Jyrkempi nokka
Jyrkempi nokka
Mielessä olisi nyt ton pannun viilausta vähän pirteämpään kuntoon eri keinoin ku tota PCS:n lastulla auto ei lähde käyntiin. Kyseessä tuo 2,0T 2,3L kannella. Millaisia tehonlisäyksiä/alennuksia saavutan jos vaihdan jyrkemmät nokat? Tarvitseeko venttiileille tehdä silloin mitään ja vaikeutuuko ennakoiden säätö?
Saab 9-5 2,0t -1999
Tuskin pelkkä nokkien jyrkentäminen vaikuttaa paljon suuntaan eikä toiseen, mutta yhdessä muun fiilauksen kanssa siitä voi olla jo jotain hyötyä. Kovin jyrkkiä nokkia et voi kuitenkaan laittaa ilman että joutuisit vaihtamaan myös paininkupit mekaanisesti säädettäviin. Niistä alkup. hydraulisista kaiketi saa tehtyä mekaaniset että homma ei tulisi kalliiksi, mutta niiden välyksien säätäminen sitten taas teettää työtä, onneksi siinä on se hyvä puoli että kun se on kerran tehty niin ei tarvitse tehdä toistamiseen.
Nokkien hiomisesta on ollut keskustelua myös täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=nokat
Tuolla puhuttiin mm. R-Koneistuksesta joka sijaitsee Keravalla, itse kun soittelin sinne niin eivät olleet kovin halukkaita jyrkentämään saabin 16v nokkia mutta suostuivat kuitenkin mutta eivät ota mitään vastuuta siitä jos autosta hajoaa jotain nokkien myötä.
Viimeisenä keskustelussa mainittu Erkki Rintakari ei tee kyseistä hommaa, olen kysynyt.
EDIT: Siis ei tee ilman mallia

Nokkien hiomisesta on ollut keskustelua myös täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=nokat
Tuolla puhuttiin mm. R-Koneistuksesta joka sijaitsee Keravalla, itse kun soittelin sinne niin eivät olleet kovin halukkaita jyrkentämään saabin 16v nokkia mutta suostuivat kuitenkin mutta eivät ota mitään vastuuta siitä jos autosta hajoaa jotain nokkien myötä.
Viimeisenä keskustelussa mainittu Erkki Rintakari ei tee kyseistä hommaa, olen kysynyt.
EDIT: Siis ei tee ilman mallia
Viimeksi muokannut TeePee, Ti Syys 26, 2006 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koskas erkki mieltään muuttanut on? kun sinne soittelin niin ei ainakaan mitään ollut ajatusta vastaan. lupasin kannen viedä painimineen kylläkin malliksi...
eli en siis kyllä vieläkään tähän päivään mennessä ole saanut niitä sinne kuskattua...
eli en siis kyllä vieläkään tähän päivään mennessä ole saanut niitä sinne kuskattua...

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Joo, Erkki tekee nokat sabluunan mukaan, eli kopioimalla jo valmiista virinokasta.TeePee kirjoitti:Niin siis tarkoitin ettei tee hommaa ilman mallia. Unohdin äsken mainita... R-Koneistus lupasi tehdä ilman malliakin.
Kuinkas päästöt? Kattiautossa voi olla toivoa, mutta ilman tekee virinokalla tiukkaa saada leimaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Onkos B-koneen nokan hiotuttamisesta mitään suurempaa iloa jos ruiskuna on K-jet, vai voiko tuota K-jettiä jotenkin modifioida esim. isommalla määräjakajalla tms? Nokkana on ruiskun nokka jossa pitäisi olla jotain eroa kaasarimalliseen.
Olisi R-koneistus vaan aika lähellä
Olisi R-koneistus vaan aika lähellä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä varmasti jonkinverran saa iloa kun vaan hiotuttaa miedon virinokan, eikä päästötkään siittä heti kärsi. Sitten rajummilla nokilla tarvii kyllä vähintään erilliset läppärungot ja ehkä sekventaaliruiskua että pysyy päästöt laillisena ja tyhjäkäynti sievänä. Kyllä nuo nokan tekijät varmasti osaa sanoa mitä mikäkin nokka osapuilleen tekee. 

Aki Peltola #1132
ng900aero kirjoitti:No entäs montako milliä arvaisi laskea kantta ennenkuin alkaa männät ottamaan osumaa siihen?
Jos vaikka tekisi huvikseen kansiremontin tuohon 99:iin ja vähän viilailisi kanaviakin siinä samalla.
Mäntä ei taida tulla yli lohkosta, joten niin paljon kuin uskaltaa...

Yliampuva puristussuhde ja venttiileihin osuminen(ei varmaan vakionokalla) taitaa olla ensin uhkana...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Eikös ihanteellinen puristussuhde ole sellainen ettei tarvita sytytystulppia ollenkaan?e0000333 kirjoitti:ng900aero kirjoitti:No entäs montako milliä arvaisi laskea kantta ennenkuin alkaa männät ottamaan osumaa siihen?
Jos vaikka tekisi huvikseen kansiremontin tuohon 99:iin ja vähän viilailisi kanaviakin siinä samalla.
Mäntä ei taida tulla yli lohkosta, joten niin paljon kuin uskaltaa...![]()
Yliampuva puristussuhde ja venttiileihin osuminen(ei varmaan vakionokalla) taitaa olla ensin uhkana...

Jotain perinteistä old-school -viilausta olisi kiva tehdä tuolle vanhukselle eli nokan hiotuttaminen, peltisarja, kannen pientä avarrusta ja kantta alemmas, noilla saisi ainakin polttoainetalouden huonommaksi jossei muuta.
(Turbokonetta tuohon kun ei järkevästi saa (rintapelti on tyystin erilainen kuin uudemmissa tupliksissa eli esim. isompi tehostaja/jarrupääsylinteri ei sovi joka taas on isompien jarrujen ehtona, ja isommat jarrut täytyisi olla turbossa, eikä noihin napoihin sovi taas isommat satulatkaan, pitäisi vaihtaa sekä etunavat alatukivarsineen että koko taka-akseli, jonka panhard-tangon kiintys korissa on taas ihan eri paikassa kuin uudemmissa. Eikä noihin vanhanmallisiin takatukivarsiin saa kaasuiskareita eli pitäisi vaihtaa uudemmanmalliset taka-alatukivarret jne
Ja jos rintapeltiä lähtisi modifioimaan niin sitten pitäisi vaihtaa se kkonaisuudessaan jotta sopisi uudemmanmallinen lämmityslaite/puhallin ja pyyhkijöiden moottori ja vivusto toiselle puolelle jne, eli koko auto menisi uusiksi, helpompi olisi vain lievästi virittää vaparia.
Sori meni OT:ksi)

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllähän vaparivirissä on tunnelmaa.
Eikö B-koneessa tuu männät yli lohkotason? Siinä tapauksessa myös lohkoa kannattaa plaanata niin että saadaan männät tasalle tai .10 yli. Parantaa huuhtelua ja vähentää nakutusherkkyyttä. Männät ei silti kanteen ylety kun siihen tulee vielä tiiviste väliin ja venttiileillehän voi tarvittaessa kaivaa kuopat männän lakeen. Mitä kireämpi nokka, sen enemmän vaatii puristuksia toimiakseen kunnolla ja taas toisinpäin loivalla nokalla ja kovalla puristussuhteella nakuttaa varmasti. Joten jälleen tarvis nokka-akselin tekijältä speksejä tai mies joka tekis nokan koneen vaatimusten mukaan. Peltisarja viritettynä halutun huippuväännön tienoolle ja tietysti 2" virtaava putkisto. Sitten vielä joka pytylle oma kaasuläppä ja koojetti säätöihin.
Huh ja tämän piti olla se helpompi vaihtis. 



Aki Peltola #1132
No joo, kunhan saan auton ensin kilpiin niin sitten voisi alkaa rakentelemaan muilta osin, tarkoituksena olisi vaihtaa 5-vaihteinen loota 7:n enskoilla (ettei huutaisi motarilla) joten siinä yhteydessä voisi käyttää lohkonkin plaanattavana, ja vaikka laakeroida sen ja tutkia mm. jakopään kunnon.
joku +20hv voisi olla minimitavoite, riittäisi kunhan lähtisi motarin rampista vähän iloisemmin kuin vakiovapari, tuolla kaasarimallin 900:lla pitää tosissaan ennakoida tilanteet aika huolellisesti, eikä kaikkia autoja lähdetäkään ihan niin vain ohittelemaan.
Ennen virejä täytyisi rakentaa vakaajat joka kulmaan ettei ajettavuus ole sitten ihan hakoteillä, saattaa vakaajien asennuskin olla aika mielenkiintoinen prjekti noin wanhaan sabaan
joku +20hv voisi olla minimitavoite, riittäisi kunhan lähtisi motarin rampista vähän iloisemmin kuin vakiovapari, tuolla kaasarimallin 900:lla pitää tosissaan ennakoida tilanteet aika huolellisesti, eikä kaikkia autoja lähdetäkään ihan niin vain ohittelemaan.
Ennen virejä täytyisi rakentaa vakaajat joka kulmaan ettei ajettavuus ole sitten ihan hakoteillä, saattaa vakaajien asennuskin olla aika mielenkiintoinen prjekti noin wanhaan sabaan

Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Syys 27, 2006 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900 kirjoitti:Siinä tapauksessa myös lohkoa kannattaa plaanata niin että saadaan männät tasalle tai .10 yli. Parantaa huuhtelua ja vähentää nakutusherkkyyttä.
Tuo on totta. Moottoripyörissä vanha juttu, mutta autoissa harvassa tuotantokäytössä(Hemi taitaa olla tällä ideologialla alkuunpantu). Kun mäntä menee lähelle kantta niin sylinterin reunoilla oleva seos ajetaan tulpan viereen. Seuraukset on kuten jo kirjoittelit. Tällöin huolehdittava että männän ja kannen "kosketuspinta-ala" on samaa luokkaa männän ympäri. Aiheuttaa mäntään pahaa värinää jos vain toisella ristitappia. Nimimerkillä keväällä hajosi 3 tuntia ajettu kone....
Mäntä/veivi myös venyy yllättävän paljon. Saabinkoneen kokoluokassa varmaan jotain 4-5 kymppiä. 3 kympillä ei enää mäntä karstoitu noilta reunoilta....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814