Kiveniskujen ja muiden pikkuvirheiden korjaus.
Kiveniskujen ja muiden pikkuvirheiden korjaus.
Mitenkäs porukat olette korjailleen maalipinnan pikkuvirheitä, esim. kiveniskuja ja isompia naarmuja ? Tekisi kovasti mieli siistiä tuota vm.99 9-5 Griffiniä kun se muuten on virheettömässä kunnossa.
Saako esim. tuollaisella korinvärisellä paikkalakalla siistiä jälkeä ?
Entäs sitten nämä lasten talvilapasella aikaansaamat pikkunaarmut lakkapinnassa, mitenkäs ne saisi siististi pois ? Jostain lueskelin, että hiovalla vahalla ne saisi piiloon, mutta mitenkäs lakkapinta tuosta ottaa itseensä ?
Kiitokset jo etukäteen, Jerma /Vaasa.
Saako esim. tuollaisella korinvärisellä paikkalakalla siistiä jälkeä ?
Entäs sitten nämä lasten talvilapasella aikaansaamat pikkunaarmut lakkapinnassa, mitenkäs ne saisi siististi pois ? Jostain lueskelin, että hiovalla vahalla ne saisi piiloon, mutta mitenkäs lakkapinta tuosta ottaa itseensä ?
Kiitokset jo etukäteen, Jerma /Vaasa.
Kyllähän sillä paikkamaalilla saa taas saman värinpintaan mutta jää semmonen "kolo" ellei paklaa ja laita viimesen päälle. Ne pikku naarmut lakassa saa hiomatahnalla mutta noviisin ei ehkä kannata sitä tehdä...menee helposti lakkapinta vituks.
Itselläni on samanlaisia pikkunaarmuja ja meinasin käyttää myllytyksessä jossa ammattilaiset hioo koneella auton pintaa jolloin saadaan tosi hyvännäköinen pinta. Noita myllytyskoneita on myytävänä mutta helposti polttaa lakan irti jos ei osaa.
Itselläni on samanlaisia pikkunaarmuja ja meinasin käyttää myllytyksessä jossa ammattilaiset hioo koneella auton pintaa jolloin saadaan tosi hyvännäköinen pinta. Noita myllytyskoneita on myytävänä mutta helposti polttaa lakan irti jos ei osaa.
Saab 9-5 2,0t -1999
Suosittelen -> http://www.autodent.fi/ . Omakohtasta kokemusta ei oo mut ainakin nimim. Jurba & Nappe on ko. firmaa kehuneet.
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Itse olen korjaillut pieniä kiveniskemiä ja ruosteita siten, että ensin pistehiekkapuhaltimella puhdas pelti esiin, syntyy noin sentin halkaisijainen "kuoppa", sinkkimaali siveltimellä hieroen pohjalle, pakkeli muovilastalla aika tarkkaan ympäröivän maalipinnan tasalle ja hieman yli.
Tämän jälkeen varovainen tasoitushionta 800-1000-paperilla, ja laadukkaalla kynäruiskulla sävy pintaan, kuivatus, sekä hiovalla vahalla häivytys jonka jälkeen kova vaha päälle.
jos ei tiedä mistä on paikattu niin aika tarkkaan saa kyylätä auton läpi että löytää kaikki paikat.
Tämän jälkeen varovainen tasoitushionta 800-1000-paperilla, ja laadukkaalla kynäruiskulla sävy pintaan, kuivatus, sekä hiovalla vahalla häivytys jonka jälkeen kova vaha päälle.
jos ei tiedä mistä on paikattu niin aika tarkkaan saa kyylätä auton läpi että löytää kaikki paikat.
Maalitussista en tiedä mutta semmonen Motip:n korinvärinen paikkauspurkki ei maksa ku jotain lähelle 10e ja saapahan oikean värin.Miten on, kävisikö ihan perus hopea maalitussi kiveniskun korjauskeen vai pitäisikö tilata oikein laatuväriä ?
Tuo mitä Minuteman kertoi paikkaamisesta on se "oikea" tapa. Ei tosiaankaan jää koloja eikä sävyeroja. BTW minkä hintasia on kynäruiskut ja pistehiekkapuhallin vehkeet? Itsellä löytyy norm. ruisku ja kunnon hiekkapuhallin jolla saa vaikka reiän peltiin

Saab 9-5 2,0t -1999
No itse ostin B-temasta sen viidenkympin ruiskun, lieneekö vielä myynnissä, oli kynäruisku jo aiemmin mallailuharrastuksen vuoksi, mutta purin sen ja hukkasin osat
Se pistehiekkapuhallin on myös B-temasta, ihan kätevä laite koska mukana on erilaisia kohteeseen kiinni painettavia suuttimia, jolloin ei tule tehtyä liian isoa jälkeä.
Lisäys: Se parempi ruisku on B-temassa 49€ ja pistehiekkapuhallin16,90€

Lisäys: Se parempi ruisku on B-temassa 49€ ja pistehiekkapuhallin16,90€
Kynäruisku on varmasti TÄMÄ ja hiekkapuhallus vehjes TÄMÄ
Voiko noita molempia käyttää tuolla samassa paikassa myynnissä olevalla ponneainepullolla ?
Tuossa kynäruiskussa tosin mainitaan, että soveltuu kätettäväksi vesiohenteisten maalien kanssa. Itseäni mietityttää ainoastaan tuon maalin kanssa sotkeminen, ja kaikkien kamojen putsaaminen homman jälkeen.
- Jerma -
Voiko noita molempia käyttää tuolla samassa paikassa myynnissä olevalla ponneainepullolla ?
Tuossa kynäruiskussa tosin mainitaan, että soveltuu kätettäväksi vesiohenteisten maalien kanssa. Itseäni mietityttää ainoastaan tuon maalin kanssa sotkeminen, ja kaikkien kamojen putsaaminen homman jälkeen.
- Jerma -
Juu, ruisku on juuri se. Olen kuitenkin käyttänyt sitä ihan liuotinohenteisilla maaleilla, ohentanut maalia sekä puhdistanut ruiskun Tikkurilan ruiskuohenteella, eikä ongelmia. Ruiskua voi käyttää ponneainepullolla, mutta pistehiekkapuhallin vaatii ihan oikean kompressorin. Tuo ruisku on ihmeen laadukas B-teman tuotteeksi, mutta muistelisinkin lukeneeni Pienoismalli-lehdestä, että se onkin suora kopio jostain merkki-eli-kalliista ruiskusta.
Pistehiekkapuhallin on kyllä kuitenkin senverran raju peli, että ilman harjoittelua ei kenenkään sovi mennä mitään konepellin etureunoja puhaltelemaan
Jos tosiaan nuo "meikkausfirmat" ottavat tuollaisia summia kiveniskujen korjaamisesta, mitä tässä ketjussa aiemmin luki, niin olen kyllä silloin säästänyt jo n.600-700€
Pistehiekkapuhallin on kyllä kuitenkin senverran raju peli, että ilman harjoittelua ei kenenkään sovi mennä mitään konepellin etureunoja puhaltelemaan

Jos tosiaan nuo "meikkausfirmat" ottavat tuollaisia summia kiveniskujen korjaamisesta, mitä tässä ketjussa aiemmin luki, niin olen kyllä silloin säästänyt jo n.600-700€

Minuteman: voisit kirjoittaa jonkun kuvallisen korjausohjeen esim. kiveniskun paikkaamisesta. Voisi olla monelle tee-se-itse -miehelle avulias ohje. Joku moderaattori voisi sitten laittaa sen vaikka pysyvästi listan kärkeen :-)
Jos nyt vähän ottaa asian vierestä, niin millä lähtee parhaiten ne ...keleen piki-pilkut maalipinnasta, kun ei ne vahallakaan lähde. Kynnellä kun saa irti sen "tipan" ja vahalla putsaa, niin silti siihen jää todella pieni väriläiskä. Uskaltaako normi liuottimella (esim. tinneri) pyyhkiä auton lakkapintaa ?
- Jerma -
Jos nyt vähän ottaa asian vierestä, niin millä lähtee parhaiten ne ...keleen piki-pilkut maalipinnasta, kun ei ne vahallakaan lähde. Kynnellä kun saa irti sen "tipan" ja vahalla putsaa, niin silti siihen jää todella pieni väriläiskä. Uskaltaako normi liuottimella (esim. tinneri) pyyhkiä auton lakkapintaa ?
- Jerma -
Tinnerillä en lähtisi kyllä pyyhkimään, itse en ainakaan oikein luota nykymaaleihin, taidettiin tuossa jokunen vuosi sitten siirtyä vesiohenteisiin autoissa, ja olikos niin että oikein "vanhoja kunnon" 2-komponenttisia liuotinohenteisia maaleja ei tämän vuoden jälkeen enää saa? Viisaammat korjatkoot.
Kyllähän tuohon pikitahrojen poistoon on olemassa ihan liuotinpesuaineet joilla luulisi lähtevän, Pineline- merkkistä ovat monet täällä kehuneet.
Tuo kuvallinen ohje-homma on ihan kannatettava, jos siitä jollekin apua olisi, täytyisi ensin hommata kiveniskemä, ja mennä kaverin tallille korjailemaan, oma remonttipaikka kylmeni talven myötä
Kyllähän tuohon pikitahrojen poistoon on olemassa ihan liuotinpesuaineet joilla luulisi lähtevän, Pineline- merkkistä ovat monet täällä kehuneet.
Tuo kuvallinen ohje-homma on ihan kannatettava, jos siitä jollekin apua olisi, täytyisi ensin hommata kiveniskemä, ja mennä kaverin tallille korjailemaan, oma remonttipaikka kylmeni talven myötä

tähän väliin ihan idioottimainen
kysymys, mutta eikös se niin ollut että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä ?
Eli miten tuolla kynäruiskulla maalataan ? Onko siinä samaa räkimistä, mitä normi spraymaalipurkissa on, kun siinä aloittaa ja lopettaa suihkutuksen ? Vaiko voiko sillä suoraan osoittaa maalattavaan kohtaan ja painaa "liipasinta" ?
- Jerma -

Eli miten tuolla kynäruiskulla maalataan ? Onko siinä samaa räkimistä, mitä normi spraymaalipurkissa on, kun siinä aloittaa ja lopettaa suihkutuksen ? Vaiko voiko sillä suoraan osoittaa maalattavaan kohtaan ja painaa "liipasinta" ?
- Jerma -
Tuo ruiskuhan on juuri siitä syystä hyvä, että kun painat liipaisimesta niin alkaa tulla ilmaa, ja kun vedät liipaisinta taaksepäin, niin alkaa tulla maalia jonka virtausta voit liipaisinta liikuttelemalla säätää. Sillä saa oikeissa säädöissä ja oikealla maalin paksuudella tehtyä jopa noin 1,5:n millin viivaa. Kyllä kun vähän harjoittelee ennen kuin suuntaa ruiskun autoonsa, niin alkaa syntyä hyvää jälkeä 
EDIT: Siis tuo ruiskuhan on ns. kaksitoiminen. Yksitoimisissa samalla liipaisimen painalluksella tulee sekä ilma että maali, jonka virtausta ei voi liipaisimesta säätää.

EDIT: Siis tuo ruiskuhan on ns. kaksitoiminen. Yksitoimisissa samalla liipaisimen painalluksella tulee sekä ilma että maali, jonka virtausta ei voi liipaisimesta säätää.
Minuteman kirjoitti:Tinnerillä en lähtisi kyllä pyyhkimään, itse en ainakaan oikein luota nykymaaleihin, taidettiin tuossa jokunen vuosi sitten siirtyä vesiohenteisiin autoissa, ja olikos niin että oikein "vanhoja kunnon" 2-komponenttisia liuotinohenteisia maaleja ei tämän vuoden jälkeen enää saa? Viisaammat korjatkoot.

Jep,sellasta kanssa kuullut ettei kakskomponenttista lakkaa sais enää tinu ohenteisena,perus akryyliä kuulemma sais?Tiiä sitten.Vesiohenteiseks ku menee niin loppuu melko pitkälti tsi maalareiden toiminta jos ei ole uunia?
Joo,ei todella saa osata mitään jos tuossa onnistuu.Tallahan kuuluu kastella aina.Isojen naarmujen ja muiden poistoon käytetään eri konetta kuin kiilloitukseen.Tuosta isosta myllytys koneesta jää ikävät hiontajäljet.helposti polttaa lakan irti jos ei osaa.
Kirjoitinhan että itse en ainakaan käyttäisi tinneriä, enkä kenellekään suosittele koska hellävaraisempiakin aineita pien poistamiseen on.
Taitaa tosiaan uunihommiksi mennä maalareilla, mutta pätevimmilähän sellaiset on jo. Tuo "myllytys" naarmujen poistossa on sekin vähän monipiippuinen juttu, että on ammattimiehiä, ja sitten on "ammattimiehiä" ja pinta on kerrasta puhki ja pilalla... Sama pätee maalareihin kuten täältä Foorumiltakin on saanut lukea, viitaten nimimerkki "Saapasjalkakissan" surullisiin kokemuksiin.
Jos saisi jostain suosituksia hyvistä myllyttäjistä ja maalareista
Taitaa tosiaan uunihommiksi mennä maalareilla, mutta pätevimmilähän sellaiset on jo. Tuo "myllytys" naarmujen poistossa on sekin vähän monipiippuinen juttu, että on ammattimiehiä, ja sitten on "ammattimiehiä" ja pinta on kerrasta puhki ja pilalla... Sama pätee maalareihin kuten täältä Foorumiltakin on saanut lukea, viitaten nimimerkki "Saapasjalkakissan" surullisiin kokemuksiin.
Jos saisi jostain suosituksia hyvistä myllyttäjistä ja maalareista
