Jyrkempi nokka

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Jyrkempi nokka

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mielessä olisi nyt ton pannun viilausta vähän pirteämpään kuntoon eri keinoin ku tota PCS:n lastulla auto ei lähde käyntiin. Kyseessä tuo 2,0T 2,3L kannella. Millaisia tehonlisäyksiä/alennuksia saavutan jos vaihdan jyrkemmät nokat? Tarvitseeko venttiileille tehdä silloin mitään ja vaikeutuuko ennakoiden säätö?
Saab 9-5 2,0t -1999
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuskin pelkkä nokkien jyrkentäminen vaikuttaa paljon suuntaan eikä toiseen, mutta yhdessä muun fiilauksen kanssa siitä voi olla jo jotain hyötyä. Kovin jyrkkiä nokkia et voi kuitenkaan laittaa ilman että joutuisit vaihtamaan myös paininkupit mekaanisesti säädettäviin. Niistä alkup. hydraulisista kaiketi saa tehtyä mekaaniset että homma ei tulisi kalliiksi, mutta niiden välyksien säätäminen sitten taas teettää työtä, onneksi siinä on se hyvä puoli että kun se on kerran tehty niin ei tarvitse tehdä toistamiseen. :P

Nokkien hiomisesta on ollut keskustelua myös täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=nokat

Tuolla puhuttiin mm. R-Koneistuksesta joka sijaitsee Keravalla, itse kun soittelin sinne niin eivät olleet kovin halukkaita jyrkentämään saabin 16v nokkia mutta suostuivat kuitenkin mutta eivät ota mitään vastuuta siitä jos autosta hajoaa jotain nokkien myötä.

Viimeisenä keskustelussa mainittu Erkki Rintakari ei tee kyseistä hommaa, olen kysynyt.

EDIT: Siis ei tee ilman mallia
Viimeksi muokannut TeePee, Ti Syys 26, 2006 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

koskas erkki mieltään muuttanut on? kun sinne soittelin niin ei ainakaan mitään ollut ajatusta vastaan. lupasin kannen viedä painimineen kylläkin malliksi...
eli en siis kyllä vieläkään tähän päivään mennessä ole saanut niitä sinne kuskattua... :oops:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Niin siis tarkoitin ettei tee hommaa ilman mallia. Unohdin äsken mainita... R-Koneistus lupasi tehdä ilman malliakin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

TeePee kirjoitti:Niin siis tarkoitin ettei tee hommaa ilman mallia. Unohdin äsken mainita... R-Koneistus lupasi tehdä ilman malliakin.
Joo, Erkki tekee nokat sabluunan mukaan, eli kopioimalla jo valmiista virinokasta.

Kuinkas päästöt? Kattiautossa voi olla toivoa, mutta ilman tekee virinokalla tiukkaa saada leimaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

toiset nokat katsastukseen jos niin käy. vartin homma vaihtaa jossei kone ole aivan kuuma.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos B-koneen nokan hiotuttamisesta mitään suurempaa iloa jos ruiskuna on K-jet, vai voiko tuota K-jettiä jotenkin modifioida esim. isommalla määräjakajalla tms? Nokkana on ruiskun nokka jossa pitäisi olla jotain eroa kaasarimalliseen.
Olisi R-koneistus vaan aika lähellä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllä varmasti jonkinverran saa iloa kun vaan hiotuttaa miedon virinokan, eikä päästötkään siittä heti kärsi. Sitten rajummilla nokilla tarvii kyllä vähintään erilliset läppärungot ja ehkä sekventaaliruiskua että pysyy päästöt laillisena ja tyhjäkäynti sievänä. Kyllä nuo nokan tekijät varmasti osaa sanoa mitä mikäkin nokka osapuilleen tekee. :)
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No entäs montako milliä arvaisi laskea kantta ennenkuin alkaa männät ottamaan osumaa siihen?
Jos vaikka tekisi huvikseen kansiremontin tuohon 99:iin ja vähän viilailisi kanaviakin siinä samalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:No entäs montako milliä arvaisi laskea kantta ennenkuin alkaa männät ottamaan osumaa siihen?
Jos vaikka tekisi huvikseen kansiremontin tuohon 99:iin ja vähän viilailisi kanaviakin siinä samalla.

Mäntä ei taida tulla yli lohkosta, joten niin paljon kuin uskaltaa... :lol:
Yliampuva puristussuhde ja venttiileihin osuminen(ei varmaan vakionokalla) taitaa olla ensin uhkana...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:No entäs montako milliä arvaisi laskea kantta ennenkuin alkaa männät ottamaan osumaa siihen?
Jos vaikka tekisi huvikseen kansiremontin tuohon 99:iin ja vähän viilailisi kanaviakin siinä samalla.

Mäntä ei taida tulla yli lohkosta, joten niin paljon kuin uskaltaa... :lol:
Yliampuva puristussuhde ja venttiileihin osuminen(ei varmaan vakionokalla) taitaa olla ensin uhkana...
Eikös ihanteellinen puristussuhde ole sellainen ettei tarvita sytytystulppia ollenkaan? :lol:
Jotain perinteistä old-school -viilausta olisi kiva tehdä tuolle vanhukselle eli nokan hiotuttaminen, peltisarja, kannen pientä avarrusta ja kantta alemmas, noilla saisi ainakin polttoainetalouden huonommaksi jossei muuta.

(Turbokonetta tuohon kun ei järkevästi saa (rintapelti on tyystin erilainen kuin uudemmissa tupliksissa eli esim. isompi tehostaja/jarrupääsylinteri ei sovi joka taas on isompien jarrujen ehtona, ja isommat jarrut täytyisi olla turbossa, eikä noihin napoihin sovi taas isommat satulatkaan, pitäisi vaihtaa sekä etunavat alatukivarsineen että koko taka-akseli, jonka panhard-tangon kiintys korissa on taas ihan eri paikassa kuin uudemmissa. Eikä noihin vanhanmallisiin takatukivarsiin saa kaasuiskareita eli pitäisi vaihtaa uudemmanmalliset taka-alatukivarret jne

Ja jos rintapeltiä lähtisi modifioimaan niin sitten pitäisi vaihtaa se kkonaisuudessaan jotta sopisi uudemmanmallinen lämmityslaite/puhallin ja pyyhkijöiden moottori ja vivusto toiselle puolelle jne, eli koko auto menisi uusiksi, helpompi olisi vain lievästi virittää vaparia.
Sori meni OT:ksi) :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllähän vaparivirissä on tunnelmaa. :) Eikö B-koneessa tuu männät yli lohkotason? Siinä tapauksessa myös lohkoa kannattaa plaanata niin että saadaan männät tasalle tai .10 yli. Parantaa huuhtelua ja vähentää nakutusherkkyyttä. Männät ei silti kanteen ylety kun siihen tulee vielä tiiviste väliin ja venttiileillehän voi tarvittaessa kaivaa kuopat männän lakeen. Mitä kireämpi nokka, sen enemmän vaatii puristuksia toimiakseen kunnolla ja taas toisinpäin loivalla nokalla ja kovalla puristussuhteella nakuttaa varmasti. Joten jälleen tarvis nokka-akselin tekijältä speksejä tai mies joka tekis nokan koneen vaatimusten mukaan. Peltisarja viritettynä halutun huippuväännön tienoolle ja tietysti 2" virtaava putkisto. Sitten vielä joka pytylle oma kaasuläppä ja koojetti säätöihin. 8) Huh ja tämän piti olla se helpompi vaihtis. :lol:
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No joo, kunhan saan auton ensin kilpiin niin sitten voisi alkaa rakentelemaan muilta osin, tarkoituksena olisi vaihtaa 5-vaihteinen loota 7:n enskoilla (ettei huutaisi motarilla) joten siinä yhteydessä voisi käyttää lohkonkin plaanattavana, ja vaikka laakeroida sen ja tutkia mm. jakopään kunnon.
joku +20hv voisi olla minimitavoite, riittäisi kunhan lähtisi motarin rampista vähän iloisemmin kuin vakiovapari, tuolla kaasarimallin 900:lla pitää tosissaan ennakoida tilanteet aika huolellisesti, eikä kaikkia autoja lähdetäkään ihan niin vain ohittelemaan.

Ennen virejä täytyisi rakentaa vakaajat joka kulmaan ettei ajettavuus ole sitten ihan hakoteillä, saattaa vakaajien asennuskin olla aika mielenkiintoinen prjekti noin wanhaan sabaan ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Syys 27, 2006 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aksu900 kirjoitti:Siinä tapauksessa myös lohkoa kannattaa plaanata niin että saadaan männät tasalle tai .10 yli. Parantaa huuhtelua ja vähentää nakutusherkkyyttä.

Tuo on totta. Moottoripyörissä vanha juttu, mutta autoissa harvassa tuotantokäytössä(Hemi taitaa olla tällä ideologialla alkuunpantu). Kun mäntä menee lähelle kantta niin sylinterin reunoilla oleva seos ajetaan tulpan viereen. Seuraukset on kuten jo kirjoittelit. Tällöin huolehdittava että männän ja kannen "kosketuspinta-ala" on samaa luokkaa männän ympäri. Aiheuttaa mäntään pahaa värinää jos vain toisella ristitappia. Nimimerkillä keväällä hajosi 3 tuntia ajettu kone....
Mäntä/veivi myös venyy yllättävän paljon. Saabinkoneen kokoluokassa varmaan jotain 4-5 kymppiä. 3 kympillä ei enää mäntä karstoitu noilta reunoilta.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Saabin H-koneessa ja sitä uudemmissa nimittäin tulee ihan vakiona mäntä tuon .10 yli dekistä. :) Luulenpa että näin on myös b-koneessa.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin