Lastutus? Digituning lastu poistettu!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Lastutus? Digituning lastu poistettu!

Viesti Kirjoittaja Niko »

Hei!
Autoni on 9-5 2.0t (150hp) vm-00. Millä tekniikalla mahdollinen lastutus siihen tapahtuisi? Ja tietääkö joku onko autossani Trionic5 vai Trionic7? Onko eroa lastutustapaan liittyen? Onko autossani OBD-portti? Jos, niin missä?

Digituningilla näyttäisi olevan seuraavat vaihtoehdot:

Serial: "Se uudempi ja nopeampi tapa ohjelmoida moottorin ohjainyksikön muistipiiri suoraan OBD2- tai ajoneuvokohtaisen diagnoosiportin kautta ilman muistipiirin vaihtoa. Tyypillinen ohjelmointitapa pääsääntöisesti ajoneuvoihin, jotka ovat uudempia kuin vm. 2000 (ns. flashmuistipiirilliset ajoneuvot). "

Chip: "Se alkuperäinen "lastutus", jossa alkuperäisen moottorinohjausohjelman sisältävä eprom/eeprom –muistipiiri korvataan uudella modifioidun ohjelman sisältävällä. Erittäin varma ohjelmointitapa, jossa virheiden mahdollisuus on minimoitu. Tyypillinen ohjelmointitapa pääsääntöisesti ajoneuvoihin, jotka ovat vanhempia kuin vm. 2000 (ns. ei flashmuistipiirilliset ajoneuvot)."

Minulle on kerrottu, että chippi-hommiksi menisi, mutta onko se totta? Ilmeisesti se on työläämpi/kalliimpi tapa hoitaa asia..
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Viimeksi muokannut Niko, Ke Touko 23, 2007 21:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Tarkennus vuosimallista

Viesti Kirjoittaja Niko »

Auto on ohjekirjan/rekisteriotteen sarjanumeron tms. mukaan vuosimallia 2000 (kirjain Y).

Otettu käyttöön helmikuussa 2000, ei siis loppuvuoden malli.
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Chip vai serial lastutus vm.2000?

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Niko kirjoitti:Hei!
Autoni on 9-5 2.0t (150hp) vm-00. Millä tekniikalla mahdollinen lastutus siihen tapahtuisi? Ja tietääkö joku onko autossani Trionic5 vai Trionic7? Onko eroa lastutustapaan liittyen? Onko autossani OBD-portti? Jos, niin missä?

Digituningilla näyttäisi olevan seuraavat vaihtoehdot:

Serial: "Se uudempi ja nopeampi tapa ohjelmoida moottorin ohjainyksikön muistipiiri suoraan OBD2- tai ajoneuvokohtaisen diagnoosiportin kautta ilman muistipiirin vaihtoa. Tyypillinen ohjelmointitapa pääsääntöisesti ajoneuvoihin, jotka ovat uudempia kuin vm. 2000 (ns. flashmuistipiirilliset ajoneuvot). "

Chip: "Se alkuperäinen "lastutus", jossa alkuperäisen moottorinohjausohjelman sisältävä eprom/eeprom –muistipiiri korvataan uudella modifioidun ohjelman sisältävällä. Erittäin varma ohjelmointitapa, jossa virheiden mahdollisuus on minimoitu. Tyypillinen ohjelmointitapa pääsääntöisesti ajoneuvoihin, jotka ovat vanhempia kuin vm. 2000 (ns. ei flashmuistipiirilliset ajoneuvot)."

Minulle on kerrottu, että chippi-hommiksi menisi, mutta onko se totta? Ilmeisesti se on työläämpi/kalliimpi tapa hoitaa asia..
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Bensaturbollinen 9-5 eli siis Trionic 7.

Itse en ole tuosta Digituningista kuullutkaan ja kääntyisin ennemmin "tunnettuihin" ruotsalaisiin pajoihin; Maptun, Nordic, SQR...

Ja ei tuo moottorinohjausboksin vaihtaminen mikään paha juttu ole, ihan kotikonstein onnistuu näppärästi. Tosin voi olla että uusi boksi pitää ns. naittaa autoon jotta se käynnistyy ja tämä vaatii käynnin huollossa. Mutta viripuljut voivat myös saada sen suoraan sopimaan, kun lähetät sopivat tiedot niille.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

BSR

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Mulla on ollut BSR viritys nyt puoli vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Sen saa pois kun haluaa ja siihen menee parikymmentä minuuttia.

http://www.doc-power.com/
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Tosiaan autossasi on Trionic 7 ja koska välillä tuntuu, ettei edes nämä isot ja tunnetut ruotsalaispajat osaa/tiedä kaikkea kyseisestä järjestelmästä niin en missään nimessä kääntyisi tuollaisen "tuntemattoman" pajan puoleen.
Pysy sellaisessa pajassa jossa löytyy nimenomaan Trionic 7 tietotaitoa!
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: BSR

Viesti Kirjoittaja Niko »

YSI-VIIS kirjoitti:Mulla on ollut BSR viritys nyt puoli vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Sen saa pois kun haluaa ja siihen menee parikymmentä minuuttia.
http://www.doc-power.com/
Harkitaan, vaikka 600 eurolla sais asennettuna ja tyytyväisyystakuulla tuon DigiTuninginkin täältä omalta paikkakunnalta. Etsiskelin netistä kokemuksia DT:sta ja löytämieni kommenttien perusteella ihan ok homma (DT:tä oli laitettuna kommenttien perusteella mm. muutamiin Volvoihin ja mersuihin). Onko Saappaan trionic7 jotenkin erityisen 'hieno ja hankala' laite verrattuna esim. volvoihin ja mersuihin? En 'tarvitse' ihan noin paljon tehoja kuin BSR:ltä lupaavat. Se DT:n +30heppaa riittäisi ihan hyvin ohituskiihtyvyyden parantamiseen ja sitä kautta turvallisuuden parantamiseen. Mulla on autossa myös uus turbo (GT17) ja ihan senkin kestävyyttä ajatellen on hyvä, että ei ole liikaa tehoja, kun kuitenkin polkisin autoa kuin vierasta sikaa ihan silkasta huvista :twisted:

Kävin kuitenkin tutustumassa BSR:n sivuihin ja mielenkiintoa herätti mm. heidän tekemät suorituskyky mittaukset saman auton eri vuosimalleille. Esim. vuoden 2000 ja 2001 150hp:n 9-5:t eroavat vakiotehoissa jo selvästi!? Onkohan tässä nyt jokin yksittäistapaus kyseessä, vai onko tehot kasvaneet v.2001 autoihin keskimäärin 12hp?
BSR:n sivut kirjoitti: Saab 9-5 2.0T 150Hp -->2000
original Stage 1
power: 153Hp 215Hp
torque: 259Nm 353Nm

Acceleration
km/h gear orig Stage 1 %
80-120 3 8.6 5.9 31
80-140 4 16.5 11.2 32
100-150 4 15.0 9.6 36
Tested with manual gearbox.

Saab 9-5 2.0T 150Hp 2001 man.
original Stage 1
power: 165Hp 220Hp
torque: 258Nm 360Nm

Acceleration
km/h gear orig Stage 1 %
80-120 3 7.5 5.3 29
80-140 4 16.3 10.5 36
100-150 4 13.1 9.0 31
Tested with manual gearbox."
Ihan huvikseni kiihdyttelin omalla vakiollani (vm.2000) ja pääsin seuraaviin tuloksiin (useita kiihdytyksiä joista keskiarvo, sekkarikelloon ja auton mittaristoon luottaen, ilmastointilaite pois päältä -> jolla myös näytti olevan vaikutusta):

80-120km/h

3.vaihteella 7,7s
4.vaihteella 10s
5.vaihteella 18,5s (tehtaan lupaama 16,3s)

60-100km/h

4.vaihteella 9,7s (tehtaan lupaama 10,4s)

BSR:n vm-00 154hp:n auto oli päässyt 3 vaihteella 80-120 'vain' 8,6sekunnissa ja 165hp:n auto vastaavasti 7,5:een. Olisiko tästä pääteltävissä, että pollet kotona mun autossa? :lol:

Voiko tästä taas päätellä mitään lastun mahdollisesta vaikutuksesta autoni suorituskykyyn, eli olisiko todennäköisempää päästä parempaan lopputulokseen? (siis jos sellaisen laittaisin).

Edelleen epäselvänä se, onko autooni mahdollisuus tehdä ohjelmapäivitys pelkkänä softa-päivityksenä, vai vaatiiko piirin vaihdon? Eli onko sitä OBD-porttia, vai ei. :?: :?: :?:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On siellä se OBD-portti ratin alla, mutta tuo Trionic-7 on Saabin omaa tuotantoa(kuten muutkin Trionic-ohjausjärjestelmät) ja sillä on omat hienoutensa ja hankaluutensa. Mahtoikohan muissa mainitsemissasi olla Boschin yleispätevä moottorinohjaus? Trionic-malleissa on yleensä vaihdettu koko ohjainyksikkö sellaisenaan, eikä homma ole osaavalle edes kovin vaikeaa. Uudempiin on tarjolla tuota PPC-ohjelmointia, mikä on myös hyvä vaihtoehto, kunhan ohjelma on sopivasta paikasta peräisin. Suosittelen minäkin pysymään noissa Saabin moottorinohjaukseen enemmän perehtyneissä virifirmoissa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Voisin äkkipikaa kyllä veikata, että Digituning hommaa ne softat mitkä PPC:llä tmv. systeemillä ohjelmoi samoista lähteistä kuin muutkin (esim. BSR/Speedparts) eivätkä ole niitä itse tuusanneet..
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Lisätietoa asiasta

Viesti Kirjoittaja Niko »

hma kirjoitti:Voisin äkkipikaa kyllä veikata, että Digituning hommaa ne softat mitkä PPC:llä tmv. systeemillä ohjelmoi samoista lähteistä kuin muutkin (esim. BSR/Speedparts) eivätkä ole niitä itse tuusanneet..
Kysyin heiltä, että onko kokemusta Trionic7-Saabeista ja miksei päivitystä tehdä
suoraan OBC:n kautta serial-päivityksenä.

Vastauksena tuli, että T7-kokemusta löytyy ja chippi hommiksi menee, sillä
OBD:n kautta tapahtuva päivitys on sen verta spesiaalia hommaa, että ei kannata
satsata laitteistoihin yms. tilauksien vähyyden vuoksi. Meinasivat, että ei
moni muukaan tee päivitystä tuon diaknoosiportin kautta.

Kertoivat tietävänsä mm. minkälaista softaa esim. Hirchiltä tulee ja meinasi, että
ohjelmoijien rinki on sen verta pieni, että samat softat ja tiedot pyörii näissä kuvioissa, eikä
suuria eroja ole. Eivät siis tee itse softiaan, eivätkä ole riippuvaisia tietyistä toimittajista.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Kyllä niissä melko suuria eroja näyttää olevan kun on seurannut eräiden hieman tarkempaa analyysiä todella monesta eri T-7 softaversiosta.
Edelleen pysyisin jossain tunnetummassa putiikissa mutta tämähän on vain oma mielipiteeni : )
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja taisi vielä olla niin, että kertoman mukaan ainoastaan Hirschillä on pääsy koko softaan. Muut joutuvat tyytymään siihen mihin pääsevät käsiksi, todennäköisesti aika moneenkin asiaan, mutta jotain on kerrottu olevan suojausten takana. Ja onhan takuun säilyminenkin aika hyvä asia joillekin uuden auton hankkijoille, jos käyttää Saabin hyväksymää Hirsch-viritystä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Nyt Digituning asennettuna..

Viesti Kirjoittaja Niko »

Päätin sitten kuitenkin kehoituksistanne huolimatta kokeilla tuota digituningia. Tankkasin aamulla 98:ia tankin täyteen ja vein auton pajalle, jossa asentaja sanoi, että homma kestää useamman tunnin, sillä muistikampa täytyy ensin 'liottaa' irti (siinä on joku suojasilikoni päällä). Iltapäivällä kaveri ilmoitti, että auton voi hakea. Menin paikalle ja pyysin saada koeajaa autoa ensin (asentaja oli ajanut auton vain tallista pihalle). Tämä onnistui ja lähdin lenkille.

Auto pelasi ihan hyvin, mutta heti tuntui aivan täysin vastaavalle kuin ennen uuden softan asennusta. Ei minkäänlaista havaittavaa muutosta persdynolla - ei kiihtyvyydessä - ei väännössä. Ajattelin kuitenkin käydä ottamassa useamman kunnon vedon sekkarikellolla. Ja kuten heti arvelinkin, ei ilmennyt mitään muutosta!?! Ajelin reilun puolituntia ja testailin autoa, mutta mitään parannusta tilanteeseen ei tullut. Ei yhden yhtään parempaa aikaa kuin 'vakiona', mutta ei juuri huonompaakaan.

Ajoin takaisin pajalle ja otin asian puheeksi. Kaveri kuunteli ja soitti muutamia puheluita muille asentajille. Hän myös varmisti saksasta, että oli oikea softa, sekä sen, että oli asentanut juuri sen virisoftan, eikä alkuperäistä takaisin autooni (tämä oli siis 100%sta varmaa hänen mukaansa). Sama softa oli kuulemma asennettu juuri toiseen vastaavaan autoon ja oli siinä toiminut!?

No, ei siinä auttanut kuin ihmetellä mistä on kysymys. Hän ehdotti, että selvittää asiaa ja sovimme, että ajelen ainakin perjantaihin asti autolla ja kerään kokemusta, josko tuo alkaisi kulkemaan!? Samapa tuo, kun en rahojakaan ole maksanut. Hän soitti sitten vielä perään, että selvityksensä mukaan autossani on jokin vika!? Mahdollisesti ilmamassamittari rikki. Sitä ei voi varmistaa siellä (kun ei ole alkuperäisiä arvoja), joten jää arvoitukseksi ellen käytä autoani erikseen korjaamolla tutkittavana. Mietin hetken, että mitä teen ja päätin ajaa Linnanmaan autohuoltoon, jossa tietenkin oli aivan täyttä, eikä aikaa saanut. Asiaan perehtynyt asentaja epäili kuitenkin, että tuskin on vikaa ilmamassamittarissa kun ei tule vikakoodeja ja auto toimii kuvaukseni mukaan moitteettomasti!? Suorituskykykin vastaa omien tietojeni mukaan suurinpiirtein vastaavaa vakio 9-5:sta. (Mulla oli se ex-tonnari, jossa oli viallinen IMMu ja sen kyllä huomasi..). Vaikka IMMussa olisikin jotain häikkää, niin kait nyt jotain muutosta auton käyttäytymiseen olisi pitänyt tulla softan vaihdon yhteydessä??? Olen aivan sanaton ja ..tuttaa ihan tosissaan. Taidan mennä perjantaina asennettumaan takaisin sen alkuperäisen softan ja unohtaa koko 'pelleilyn'.

Onko kellään mitään arvailuja, mistä on todella kysymys? Voiko autossa todella olla joku vika (jos, niin mikä), jota ei päällepäin huomaa, eikä virisofta siinä vaikuttaisi mitenkään. Maalaisjärjellä ei kyllä kuulosta uskottavalle.. Autooni on tehty viimeisen vuoden aikana jakopään remppa + turbon vaihto + uusi DI-boksi.

Pliis, ei sitten mitään 'mitä minä sanoin' juttuja..

Niin, ja onko joku VAKIO 9-5 2.0t wagon omistaja kellottanut kiihdytyksiä? Ovatko samaa luokkaa kuin minun mittaamani?
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Niko »

Mimmi kirjoitti:Taisit saada tyhjää ilmaa koko rahan edestä (onneksi et ole maksanut vielä).
Joo, sain ilmaiseksi en mitään :)

No vaivaa ja vitutusta tähän asti.. Ja epäilyn, että autossani on joku kaamea vika, joka estää lastutuksen.. Taidanpa lähtä saunaan ja ottaa 'pari' olutta näin ens alkuun.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Vähän off topiccia ehkä mutta..

http://jkbpower.egetforum.se/index.php

Tuolta alkaa kohta tulemaan proggista jota voi itse ladata boksiinsa. 8)
Interfacea on jätkät tuolla testannut ja pitäis toimia. Kunhan toi sivusto saa ilmaa siipien alle alkaa trionic koneiden virittäminen olla todella helppoa ja halpaa (miltei ilmaista ohjelmiston osalta ainakin)

Trionicissä on motorolan valmistama chippi jossa ohjema on tallennettu, siihen pääsee käsiksi BDM (Background debug mode) kautta jolloinka juottamalla helpohkon piirin voi itse sitten stegittää autonsa..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Nyt Digituning asennettuna..

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Niko kirjoitti:Päätin sitten kuitenkin kehoituksistanne huolimatta kokeilla tuota digituningia.
Jeps, elämä on :)
Nooh, eihän toi todellakaan kivaa oo, mutta aikuisten oikeesti kannattaa kuunnella mitä "asiantuntijat" sanoo.
Stage-1: seen kun siirtyy LPT: stä niin sen huomaa, todella, sukat pyörii jaloissa kun huomaa eron, eli kyllä pitäs tuntua ero vaikka tossa lastussa ei ihan niin pal tehoja luvattukkaan kun noissa perinteisissä stage: ssa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin