Saabin oma erillinen hukkaportti kysymys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Saabin oma erillinen hukkaportti kysymys

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Elikkäs kun ahdettiin tuo meidän toinen sierra (anteeksi) niin siihen tuli laitettua sellaisesta alkupään turbosatkusta saabin oma erillinen hukkis.

Kysymys kuuluu nyt sierraa säädellessä että tarvitseeko hukkiksen jousen säädössä tehdä muutakuin pyörittää siitä venttiilin päästä sitä
kuusiokolo-kantaa,vai pitäisikö irroittaa se hukkiksen kansi irti??

Tuli niin nopeasti polkaistua tämä projekti käyntiin että ei kerennyt perehtyä edes näin perusasiaan.

Eli kertokaa viisaammat miten tuota porttia säädetään oikeaoppisesti??

Tekniikka on fordissa;
-1.6ohc (alkup.stockmann turbo)
-Omavalmiste pakosarja
-Mitsun TC05-10A (2.3TD pajerosta)
-Saabin hukkis
-Fordin juuttuvakurkkuinen kaasari omavalmiste painekotelolla.
-300ZX:n Bypass
-Sähköinen bensapumppu ja paineensäädin
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eikö kukaan osaa suoriltaan neuvoa?kai nyt joku on joskus ruuvannut vanhaa 99 turboa missä tällainen kait on..? Ei kai se auta kun levauttaa koko hökötys kohta...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

jblgti1200 kirjoitti:Eikö kukaan osaa suoriltaan neuvoa?kai nyt joku on joskus ruuvannut vanhaa 99 turboa missä tällainen kait on..? Ei kai se auta kun levauttaa koko hökötys kohta...
Voin vastata illemmalla,on yks portti leviänä tallissa.

Miten laitoit noi putket hukkikseen?Kuvaa?

Oletko törmännyt uusiin kalvoihin tohon hukkikseen?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kumman moinen tuo hukkis on ahto vai pako paineilla ohjattu?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

mikkoimp kirjoitti:kumman moinen tuo hukkis on ahto vai pako paineilla ohjattu?
Mistäs sen erottaa.Mulla on kaks nippaa tossa,toinen siihen portin venttiilin kohtaan,ja toinen siihen ''kello osaan''
Pakopaine ohjattu?Sellasiakin on?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

B-turbon hukkis on pakopaineilla ohjattava.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:B-turbon hukkis on pakopaineilla ohjattava.
En tiedä mistä toi on kotoisin.Tervetuloa tunnistamaan!Ota se EGT systeemi mukaan! :D
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Suppari kirjoitti:
jblgti1200 kirjoitti:Eikö kukaan osaa suoriltaan neuvoa?kai nyt joku on joskus ruuvannut vanhaa 99 turboa missä tällainen kait on..? Ei kai se auta kun levauttaa koko hökötys kohta...
Voin vastata illemmalla,on yks portti leviänä tallissa.

Miten laitoit noi putket hukkikseen?Kuvaa?

Oletko törmännyt uusiin kalvoihin tohon hukkikseen?
-mulla on tukittu se venttiilin kohdalla oleva nippa,ja imusarjalta tulee kaasuläpän jälkeen ohjaus siihen "kello-osaan" hukkista. Eli ilmeisesti ihan päin persettä. Miten tuo oikeasti tulee kytkeä sitten? Pakoputkeen nippa ja siitä ohjaus siihen kello-osaan vai?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Niin ja kun se portti vuotaa tällä hetkellä tyhjäkäynnilläkin jonkin verran ja siksi ei paineet nouse ajossa...
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ahtopaineen säätö:
1:irrota lämpösuojus ahtopainesäätimien edestä.
2:irrota pakokaasujen paineputki kannesta kalvokotelosta.
3:irrota kalvokotelon kansi.
4:irrota lukitusruuvi 10mm lenkkiavaimella.pidä vastaan jousi-istukasta moniotepihtien avulla.
5:säädä jousen esikiristys kiertämällä jousenistukkaa myötäpäivään tai vastapäivään,minkä jälkeen lukkomutteri kiristetään.
Tarkasta ettei venttiili kierry kun istukkaa kierretään.
6:kasaa.

1 kierros näuttäisi taulukon mukaan nostavan painetta 0.16 bar.

Tällästä löyty korjaamokäsikirjasta,onko apua?
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

jblgti1200 kirjoitti:-mulla on tukittu se venttiilin kohdalla oleva nippa,ja imusarjalta tulee kaasuläpän jälkeen ohjaus siihen "kello-osaan" hukkista. Eli ilmeisesti ihan päin persettä. Miten tuo oikeasti tulee kytkeä sitten? Pakoputkeen nippa ja siitä ohjaus siihen kello-osaan vai?
http://www.elisanet.fi/tuomas.kivisto/9 ... G_0393.jpg
Ehkä tuosta kuvasta näkee että mihinkä putket pitäs mennä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Kyllähän tuon saa imusarjan painellakin toimimaan. Muistaakseni se toinen putki, joka sinne tulee on sen venttiilin jäähdytys/tuuletus ilma. Pistä vaan hukkiksen kellolle imusarjan paine. Mulla oli kytketty noin, mutta se toinen putki ei ollut tulpattu.

Se hukkiksen kansi pitäis tiivistää jollain. Jos hukkiksen kalvon on rikki, eikä kansi vuoda, pitäis ahtoja tulla niin paljon kuin turbo tuottaa... Kun kalvo on rikki ei hukkis aukea.

Noita kalvoja sai ainakin 1,5 vuotta sitten ihan suoraan saabilta. Voi olla ettei enää saa. Mutta kai siihen jonkun kalvon vois viritellä

PVI
Vastaa Viestiin