dumppi...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
-Make-
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 14:24
Paikkakunta: Lappeenranta

dumppi...

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Saako -89 t16 koneeseen laittaa atmösfäärisen dumpin? kun muistan kuulleeni että aineskaan noihin uudempiin ei saisi laittaa!? onko noin?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos autossa MAFi niin dumppi ei skulaa.
Toki muutama poikeeus tästäkin on, mutta yleensä meneepi näin.
#1730
500whp.net member
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Öh... Mikä on MAFi? Liittyy varmaan ilmamäärän mittaamiseen mutta siis onko esim. 900S:ssä (Lucaksen ruisku) tollanen "MAFi"?

Oon nimittäin tekemässä Patelle dumppitilausta tällä viikolla... oishan se kiva tietää ettei osta vääränlaista.

-John
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mulla on itse tehty dumppi ässässä ja hyvin toimii....

Ei mitään kierrosten muutoksia vaihtaessa tai sun muuta epänormaalia havainnu...

"...mittaaminen tapahtuu MAF anturilla joka antaa tietokoneelle signaalin paljonko ilmaa anturin lävitse virtaa imusarjoihin..."
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No uskallanko mä nyt tilata sen Paten dumpin? Ilmeisesti kyllä...?

Ellet sä saabracing halua tehdä mulle samanlaista dumppia minkä teit itsellesi. Kato jos sais sulta halvemmalla kuin Patelta ni säästäis senkin välirahan johonkin tähdellisempään, vaikka muihin virityksiin :) Ilmoittele jos sulla on valmiudet tehdä noita dumppeja enemmänkin.

-John
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

saabracing kirjoitti:Mulla on itse tehty dumppi ässässä ja hyvin toimii....

Ei mitään kierrosten muutoksia vaihtaessa tai sun muuta epänormaalia havainnu...

"...mittaaminen tapahtuu MAF anturilla joka antaa tietokoneelle signaalin paljonko ilmaa anturin lävitse virtaa imusarjoihin..."
Tahtoo kanssa dumpin :!: :!: Niin ja nykymuodin mukaisesti, missä on kuvia???
9-5 2,3t Wagon `06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mä tilasin sellasen pelkän filtterin siihen boschin venttiilin kylkeen. Satsiin kuuluu tulppa ilmansuodattimen päähän. Huomenna kuunnellaan miltä kuulostaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Epätietoinen Joensuusta ei vieläkään ole varma voiko laittaa dumpin Lucasin ruiskulla varustettuun 900 ässään... Kommentteja?

-John
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

johniemi kirjoitti:Öh... Mikä on MAFi? Liittyy varmaan ilmamäärän mittaamiseen mutta siis onko esim. 900S:ssä (Lucaksen ruisku) tollanen "MAFi"?

Oon nimittäin tekemässä Patelle dumppitilausta tällä viikolla... oishan se kiva tietää ettei osta vääränlaista.

-John
MAF on lyhenne Mass Air Flow eli ilmamassamittari. Ilmamassamittari on esimerkiksi kuumalanka- tyyppinen mittari, jota käytetään mm. Bosch LH:ssa (Saab 900 Turbo 16) ja Lucas 14CU (Saab 900S matalapaineturbo sekä jotkut myöhemmät OG 900 Turbo 16) suihkutusjärjestelmissä.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

peinu kirjoitti:Mä tilasin sellasen pelkän filtterin siihen boschin venttiilin kylkeen. Satsiin kuuluu tulppa ilmansuodattimen päähän. Huomenna kuunnellaan miltä kuulostaa.
Kuinkas toi toimi :?: Koitin omassani samaa (-88 9000) ja tyhjäkäynti rupes vaeltaan kylmänä ihan älyttömästi. Lämpösenä rauhottu jonkin verran.....
Joku muistaakseni aikasemmin kerto et olis hyvä laittaa takaisku venttiili :?: Mistäköhän semmosia sais....oisko jossain liikkeissä, jotka myy paineilma tarvikkeita
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Mä oon nyt sitten ostamassa sitä paten dumppia tuohon mun 16-venttiiliseen turboon. Katsotaan miten toimii...

-John
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pistin äsken J&R filtterin Boshin by passiin kiinni. Alkoi kuulumaan turbon ujellus vienosti sisälle ja hauskat suhaukset päästää kun laskee jalan kaasulta, varsinkin kun paineet on punasen alueella :twisted: . Kerkesin ajaa vasta kotipihasta töihin muutaman kilsan, niin liikaa ei kerinnyt leikkimään.
:oops:

Osaisko joku kertoa mitä hyötyä tuosta vehkeestä on tai oikeista dumpeista yleensäkin? Onko niistä muuta iloa kuin kivat saundit??? 8O :D

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Peinulla ainakin asenne kohdallaan. "Pistin J&R filtterin kii ja hienosti menee, miks muuten laitoin sen?" :lol:
Eli Dump tai alkuperäinen by-pass valva päästää paineen pois turbon ja kaasuläpän välistä kaasuläpän sulkeutuessa. Tämä siksi, jotta takaisin kimpoava ilma pysäyttää turbon nopeasti, joka aiheuttaa esim. vaihteen vaihdossa viivettä, koska turbo joutuu keräämään kierrokset uudelleen ja rasittaa huomattavasti turboa, varsinkin sen kompressori siipiä.
Sinällään Dump valve ei ole sen parempi kuin by-pass.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Minä laitoin viime kesänä melkein heti kun hankin auton filsun tuon orkkis boschin kylkeen.
Ääntä pitää noin sopivasti, ihteä ei häiritse ja kylällä ovat tulleet kyseleen että onko tuossa turbo vai miikä tuossa suhisee.
Elikkä jos ei oo tarpeeksi kavereita ennestään niin äänekkäällä dumpilla niitä tulee lisää :wink:

Selvitetään vielä kerran tämä että mihinkä passaa laittaa tuollainen suoraan ulkoilmaan puhaltava dumppi, bypassihan meillä pitäs kaikilla olla saabin pellin alla vakiona, eikös jee.
Trionic 5 moottorinohjauksella olevat saabit ovat ainoat mihinkä passaa laittaa dumppi. Koska siinä mitataan ilmamäärä pelkällä map(manifold air pressure) sensorilla.
Suomeksi se mittaa ilmanpaneen imusarjassa. Sitten sen ja ilmanlämmön ja kierrosluvun mukaan antaa soppaa koneelle.
Alkuperäisen boschin orkkis bypassin voi käyttää dumppina, juuri niin kuin Peinu oli tuossa aiemmin selittäny.

Miksi siihen pitää laitta se filtteri?
Koska tyhjäkäynnillä tuo boschin venttiili ei pysy täysin tiiviinä,
sen kautta pääsee virtaan suodattamatonta ilmaa koneeseen ja suodattamatonta ilmaahan mehän ei haluta koneeseen vai mitä :)
Omassa on tuo pikkufiltteri keränny roiman määrän liikaa viimeisen 20tkm aikana.

Trionic 7 koneissa on sitte map sensori ja maf sensori, koska maf sensorilla saadaan tarkemmin mitattua koneeseen menevä todellinen ilmamäärä.

No mikä mättää näissä koneissa joissa on ilmamäärämittari=maf(mass air flow) sensori?
Mietitään asiaa niin että kun bypassi aukeaa kun kaasuläpän sulkee niin ilmaa virtaa bypassin kautta takaisin kiertoon maf sensorin ja turbon väliin.
Maf sensori ei rekisteröi mitenkään tätä ilmaa, mutta se on otettu huomioon ruiskun ohjelmoinnissa.
Mitenkä käy sitte jos tuon bypassin tilalla on dumppi joka päästää sen ilman suoraan pihalle?
Tämä ilmamäärä joka meni suoraan harakoille piti alunperin mennä palamisprosessiin, mikä aiheuttaa ylirikkaan seoksen ja tämän takia auto sitte "pölläyttää".
Mitä se haittaa sitte?
No jos autossa on katalysaattori, se tykkää kyttyrää tuosta ylirikkaasta palamisesta.
Muutenki ei ole hyvää olla kone jossa on seokset päin p;tä :wink:

Tässä olen sitten hieman yksinkertaisemmin yrittänyt selittää asian, koska se on monella hieman epäselvä.
Pyydän anteeksi erinäisistä kielioppivirheistä tekstissä johtuen äidinkielestäni joka on Ruotsi.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Kertokaahan nyt mulle et kumpi mun kannattas autooni hankkia, dumppi vai tollanen filtteri minkä Peinu hankki. Tarkoituksena on saada pelkkiä sihauksia jalankulkioiden iloksi..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin