommilla paineilla sylkemään paineita pihalle, seurauksena se että auto nykii niin perkeleesti kun nostaa ja laskee ahtoja nopeesti. Ei pysty tekemään ohituksia tuolla tienpäällä kunnolla kun tekee tuo auto tuommosta. Mikähän siihen auttas? Dumpin jousen kiristys, vai pitääkö uusia koko dumppi kerralla? Tää on nyt eka turbosaapas niin olen vähän hukassa... :oops:

Ja mielenkiintosta on sekin, että tuo kikkare on alkanut ahtamaan enämpi ku ennen. Ahtopainemittarin mukaan ahdot on ennen ollu sellasta 1.2bar luokkaa, ja nyt vilahti asteikon yli, eli noin 1.6bar. Mistä tuo juttu kielii, ja pitäisikö olla jo kovastikin huolissaan että joku paikka laukeaa kohta? 8O
Viimeksi muokannut Jorppe, La Syys 16, 2006 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tuotahan vois kattookin.. Epäileisin et mangeettiventtiili jumissa nostaa paineet kattoon ja tekee kaasua pumpatessa fuelcutin. dumpin aukeamisarvo voi olla säädetty ylipaineella jonnekin 1.2-1.5barin väliin jossa se alkaa puskee paineita pihalle lisäksi.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tasapaino akseli kirjoitti:Tuotahan vois kattookin.. Epäileisin et mangeettiventtiili jumissa nostaa paineet kattoon ja tekee kaasua pumpatessa fuelcutin. dumpin aukeamisarvo voi olla säädetty ylipaineella jonnekin 1.2-1.5barin väliin jossa se alkaa puskee paineita pihalle lisäksi.


Tuota tuota.. Miten tuon asian kanssa nyt pitäis menetellä? Missä se ventiili on ja mitä se tekee, pitääkö se uusata vai saako sen jotenkin irrotettua jumista?

Mulla voi olla sellanen vajaan 200km reissu eessä keskiviikkona. Uskaltaako sillä nyt ajaa jos sitten siellä päämäärässä hommailee osat siihen ja vaihtaa? Ja uskaltaisin melkein toivoa että Oulussa majailee turboSaabisteja joilta heruisi käytännön apujakin. :)

Kaverin kanssa just tuossa muisteltiin että yhen toisen tutun 200SX Datsuni alko tehä samaa vähän ennenku alakerta koki täystuhon. Ne kylläkin sitten oikeesti ajeli niillä isoilla paineilla ja lappu lattiassa koko ajan. Toivottavasti tuo Saabi ei leviäisi...

EDIT: Tuossa käytin 'haku' -toimintoa ja sain selville notta se liittyis kai jotenkin APC-boksiin se mankku. Mitenkähän mulla tuossa, siinä on vaihdettu ruiskunohjaus DTA:n ohjelmoitavaan tsydeemiin? Onko sillä mitään vaikutusta vian etsintään, ja onko se venttiili siellä jossain edelleenkin? Kiitos jos jaksatte auttaa 8)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Jaahas epäilisin että on.. Mutta se varmaankin selviää kun kysyt ruiskun asennuksen suorittajalta.. Itte en nyt kuolemaksenikaan muista missä se magneettiventtiili tarkemmin Wanhemmassa tonnarissa sijaitsee,mutta hukkaportilta tulevaa letkua kun seurailet niin pitäisi tulla ruskea venttiili vastaa jossa kolme letkulähtöä.. :lol:
Kyllä sitä venttiiliä pystyy elvyttämään jossakin määrin jos mäntä jumissa likaisuuden vuoksi. Voi suihkutella esim CRC:tä sisuksiin ja puhallella varoen paineilmalla.
saabissa en usko et kone leviää suoranaisesti,mutta heikoin lenkkin yleensä kannentiiviste tahtoo kärsiä järjetömistä paineista. (Toim. huom. Nissanin heikoin lenkki on niiden alakerta)
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jmo
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Oli Aerossa samaa vikaa. Suihkuttelin magneettiventtiiliin CRC:tä ja puhaltelin paineilmalla, aivan kuten Tasapaino akselikin tuossa jo neuvoi. Tuon jälkeen on toiminut taas niin kuin pitääkin, mutta saa nähdä millon menee lopullisesti ja joutuu vaihtamaan uuden tilalle..
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jees, kiitoksia neuvoista. 8) En tosin ole aivan varma mistä sen hukkaportin löytää, niin jos siihen vielä saisin apuja. Turbo tuossa vehkeessä on Mitsu/Garret -hybridi. Pitänee palailla asiaan viikonloppuna kun pääsen tänne kotipuoleen Oulusta.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Magneettiventtiili on tämännäköinen kapine:
http://www.900aero.com/images/tech/valve.jpg

Sijaitsee jäähdyttimen puhaltimen kehikossa, puolan ja ylävesiletkun läheisyydessä. Näkyy tässä kuvassa alareunassa.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Jani O kirjoitti:Oli Aerossa samaa vikaa. Suihkuttelin magneettiventtiiliin CRC:tä ja puhaltelin paineilmalla, aivan kuten Tasapaino akselikin tuossa jo neuvoi. Tuon jälkeen on toiminut taas niin kuin pitääkin, mutta saa nähdä millon menee lopullisesti ja joutuu vaihtamaan uuden tilalle..
Itse tein saman toimituksen talvella taisin jonnekin kirjoittaa korjauskertomuksenkin.. On toiminut sen jälkeen ihan hyvin. Vanhempi tosin on hieman erilainen rakenteeltaan kun tossa uudemmassa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

saatko sielta dta boksin säätö "toolista" katottua onko toi mankkuvena ohjattu sen dta:puolesta vai onko moottorissa saabin oma nakutustunnistus. Itellä on säädettävä ruisku ja saabin oma apc hoittaa ahtopaineiden laskun nakututustilanteissa. Mankkuvena löytyy vanhelmmasta tonnarista flektin luota ja siihenkin toimii samat konstit eli crc:tä sisään vain .
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Jaahas. Kotipaikkakunnalla käymässä auton luona... Mankkuvenaa ei ihan yhtäkkiä löytyny tuosta mun autosta. Ei ainakaan siitä paikasta missä sen pitäisi sijaita. Vikaa pitää siis ruveta paikallistamaan jostain muualta. Mikähän siinä voisi reistata?

Voin jossain vaiheessa linkittää kuvaa konehuoneesta jos joku fiksu löytää sen mankun sieltä....
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tuohon on vaikea sanoa varmaan kenenkään muun paljon mitään kuin rakentajan jos siell ei ole tuollaisia laitteita jätetty..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Nonih. Pitkällisen odotuksen jälkeen sain sumplittua kuvan nettiin. Näkyykö tuolla josaki se mankkuvena? Kävi mielessä että voiko homma (se armoton nykiminen, ja ahtojen heittely) johtua vanhoista tulpista ja silleen, että oliskohan sytkäosat vaihdon tarpeessa?


Kuva
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mistä letku menee hukkaportin kellolle? suoraan kompura pesäsätä vai onko siinä välissä jotin juttua?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllähän se voi dumppi hyvinkin olla. Ota irti ja auki ja tutki jumittaako mäntä. Putsaa jos duNppiin on kerääntynyt öljyä tms töhnää.

Ja toinen paikka vian etsimiseen on tosiaan tuo hukkaportin ohjaus, -kello ja -läppä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko tämä auto kenties kuopiosta kotoisin, Putkolan asentajan virittämä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin