Ihanan punainen hyrrä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Ihanan punainen hyrrä

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kyseessä ompi 2,0L turbo -85 garretin t03 hyrrällä ja modatulla apc-poksilla. (max 0,8 bar) Jetronic on -90 turbosta (-586). Ajelin eilen illalla vakionopeudensäätimellä n. 100 km/h ja loivassa ylämäessä auto alkoi hieman nykimään ja putkessa pamahteli. Sitten sammui. Starttasin ja lähti käyntiin mutta kaasuun ei oikein vastannut. Pysähdyin ja katsoin pellin alle niin siellä oli vastassa aivan tulipunainen Garretti. Matka-ajoa ei ollut kuin 30 km ja tommoseks meni. Jäähdyttelyn jälkeen toimi ok! En enää uskalla ajaa...mikä vikana? 8O
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sytytysennakko pielessä, oli aivan liian myöhäisellä? Eli sytytysennakko sekä ali/ylipainekello tarkastukseen.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Tuo oli itsellä kans mielessä mutta tuohan on nyt jakajamallinen sytkä. Eikös jetronikki hoida ennakkoa? Ja historiaa sen verran että auto oli ennen -91 vapari johon turbokoneen laitoin jälkeen päin. Sytkäpääte (siinä lokarin päällä) on auton alkuperäinen, koska ei lähtenyt käyntiin turbon päätteellä jossa oli 7 pinniä kun taas johtosarja tukee vain 6 pinnistä päätettä. Auttaisko asiaa se että vaihtaisin koneeseen virranjakajan jossa alipaineella säätyvä ennakko? Mutta mitäs jetronikki tuosta tykkää kun sen rinnalle laitetaan toinen säätäjä? Jakajan pyörittely ei hirveästi vaikuta ellei käännä melkein päinvastaiseen asentoon.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Niin ja sen verran vielä että koneen ollessa viileämpi kone toimii melko täydellisesti.
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ei taida jetro hoidella sytyksen ennakkoa vaan virranjakaja. K-jet keskittyy vain polttoaineen syöttöön. Ei muuta kuin ajoituslamppu käteen, 2000rpm kierroksia ja katsomaan vauhtipyörältä mitä astelukua näyttää. Kone toimii varmasti hyvin viilemämpänä ja kohdallaan olevan sytytyksen kanssa pysyykin viileänä. Oletko testannut toimiiko tuo virranjakajan ylipaine/alipaine säädin.
#1890
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

kopote12 kirjoitti:Auttaisko asiaa se että vaihtaisin koneeseen virranjakajan jossa alipaineella säätyvä ennakko?

Jakajan pyörittely ei hirveästi vaikuta ellei käännä melkein päinvastaiseen asentoon.
Eli paikallaan on nyt vaparin EZK-systeemi, jossa ei ole alipainesäätöä ollenkaan? Silloin ei jakajan kääntely vaikuta mitään, koska musta boksi hoitaa ennakon säädön. Laita ihmeessä turbon sytkälaitteet, koska vaparin systeemi ei osaa säätää ennakkoa ahtojen mukaan.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kyllä se jakajan painehommeli toimii mutta tulppasin letkun ku aattelin jetron hoitavan homman. Turbon sytkä olis mutta johtosarjasta puuttuu pinnin 7 johto. Mikä johto se on ja mihin vedän sen jos laitan jälkiasennuksena siihen johtoliittimeen 8O
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Olenko käsittänyt oikein että ezk sytkässä ennakko säätyy jakajan alipainekellolla 8O
EDIT: No nyt hokasin...mulla on tällä hetkellä käytössä kampiakselin asentotunnistin josta määräytyy sytytys mutta paineiden vaihdellessa ennakko ei muutu koska jakajassani oleva alipainekello ja hall ei ole käytössä. Muutan siis kampiakselin tunnistimen johdot hall anturille ja letku kiinni niin alkaa saatana säätämään! Olenko yhtään edes jäljillä 8O
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Molemmissa sytkissä on Hall-anturi. Kampiakselin asentotunnistin=Hall-anturi.
kopote12 kirjoitti:mulla on tällä hetkellä käytössä kampiakselin asentotunnistin josta määräytyy sytytys mutta paineiden vaihdellessa ennakko ei muutu koska jakajassani oleva alipainekello ja hall ei ole käytössä. Muutan siis kampiakselin tunnistimen johdot hall anturille ja letku kiinni niin alkaa saatana säätämään! Olenko yhtään edes jäljillä 8O
Et ole jäljillä :D. Kytke kellollinen jakaja kytkentäkaavioiden mukaan sytkän pääseasteeseen. Varmista että käytössä on oikea pääteaste.

Kirjoittelin OG900 puolella omaturbo-ketjuun näistä sytkäjutuista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 722#260722

Tässä sama taas:
EZK:lla signaali tulee kampuran hall-anturilta EZK-boxin kautta pääteasteelle. Ennakko määräytyy boxissa. Jakajan pyörittely ei vaikuta ennakoihin paitsi kun sen pyöräyttää ihan poskelleen (auto käy todella huonosti tai ei ollenkaan)

Kun käytössä on jakaja kellolla, on Hall-anturi jakajan sisällä. Signaali kulkee jakajan sisällä olevalta hallilta pääteasteelle. Tässä tapauksessa jakajan pyörittely vaikuttaa portaattomasti ennakkoon.

Molemmissa tapauksessa signaali tulee pääteasteelta puolalle jossa se muuttuu korkeajänniteiseksi.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Kiitoksia! No se kuulostaa järkevältä mutta miten käy sitten kampiakselin tunnistimen piuhojen? Ja onkohan ne johdot millään tavalla yhteydessä ruiskuboksiin?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ellet jaksa ruuvata veke niin jätä sinne vaan. Siellähän sulla on sitten vara-Hall jos virranjakajassa oleva vaikka simahtaa :D. Ruiskuboxille menee kierroslukutieto vasta pääteasteen pinnistä, tai "siis siitä päästä johtosarjaa". Tämä siis mikäli nyt autossa olevat asennukset ovat mitenkään järkeviä eikä tehty irtojohdoilla_ovenkarmista_sisään-tyylillä.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Melkein ymmärrän mutta käytännössä ei oikein meinaa onnistua :oops: Mistä helvetistä se kampuran hall saa virtaa vai meneekö ne kolme johtoa pääteasteen kautta? Tarjolla minulla olisi nyt -90 ja -85 vuoden turbojen päätteet. Onko -90 turbossa alipaineella säätyvä ennakko?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on -90 alipaineella. siis satkussa ainakin.
sytkä boksille kai ne kampuran halli johdot menee...
tuo vj hall ihan saman lailla toimii mutta boksi onkin nyt tuo sytkä pääteaste.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

ei kai se mene sit sekasin ku nykäsen kampuran johdot irti? Vedän siis uudet johdot vj halille :cry:
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mistähän se -90 turbo ottaa moottorin asennon? VJ vai kampura? Ja mikäli siinä on alipainekello niin onko sit jakajassa hall? Mietin että millähän vitulla saan -91 vapari ezk:n älyämään jakajalla olevaa hall anturia jolloin ennakko säätyisi alipainekellon avulla 8O Luulisin että -90 turbon ja -91 vaparin EZK "äly" boksit olisivat samanlaisia 8O Kohta menee hermot ja vituttaa :evil:
Vastaa Viestiin