Vigge kirjoitti:Madariini ja 1,8bar ahdot sopivat yhtä hyvin yhteen, kun äiti isän selkään
Kun sekä "toimittaja" että osa loppukäyttäjistä elää vahvasti siinä uskossa että mitä suurempi ahtopaine sen korkeampi teho niin ei kai siinä sitten mitään...hyvähän se vaan on että on keksitty keino millä mandariinistä saa "kaiken" irti
Luitko tuon postaukseni huolellisesti? Siinä sanotaan 1,7-1,8 barin
ahtopainepiikki. Tämä tarkoittaa sitä, että kun painan lämän nopeasti lattiaan, ahtopaine käy todella pikaisesti 1,7-1,8 barissa, jonka jälkeen se laskee noin 1,45 bariin ja pysyy siinä tietyn ajan, kunnes ahdin alkaa "ahdistamaan". Jos mulla ei olisi autossa 3 barin MAPia, niin jokaisessa agressiivisesta kiihdytyksestä olisi seurauksena fuel cut. Siksi hommasin tuon fuel cutin, kun kyllästyin steg 4:n fuel cutteihin.
Ja miksi? No tässä Maptunin Fredrikin selitys asialle:
It is really hard make a software boosting 1.4 bar in boost, when boost limit is 1.5. Controlling the boost depends on so many factors...
Eli Fredrik selvitti, että on tosi vaikea tehdä sellaista ohjelmaa, jolla ahtopaine agressiivisessa kiihdytyksessä ei menisi yli maksimiahtopaineen. Kun Maptunin steg 4:n maksimiahtopaine on 1,4 baria, ahtopaineen kontrolloiminen agressiivisessa kiihdytyksessä on todella vaikeaa ja siksi mennään pikaisesti yleensä yli tuon 2,5 barin MAPin rajan (~1,54 bar) ja tämä aiheuttaa fuelcutin.
Kun tutkin vaihtoehtoja tuon fuelcutin eliminoimiseen, niin tarjolla oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:
1) pressure guardin disablointi
Ei oikein kiinnosta, jos nopean kiihdytyksen aikana tapahtuu jotain, esim. mankkuvenalta hukkaportille menevä letku lähtee irti, halkeaa tms.
2) 3 barin MAP, jolla ahtopaineen rajoitus voidaan viedä 1,9-2,0 bariin ja näin nopeissa kiihdytyksissä tuskin koskaan tulee fuelcut -ongelmia.
Tämä oli paljon parempi vaihtoehto meikäläiselle. Suutimet halusin pitää vakioina (kuten steg 4:ssa), vaikkakin moni "ystävällinen sielu" yritti puhua mua vaihtamaan ne isompiin
Siksi autoon tehtiin sellainen softa (ahtopaine alle 1,5 bar), jolla seokset ei mene laihalle vakiosuuttimilla.