Viriboksit ja katsastus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onko kenellekään virisaabin omistajalle tullut ongelmia katsastuksessa? Liikenneministeriön päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd) sanotaan näin: Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Lisäksi todetaan, että "autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna. " Joten matalapaineturbo 9-3:een voi laittaa 185hv + 20% = 222hv, koska 185hv versio on tekniikaltaan täysin vastaava kuin lpt. BSR/SP:n steg1 menee jo sitten yli tuon maagisen rajan...

Missä kulkee raja mikä on moottorin muuttamista? Onko magneettiventtiilin asentaminen sitä ? Boksihan ei edes ole moottoritilassa ;-) Löytyykö ennakkotapauksia..? Onneksi oma ysikolmonen tarvitsee viedä katsastuskonttorille seuraavan kerran vasta 11/2004.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Pakokaasut

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Enemmän itseäni huolestuttaa pakokaasutestit ja niistä läpimeno 5v vanhana. En sitten tiedä noista viribokseista käytännössä. Kysyin teoriapuolen "auttavasta puhelimesta" ja vastauksena kertoivat että "chip viritys" on moottorin muuttamista, koska se vaikuttaa tehoihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hei hei hei! Eikös vertailumoottori ole 9-3:ssa Viggenin moottori, koska vertailumoottoriksi otetaan mallisarjan tehokkain, eikä vastaava tehokkain moottori. Eli 230hp+20% -> 276hp, eikö???
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

vertailu

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ei ole Viggen. Se on alustaltaan täysin eri kaara kuin tavallinen 2,0t tai T. 150 ja 185hp mallit ovat identtisiä. Toki vertailumoottoriksi otetaan Viggenin kone jos laitat alustan, jarrut jne vastaamaan Viggeä, mikä taasen tulee _aika_ kalliiksi...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pakokaasut

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kaide kirjoitti:Enemmän itseäni huolestuttaa pakokaasutestit ja niistä läpimeno 5v vanhana. En sitten tiedä noista viribokseista käytännössä. Kysyin teoriapuolen "auttavasta puhelimesta" ja vastauksena kertoivat että "chip viritys" on moottorin muuttamista, koska se vaikuttaa tehoihin.
Itse en usko pakokaasutestien kanssa tulevan mitään ongelmia, koska minulla on Saabin oma 185hv boksi. Mitähän dokumentteja katsastuskonttorille tarvitaan, jos haluaisi noudattaa lakia ja muutoskatsastaa auton..?

EDIT: Vastaan tähän itselleni, että kyselin asiaa Saukin neuvonnasta, josta kerrottiin, että muutoskatsastukseen tarvitsee Saabilta dokumentin, jossa todetaan, että lpt ja hot -versiot ovat teknisesti identtisiä. Soitin sitten Saab-Autoon, josta kerrottiin, että sellaista dokumenttia ei ole olemassa, eikä tule. Paikallisessa merkkihuollossa kuitenkin luvattiin, että jos viritys tehdään heillä, myös sellainen paperi tarvittaessa löytyy... Saukin neuvontakin tosin totesi, että tämä chiptuning on "karannut käsistä", eikä sitä pystytä millään valvomaan. Olennaista on, että pakokaasutestit menee läpi.
Viimeksi muokannut Eski, Ke Elo 20, 2003 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eihän Viggen eroa kuin moottorin, voimansiirron, jarrujen ja pakoputkiston osalta. Kyllä siinä on sama alusta kuin muissakin 9-3:ssa, tosin jouset, vakaajat ja iskunvaimentimet ovat jäykemmät, mutta rakenteeltaan se on sama. Eikä siinä ole mitään kallista, sitten se menee kalliiksi, jos muutokset ei mene muutoskatsastuksesta läpi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Katsastuksesta: oon ollut kaksi kertaa katsastuksessa tuunatulla Saabilla. Ensin tässä nykyisessä kotterossani oli kiinni BSR:n steg 1. Pakokaasutesteistä mentiin läpi kirkkaasti :D

Toisella kerralla autossa oli kiinni BSR/Speedparts steg 3. Käytin auton, varmuuden vuoksi, pakokaasutestissä ennen katsastukseen menoa. Ja läpi meni. Toisella kerralla katsastukseen mennessä otin tosin magneettiventtiilin liittimen irti (tällöin ahdot ~0.4, tehot noin 150 hv).

Kun menen seuraavan kerran katsastukseen, niin nippasen APC:n sulakkeen pois. Tällöin max. ahdot ovat ~0.4 :wink: (Vinkki, jonka sain Maptunin Fredrikilta) 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Eski kirjoitti:Onko kenellekään virisaabin omistajalle tullut ongelmia katsastuksessa? Liikenneministeriön päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp ... 980779.sd) sanotaan näin: Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Kysyin tässä kesällä tuota välijäähdytin asiaa katsastusmieheltä kun olin katsastamassa 900S -90 autoa. Hänen mukaansa "saan asentaa sen IC:n ilman mitään, koska periaatteessa tuo IC itse ei nosta tehoja", hänen kommentti. Lisäksi auton runkonumerosta ei käy esiin että auto olisi matalapaineturbo, siinä kun on L sen S kirjaimen tilalla, tiedä sitten...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Musti kirjoitti:...toisaalta, lyhyellä testiradalla perstuntumalla havaittu tehon lisäys...
Joo, totta. Meikäläinen on käyttänyt auton katsastuksessa sellaisella katsastusasemalla, jossa on tosi pieni, lyhyt ja mutkainen testirata. Siinä kukaan tuskin pystyy nostamaan ahtoja edes 1.0 bariin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Musti kirjoitti:...toisaalta, lyhyellä testiradalla perstuntumalla havaittu tehon lisäys...
Joo, totta. Meikäläinen on käyttänyt auton katsastuksessa sellaisella katsastusasemalla, jossa on tosi pieni, lyhyt ja mutkainen testirata. Siinä kukaan tuskin pystyy nostamaan ahtoja edes 1.0 bariin :wink:
Esim konala on hyvä paikka. Viimeksi kun kävin katsastamassa auton siellä oli testirata niinkin pitkä kuin talon ympäri :lol:
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tai Mankkaa

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Käykää Espoossa Mankkaan asemalla siellä ei ole edes rataa. Oma meni rapeesti läpi parilla nurinalla.

- sumuvalot osoittaa liian alas (paljon kiinnostaa, kuka käyttää)
- käsijarru epätasapainossa (kuka sitä nyt käyttää muutenhan se taas tilttaa :D )
- kesärenkaat finaalissa (ja pah keskiurassa oli vielä 2,5 millii toisaalta sivuilta jo kaljut :) )
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Esim konala on hyvä paikka. Viimeksi kun kävin katsastamassa auton siellä oli testirata niinkin pitkä kuin talon ympäri :lol:
No sitähän mäkin käytän :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Noksu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2003 17:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Noksu »

Olen myöskin pohtinut katsastusta ja tullut siihen tulokseen, että hankkiessani lastun (tai oikeammin softan) tulen säilyttämään alkuperäisen boxin alkuperäisellä softalla. Katsastukseen tai huoltoon mennessä alkuperäinen boxi kiinni, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Autoni on 9-5 2,0t -03, joten jo takuunkin kannalta lienee turvallisinta säilyttää alkuperäinen boxi?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
No sitähän mäkin käytän :D
Putkasta ei ole kuin positiivistä sanottavaa. Olen käynyt tuolla nyt muutaman vuoden. Tätä ennen erehdyin menemään karamalmille.
Voi jeesus mitä touhua...
Katsastusmies kara kirjoitti lappuu joka ainoan sanan mitä mieleen tuli.
Ehjästä autosta sain vikalistan, jolla olisi voinut pyyhkiä hanuria useampaan otteeseen. Uusintatarkastusta varten en oiken nähnyt tarpeelliseksi korjata keksittyjä vikoja, ihme kyllä auto meni läpi.

Autossa oli mm. seuraavat viat:

Joustovaraa liian vähän (mies ei ymmärtänyt mitä progressiivinen jousi tarkoittaa)
Pyörät ottaa kiinni kaariin (kas kun mulla ei kertaakaan ollut ottanut, vaikka parhaillaan 11 tyyppiä kyydissä)
Valot suunnattu sen verran liian alas että se just näkyi mittarilla
lisäjarruvalo oli 5mm irti lasista, pitää olla kiinni
Alustasarja vaille muutoskatsastusta (ei tarvinnut niin vanhassa)
Ratissa ylimääräinen kytkin

Jonkun mielestä nuo voi olla vikoja, minusta lähinnä vi*****ua.
Jälkitarkastukseen vaadittiin seuraavat laput:

todistus jousivalmistajalta, josta käy ilmi että jouset on suunniteltu ko. autoon.
todistus automerkin edustajalta, että jouset on todettu sopivaksi ko. autoon.
todistus että aurauskulmat on kohdillaan myös madalluksen jälkeen.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

herkuttelua

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Katsastusmieshän on herkutellut.

Mulla tuli vielä seuraavalainen huomioon otettava asia

-laitathan jäähdyttäjään lisää nestettä kun on kylmän viivan alapuolella. (joo laitan heti aamulla)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin