3bar MAP

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MikAero »

Hook kirjoitti:Hetkonen? jos paineet nousee noin 20% absoluuttista painetta (eli ahdot nollissa 1bar kohdalla, kun olemme noin 1bar vallitsevassa paineessa), niin tarkoittaa sitä että tarvitset 20% enemmän soppaa, joka taas tarkoittaa ~40% lisää bensanpainetta. Samoin sytkäennakot eivät pidä paikkaansa softassa, kun antaa väärän paineen ennakot.

Samoin softahan pyrkii 20% korkeampiin ahtoihin, eli vakioahtimella normi stage 3 repisi noin 1.8 paineisiin.. ARGH..

Hook
Asiat ei ole ihan noin lineaariset, tietty jos chippaillaan niin voidaan puhua noista % määräisistä trimmiluvuista mutta jos 3bar MAPille oikeasti tarvetta niin ei puhuta trimmaamisesta vaan räätälöidystä softasta, eikö :wink: ?
---
Jos pa paineennostolla hoidat seospuolen koneessa jossa tarvitaan 3bar MAPpia niin pistä edes mittareihin ja jarrupenkkiin ennenkuin kokeilet. Saa sen toimimaan mutta ei tuurilla.
- Iso vaan ei aikuinen -
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin pitää muistaa myös trion adaptiivisuus ja muut muuttuvat tekijät.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
MikAero
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 06:39
Paikkakunta: Jyväskylä

jep

Viesti Kirjoittaja MikAero »

jep, adaptiivisuus on hieno asia, mutta valitettavasti riittää vain jollain tavalla noihin muuttuviin ympäristötekijöihin, ei mitään virkaa nyt liikuttavalla alueella.

Ja painotan että en halua ampua alas kenenkään virityksiä, olen ensimmäisenä kuolaamassa kun jossain suhisee :)
- Iso vaan ei aikuinen -
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä sillä virkaa on, parempi kuin ei mitään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

V-M kirjoitti:
Make5 kirjoitti:Mitä mieltä olette siitä että kannattaisiko tuo anturi hommata 'pelkästään' sen takia että voisi siirtää tuon 1.5barin kohdalla tulevan fuelcutin esim 1.8:aan tms? Sen verran herkästi nostaa noita paineita että räpsähtää melko useasti lähes 1.5bar kunnes laskee 1.2bar (ohjelma maptun aero steg1).
Mielestä en tiedä mutta sen takia itselle tuota olen haalimassa. :wink:

V-M
Kannattaa, eli suosittelen Kuva On ainakin auttanut meikäläistä :D

Kuten "Hook" tuossa kertoi, niin Maptunilla ei ole valmista softaa 3 barin MAPille vakiosuuttimille & steg 4/vakioturbolle, eivätkä he viitsi lähteä väsäämään sellaista. Siksi otin yhteyttä Nordiciin, josta minulle kerrottiin, että ei ole mikään ongelma. Ja nyt voi todellakin ajella steg 4:lla ilman fuelcutin riskiä :mrgreen:

Steg 4:lla fuelcutin riski on melko suuri, sillä suotuisalla ilmanalalla (kuten nyt) ahtopaine ottaa 1,7-1,8 barin piikin ja painuu sitten ~1,5 bariin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Madariini ja 1,8bar ahdot sopivat yhtä hyvin yhteen, kun äiti isän selkään :lol:

Kun sekä "toimittaja" että osa loppukäyttäjistä elää vahvasti siinä uskossa että mitä suurempi ahtopaine sen korkeampi teho niin ei kai siinä sitten mitään...hyvähän se vaan on että on keksitty keino millä mandariinistä saa "kaiken" irti :lol:
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: jep

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

MikAero kirjoitti:jep, adaptiivisuus on hieno asia, mutta valitettavasti riittää vain jollain tavalla noihin muuttuviin ympäristötekijöihin, ei mitään virkaa nyt liikuttavalla alueella.
Riittää muuten yllättävänkin pitkälle!
Aki Peltola #1132
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Mandariinista voi tulla pian räjähtänyt rusina, tämä lienee vain ajan kymysys. Toivottavasti kenkään ei moista joululahjaa tänä vuonna saa!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

En ois pelkästään siittä turbosta huolissani. :roll:
Aki Peltola #1132
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Madariini ja 1,8bar ahdot sopivat yhtä hyvin yhteen, kun äiti isän selkään :lol:

Kun sekä "toimittaja" että osa loppukäyttäjistä elää vahvasti siinä uskossa että mitä suurempi ahtopaine sen korkeampi teho niin ei kai siinä sitten mitään...hyvähän se vaan on että on keksitty keino millä mandariinistä saa "kaiken" irti :lol:
Luitko tuon postaukseni huolellisesti? Siinä sanotaan 1,7-1,8 barin ahtopainepiikki. Tämä tarkoittaa sitä, että kun painan lämän nopeasti lattiaan, ahtopaine käy todella pikaisesti 1,7-1,8 barissa, jonka jälkeen se laskee noin 1,45 bariin ja pysyy siinä tietyn ajan, kunnes ahdin alkaa "ahdistamaan". Jos mulla ei olisi autossa 3 barin MAPia, niin jokaisessa agressiivisesta kiihdytyksestä olisi seurauksena fuel cut. Siksi hommasin tuon fuel cutin, kun kyllästyin steg 4:n fuel cutteihin.

Ja miksi? No tässä Maptunin Fredrikin selitys asialle:

It is really hard make a software boosting 1.4 bar in boost, when boost limit is 1.5. Controlling the boost depends on so many factors...

Eli Fredrik selvitti, että on tosi vaikea tehdä sellaista ohjelmaa, jolla ahtopaine agressiivisessa kiihdytyksessä ei menisi yli maksimiahtopaineen. Kun Maptunin steg 4:n maksimiahtopaine on 1,4 baria, ahtopaineen kontrolloiminen agressiivisessa kiihdytyksessä on todella vaikeaa ja siksi mennään pikaisesti yleensä yli tuon 2,5 barin MAPin rajan (~1,54 bar) ja tämä aiheuttaa fuelcutin.

Kun tutkin vaihtoehtoja tuon fuelcutin eliminoimiseen, niin tarjolla oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:

1) pressure guardin disablointi
Ei oikein kiinnosta, jos nopean kiihdytyksen aikana tapahtuu jotain, esim. mankkuvenalta hukkaportille menevä letku lähtee irti, halkeaa tms.

2) 3 barin MAP, jolla ahtopaineen rajoitus voidaan viedä 1,9-2,0 bariin ja näin nopeissa kiihdytyksissä tuskin koskaan tulee fuelcut -ongelmia.
Tämä oli paljon parempi vaihtoehto meikäläiselle. Suutimet halusin pitää vakioina (kuten steg 4:ssa), vaikkakin moni "ystävällinen sielu" yritti puhua mua vaihtamaan ne isompiin :wink: Siksi autoon tehtiin sellainen softa (ahtopaine alle 1,5 bar), jolla seokset ei mene laihalle vakiosuuttimilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vigge kirjoitti:Madariini ja 1,8bar ahdot sopivat yhtä hyvin yhteen, kun äiti isän selkään :lol:

Kun sekä "toimittaja" että osa loppukäyttäjistä elää vahvasti siinä uskossa että mitä suurempi ahtopaine sen korkeampi teho niin ei kai siinä sitten mitään...hyvähän se vaan on että on keksitty keino millä mandariinistä saa "kaiken" irti :lol:
Usko on hyvä asia, parhaathan se vie tuonne unelmien taivaaseen :wink:

Mutta AnyWäy, asiaa Senssi tuossa pistikin ainakaan mulla ei ole mikään paineiden taivas avautumassa vaan tuo ahtopiikin nappaaminen tuohon parhaimpaan kohtaan. Paineet laskee sitten tuonne 1.3-1.4bar luokkaan ja myöhemmin sitten tuonne 1.2-1.3. Joten kyllä siellä on moni muu isommalla riskillä stage 3 softalla (pelkällä) ja vakio puhaltimella kuin "me" ranettajat.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Luitko tuon postaukseni huolellisesti? Siinä sanotaan 1,7-1,8 barin ahtopainepiikki. Tämä tarkoittaa sitä, että kun painan lämän nopeasti lattiaan, ahtopaine käy todella pikaisesti 1,7-1,8 barissa, jonka jälkeen se laskee noin 1,45 bariin ja pysyy siinä tietyn ajan, kunnes ahdin alkaa "ahdistamaan". Jos mulla ei olisi autossa 3 barin MAPia, niin jokaisessa agressiivisesta kiihdytyksestä olisi seurauksena fuel cut. Siksi hommasin tuon fuel cutin, kun kyllästyin steg 4:n fuel cutteihin.

Ja miksi? No tässä Maptunin Fredrikin selitys asialle:

It is really hard make a software boosting 1.4 bar in boost, when boost limit is 1.5. Controlling the boost depends on so many factors...

Eli Fredrik selvitti, että on tosi vaikea tehdä sellaista ohjelmaa, jolla ahtopaine agressiivisessa kiihdytyksessä ei menisi yli maksimiahtopaineen. Kun Maptunin steg 4:n maksimiahtopaine on 1,4 baria, ahtopaineen kontrolloiminen agressiivisessa kiihdytyksessä on todella vaikeaa ja siksi mennään pikaisesti yleensä yli tuon 2,5 barin MAPin rajan (~1,54 bar) ja tämä aiheuttaa fuelcutin.

Kun tutkin vaihtoehtoja tuon fuelcutin eliminoimiseen, niin tarjolla oli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa:

1) pressure guardin disablointi
Ei oikein kiinnosta, jos nopean kiihdytyksen aikana tapahtuu jotain, esim. mankkuvenalta hukkaportille menevä letku lähtee irti, halkeaa tms.

2) 3 barin MAP, jolla ahtopaineen rajoitus voidaan viedä 1,9-2,0 bariin ja näin nopeissa kiihdytyksissä tuskin koskaan tulee fuelcut -ongelmia.
Tämä oli paljon parempi vaihtoehto meikäläiselle. Suutimet halusin pitää vakioina (kuten steg 4:ssa), vaikkakin moni "ystävällinen sielu" yritti puhua mua vaihtamaan ne isompiin :wink: Siksi autoon tehtiin sellainen softa (ahtopaine alle 1,5 bar), jolla seokset ei mene laihalle vakiosuuttimilla.
Kutsut ilmiötä piikiksi, mutta mikä on piikin määritelmä? Ainakin niissä "turauksissa" mitä itse olen nähnyt tuo piikki ei ole mikään nanosekunnin kestävä ilmiö vaan ahtopaine seilaa yli 1.5bar luvuissa kohtaisen kauan, siis rundien nousu sinä aikana kun ap >1.5bar.

Itseä jaksaa aina huvittaa nämä entä jos letku hajoaa jne jne, mutta eikö suurempi huoli pitäisi sun kaltaisella kaverilla olla siitä mitä myllyssä tapahtuu sinä aikana kun paine piikkaa? Kuin myös kestääkö kytkin, vetarit, loota, tasauspyörästö sun muut näitä ahto-/vääntöpiikkejä? EGT, pakopaine sun muut lienee varmaan myös "turvallisella" alueella?

Kannattatisi ehkä sivistää itseään hieman aiheen parissa ja tehtä parit testit kulun suhteen. Esmes, tuliko mitään lisää kun painetta on ruuvattu noinkin ylös mitä sulla verratuna siihen että raja olisi hieman alempana?

Mutta kuten sanottu jos softan on tehnyt kaveri jolla ymmärrys tätä luokkaa ahdetun moottorin toiminnasta
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=2 ... ge=1&pp=20
niin en paljon lähtisi kylillä kehuskelemaan, että heti huomasi että kyseessä oli todelliset ekspertit ;)
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo kyllä munki mielestä kannattais keskittyä pistämään nuo ahtopiikit kuriin vaikka kotikonstein jossei softantekijä siihen kykene. :)

Ahtopaineen lisäys on toki helppo konsti "saada lisää tehoja" mutta paljonko tehot tosiaan nousee ja eikö tehotavoitteeseen paremmin sopivalla turbolla kone olisi käytökseltäänkin miellyttävämpi? Puhumattakaan moottorin rasituksista.

Välillä tosiaan tuntuu että noiden virifirmojen edustajien pitäs ite pysyä poissa foorumeilta niin säilyisi arvostus. :lol: No kyllähän nordikin omat vehkeet kulkee ja moni muukin niiden softalla pörräävä vekotin. Optimaalisuudesta saatetaan silti olla kaukana.. :roll:

V-M on kyllä ennenki ranetellu hyviä tuloksia vehkeistään joten jäädään odottelemaan. ;)
Aki Peltola #1132
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Haluaisin nähdä jonkun tällekin palstalle kirjoittavan "viri-besserwisserin" tekevän sellaisen Trionic -softan, joka ei agressiivisessä kiihdytyksessä nosta ahtopaineita yli softaan laitetun stabiilin ahtopaineen.
Yksi bitti softasta nollaksi ja piikkausmatriisi tipahtaa pois käytöstä.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mimmi kirjoitti:Valitettavasti tuo hetkellinen(kään) painearvon "ylitys" ei ole mahdollista poistaa niin kauan kuin käytössä on hitaat säätimet (lue: Trionic ja sen prosessori/muistipiirit), jossa käytetään P; I ja D säätöparametreja (lue: PWM-signaali ja sen taajuus) ja ennenkaikkea niin kauan kuin käytössä on erittäin hitaat toimilaitteet (lue magneettiventtiili), jotka säätävät hitaastimuuttuvia säätösuureita (lue: painetta letkuissa).
Kyllä se vain onnistuu aikalailla täydellisesti, sekä softallisesti että myös ranettamalla sellaisesta autosta jossa on "piikkaava" softa. ;)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin