Lisäruisku k-jetissä
Lisäruisku k-jetissä
Tietäisikö joku, että kuinka isoihin tehoihin k-jetin ruiskupumppu todella riittää? Pumppuna on boschin malli, joka on myynissä speedpartsinkin sivuilla (900 B201 79-89 0580254933).
Olen vain ihmetellyt sitä, että kuinka paljon keittoa T8 tarvitseekaan 1,1 bar ahdoilla. Mulla on joku siemensin 600-700cc sähköruutta kiinni ennen kaasuläppää ja sitä käsketään pic-5 ohjaimella. Bensa on otettu k-jetin määränjakajan kyljestä, eli paine on ilmeisesti 5 barin luokkaa. Silti seokset menee lambdan mukaan hieman laihalle (lambda~1.0). Käyköhän mulla sitten niin, että siirtopumppu ei pystyisi pitämään sitä 5 barin painetta kun lisäruisku on täysin auki? Keulalla on iso cooleri ja ahdin on T03 trimmi 60.
Olen vain ihmetellyt sitä, että kuinka paljon keittoa T8 tarvitseekaan 1,1 bar ahdoilla. Mulla on joku siemensin 600-700cc sähköruutta kiinni ennen kaasuläppää ja sitä käsketään pic-5 ohjaimella. Bensa on otettu k-jetin määränjakajan kyljestä, eli paine on ilmeisesti 5 barin luokkaa. Silti seokset menee lambdan mukaan hieman laihalle (lambda~1.0). Käyköhän mulla sitten niin, että siirtopumppu ei pystyisi pitämään sitä 5 barin painetta kun lisäruisku on täysin auki? Keulalla on iso cooleri ja ahdin on T03 trimmi 60.
Teknisten tietojen mukaan polttoainepumpun kapasiteetti (B201) 900cm3 / 30s minimi. Tarkoittaa siis reilu 100l tunnissa. Polttoainepumpun ilmoitettu minimituottokin riitäisi esim. neljälle reilu 400cc/min (sähkö)suuttimelle (DC 100%, k-jetin paineella). Laskemalla tai taulukosta katsomalla voi arvioida eri bsfc arvoilla mihinkä tehoihin tuolla bensamäärällä päästään. Sanoisin, että 300hv pitäisi riittää.
Mittasin joskus oman polttoainepumpun, tosin en muista enää kuinka paljon sain tuotoksi. Reilusti enemmän kuitenkin kuin ilmoitettu minimi. Kesällä pitäisi mittailla uudemman kerran mikä on kapasiteetti 3bar paineella.
1.1bar ahdoilla trim60 turbolla ilmaa liikkuu erilailla kuin vakiona, joten bensaakin tarvitaan. Mielestäni tässä tapauksessa olisi ihme, ellei lisäsuuttimen kautta tarvitsisi uittaa reilusti lisää bensaa koneeseen Koita ruuvata PIC5:stä suutinta lisää auki ja katso muuttuuko seokset. Mittaa lisäksi pumpun tuotto vaikka varmuuden vuoksi, jos sattuu olemaan viallinen. Mittaus on helppo homma sopivalla letkulla.
edit: Onhan suuttimelle haaroitettu bensa oikeasta paikasta (ei paluulinjasta)?
Lisärikastimen rakentelusta T8:iin:
-Iso sähkösuutin, jolle bensansyötön saa haaroitettua esim. kylmäkäynnistys suuttimelta.
-Isolle sähkösuuttimelle jonkinlainen ohjaus. Karkea ratkaisu vaikkapa painekytkin, joka kytkee 12V jännitteen sähkösuuttimelle tietyn ahtopaineen ylittyessä.
-Ison sähkösuuttimen asennus esim. "turbo intercooler" putkeen.
Jos tuli kirjoitettua soopaa saa korjata
Mittasin joskus oman polttoainepumpun, tosin en muista enää kuinka paljon sain tuotoksi. Reilusti enemmän kuitenkin kuin ilmoitettu minimi. Kesällä pitäisi mittailla uudemman kerran mikä on kapasiteetti 3bar paineella.
1.1bar ahdoilla trim60 turbolla ilmaa liikkuu erilailla kuin vakiona, joten bensaakin tarvitaan. Mielestäni tässä tapauksessa olisi ihme, ellei lisäsuuttimen kautta tarvitsisi uittaa reilusti lisää bensaa koneeseen Koita ruuvata PIC5:stä suutinta lisää auki ja katso muuttuuko seokset. Mittaa lisäksi pumpun tuotto vaikka varmuuden vuoksi, jos sattuu olemaan viallinen. Mittaus on helppo homma sopivalla letkulla.
edit: Onhan suuttimelle haaroitettu bensa oikeasta paikasta (ei paluulinjasta)?
Lisärikastimen rakentelusta T8:iin:
-Iso sähkösuutin, jolle bensansyötön saa haaroitettua esim. kylmäkäynnistys suuttimelta.
-Isolle sähkösuuttimelle jonkinlainen ohjaus. Karkea ratkaisu vaikkapa painekytkin, joka kytkee 12V jännitteen sähkösuuttimelle tietyn ahtopaineen ylittyessä.
-Ison sähkösuuttimen asennus esim. "turbo intercooler" putkeen.
Jos tuli kirjoitettua soopaa saa korjata
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Lambdalla testailtu tänään... Menee laihalle heti 4000 rpm jälkeen, ja PIC5:stä säädetty cycle täysille, ja siis n. 600 cc suutin.
Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin että siirtopumpun teho ei riitä.
Ei muuten riittänyt itsellänikään kun nyt muistelen tarkemmin omaa vanhaa T8-projektia, ja siinä oli vähemmän voimaa. Vaihdoin siihen Boschin isomman pumpun, mutta sen lekukiinnitys ei mahtunut enää tavaratilan pohjapahvin alle...
Ei taida olla muuta mahdollisuutta kuin että siirtopumpun teho ei riitä.
Ei muuten riittänyt itsellänikään kun nyt muistelen tarkemmin omaa vanhaa T8-projektia, ja siinä oli vähemmän voimaa. Vaihdoin siihen Boschin isomman pumpun, mutta sen lekukiinnitys ei mahtunut enää tavaratilan pohjapahvin alle...
Jos turbomallin k-jet pumppu on ehjä,niin luulen ettei maa kanna päällänsä sellaista 8venttiilistä saabia,joka saisi nielaistua kaiken jonka se lykkää. Tiedän yhden 400hp moottorin,jossa on vaparin pumppu ja 1000cc suuttimet.Siinä pumppu alkaa olemaan kuulemma rajoillaan,ja jo laturin rikkoutuminen vedätyksessä riittää tappamaan moottorin.Vapaa tuotto ei kerro mitään pumpun todellisesta tuotosta.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Kuinkas paljon jännetettä pitäisi tulla pumpulle? Muistaisin mitanneeni sen joskus puoli vuotta sitten ja se oli luokkaa 12,3V. Saattaa meinaan olla toi laturi/akku-yhdistelmä aika finaalissa.
Bensan paineen mittaaminen olisi varmasti järkevin ratkaisu tässä vaiheessa, kuten mikkoimp alussa mainitsikin. Sen avulla voi ainakin rajata ongelman johonkin... Ei kukaan sattuisi tietämään mistä päin Tamperetta saisi ostettua tollasta mittaria, tai jos jollain olisi lainata?
Bensan paineen mittaaminen olisi varmasti järkevin ratkaisu tässä vaiheessa, kuten mikkoimp alussa mainitsikin. Sen avulla voi ainakin rajata ongelman johonkin... Ei kukaan sattuisi tietämään mistä päin Tamperetta saisi ostettua tollasta mittaria, tai jos jollain olisi lainata?
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
luulisin juurikin tuota että pumpulla ei tuottoa riitä tarpeeksi kovalla paineella (yli 5bar), heti kun lisä suutin aukeaa niin paine tipahtaa ja k-jetin suuttimien läpi menevä bensa määrä romahtaa, eli ollaan varmaan tilanteessa +/- 0 koneelle menevän bensan määrässä.
ja tuo on kyllä ihan totta että riittää pumppaamaan tuolle 400hv:lle bensat kunhan vaan vaaditaan pienempi paine kuin tuo k-jetin vaatima yli 5 bar, yleensä kun suuttimet on speksattu 3bar niin pumpulla siihen paineeseen paljon isompi tuotto jo!
eli ei kun paine mittari kiinni!
ja tuo on kyllä ihan totta että riittää pumppaamaan tuolle 400hv:lle bensat kunhan vaan vaaditaan pienempi paine kuin tuo k-jetin vaatima yli 5 bar, yleensä kun suuttimet on speksattu 3bar niin pumpulla siihen paineeseen paljon isompi tuotto jo!
eli ei kun paine mittari kiinni!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
No nyt jo hävettää itseänikin...
On niin kauan kun on viimeksi tullut K-Jetin kanssa tapeltua, etten muistanut tuota 5 bar juttua.
Eli: Faktahan on, että viidellä baarilla ei pumpun tuotto enää riitä kummoisillekaan tehoille. Esim. FSE:n kisapumpussa putoaa tuotto yli 25% kun paine kasvaa 3bar -> 5 bar. Eli taitaa homma olla kuitenkin juuri niin mihin oltiin jo Turussa päädyttykin. Tehokkaamman pumpun tarvitset, Tremolo...
On niin kauan kun on viimeksi tullut K-Jetin kanssa tapeltua, etten muistanut tuota 5 bar juttua.
Eli: Faktahan on, että viidellä baarilla ei pumpun tuotto enää riitä kummoisillekaan tehoille. Esim. FSE:n kisapumpussa putoaa tuotto yli 25% kun paine kasvaa 3bar -> 5 bar. Eli taitaa homma olla kuitenkin juuri niin mihin oltiin jo Turussa päädyttykin. Tehokkaamman pumpun tarvitset, Tremolo...
Kyllä bensanpaineet saattaa hyvinkin nousta lähelle 5bar sähköruiskuissakin, varsinkin jos käytetään kertovia säätimiä tai isoja ahtoja
Polttoainepumpun tuoton mittaushan tapahtuu luonnollisesti paluupuolelta, jolloin pumpataan about 5bar vastapaineeseen k-jetin ollessa kyseessä. Tällöin siis minimituotto 900cm3 / 30s = 108l/h, jos tähän ei päästä jossakin on vikaa. Kunnossa olevilla vakiovehkeillä tuotto 125-150l/h luokkaa ja nimenomaan 5bar vastapaineeseen, 3bar vastapaineeseen siis vielä enemmän.
Mielestäni pumppu kannattaa testata mittaamalla tuotto paluulinjasta, pelkkä bensanpaineen mittaus ei kerro kovinkaan paljoa pumpusta ellei painetta pysty myös ajossa seuraamaan. Ohjeissa pumpun kunto kehotetaan selvittämään mittaamalla tuotto paluulinjasta. Mittaan oman pumpun tuoton uudestaan kun edin, niin saadaan lisää faktaa. Tosin en pysty enää helposti toteuttamaan kuin mittauksen 3bar paineeseen.
Pumpun ollessa käynnissä jännitteen tulee olla vähintään 11,5V, näin ainakin k-jettiä koskevassa ohjeessa kerrotaan.
Korjatkaa, jos meni metsään.
Polttoainepumpun tuoton mittaushan tapahtuu luonnollisesti paluupuolelta, jolloin pumpataan about 5bar vastapaineeseen k-jetin ollessa kyseessä. Tällöin siis minimituotto 900cm3 / 30s = 108l/h, jos tähän ei päästä jossakin on vikaa. Kunnossa olevilla vakiovehkeillä tuotto 125-150l/h luokkaa ja nimenomaan 5bar vastapaineeseen, 3bar vastapaineeseen siis vielä enemmän.
Mielestäni pumppu kannattaa testata mittaamalla tuotto paluulinjasta, pelkkä bensanpaineen mittaus ei kerro kovinkaan paljoa pumpusta ellei painetta pysty myös ajossa seuraamaan. Ohjeissa pumpun kunto kehotetaan selvittämään mittaamalla tuotto paluulinjasta. Mittaan oman pumpun tuoton uudestaan kun edin, niin saadaan lisää faktaa. Tosin en pysty enää helposti toteuttamaan kuin mittauksen 3bar paineeseen.
Pumpun ollessa käynnissä jännitteen tulee olla vähintään 11,5V, näin ainakin k-jettiä koskevassa ohjeessa kerrotaan.
Korjatkaa, jos meni metsään.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Aijaa, mä olen ollut siinä käsityksessä, että k-jetti pitää paineen aina tossa 5 bar kohdilla ja ohjauspaineensäädin helpottaa vain määränsäätimen uimurin nousua ahdoilla vähentämällä männän vastapainettaSuppari kirjoitti:Niin,kyseisessä vekottimessa 3bar peruspaineet+2bar ahtoja=5bar.
EDIT:
Löytämieni tietolähteiden mukaan peruspaine on aina toi 5bar. Ohjauspaineensäädin ei vaikuta peruspaineeseen. Määränjakajassa oleva peruspaineensäätöventtiili liittyy ohjauspaineeseen vain siten, että se sulkee ohjauspainesäätimelle menevän polttoainepiirin samalla kun polttoainepumppu sammuu. Mieleeni ei tule konehuoneesta sellaista komponenttia, joka toimisi perinteisen bensainpaineensäätimen tavoin. Korjatkaa jos olen väärässä
Suppari taisi puhua vaan moottorista X missä on sähköruisku ja 1000cc suuttimet ja niiden aiheuttamasta kuormasta pumpulle.Tremolo kirjoitti:Aijaa, mä olen ollut siinä käsityksessä, että k-jetti pitää paineen aina tossa 5 bar kohdilla ja ohjauspaineensäädin helpottaa vain määränsäätimen uimurin nousua ahdoilla vähentämällä männän vastapainettaSuppari kirjoitti:Niin,kyseisessä vekottimessa 3bar peruspaineet+2bar ahtoja=5bar.
EDIT:
Löytämieni tietolähteiden mukaan peruspaine on aina toi 5bar. Ohjauspaineensäädin ei vaikuta peruspaineeseen. Määränjakajassa oleva peruspaineensäätöventtiili liittyy ohjauspaineeseen vain siten, että se sulkee ohjauspainesäätimelle menevän polttoainepiirin samalla kun polttoainepumppu sammuu. Mieleeni ei tule konehuoneesta sellaista komponenttia, joka toimisi perinteisen bensainpaineensäätimen tavoin. Korjatkaa jos olen väärässä
Tosin tuskin siinä ko. autossa 2bar ahtoja on kokoajan käytössä, eli se 5bar taitaa olla lähempänä hetkellistä painetta toisin kuin K-jetissä?
Mittasin äsken vakio T8:n ruiskupumpun tuoton 3bar vastapaineeseen. Onneton vanha pumppu tuuppasi 1,5l pullon aivan täyteen 30 sekunnissa. Testasin ainoastaan kerran, joten pientä epätarkkuutta voi olla. Alussa meni pieni hetki sähköjen kytkemisestä ennenkuin bensa lähti virtaamaan. Lisäksi täytyy vielä mainita, että pumpun perässä oli pitkä putkisto, jossa vielä bensansuodatinkin välissä. 180l/h 3 bar paineeseen on mielestäni melko hyvä tuotto todennäköisesti alkuperäiseltä pumpulta. Vanhemmissa K-jet Saabeissa on tietääkseni vielä tehokkaampi pumppu, mikäli venäjänkieliseen taulukkoon ja netistä kaivettuihin tietoihin on luottamista.
Täältä löytyy ilmeisesti aiemmin ohimennen mainittuja FSE kisapumppuja:
http://teessideautotech.co.uk/acatalog/ ... ement.html
Tuotto näkyisi olevan 180l/h@3bar minimi. Lähes 20-vuotias alkuperäinen Bosch siis pääsee samaan. Toinen, ilmeisesti suosittu tuning pumppu, on MSD 2225 (huom. riittää 500hv!). Tälle pumpulle ilmoitetaan tuotoksi taulukosta arvioituna 40gph (noin 150l/h) suunnilleen 3bar paineeseen. Alkuperäinen Boschin K-jetin pumppu riittää samalla laskuopilla siis 600hv
Täältä löytyy ilmeisesti aiemmin ohimennen mainittuja FSE kisapumppuja:
http://teessideautotech.co.uk/acatalog/ ... ement.html
Tuotto näkyisi olevan 180l/h@3bar minimi. Lähes 20-vuotias alkuperäinen Bosch siis pääsee samaan. Toinen, ilmeisesti suosittu tuning pumppu, on MSD 2225 (huom. riittää 500hv!). Tälle pumpulle ilmoitetaan tuotoksi taulukosta arvioituna 40gph (noin 150l/h) suunnilleen 3bar paineeseen. Alkuperäinen Boschin K-jetin pumppu riittää samalla laskuopilla siis 600hv
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)