gt28rs/ahdot?
gt28rs/ahdot?
Neuvoja kaivataan kiitos. Sain eilen koeajovaiheeseen tonnarini johon tuli pottu ja 3 tuuman kat ja alkuputki joustoon saakka. magneettiventtiili kytkettynä ahdot nousee reippaasti 1.3-1.4 jolloin syöttö katkeaa. mag.vent. pistoke irroitettuna ahtaa 0.7 ja auto liikkuu hyvin. Onko laitettava viripoksi,3 bar mab tai vanha kello? Vaiko jotain muuta? Moottori -96 2.3lpt johon vaihdettu 200hp poksi ja mag.vent. Potun pakopesä ar86. Hukkaportin tanko on löysinmillään jos vielä löystää rupee varmaan helisemään.
Mikä softa paikallaan? Jos on orkkis korkeapaine niin se katkaisee syötön tuossa pikkusen alle 1.4bar kuten pitääkin. Joten viri purkkia kehiin. (on toki muitakin keinoja mutta ne sitten erikseen...
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: gt28rs/ahdot?
Hoplaa!iska64 kirjoitti:Neuvoja kaivataan kiitos. Sain eilen koeajovaiheeseen tonnarini johon tuli pottu ja 3 tuuman kat ja alkuputki joustoon saakka. magneettiventtiili kytkettynä ahdot nousee reippaasti 1.3-1.4 jolloin syöttö katkeaa. mag.vent. pistoke irroitettuna ahtaa 0.7 ja auto liikkuu hyvin. Onko laitettava viripoksi,3 bar mab tai vanha kello? Vaiko jotain muuta? Moottori -96 2.3lpt johon vaihdettu 200hp poksi ja mag.vent. Potun pakopesä ar86. Hukkaportin tanko on löysinmillään jos vielä löystää rupee varmaan helisemään.
Älä vaan polje huolella tuota viritelmää millään normiahtimen virisoftalla, koska nykyinen softasi on tehty vakio ahtimelle, joka antaa ~260hp noin 5000rpm kohdalla ~1bar paineilla ja antaa ko 260hp tarvitseman ilmamäärän bensaa, koska arvio tarvittavasta bensasta perustuu imuilman lämpöön, kierroslukuun ja imusarjassa vallitsevaan paineeseen.
Nykykokoonpanossasi samaisella ~1bar paineilla(@5000rpm) ko virityksesi nielee ~350hp edestä ilmaa (johtuen vähemmän tulppaavasta ahtimen pakopuolesta) ja näinollen moottorisi menee rankasti laihalle.
.. Karrikoidusti yksinkertaistettuna jo 10% bensan vajaus nostaa pakolämpöjä noin 100 astetta... Eli jos puuttuu 30% soppaa, niin pakolämmöt nousevat 800>1100c, jossa alkaa jo paikat sulamaan muutamien sekunttien vedossa, ellei sitten trionic ehdi rikastamaan, myöhästämään sytkää ja puottelemaan ahtoja...
Kaiken lisäksi vakiosuuttimesi antavat soppaa 100%dc:llä maksimissaan 300hp tuottoon, eli tarvitset suuttimet, joiden tuotto riittää 350hp+, eli käytännössä 630cc siemens decat (http://www.racetronix.com, 55$/kpl), sekä 3bar mapin liittimineen (atpturbo+alppilanautohuolto), että pääset yli 1.5bar ahtoihin "keskirekisterissä". (1.5-1.6 liene aika sopiva kompromissi laatikon kestävyyden ja keskiväännön suhteen ko. ahtimella..)
Samoin nykyinen softasi ei osaa hallita isomman ahtimen ahtojen nousua vaan ampuu aina yli, kun ei osaa jarruttaa ajoissa, kun ahdot alkavat nousemaan. Tästä syystä softasi tekee fuelcutin, kun ahdot ehtivät nousta korkeammalle, kun mitä softa pyrkiin.
Onko tuo 200hp "viriboxi" saabin oma? Tällöin on varmaan fuelcut jotain muuta kuin 1.54bar, mikä on 2.5bar mapilla maksimi. 3.bar mappien kanssa rajaksi on yleensä laitettu 2bar..
Suosittelen lämpimästi, että hommaat
- 630cc suuttimet (näissä riittää pelivaraa myös 3071:lle, kun tuo 28rs käy yllättävän nopeasti pieneksi...


- 3bar mapin
- Softan
- Pakolämpömittarin ja/tai laajakaistalambdan
Hyvä olisi vielä tarkistaa lopuksi minkälaisia paineita huiltelee putkistossa ennen kattia täyskaasulla, varsinkaan jos putkisto ei ole varmasti vapaammin virtaavaa mallia... (parikymmentä senttiä jarruputkea lambdan reikään adapterilla kiinni ja siitä sitten vaikka ahtopaineletkulla kabiiniin esim. ahtopaine mittarille.
(hydrayliikkaliikkeistä saa ~20 eurolla esim 1bar, 2.5bar etc nestevaimennettuja painemittareita.)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vakioahdin (garretin 25) ahtaa max 280hp ja vakiosuuttimet riittää 300hp asti, joten ei hyötyä. Jos lähdet vähänkään suurentamaan fööniä (300+hp) tuosta, niin isommat suuttimet on ehdottomat, ellei fööniä meinaa pelkästään ali-paineilla ajella..j0ne kirjoitti:Mites jos haetaan vakio ahtimella maksimi tehoja niin onko suuttimien vaihdosta mitään hyötyä? (olettaen että löytyy viripurkki, iso putki, iso cooleri, iso ilmanputsari)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jos tykkää, että sidin näyttämän tarkkuus ylijajaa se seikan, että suuttimet on 100% auki, niin mitäpä niitä vaihtamaan.j0ne kirjoitti:Mites jos haetaan vakio ahtimella maksimi tehoja niin onko suuttimien vaihdosta mitään hyötyä? (olettaen että löytyy viripurkki, iso putki, iso cooleri, iso ilmanputsari)

Riitto xhp tietyn kokoisella suuttimelle on suuhteellinen käsite ja riippuu mitä pidetään aukiolon ylärajana. Svedu putkien kohdalla määritelty niin että suutin on 100 poäng auki.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: gt28rs/ahdot?
Meitä on moneen junaan, mutta 1.5-1.6 IMHO keskirekisterissä on kaikkea muuta kuin kompromissa lootan kestävyyden ja keskiväännön suhteen 2.3 pannussa... Mitä itse on tullut kokekiltua ja muiden lapuista luettua niinHook kirjoitti: 1.5bar ahtoihin "keskirekisterissä". (1.5-1.6 liene aika sopiva kompromissi laatikon kestävyyden ja keskiväännön suhteen ko. ahtimella..)
457Nm irtoaa barin ahdoilla
600Nm 1.6 barilla.
Siitä sitten arpomaan millainen kompromissi laatikon kestävyyden kannalta 1.5-1.6 ahdot on 2.3 pannussa on.
esim 2.3 tonnari .86 pesä 1.6bar ahdoilla
http://img.photobucket.com/albums/v471/ ... sults1.jpg
#1730
500whp.net member
500whp.net member