Pyöränsuuntausraportti

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Pyöränsuuntausraportti

Viesti Kirjoittaja Max »

Kukapa osais kertoa mitä seuraavasta kuvasta selviää......
Onkos kulmat nyt säädetty oikein vai ei?
Auto vetää hieman oikealle kokoajan, mutta teki se kyllä sitä ennen kulmien säätöäkin.

Kuva

PS. Kulmat on säädetty koska asennutin Eibach madallussarjan 8)
#1747
9-3 LPT
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 22:21

Viesti Kirjoittaja 9-3 LPT »

Saanko kysyä ihan uteliaisuuttani, että mitä tuo säätö maksoi?

Pitäis omakin auto viedä säädettäväksi, kunhan saisi nuo H&R:t alle.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

Kuitin mukaan nelipistesäätö maksoi 60€. Siellä on muuten pojilla sit ihan uus laseri/tietokone nelipistesäätö systeemi. Näin ainakin sanoi työkaverini.
#1747
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Voi säätää helposti edestä haritusta ja aurausta ( raidetanko ) ja siihen se sitten jääkin. Sulla oikea puoli ottanut hieman kipeetä ( vedetty sivusladissa kanttikiveen ) tai jotain.

edit: eli tuossa on säädetty etupään haritus / auraus kohdalleen.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Vaihda renkaat edestä taakse ja takaa eteen, mulla puolsi vasemmalle kun oikea eturengas oli vanhempaa satsia (suuremmalla kulutuspinnalla) kuin loput kolme.
Kun vaihdoin samanlaiset kumit niin auto toimi auton lailla.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Mulla on kädessä oma "akselistonmittaus" parinviikon takaa, printti niin vaaleaa, ettei skannauksesta mitään saisi selvää, eli pistän tähän ylös:

eroina lähinnä maxin lapun lopputilanteeseen:
Etupään caster mulla 2.06 molemmat
muut luvut mulla on ihan desimaalin parin sisällä

ja haritus/auraus mulla ollut alunperin -0.21 ja nyt ohjearvossa
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Säädätytin kans pyöräkulmat madallussarjan laiton jälkeen tollaisella laserikoneella (Lapin Kumi, Rovaniemi) ja kaikki arvot saatiin edessä oikeaan. Takanahan ne on "samat" koko ajan. Ainoa mikä pisti silmään oli se, että kulkukulma omassa heittää piirun verran = kilometrin matkalla 1 cm sivuun. (piti sekin inssinä tutkia :lol: ). Nooh, kiva on ajella ku auto ei vetele tai puolla...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Max »

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/wheelal2.php

Löysimpä tommosen sivun, sieltä selviää sentääs jotain noista kulmista.

Niin ja mistäköhän se sit johtuu et auto vetää oikealle vaikka kulmat näyttäs paperin mukaan olevan kunnossa? Sit ku vaihdan kesänakit ni pitäs selvitä ainaki et johtuuko toi kumeista.
#1747
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Joskus tyhjällä tiellä aja vasemmalle kaistalle. Vetääkö sitten vasemmalle?
STCF #3
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

.....

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Mulla toi kyllä puoltaa ihan selvästi oikeelle, mut samalla tavalla se on puoltanut jo 55tkm.
Jos menen vasemmalle kaistalle ja se on kallellaan vasemmalle niin sitten voin pitää rattia suorassa. Oikea ja kallellaan oikealle, niin ratti on koko ajan pari astetta vasemmalle käännettynä, jos suoristan niin menee puskaan parissa sekunnissa.
Oon kyllä käsittäny, että olis vähän ominaisuus 9-3:ssa, vai kannattaisikohan sittenkin kääntyä huollon puoleen :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Joskus olen jo omastani seuraavan kertonut, mutta kerrotaan nyt uudelleen.
Eli kun ostin tuon auton, alla olivat kitkat ja peräkontissa kesänakit. Myyjäliike laittoi kesärenkaat alle täysin sattumanvaraisesti eli pyörimissuunnat päin seiniä (renkaissa ei ole pyörimissuuntaa merkitty). Kampesi ihan kamalasti oikealle! Eturenkaiden vaihto keskenään auttoi hieman.
Tasapainotin renkaat ja kulmat säädettiin hienolla laitteella kun olivat ihan pielessä. Edelleen oli havaittavaa pientä puoltoa oikealle. Sitten kesähelteellä yhtenäinen 500 km ajomatka ja seuraavana päivänä toinen 500 km ja puoltaminen oli historiaa. Kesärenkailla meni kuin juna.

Talvirenkaat kun vaihdoin alle niin koko talven on puoltanut hieman oikealle...

...että silleen!
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

mulla puoltaa samalla tavalla kummallakin rengassetillä :(
Vois varmaan käydä säädättämässä noi kulmat :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Rommitommi kirjoitti:mulla puoltaa samalla tavalla kummallakin rengassetillä :(
Vois varmaan käydä säädättämässä noi kulmat :roll:
On kyllä halpa tapa tsekata onko kulmat kohdillaan. Säädön hinnan säästää nopeasti kun renkaat eivät kulukaan viikossa silistoneiksi!
Muutenkin olisi suositeltavaa tarkistaa kulmat useimminkin, kuin kerran 10 vuodessa. :wink: Iskarit ja jouset lässähtää ajan myötä. Säädössä näkee myös heti , jos raidetangon päässä väljyyttä.
Vastaa Viestiin