Huippuahdot seilaa
Huippuahdot seilaa
Auttakaa viriäijät!
Maptunin stage 1 kiinni ja huippuahdot seilaa tosi paljon. Seilasivat jo dynotuksessa. ( Myös vakioboxilla, mutta paljon lievemmin). Syyksi epäiltiin mag.venaa, mutta..
Tänään kävin Tampereen Metroautossa ja siellä koitettiin uutta venaa ja di-kasettia, sekä hukkaportti todettiin toimivaksi. Syy seilaukseen jäi selvittämättä. Metrossa laittoivat tech tiedot koneelle ja kyselevät syytä muualtakin. OUTOA. Auto ei nyi, eikä muuten oireile, paitsi kaasu pohjassa ahdot heiluu kun purjeet veneessä.
Mikä mättää?? Ei kai vaan uusi boxi?
Maptunin stage 1 kiinni ja huippuahdot seilaa tosi paljon. Seilasivat jo dynotuksessa. ( Myös vakioboxilla, mutta paljon lievemmin). Syyksi epäiltiin mag.venaa, mutta..
Tänään kävin Tampereen Metroautossa ja siellä koitettiin uutta venaa ja di-kasettia, sekä hukkaportti todettiin toimivaksi. Syy seilaukseen jäi selvittämättä. Metrossa laittoivat tech tiedot koneelle ja kyselevät syytä muualtakin. OUTOA. Auto ei nyi, eikä muuten oireile, paitsi kaasu pohjassa ahdot heiluu kun purjeet veneessä.
Mikä mättää?? Ei kai vaan uusi boxi?
Re: Huippuahdot seilaa
hukkaportin kello (akutuaattori )?deportivo kirjoitti:Auttakaa viriäijät!
Maptunin stage 1 kiinni ja huippuahdot seilaa tosi paljon. Seilasivat jo dynotuksessa. ( Myös vakioboxilla, mutta paljon lievemmin). Syyksi epäiltiin mag.venaa, mutta..
Tänään kävin Tampereen Metroautossa ja siellä koitettiin uutta venaa ja di-kasettia, sekä hukkaportti todettiin toimivaksi. Syy seilaukseen jäi selvittämättä. Metrossa laittoivat tech tiedot koneelle ja kyselevät syytä muualtakin. OUTOA. Auto ei nyi, eikä muuten oireile, paitsi kaasu pohjassa ahdot heiluu kun purjeet veneessä.
Mikä mättää?? Ei kai vaan uusi boxi?
tulpat?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Maptun myy noita upp-grade actuaattoreita, mutta heidän jousitoimittajalla ilmeisesti toimitusvaikeuksia tai jotain.deportivo kirjoitti:Tulpat oli aluksi väärät ( Kiitos 110 000 huollon tehneet huoltomiehen). Jo Maptunin häiskä vaihtoi ne oikeisiin. Ei auttanut. Ahdot seilasi 1-1,370 dynossa. Vääntöpiikki kävi 438 Nm. Mikäähän v.ttu vaivaa? Mites ton actuaattorin vaihto/hinta? Ei tajua.
Ennen kuin rupeat mitään vaihtamaan, niin suosittelen että käyt ajamassa autoa TECH:n kanssa. Tekemällä näin saat varmuuden, ettei nakusäätö jostain syystä ole aktiivi. Missä muuten asut? Maptun.fi:llä on TECH LPR:ssä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Minäkin epäilisin hukkaportin jousivoiman riittämättömyyttä, mutta tarkista vielä intercoolerin päätyjen kunto. Mun autossa toi IC:n "repeäminen" ilmeni siten, että heti polven suoristamisen jälkeen paineet nousi punaisen alueen loppuun ja sit kiihdytyksen jatkuessa tippui punaisen ja keltaisen rajalle. Heti kun vaihtoi isompaa vaihdetta niin taas paineet nousi tappiin, mut kierrosten myötä putosivat uudelleen.
Tuolla tavalla systeemi toimi pari viikkoa, kunnes IC:n päädyt oli jo sen verran raollaan ettei ahdot noussut enää ollenkaan punaiselle...
Mut jos paineet laskee ja uudelleen kohoaa samalla vaihteella vedätettäessä ni se hukkaportti lienee todennäköinen syypää...
Tuolla tavalla systeemi toimi pari viikkoa, kunnes IC:n päädyt oli jo sen verran raollaan ettei ahdot noussut enää ollenkaan punaiselle...
Mut jos paineet laskee ja uudelleen kohoaa samalla vaihteella vedätettäessä ni se hukkaportti lienee todennäköinen syypää...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Auto ajettiin techin kanssa Tampereen Metroautossa. Nakusäätimen toiminnassa on jotain, kuten Vigge epäilit. Eivät kuitenkaan vielä tienneet mikä sen aiheuttaa. Joutuvat kai kyselemään muiltakin äijiltä.. Eli voisitko Vigge vähän valottaa asiaa? Tai joku muu nero?
Maanantaina tai tiistaina asiaa selvitetään lisää remmin vaihdon yhteydessä Metroautossa.
Ehdottelen näitä muitakin vikamahdollisuuksia huollon pojille silloin.
Kiitos neuvoista ja lisääkin sopii antaa.
Maanantaina tai tiistaina asiaa selvitetään lisää remmin vaihdon yhteydessä Metroautossa.
Ehdottelen näitä muitakin vikamahdollisuuksia huollon pojille silloin.
Kiitos neuvoista ja lisääkin sopii antaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Jos autoon on esim. vaihdettu paremmin virtaava putki niin silloin peruspaineet saattavat muuttua.
Lisäksi auton vakio peruspaine saattaa olla väärä viritetyssä autossa.
Jos autoon on asennettu numeroitu ahtopainemittari niin peruspaineen voi helposti tarkistaa ottamalla magneettiventiilin sähköjohdon irti ja sitten pari testiajoa.
Lisäksi auton vakio peruspaine saattaa olla väärä viritetyssä autossa.
Jos autoon on asennettu numeroitu ahtopainemittari niin peruspaineen voi helposti tarkistaa ottamalla magneettiventiilin sähköjohdon irti ja sitten pari testiajoa.
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ennen kuin asiasta voi mitään sanoa, niin sun täytyis kattoa TECH:llä tarkemmin mitä siellä tapahtuu. Jos nakusäätö aktiivi, niin se ei vielä hirveästi kerro, koska se kuitenkin on ECUn normaalia toimintaa tiettyyn rajaan asti.deportivo kirjoitti:Auto ajettiin techin kanssa Tampereen Metroautossa. Nakusäätimen toiminnassa on jotain, kuten Vigge epäilit. Eivät kuitenkaan vielä tienneet mikä sen aiheuttaa. Joutuvat kai kyselemään muiltakin äijiltä.. Eli voisitko Vigge vähän valottaa asiaa? Tai joku muu nero?
Maanantaina tai tiistaina asiaa selvitetään lisää remmin vaihdon yhteydessä Metroautossa.
Ehdottelen näitä muitakin vikamahdollisuuksia huollon pojille silloin.
Kiitos neuvoista ja lisääkin sopii antaa.
Nyt pitäisi selvittää missä sylinterissä nakutusta tapahtuu. TECH:stä löytyy sellanen kun "read values/lue arvot" ja sen alta "knock counter cylinder 1,2,3,4/nakutuslaskuri", eli laskuri jokaisellle sylinterille. Pelkällä laskurin arvolla et mitään, vaan sun täytyy tarkkailla niitä lukuja ajon aikana.
Saattaa hyvinkin olla että sulla yks sylinteri nakuttaa ja se vaikuttaa muihin koska sylinterikohtaiset säädöt (ajotus, soppa) ei riitä estämään nakutusta. Ahtopaine on se viimeinen suure mihin ECU puuttuu nakun seurauksena, koska se vaikuttaa kaikkiin pyttyihin ja sitä kautta tehoon merkittävästi. Sytkällä ja sopalla voidaan sen sijaan pelata sylinterikohtaisesti.
Mikä sitten aiheuttaa vian?
en tiedä
Se mitä tossa yllä kirjoitin että yks sylinteri nakuttaa, niin se voi sitten johtua esim suuttimen vajaasta toiminnasta. Tällöin pytyyn ei saada tarpeeksi soppaa --> laihalla-->nakuttaa kun ahot tulee. ECU ei voi tietää että näin on koska mottorissa ei sylinterikohtaisia lambdoja. ECU aistii vain nakutuksen ja toimii sen perusteella.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Rikki menee kyllä, mutta syy ei ole ahtopaine vaan pyörimisnopeus. Eihän se ahtopaine suinkaan vuodon vuoksi nouse vaan päinvastoin pyrkii tippumaan jolloin ahtimen taas täytyy pyöriä nopeammin pitääkseen ahtopaineen ylhäällä.TurboJanne kirjoitti:Muistakaa myös, että jos ahtoputkistossa / coolerissa on vuoto, niin ahtimen saa nopeasti rikki jos ajaa silti ahdoilla - ahtimen todellinen ahtopaine on silloin reilusti suurempi kuin normaalisti, jolloin laite kuumenee, ja saattaa vaurioitua. Ihan vaan muistutuksena..
-J-