Tonnarin takavalot; Modausta, korvauskäytäntöä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saapasjalkakissa
"Aero"

Tonnarin takavalot; Modausta, korvauskäytäntöä?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Lueskelin tuossa juttua tummennetuista takavaloista, Joillain foorumeilla oli keskustelua, että voi joutua itse maksumieheksi, jos joku ajaa perääsi ja takavalosi on itse tummennetut. 8O Poliisit eivät ole koskaan pysäyttäneet valojen takia, tummennettuja etu- ja kylkivilkkuja kerran pidempään tutkivat, mutta reippaammalla kädellä tummennetuista takavaloista eivät olleet kiinnostuneita. Onko suurikin työ modailla jonkun toisen auton tehdas-tummat takavalot tonnariin, tai kuinka suuri työ on saada cd:n jo valmiiksi melko tummat valot istutettua cc:n perään? En aiemmin ollut tullut edes ajatelleeksi koko asiaa. Auto katsastetaan orkkis-valoilla, joten katsastusmieskään ei ole voinut asiaan puuttua. Onko tiedossa varmoja tapauksia joissa peräänajettu on joutunut itse takavalojen tummennuksen takia korvaajaksi, tai onko kyseinen käytäntö olemassa lainkaan, vai onko vain tuunaajien höpinöitä?
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Maximus
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Pitääkin ajella sitten kylän tuunaajien persuuksiin :roll:
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

CD tonnarin valo CC malliin on kohtalaisen työläs operaatio. Tuli joskus vertailtua samasta syystä.

Kylkipellin ja pohjapellin muoto on täysin erilainen. Lisäksi CD lampussa ei ole kuperuutta, kuten CC:n omassa. Se muotoero on kaikkein vaikein varmaan sovituksen kannalta, vaikka peltiä lähtisikin leikkelemään ja vaihtamaan. Ja vielä CD:n lamppu on kapeampi eli sovitus luukkuun on kanssa hankala.
900C -86
saapasjalkakissa
"Aero"

Maximus kirjoitti:Pitääkin ajella sitten kylän tuunaajien persuuksiin :roll:
Ei ehkä kuitenkaan kannata kokeilla onneaan, voit äkkiä joutua itse maksumieheksi. Ja ainakaan Saab-tuunaajien persuuksiin ei saa ajella. :wink: Mikäs ongelma tuunatuissa autoissa on? Autot rakennetaan itseään varten ja kyllä tuunattu autokin voi olla kaunis, ei tosin mitään amis biltema-tuuninkia eikä mitään maata viistäviä öykky korisarjoja ja aluspoikkia.. Mut saakoon jäädä toi takavalojen modaus ainakin tälläerää väliin ja jatketaan eespäinkin noilla mustilla, kyllä ne ihan hyvin näkyy.. kunhan tuumailin..
j0ne
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itekkin olen harkinnut jos vetäis musta/lakka sekotetta noihin takavaloihin mut en ole vielä uskaltanut toteuttaa... Jos sais jostain toiset valot tähän tarkotukseen.
TeePee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Turha niitä takavaloja on modailla muuta kuin tummentamalla. Ainakin omasta mielestäni tuli todella fiksut kun tummensi.
Kuva
jsuomi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

TeePee kirjoitti:Turha niitä takavaloja on modailla muuta kuin tummentamalla.[/img]
Se ihan riippuu auton väristä minkälaiset valot sopii, esim. netissä kerran näin ku joku oli rakentanu valkoseen 9000seen valkoset takavalot mun mielestä sopi siihen hienosti.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
j0ne
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No mulla on musta auto niin mustat takavalot ois varmaan hienot mutmut....
jsuomi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mut CSEen valojoen välis on se hieno paneli ja sit ne valot on vähän tummat jo alkuustaan ne sopii mun mielestä alunperin hienosti.
Itelläki on musta 9000 CS ja siihen oon pohtinut et valot on jo niin nätit ettei tarvi modailla. Ainoo modi mikä sopis ois saada parkit sen paneelin punasen osan taakse.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
jmo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jmo »

jsuomi kirjoitti:Mut CSEen valojoen välis on se hieno paneli ja sit ne valot on vähän tummat jo alkuustaan ne sopii mun mielestä alunperin hienosti.
Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että tehdastummat takavilkut riittää. Noita tummennetuilla takavaloilla olevia riisikuppeja on jo ihan tarpeeksi, turhaan Saabeja enää sotketaan mukaan :)
jmo
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja jmo »

9-5T kirjoitti: Anteeksi mutta tehdastumma maski ei riittänyt :lol:
Ei riittänyt ei. Ja ei sitä anteeksi tarvii pyydellä..
saapasjalkakissa
"Aero"

9-5T kirjoitti: en itsekkään tummentaisi valoja jo pelkän turvallisuuden takia.
Kyllä ne tummennetut näkyy ihan yhtälailla, kuin "ei-tummennetutkin". Kauneus on katsojan silmässä. Kyllä tummaan autoon sopii tummat valot huomattavasti paljon vakioita paremmin. Koko asian ydinhän oli, että voiko kolaritilanteessa tulla jotain omaan niskaan jos valot on tummennettu.. Ei niiden ainakaan turvallisuutta pitäisi vaarantaa, ainakin omani näkyvät kyllä hyvin, vaikka ovatkin aivan mustat;
Kuva
Kuva
Alempi kuva vähän huono, mutta senverran selvä, että näkee etteivät ne oikeasti vaaranna turvallisuutta.
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

saapasjalkakissa kirjoitti:Alempi kuva vähän huono, mutta senverran selvä, että näkee etteivät ne oikeasti vaaranna turvallisuutta.
Sinäkö sen päätät :D :)

Tosin itsekin ajan välillä harvoin 20km/h ylinopeutta enkä oikeasti vaaranna turvallisuutta.
saapasjalkakissa
"Aero"

No joo... :oops: En päätä. Ajatus oli se, että tummennus ei merkittävästi ole heikentänyt valotehoa. Joten siltä osin niiden ei pitäisi vaarantaa turvallisuutta. Oman autoni perassä ajaneena olen todennut niiden näkyvän yhtä hyvin kuin vakioidenkin. Kuskistahan se on kiinni mikä vaarantaa turvallisuutta ja mikä ei mutta nyt ei ole kyse ajotaidosta, vaan valotehon heikkenemisestä. Ja kun tonnarissa jarruvalojakin on niin paljon, niin huomiointia pitäisi olla aivan riittävästi. Jollain valotehomittarillahan noita voisi tarkistaa, mutta en usko niiden vaarantavan liikennettä.
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Yrjömakeä kompaten, "määräykset ovat määräyksiä" :?

Enivei, minua ei haittaa, jos valoja käytetään asiallisesti, valitettavasti sumuvalot näyttää korvanneen suuntavilkut :evil:

Jos sumuvaloja ei ole, käy myös lätkä-, tai futisjoukkueen tarra, tai suksiboxi.
Vastaa Viestiin