
Ihanan punainen hyrrä
Ihanan punainen hyrrä
Kyseessä ompi 2,0L turbo -85 garretin t03 hyrrällä ja modatulla apc-poksilla. (max 0,8 bar) Jetronic on -90 turbosta (-586). Ajelin eilen illalla vakionopeudensäätimellä n. 100 km/h ja loivassa ylämäessä auto alkoi hieman nykimään ja putkessa pamahteli. Sitten sammui. Starttasin ja lähti käyntiin mutta kaasuun ei oikein vastannut. Pysähdyin ja katsoin pellin alle niin siellä oli vastassa aivan tulipunainen Garretti. Matka-ajoa ei ollut kuin 30 km ja tommoseks meni. Jäähdyttelyn jälkeen toimi ok! En enää uskalla ajaa...mikä vikana? 

Tuo oli itsellä kans mielessä mutta tuohan on nyt jakajamallinen sytkä. Eikös jetronikki hoida ennakkoa? Ja historiaa sen verran että auto oli ennen -91 vapari johon turbokoneen laitoin jälkeen päin. Sytkäpääte (siinä lokarin päällä) on auton alkuperäinen, koska ei lähtenyt käyntiin turbon päätteellä jossa oli 7 pinniä kun taas johtosarja tukee vain 6 pinnistä päätettä. Auttaisko asiaa se että vaihtaisin koneeseen virranjakajan jossa alipaineella säätyvä ennakko? Mutta mitäs jetronikki tuosta tykkää kun sen rinnalle laitetaan toinen säätäjä? Jakajan pyörittely ei hirveästi vaikuta ellei käännä melkein päinvastaiseen asentoon.
Ei taida jetro hoidella sytyksen ennakkoa vaan virranjakaja. K-jet keskittyy vain polttoaineen syöttöön. Ei muuta kuin ajoituslamppu käteen, 2000rpm kierroksia ja katsomaan vauhtipyörältä mitä astelukua näyttää. Kone toimii varmasti hyvin viilemämpänä ja kohdallaan olevan sytytyksen kanssa pysyykin viileänä. Oletko testannut toimiiko tuo virranjakajan ylipaine/alipaine säädin.
#1890
Eli paikallaan on nyt vaparin EZK-systeemi, jossa ei ole alipainesäätöä ollenkaan? Silloin ei jakajan kääntely vaikuta mitään, koska musta boksi hoitaa ennakon säädön. Laita ihmeessä turbon sytkälaitteet, koska vaparin systeemi ei osaa säätää ennakkoa ahtojen mukaan.kopote12 kirjoitti:Auttaisko asiaa se että vaihtaisin koneeseen virranjakajan jossa alipaineella säätyvä ennakko?
Jakajan pyörittely ei hirveästi vaikuta ellei käännä melkein päinvastaiseen asentoon.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Olenko käsittänyt oikein että ezk sytkässä ennakko säätyy jakajan alipainekellolla 
EDIT: No nyt hokasin...mulla on tällä hetkellä käytössä kampiakselin asentotunnistin josta määräytyy sytytys mutta paineiden vaihdellessa ennakko ei muutu koska jakajassani oleva alipainekello ja hall ei ole käytössä. Muutan siis kampiakselin tunnistimen johdot hall anturille ja letku kiinni niin alkaa saatana säätämään! Olenko yhtään edes jäljillä

EDIT: No nyt hokasin...mulla on tällä hetkellä käytössä kampiakselin asentotunnistin josta määräytyy sytytys mutta paineiden vaihdellessa ennakko ei muutu koska jakajassani oleva alipainekello ja hall ei ole käytössä. Muutan siis kampiakselin tunnistimen johdot hall anturille ja letku kiinni niin alkaa saatana säätämään! Olenko yhtään edes jäljillä

Molemmissa sytkissä on Hall-anturi. Kampiakselin asentotunnistin=Hall-anturi.
. Kytke kellollinen jakaja kytkentäkaavioiden mukaan sytkän pääseasteeseen. Varmista että käytössä on oikea pääteaste.
Kirjoittelin OG900 puolella omaturbo-ketjuun näistä sytkäjutuista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 722#260722
Tässä sama taas:
EZK:lla signaali tulee kampuran hall-anturilta EZK-boxin kautta pääteasteelle. Ennakko määräytyy boxissa. Jakajan pyörittely ei vaikuta ennakoihin paitsi kun sen pyöräyttää ihan poskelleen (auto käy todella huonosti tai ei ollenkaan)
Kun käytössä on jakaja kellolla, on Hall-anturi jakajan sisällä. Signaali kulkee jakajan sisällä olevalta hallilta pääteasteelle. Tässä tapauksessa jakajan pyörittely vaikuttaa portaattomasti ennakkoon.
Molemmissa tapauksessa signaali tulee pääteasteelta puolalle jossa se muuttuu korkeajänniteiseksi.
Et ole jäljilläkopote12 kirjoitti:mulla on tällä hetkellä käytössä kampiakselin asentotunnistin josta määräytyy sytytys mutta paineiden vaihdellessa ennakko ei muutu koska jakajassani oleva alipainekello ja hall ei ole käytössä. Muutan siis kampiakselin tunnistimen johdot hall anturille ja letku kiinni niin alkaa saatana säätämään! Olenko yhtään edes jäljillä

Kirjoittelin OG900 puolella omaturbo-ketjuun näistä sytkäjutuista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 722#260722
Tässä sama taas:
EZK:lla signaali tulee kampuran hall-anturilta EZK-boxin kautta pääteasteelle. Ennakko määräytyy boxissa. Jakajan pyörittely ei vaikuta ennakoihin paitsi kun sen pyöräyttää ihan poskelleen (auto käy todella huonosti tai ei ollenkaan)
Kun käytössä on jakaja kellolla, on Hall-anturi jakajan sisällä. Signaali kulkee jakajan sisällä olevalta hallilta pääteasteelle. Tässä tapauksessa jakajan pyörittely vaikuttaa portaattomasti ennakkoon.
Molemmissa tapauksessa signaali tulee pääteasteelta puolalle jossa se muuttuu korkeajänniteiseksi.
Ellet jaksa ruuvata veke niin jätä sinne vaan. Siellähän sulla on sitten vara-Hall jos virranjakajassa oleva vaikka simahtaa
. Ruiskuboxille menee kierroslukutieto vasta pääteasteen pinnistä, tai "siis siitä päästä johtosarjaa". Tämä siis mikäli nyt autossa olevat asennukset ovat mitenkään järkeviä eikä tehty irtojohdoilla_ovenkarmista_sisään-tyylillä.

Mistähän se -90 turbo ottaa moottorin asennon? VJ vai kampura? Ja mikäli siinä on alipainekello niin onko sit jakajassa hall? Mietin että millähän vitulla saan -91 vapari ezk:n älyämään jakajalla olevaa hall anturia jolloin ennakko säätyisi alipainekellon avulla
Luulisin että -90 turbon ja -91 vaparin EZK "äly" boksit olisivat samanlaisia
Kohta menee hermot ja vituttaa 


