Ahdot notkahtaa kesken vedätyksen???
Ahdot notkahtaa kesken vedätyksen???
Autossani ahtopaine säädetään pelkällä hukkaportilla. Tällä hetkellä hukkiksessa on sellainen jousi joka tuottaa 0,9-1,1 bar paineet kierrosalueelle 2500-4000 rpm. Autossa on myös 400 cc lisäsuutin jota ohjataan rikastusohjaimella. Rikastus käynnistyy 0,6 bar kohdalla ja rikastuksen määrää lisätään koneen kierrosten mukaan, eli painetta ei haistella. Bensajärjestelmä on vakio k-jetti ja kone on 8-tappinen. Ahdin on t03 trim60. Seokset pysyy vedätyksessä ihan kohtuullisella tasolla, eli ei mene laihalle.
Eli ongelmana on se että paineet putoaa tasaisesti jonnekin 0,6-0,7 bar tienoille kun kierrokset ylittää tuon 4000-4500. Virityspajan sälli ihmetteli sitä että hukkikseen piti laittaa todella jäykkää jousta ennen kuin paineet saatiin nousemaan edes tuonne 0,7-0,8 bar tasolle. Kehui että pakokaasun paineet olisivat niin korkeat.
Kuinka korkeita pakokaasun paineita tollasessa 8-tappisesta ja t03-ahtimellisesta koneesta voisi olettaa syntyvän? Liian korkeaan paineeseen viittaisi myös se että tuossa jokunen aika sitten kurkattiin konehuoneeseen pienen ajolenkin jälkeen niin pakosarja hehkui (melko rauhallista ajoa eli ei läppä auki koko matkaa).
Olisiko mahdollista, että tuo mun puhallin olisi ns. taiwan-mallia, eli Garrett-kopio? Voisiko se aiheuttaa pakopaineiden nousua?
Eli ongelmana on se että paineet putoaa tasaisesti jonnekin 0,6-0,7 bar tienoille kun kierrokset ylittää tuon 4000-4500. Virityspajan sälli ihmetteli sitä että hukkikseen piti laittaa todella jäykkää jousta ennen kuin paineet saatiin nousemaan edes tuonne 0,7-0,8 bar tasolle. Kehui että pakokaasun paineet olisivat niin korkeat.
Kuinka korkeita pakokaasun paineita tollasessa 8-tappisesta ja t03-ahtimellisesta koneesta voisi olettaa syntyvän? Liian korkeaan paineeseen viittaisi myös se että tuossa jokunen aika sitten kurkattiin konehuoneeseen pienen ajolenkin jälkeen niin pakosarja hehkui (melko rauhallista ajoa eli ei läppä auki koko matkaa).
Olisiko mahdollista, että tuo mun puhallin olisi ns. taiwan-mallia, eli Garrett-kopio? Voisiko se aiheuttaa pakopaineiden nousua?
Viimeksi muokannut Tremolo, Ma Elo 21, 2006 17:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Minulla on sellainen mieli/muistikuva että K-jetin suutin tarvii kovemman paineen että toimii kunnolla (ns. kusee pienillä paineilla => ei seos ei pala)
En tiedä vaikuttaako se ahdon loppumiseen... voi vaikuttaakkin. Mutta lisä suutin ei kyllä pitäis painetta/tuottoa pudottaa jos pumppu on kunnossa.
Kokeile ilman lisä suutinta?
V-M
En tiedä vaikuttaako se ahdon loppumiseen... voi vaikuttaakkin. Mutta lisä suutin ei kyllä pitäis painetta/tuottoa pudottaa jos pumppu on kunnossa.
Kokeile ilman lisä suutinta?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saappaista ja niiden vakio- / normi viriahtimista on kovin vähän pakopainemittauksia yleisessä jakelussa, joten suosittelen mittaamaan. Varmaan jotain osvittaa saa kun katsoo miten p-paine käyttäytyy C20LET vakioföönillä
back pressure
Inlet manifold / Exhaust manifold
- 0,2 / 0,25
0,0 / 0,45
0,1 / 0,55
0,3 / 0,75
0,5 / 0,90
0,7 / 1,30
0,9 / 1,80
1,1 / 2,00
1,3 / 2,20
1,5 / 2,45
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
back pressure
Inlet manifold / Exhaust manifold
- 0,2 / 0,25
0,0 / 0,45
0,1 / 0,55
0,3 / 0,75
0,5 / 0,90
0,7 / 1,30
0,9 / 1,80
1,1 / 2,00
1,3 / 2,20
1,5 / 2,45
#1730
500whp.net member
500whp.net member
kyseessä kalikan/vekkulin turbokone ja vakio KKK (tarkkaa tyyppiä en muista). Viriputkat povaa 300hp lukuja ko. föönille.Tremolo kirjoitti:Onko toi C20LET joku Opelin turbokone?![]()
Pakopesän pitäisi kai olla luokkaa T16 vakiofööni, eli hieman isompi kuin tuo T8-satkun vakioahtimen. Mutta en osaa sanoa mitään varmaa...
Milläs laitteella tuota pakopainetta mitataan?
http://www.tunex.fi
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Ymmärrän täysin tuon viggen pointin pakokaasukrematoriosta, mutta onpa tullut sekin nähtyä, että opelilla ja tuolla em. simpukka-ahtimella on nykäisty 13.38s varttiVigge kirjoitti:. Varmaan jotain osvittaa saa kun katsoo miten p-paine käyttäytyy C20LET vakioföönillä![]()
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vertailun vuoksi Audi taitaa painaa jonkun verran enemmän? Mikä mahtoi olla opel millä toi veto nykästiin? Mitä painoi?öljysormi kirjoitti:Ymmärrän täysin tuon viggen pointin pakokaasukrematoriosta, mutta onpa tullut sekin nähtyä, että opelilla ja tuolla em. simpukka-ahtimella on nykäisty 13.38s varttiVigge kirjoitti:. Varmaan jotain osvittaa saa kun katsoo miten p-paine käyttäytyy C20LET vakioföönillä![]()
. Vertailun vuoksi Audi RS4 2006 13.3s
Mikä mahtoi olla loppunopeus ko. 13.38 vedossa? Yksittäinen aika ei ainakaan minulle kerro ko. auton tehoista juuri mitään.
Esmes sveduissa T25:lla varustetulla NG900:lla 402m 13.87 171.81 kmh
201m 9.01 133.6 Kmh
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Loppunopeus taisi olla 176kmh, ja tuon 4x4 Vectran omamassa on 1385kg.Vigge kirjoitti:
Vertailun vuoksi Audi taitaa painaa jonkun verran enemmän? Mikä mahtoi olla opel millä toi veto nykästiin? Mitä painoi?
Eli ei käy kiistäminen etteikö pikkuahtimellakin saa tehoa, olkoon pakopaineet mitä tahansa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Toi loppunopeus ja paino on oikea? Siis ei kyseessä ollut kevennyt malli?öljysormi kirjoitti:Loppunopeus taisi olla 176kmh, ja tuon 4x4 Vectran omamassa on 1385kg.Vigge kirjoitti:
Vertailun vuoksi Audi taitaa painaa jonkun verran enemmän? Mikä mahtoi olla opel millä toi veto nykästiin? Mitä painoi?
Eli ei käy kiistäminen etteikö pikkuahtimellakin saa tehoa, olkoon pakopaineet mitä tahansa.
Jok tap. kukin taplaa tyylillään ja repii ne tehot irti siitä kkp:stä minkä parhaaksi näkee. Itse en hiustenkuivaajaa lehtipuhaltimena käyttäisi vaikka se ehkä hetken ko. hommaan riittäisikin
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
#1730
500whp.net member
500whp.net member