dumppi...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
No uskallanko mä nyt tilata sen Paten dumpin? Ilmeisesti kyllä...?
Ellet sä saabracing halua tehdä mulle samanlaista dumppia minkä teit itsellesi. Kato jos sais sulta halvemmalla kuin Patelta ni säästäis senkin välirahan johonkin tähdellisempään, vaikka muihin virityksiin Ilmoittele jos sulla on valmiudet tehdä noita dumppeja enemmänkin.
-John
Ellet sä saabracing halua tehdä mulle samanlaista dumppia minkä teit itsellesi. Kato jos sais sulta halvemmalla kuin Patelta ni säästäis senkin välirahan johonkin tähdellisempään, vaikka muihin virityksiin Ilmoittele jos sulla on valmiudet tehdä noita dumppeja enemmänkin.
-John
Tahtoo kanssa dumpin Niin ja nykymuodin mukaisesti, missä on kuvia???saabracing kirjoitti:Mulla on itse tehty dumppi ässässä ja hyvin toimii....
Ei mitään kierrosten muutoksia vaihtaessa tai sun muuta epänormaalia havainnu...
"...mittaaminen tapahtuu MAF anturilla joka antaa tietokoneelle signaalin paljonko ilmaa anturin lävitse virtaa imusarjoihin..."
9-5 2,3t Wagon `06
Mä tilasin sellasen pelkän filtterin siihen boschin venttiilin kylkeen. Satsiin kuuluu tulppa ilmansuodattimen päähän. Huomenna kuunnellaan miltä kuulostaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MAF on lyhenne Mass Air Flow eli ilmamassamittari. Ilmamassamittari on esimerkiksi kuumalanka- tyyppinen mittari, jota käytetään mm. Bosch LH:ssa (Saab 900 Turbo 16) ja Lucas 14CU (Saab 900S matalapaineturbo sekä jotkut myöhemmät OG 900 Turbo 16) suihkutusjärjestelmissä.johniemi kirjoitti:Öh... Mikä on MAFi? Liittyy varmaan ilmamäärän mittaamiseen mutta siis onko esim. 900S:ssä (Lucaksen ruisku) tollanen "MAFi"?
Oon nimittäin tekemässä Patelle dumppitilausta tällä viikolla... oishan se kiva tietää ettei osta vääränlaista.
-John
Kuinkas toi toimi Koitin omassani samaa (-88 9000) ja tyhjäkäynti rupes vaeltaan kylmänä ihan älyttömästi. Lämpösenä rauhottu jonkin verran.....peinu kirjoitti:Mä tilasin sellasen pelkän filtterin siihen boschin venttiilin kylkeen. Satsiin kuuluu tulppa ilmansuodattimen päähän. Huomenna kuunnellaan miltä kuulostaa.
Joku muistaakseni aikasemmin kerto et olis hyvä laittaa takaisku venttiili Mistäköhän semmosia sais....oisko jossain liikkeissä, jotka myy paineilma tarvikkeita
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Pistin äsken J&R filtterin Boshin by passiin kiinni. Alkoi kuulumaan turbon ujellus vienosti sisälle ja hauskat suhaukset päästää kun laskee jalan kaasulta, varsinkin kun paineet on punasen alueella . Kerkesin ajaa vasta kotipihasta töihin muutaman kilsan, niin liikaa ei kerinnyt leikkimään.
Osaisko joku kertoa mitä hyötyä tuosta vehkeestä on tai oikeista dumpeista yleensäkin? Onko niistä muuta iloa kuin kivat saundit???
Osaisko joku kertoa mitä hyötyä tuosta vehkeestä on tai oikeista dumpeista yleensäkin? Onko niistä muuta iloa kuin kivat saundit???
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Peinulla ainakin asenne kohdallaan. "Pistin J&R filtterin kii ja hienosti menee, miks muuten laitoin sen?"
Eli Dump tai alkuperäinen by-pass valva päästää paineen pois turbon ja kaasuläpän välistä kaasuläpän sulkeutuessa. Tämä siksi, jotta takaisin kimpoava ilma pysäyttää turbon nopeasti, joka aiheuttaa esim. vaihteen vaihdossa viivettä, koska turbo joutuu keräämään kierrokset uudelleen ja rasittaa huomattavasti turboa, varsinkin sen kompressori siipiä.
Sinällään Dump valve ei ole sen parempi kuin by-pass.
Eli Dump tai alkuperäinen by-pass valva päästää paineen pois turbon ja kaasuläpän välistä kaasuläpän sulkeutuessa. Tämä siksi, jotta takaisin kimpoava ilma pysäyttää turbon nopeasti, joka aiheuttaa esim. vaihteen vaihdossa viivettä, koska turbo joutuu keräämään kierrokset uudelleen ja rasittaa huomattavasti turboa, varsinkin sen kompressori siipiä.
Sinällään Dump valve ei ole sen parempi kuin by-pass.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Minä laitoin viime kesänä melkein heti kun hankin auton filsun tuon orkkis boschin kylkeen.
Ääntä pitää noin sopivasti, ihteä ei häiritse ja kylällä ovat tulleet kyseleen että onko tuossa turbo vai miikä tuossa suhisee.
Elikkä jos ei oo tarpeeksi kavereita ennestään niin äänekkäällä dumpilla niitä tulee lisää
Selvitetään vielä kerran tämä että mihinkä passaa laittaa tuollainen suoraan ulkoilmaan puhaltava dumppi, bypassihan meillä pitäs kaikilla olla saabin pellin alla vakiona, eikös jee.
Trionic 5 moottorinohjauksella olevat saabit ovat ainoat mihinkä passaa laittaa dumppi. Koska siinä mitataan ilmamäärä pelkällä map(manifold air pressure) sensorilla.
Suomeksi se mittaa ilmanpaneen imusarjassa. Sitten sen ja ilmanlämmön ja kierrosluvun mukaan antaa soppaa koneelle.
Alkuperäisen boschin orkkis bypassin voi käyttää dumppina, juuri niin kuin Peinu oli tuossa aiemmin selittäny.
Miksi siihen pitää laitta se filtteri?
Koska tyhjäkäynnillä tuo boschin venttiili ei pysy täysin tiiviinä,
sen kautta pääsee virtaan suodattamatonta ilmaa koneeseen ja suodattamatonta ilmaahan mehän ei haluta koneeseen vai mitä
Omassa on tuo pikkufiltteri keränny roiman määrän liikaa viimeisen 20tkm aikana.
Trionic 7 koneissa on sitte map sensori ja maf sensori, koska maf sensorilla saadaan tarkemmin mitattua koneeseen menevä todellinen ilmamäärä.
No mikä mättää näissä koneissa joissa on ilmamäärämittari=maf(mass air flow) sensori?
Mietitään asiaa niin että kun bypassi aukeaa kun kaasuläpän sulkee niin ilmaa virtaa bypassin kautta takaisin kiertoon maf sensorin ja turbon väliin.
Maf sensori ei rekisteröi mitenkään tätä ilmaa, mutta se on otettu huomioon ruiskun ohjelmoinnissa.
Mitenkä käy sitte jos tuon bypassin tilalla on dumppi joka päästää sen ilman suoraan pihalle?
Tämä ilmamäärä joka meni suoraan harakoille piti alunperin mennä palamisprosessiin, mikä aiheuttaa ylirikkaan seoksen ja tämän takia auto sitte "pölläyttää".
Mitä se haittaa sitte?
No jos autossa on katalysaattori, se tykkää kyttyrää tuosta ylirikkaasta palamisesta.
Muutenki ei ole hyvää olla kone jossa on seokset päin p;tä
Tässä olen sitten hieman yksinkertaisemmin yrittänyt selittää asian, koska se on monella hieman epäselvä.
Pyydän anteeksi erinäisistä kielioppivirheistä tekstissä johtuen äidinkielestäni joka on Ruotsi.
Ääntä pitää noin sopivasti, ihteä ei häiritse ja kylällä ovat tulleet kyseleen että onko tuossa turbo vai miikä tuossa suhisee.
Elikkä jos ei oo tarpeeksi kavereita ennestään niin äänekkäällä dumpilla niitä tulee lisää
Selvitetään vielä kerran tämä että mihinkä passaa laittaa tuollainen suoraan ulkoilmaan puhaltava dumppi, bypassihan meillä pitäs kaikilla olla saabin pellin alla vakiona, eikös jee.
Trionic 5 moottorinohjauksella olevat saabit ovat ainoat mihinkä passaa laittaa dumppi. Koska siinä mitataan ilmamäärä pelkällä map(manifold air pressure) sensorilla.
Suomeksi se mittaa ilmanpaneen imusarjassa. Sitten sen ja ilmanlämmön ja kierrosluvun mukaan antaa soppaa koneelle.
Alkuperäisen boschin orkkis bypassin voi käyttää dumppina, juuri niin kuin Peinu oli tuossa aiemmin selittäny.
Miksi siihen pitää laitta se filtteri?
Koska tyhjäkäynnillä tuo boschin venttiili ei pysy täysin tiiviinä,
sen kautta pääsee virtaan suodattamatonta ilmaa koneeseen ja suodattamatonta ilmaahan mehän ei haluta koneeseen vai mitä
Omassa on tuo pikkufiltteri keränny roiman määrän liikaa viimeisen 20tkm aikana.
Trionic 7 koneissa on sitte map sensori ja maf sensori, koska maf sensorilla saadaan tarkemmin mitattua koneeseen menevä todellinen ilmamäärä.
No mikä mättää näissä koneissa joissa on ilmamäärämittari=maf(mass air flow) sensori?
Mietitään asiaa niin että kun bypassi aukeaa kun kaasuläpän sulkee niin ilmaa virtaa bypassin kautta takaisin kiertoon maf sensorin ja turbon väliin.
Maf sensori ei rekisteröi mitenkään tätä ilmaa, mutta se on otettu huomioon ruiskun ohjelmoinnissa.
Mitenkä käy sitte jos tuon bypassin tilalla on dumppi joka päästää sen ilman suoraan pihalle?
Tämä ilmamäärä joka meni suoraan harakoille piti alunperin mennä palamisprosessiin, mikä aiheuttaa ylirikkaan seoksen ja tämän takia auto sitte "pölläyttää".
Mitä se haittaa sitte?
No jos autossa on katalysaattori, se tykkää kyttyrää tuosta ylirikkaasta palamisesta.
Muutenki ei ole hyvää olla kone jossa on seokset päin p;tä
Tässä olen sitten hieman yksinkertaisemmin yrittänyt selittää asian, koska se on monella hieman epäselvä.
Pyydän anteeksi erinäisistä kielioppivirheistä tekstissä johtuen äidinkielestäni joka on Ruotsi.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI