Dumppiko menossa vai? -> Hukkaportti jumissa
Dumppiko menossa vai? -> Hukkaportti jumissa
Sellanen ongelma tuossa turbovehkeessä että dumppi alkaa isommilla paineilla sylkemään paineita pihalle, seurauksena se että auto nykii niin perkeleesti kun nostaa ja laskee ahtoja nopeesti. Ei pysty tekemään ohituksia tuolla tienpäällä kunnolla kun tekee tuo auto tuommosta. Mikähän siihen auttas? Dumpin jousen kiristys, vai pitääkö uusia koko dumppi kerralla? Tää on nyt eka turbosaapas niin olen vähän hukassa...
Ja mielenkiintosta on sekin, että tuo kikkare on alkanut ahtamaan enämpi ku ennen. Ahtopainemittarin mukaan ahdot on ennen ollu sellasta 1.2bar luokkaa, ja nyt vilahti asteikon yli, eli noin 1.6bar. Mistä tuo juttu kielii, ja pitäisikö olla jo kovastikin huolissaan että joku paikka laukeaa kohta?
Ja mielenkiintosta on sekin, että tuo kikkare on alkanut ahtamaan enämpi ku ennen. Ahtopainemittarin mukaan ahdot on ennen ollu sellasta 1.2bar luokkaa, ja nyt vilahti asteikon yli, eli noin 1.6bar. Mistä tuo juttu kielii, ja pitäisikö olla jo kovastikin huolissaan että joku paikka laukeaa kohta?
Viimeksi muokannut Jorppe, La Syys 16, 2006 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Tuotahan vois kattookin.. Epäileisin et mangeettiventtiili jumissa nostaa paineet kattoon ja tekee kaasua pumpatessa fuelcutin. dumpin aukeamisarvo voi olla säädetty ylipaineella jonnekin 1.2-1.5barin väliin jossa se alkaa puskee paineita pihalle lisäksi.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli kirjoitti:Tuotahan vois kattookin.. Epäileisin et mangeettiventtiili jumissa nostaa paineet kattoon ja tekee kaasua pumpatessa fuelcutin. dumpin aukeamisarvo voi olla säädetty ylipaineella jonnekin 1.2-1.5barin väliin jossa se alkaa puskee paineita pihalle lisäksi.
Tuota tuota.. Miten tuon asian kanssa nyt pitäis menetellä? Missä se ventiili on ja mitä se tekee, pitääkö se uusata vai saako sen jotenkin irrotettua jumista?
Mulla voi olla sellanen vajaan 200km reissu eessä keskiviikkona. Uskaltaako sillä nyt ajaa jos sitten siellä päämäärässä hommailee osat siihen ja vaihtaa? Ja uskaltaisin melkein toivoa että Oulussa majailee turboSaabisteja joilta heruisi käytännön apujakin.
Kaverin kanssa just tuossa muisteltiin että yhen toisen tutun 200SX Datsuni alko tehä samaa vähän ennenku alakerta koki täystuhon. Ne kylläkin sitten oikeesti ajeli niillä isoilla paineilla ja lappu lattiassa koko ajan. Toivottavasti tuo Saabi ei leviäisi...
EDIT: Tuossa käytin 'haku' -toimintoa ja sain selville notta se liittyis kai jotenkin APC-boksiin se mankku. Mitenkähän mulla tuossa, siinä on vaihdettu ruiskunohjaus DTA:n ohjelmoitavaan tsydeemiin? Onko sillä mitään vaikutusta vian etsintään, ja onko se venttiili siellä jossain edelleenkin? Kiitos jos jaksatte auttaa
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Jaahas epäilisin että on.. Mutta se varmaankin selviää kun kysyt ruiskun asennuksen suorittajalta.. Itte en nyt kuolemaksenikaan muista missä se magneettiventtiili tarkemmin Wanhemmassa tonnarissa sijaitsee,mutta hukkaportilta tulevaa letkua kun seurailet niin pitäisi tulla ruskea venttiili vastaa jossa kolme letkulähtöä..
Kyllä sitä venttiiliä pystyy elvyttämään jossakin määrin jos mäntä jumissa likaisuuden vuoksi. Voi suihkutella esim CRC:tä sisuksiin ja puhallella varoen paineilmalla.
saabissa en usko et kone leviää suoranaisesti,mutta heikoin lenkkin yleensä kannentiiviste tahtoo kärsiä järjetömistä paineista. (Toim. huom. Nissanin heikoin lenkki on niiden alakerta)
Kyllä sitä venttiiliä pystyy elvyttämään jossakin määrin jos mäntä jumissa likaisuuden vuoksi. Voi suihkutella esim CRC:tä sisuksiin ja puhallella varoen paineilmalla.
saabissa en usko et kone leviää suoranaisesti,mutta heikoin lenkkin yleensä kannentiiviste tahtoo kärsiä järjetömistä paineista. (Toim. huom. Nissanin heikoin lenkki on niiden alakerta)
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Jees, kiitoksia neuvoista. En tosin ole aivan varma mistä sen hukkaportin löytää, niin jos siihen vielä saisin apuja. Turbo tuossa vehkeessä on Mitsu/Garret -hybridi. Pitänee palailla asiaan viikonloppuna kun pääsen tänne kotipuoleen Oulusta.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Magneettiventtiili on tämännäköinen kapine:
http://www.900aero.com/images/tech/valve.jpg
Sijaitsee jäähdyttimen puhaltimen kehikossa, puolan ja ylävesiletkun läheisyydessä. Näkyy tässä kuvassa alareunassa.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG
http://www.900aero.com/images/tech/valve.jpg
Sijaitsee jäähdyttimen puhaltimen kehikossa, puolan ja ylävesiletkun läheisyydessä. Näkyy tässä kuvassa alareunassa.
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letku ... 1_18_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Itse tein saman toimituksen talvella taisin jonnekin kirjoittaa korjauskertomuksenkin.. On toiminut sen jälkeen ihan hyvin. Vanhempi tosin on hieman erilainen rakenteeltaan kun tossa uudemmassa.Jani O kirjoitti:Oli Aerossa samaa vikaa. Suihkuttelin magneettiventtiiliin CRC:tä ja puhaltelin paineilmalla, aivan kuten Tasapaino akselikin tuossa jo neuvoi. Tuon jälkeen on toiminut taas niin kuin pitääkin, mutta saa nähdä millon menee lopullisesti ja joutuu vaihtamaan uuden tilalle..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
saatko sielta dta boksin säätö "toolista" katottua onko toi mankkuvena ohjattu sen dta:puolesta vai onko moottorissa saabin oma nakutustunnistus. Itellä on säädettävä ruisku ja saabin oma apc hoittaa ahtopaineiden laskun nakututustilanteissa. Mankkuvena löytyy vanhelmmasta tonnarista flektin luota ja siihenkin toimii samat konstit eli crc:tä sisään vain .
Jaahas. Kotipaikkakunnalla käymässä auton luona... Mankkuvenaa ei ihan yhtäkkiä löytyny tuosta mun autosta. Ei ainakaan siitä paikasta missä sen pitäisi sijaita. Vikaa pitää siis ruveta paikallistamaan jostain muualta. Mikähän siinä voisi reistata?
Voin jossain vaiheessa linkittää kuvaa konehuoneesta jos joku fiksu löytää sen mankun sieltä....
Voin jossain vaiheessa linkittää kuvaa konehuoneesta jos joku fiksu löytää sen mankun sieltä....
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Nonih. Pitkällisen odotuksen jälkeen sain sumplittua kuvan nettiin. Näkyykö tuolla josaki se mankkuvena? Kävi mielessä että voiko homma (se armoton nykiminen, ja ahtojen heittely) johtua vanhoista tulpista ja silleen, että oliskohan sytkäosat vaihdon tarpeessa?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91