Mitsu TD04 ja omituinen painekello(?) kompurakotelossa?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Mitsu TD04 ja omituinen painekello(?) kompurakotelossa?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mulla on Volvosta lähtöisin oleva hukkaportillinen TD04 ahdin ja siinä on joku ihmeellinen painekello kompurakotelossa josta lähtee joku ohut 6mm letkuliitäntä. Mikähän tämä mahtaisi olla? Olen harkinnut sen painekellon poistamista ja siitä syntyvän reiän tulppaamista paksulla rautalevyllä.

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Se on Volvon By-Pass eli ei haittaa toimintaa mitenkään vaikka se siinä onkin.

Jos siis tarkoitat tässäkin kuvassa (ylhäällä) näkyviä "käikäleitä"
http://www.elisanet.fi/virveleena.enken ... ew_11.html

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllä se toimintaa haittaa jos sille ei mitään tee. Vaihtoehtoina joko korvaa sen juurikin levyllä tai ottaa käyttöön. Ilman ohjauspainetta saattaa alkaa kalvo hitusen lepatella ja ahto-ongelmia luvassa...

Suosittelisin myös irti ottamista ja levyllä korvaamista ellei väkisin halua käyttää tuota bypassina. Kyllä se tosin hyvin tuntuu käyttöäkin kestävän. Pari vuotta jo toiminut ja ahtoakin ollut sen 1.6bar. Tuolla pikkuahtimella ei edes sakkaa.

Lisää aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=mitsu
(sorry, linkittämäni kuvat eivät oikein ole toiminnassa)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Jeps, juuri tuo. Olin just tulossa laittamaan kuvia mutta onneksi porukka ymmärsi mitä ajoin takaa vaikka selitykseni ei ehkä mikään parhain ollutkaan :)

No mitä mä nyt tekisin...? Siis vaihtoehtoina joko käytän tuota bypassina tai tulppaan sen. Toimiiko se yhtä hyvin kuin aftermarket bypassit? Turbo on kyllä todella vähän ajettu eli en pelkää sen bypassin hajoamista ihan heti, mutta onko se virityshommia ajatellen riittävä toi sisäänrakennettu bypass?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Jaa, ei vastauksia. Tulpataan se rautalevyllä siis. Laitan kenties kuparitahnaa levyn ja ahtimen väliin, en tiedä auttaako tiiviyteen mutta toivossa on hyvä elää.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

f-19 kirjoitti:Suosittelisin myös irti ottamista ja levyllä korvaamista ellei väkisin halua käyttää tuota bypassina. Kyllä se tosin hyvin tuntuu käyttöäkin kestävän. Pari vuotta jo toiminut ja ahtoakin ollut sen 1.6bar. Tuolla pikkuahtimella ei edes sakkaa.
Tuossa tuo mun vastaukseni vielä varmuudeksi.

En tiivistäisi kuparitahnalla. Olisko mikään tiivistesilikoni mitään varovasti annosteltuna...
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Eikös toi ahdin kuitenkin käy "melko" kuumana eli tiivistesilikoni palaisi pois aika äkkiä?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

f-19 kirjoitti:Kyllä se toimintaa haittaa jos sille ei mitään tee. Vaihtoehtoina joko korvaa sen juurikin levyllä tai ottaa käyttöön. Ilman ohjauspainetta saattaa alkaa kalvo hitusen lepatella ja ahto-ongelmia luvassa...

Suosittelisin myös irti ottamista ja levyllä korvaamista ellei väkisin halua käyttää tuota bypassina. Kyllä se tosin hyvin tuntuu käyttöäkin kestävän. Pari vuotta jo toiminut ja ahtoakin ollut sen 1.6bar. Tuolla pikkuahtimella ei edes sakkaa.

Lisää aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=mitsu
(sorry, linkittämäni kuvat eivät oikein ole toiminnassa)
Niin tarkoitin tietty että sinne sen letkun laittaa (minusta se oli itsestään selvyys... sorry). Mutta kaippa jos paineet on 1.6 bar luokkaa niin en tidä kuinka hyvin tuo vollen pässi kestää. Saattaa ja ehkä on hieman epävarmoja sanoja joten kokeilemalla sekin selviää. (aion kokeilla erikseen ja noiden yhteistomintaa omassa projektissa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikös se pässin parempi paikka olisi juuri ennen kaasuläppää niin tappaa suuren osan paine iskusta jo sen syntyessä...?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

johniemi kirjoitti:Eikös toi ahdin kuitenkin käy "melko" kuumana eli tiivistesilikoni palaisi pois aika äkkiä?

-John
Joo pakopuoli käy kuumana,ja imupuolikin on lämmin,mutta vaikkapa kumista tehty tiippari tai kevyt sipaisu hylomaria riittää ja kestää.Mulla on pelkkä hylomar palko öljynpaluussa,ei vuoda.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hyvä laatuinen tiivistesilikoni kestää n.380C

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

f-19 kirjoitti:Lisää aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=mitsu
(sorry, linkittämäni kuvat eivät oikein ole toiminnassa)
Nyt ko. linkin sisäinen by-pass on tulpattu porsimisen seurauksena. Muotoon leikattu levy ja moottorisilikonia tiivisteenä. Pitäis kyllä "hankkia" tiivistemattoa kotiin niin sais aina oikeanlaisia tiivareita.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Laitetaan nyt tähän vielä yks juttu jos joku muu sais tästä ketjusta apuja... Eli siihen tulee nyt 4mm rautalevy jonka tiivisteeksi pakoputkitahnaa ohut kerros, näin suositteli paikallinen turbohuolto.
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

johniemi kirjoitti:Laitetaan nyt tähän vielä yks juttu jos joku muu sais tästä ketjusta apuja... Eli siihen tulee nyt 4mm rautalevy jonka tiivisteeksi pakoputkitahnaa ohut kerros, näin suositteli paikallinen turbohuolto.
Miksi noin paksu levy? 8O Kyllä kai siihen riittäis vaikka karhu purkin kyljestä leikelty palanen?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No se levy onkin 2,5mm eli pikkaisen ohuempi kun nyt tarkemmin mittasin. Kaveri kun on töissä metallipajalla niin teki kerralla kunnollisen, itse jos oisin tehny ni jostain romualumiinista olisin varmaan rälläköinyt palasen :)

EDIT: Muuten vaan hyvä mut nyt murtui hukkiksen painekellosta se nippa johon tulee paineletku... sen siitä saa kun pitää turboa takakontissa kun kiihdyttää, oli varmaan pyörähtänyt ja murtunut oman painonsa alla. Ja eikun hitsaajaa etsimään. Jos jollain on ylimääräisiä hukkiksen painekelloja niin äkkiä privaa tai soittoa nroon 045-1381338 :(
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Vastaa Viestiin