Viriboksit ja katsastus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viriboksit ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
No sitähän mäkin käytän :D
Putkasta ei ole kuin positiivistä sanottavaa. Olen käynyt tuolla nyt muutaman vuoden. Tätä ennen erehdyin menemään karamalmille.
Voi jeesus mitä touhua...
Katsastusmies kara kirjoitti lappuu joka ainoan sanan mitä mieleen tuli.
Ehjästä autosta sain vikalistan, jolla olisi voinut pyyhkiä hanuria useampaan otteeseen. Uusintatarkastusta varten en oiken nähnyt tarpeelliseksi korjata keksittyjä vikoja, ihme kyllä auto meni läpi.

Autossa oli mm. seuraavat viat:

Joustovaraa liian vähän (mies ei ymmärtänyt mitä progressiivinen jousi tarkoittaa)
Pyörät ottaa kiinni kaariin (kas kun mulla ei kertaakaan ollut ottanut, vaikka parhaillaan 11 tyyppiä kyydissä)
Valot suunnattu sen verran liian alas että se just näkyi mittarilla
lisäjarruvalo oli 5mm irti lasista, pitää olla kiinni
Alustasarja vaille muutoskatsastusta (ei tarvinnut niin vanhassa)
Ratissa ylimääräinen kytkin

Jonkun mielestä nuo voi olla vikoja, minusta lähinnä vi*****ua.
Jälkitarkastukseen vaadittiin seuraavat laput:

todistus jousivalmistajalta, josta käy ilmi että jouset on suunniteltu ko. autoon.
todistus automerkin edustajalta, että jouset on todettu sopivaksi ko. autoon.
todistus että aurauskulmat on kohdillaan myös madalluksen jälkeen.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

herkuttelua

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Katsastusmieshän on herkutellut.

Mulla tuli vielä seuraavalainen huomioon otettava asia

-laitathan jäähdyttäjään lisää nestettä kun on kylmän viivan alapuolella. (joo laitan heti aamulla)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

dimebak kirjoitti:Hei hei hei! Eikös vertailumoottori ole 9-3:ssa Viggenin moottori, koska vertailumoottoriksi otetaan mallisarjan tehokkain, eikä vastaava tehokkain moottori. Eli 230hp+20% -> 276hp, eikö???
Tota samaa mä olenkin miettiny miten on NG900 kanssa?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä epäilisin, että asiaa katsotaan näin: NG900:n tehokkain malli on NG900 Turbo 185 hv, 263 Nm ja siitä sais sitten nostaa sen 20%, eli autossa sais olla 222 hv:aa.

:idea: No nyt tuli yht'äkkiä mieleen, miksi Hirschin steg 1:n teholukema on juuri tuo 222 hv :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Lisää näkökantoja:

Viggen on ns. limited edition ja jos sitä kohdellaan näin myös leimalla ei se käy vertailuautoksi lainkaan. Vastaavia tapauksia ovat esim
-lotus omega
-400 manta
-4000 omega
Viggen on kuitenkin niin lähellä normaali 9-3:a että en usko että sitä kohdellaan näin mutta kannattaa varmistaa.
Jok tap aika kalliiksi käy jos jarrut, vaihteisto ja sun muut aikoo laittaa uusiks.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
:idea: No nyt tuli yht'äkkiä mieleen, miksi Hirschin steg 1:n teholukema on juuri tuo 222 hv :wink:
Empä usko että ne ovat mitoittaneet tehot Suomen pykälien mukaan :?:
#1730
500whp.net member
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vigge kirjoitti:Lisää näkökantoja:

Viggen on ns. limited edition ja jos sitä kohdellaan näin myös leimalla ei se käy vertailuautoksi lainkaan. Vastaavia tapauksia ovat esim
-lotus omega
-400 manta
-4000 omega
Viggen on kuitenkin niin lähellä normaali 9-3:a että en usko että sitä kohdellaan näin mutta kannattaa varmistaa.
Jok tap aika kalliiksi käy jos jarrut, vaihteisto ja sun muut aikoo laittaa uusiks.
En mielestäni Viggeniä pidä kohdella, kuten em. autoja. Jokainen Saab on tilaustavaraa, eli Viggen on mielestäni sarjavalmisteinen siinä missä muutkin Saabit. Eikös Viggeniä saanut tilattua tietyn ajan, ei tietyn verran kuten em. "massatuotanto-Opelin tehtaiden aikaansaannosten muutoksia".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Turbo Sensonic kirjoitti:Mä epäilisin, että asiaa katsotaan näin: NG900:n tehokkain malli on NG900 Turbo 185 hv, 263 Nm ja siitä sais sitten nostaa sen 20%, eli autossa sais olla 222 hv:aa.
Muuten hyvä, mutta kuten mainitsin, chiptuninkihommat rinnastetaan moottorinvaihtoon, joten tuosta 20% -säännöstä ole mitään apua katsastuksessa... Viripajat eivät voi sellaista dokumenttia bokseistaan antaa, mikä kelpaisi katsastuskonttorille ja Saabilta ei saa tarvittavaa todistusta edes heidän omasta "virityssarjastaan"... Nyt pitäisi löytää joku, jolla on merkkihuollossa asennettu Saabin tai Hirschin virityssarja kinuamaan muutoskatsastusta varten tarvittava dokumentti Saabilta.
Vastaa Viestiin