Teho / ahtopaine

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Teho / ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Onkos kukaan viisas hahmotellut jotta kuinka paljon tollanen 2,0t T5 kone antaa tehoa/vääntöä eri ahtopaineilla ? Itsellä on tässä menossa pohdinta softan teettämisestä, siksi utelen.

Kyseessä siis B204 kone, garretin T25 rusina, 3" JT cat back ( joka tuskin mitään vaikuttaa )ja vakio cooleri. Tiedän että Stage 1 purkki 1,2bar ahdoilla potkii tuosta koneesta noin 220hv/330Nm . Mites potkii tasan 1bar , entä 1,5bar ?


Kaide
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Laitanpas tähän omaa pohdintaa (ennen kuin joku viisas kertoos sitten sen tarkemman vastauksen).

Tuo on mielestäni aina arvaus koska auto kohtaiset erot on yllättäviä, esim. tuosta omasta mitattiin vakio romuilla (3"dp + katti+ vakio putki) ja n.0.9bar paineella sen 230hp ja reilut 430Nm vääntöä renkaalta. Kylläkin 2.3L mutta tuota eroahan on täällä sanottu olevan vain 2L hyväksi.

Noista teho arvoista voi tehdä ihan analogista käppyrää ja väännön saa suuntaansa kertomalla teho X 1.5. Käytännössä esim. t25 suhteellinen teho alkaa paineen nousun myötä hiipuun (vaikka teoreettinen (lue analogisesti piirretty) käyrä näyttäis kasvan). Toki tarkkuutta siihen saa yhdistelemällä noita ilmakarttoja jne... mutta yllättävän hyvin tuolla karkeella laskutoimituksella pärjää varsinkin jos on sellainen softa autossa joka ei rajoita vääntöä (en ole teoreetikko joten IMHO).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ahtoja ei liene viisasta nostella enempiä vakio DP:llä. Alkaa paikat ahistamaan ja lämpiämään liiaksi.


Noilla stage 3:lla mitkä ahtavat sen 1.5 bar luvataan tehoja 240-250hv. Toisaalta isommilla turboilla, cuulerilla ja 3" DP:llä mennään yli että heilahtaa pienemmilläkin ahdoilla.

Ahtopaineen nosto ei vaikoihiluilla auta siis määräänsä enempää.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

peinu kirjoitti:Ahtoja ei liene viisasta nostella enempiä vakio DP:llä. Alkaa paikat ahistamaan ja lämpiämään liiaksi.

Niin, itsellä on lähinnä sellainen pohdinta että jättäisin ahdot 1 bar lukemiin, joka siis on vähemmän kuin perinteinen Stage 1. Eli, josain 200hv / 300Nm kieppeillä varmaan oltaisiin ??? ( ko ) . Tämä siis siksi jotta vakiorojut eivät porsisi ihan heti. Tuosta olisi sitten helppoa alkaa vaihtelemaan tavaraa , kuten DP, turbo ja cuuleri pikkuhiljaa ja tehoa tulisi sitäkautta lisää. Olenkohan metsässä ?


Kaide
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Miksi suotta kiusata ittiä stage 1:llä? Suoraan stage 3. Teholukemat on varmasti ihan hyvät ja vakiorojut kestää kyllä. Vakionakin saa kaiken paskaksi jos haluaa...
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

SEPA kirjoitti:Miksi suotta kiusata ittiä stage 1:llä? Suoraan stage 3. Teholukemat on varmasti ihan hyvät ja vakiorojut kestää kyllä. Vakionakin saa kaiken paskaksi jos haluaa...

Niin, siis tässä kyse olikin lähinnä ahtopaineen määrästä, tuosta omasta kun ei tule mikään "stage jotain" vaan nyt ensin laitetaan ahdot tiettyyn lukemaan ja sitä tehoa haetaan sitten pienemmillä ahdoilla ja isommalla turbolla jne... L


Kaide
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Se pelkkä ahto ei oikein kerro tosiaan mitään vaan myös sisääntulevan ilman lämpö vaikuttaa ja sitten toisaalta sytkän asetukset vaikuttaa.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Meinaakko vaihtaa isompaa ahinta ja pitää tuon stage 1 softan? Sen käsityksen sain. Jos noin ajattelit tehä nii anna auton olla vakio. Ei mee rikki.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

SEPA kirjoitti:Meinaakko vaihtaa isompaa ahinta ja pitää tuon stage 1 softan? Sen käsityksen sain. Jos noin ajattelit tehä nii anna auton olla vakio. Ei mee rikki.
Ei, vaan ajattelin teettää custom softan jossa on jo huomioitu se, että ahdin ja cooleri vaihtuu isompaan ja siksi ahdot jätettäisiin maltillisemmalle tasolle. Tuon softan hyvä puoli olisi se, että sitä on helppo muutella sitä mukaa kun palikkaa vaihtuu jos tulee tarvis. Ainakin bensapuolen päivittyessä menee softa pakostakin uusiksi ?

Kaide
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

mutta eikö jokaisen muutoksen jälkeen ole kannattavin muuttaa softaa?

jotenki epäilen että saattaa tulla jotain ongelmia toiminnassa jos rauta on eri ku softa luulee (eli tässä tämä pikkuhiljaa päivittäminen).

eli ostaa suosiolla palikat ja sitte tekee sen softan... ?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Kaide kirjoitti:Ei, vaan ajattelin teettää custom softan jossa on jo huomioitu se, että ahdin ja cooleri vaihtuu isompaan ja siksi ahdot jätettäisiin maltillisemmalle tasolle.
Siis meinasit että sama softa "fits all". Mites kuvittelet sen ahtimen kompuran suurentumisen hoidettavan softassa? Kenties muuttamalla soppapuolta?

Ja tässä kohtaa voi työntää puheet T5:n adaptoitumisesta sinne minne päivä ei paista. T5:n open loop -adaptaatio ei todellakaan kerkiä mukaan niin nopeasti kuin pitäisi jos ahdin ei vastaa softassa olevaa täytöskarttaa riittävän tarkasti.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

vtp9k kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Ei, vaan ajattelin teettää custom softan jossa on jo huomioitu se, että ahdin ja cooleri vaihtuu isompaan ja siksi ahdot jätettäisiin maltillisemmalle tasolle.
Siis meinasit että sama softa "fits all". Mites kuvittelet sen ahtimen kompuran suurentumisen hoidettavan softassa? Kenties muuttamalla soppapuolta?

Ja tässä kohtaa voi työntää puheet T5:n adaptoitumisesta sinne minne päivä ei paista. T5:n open loop -adaptaatio ei todellakaan kerkiä mukaan niin nopeasti kuin pitäisi jos ahdin ei vastaa softassa olevaa täytöskarttaa riittävän tarkasti.
Niin, tässä onkin oravanpyörä. Jos nyt ensin laitan isomman puhaltimen ja coolerin, ei vakiosoftasta ole mihinkään. Toisinpäinkään ei ole hyvä :lol:

No anyway laitan nyt tuon custom softan sellasilla asetuksilla että 1 ja 2 vaihteella ahdot rajoitetaan 0,7 bariin ja sitä isommilla vaihteilla on käytössä 1 bar. Tuota voi sitten muutella tarpeen tullen.


Kaide
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Millähän kaikilla kierrosluvulla meinasit yrittää tuon 1 bar ottaa ulos?
3000? 5000? 6000? 8O

Alkaa meinaan tuo 1 bar olee aika max ihan vakioahtimellekkin ellei vähän turhan paljonkin, kun rundeja 6000.. 6500.. Eikä tehoa tule yhtään sen enempää.
Toisaalta "terävyyttä" ja keskitason rekisterin kiihtyvyyttä (.. "ala ja keskirekisterin vääntöä") saadaan sillä, kun tuolla vakiohyrrällä puhalletaan 2.0 koneessa noin 1.3..1.4 baria 3000-4000 välillä.. kuten kaikki stage 1-3 softat tekevät.

On meinaan näissä nykyautoissa ohjelmistolla mahdollisuus säätää paineta sen mukaan, mitä kierrokset koneessa, jolloin ei tarvitse elää ylärekisterin rajoittamilla paineilla pikkuhyrrillä koko rekisteriä... :roll:

Vaikka autossasi pieni hyrrä ja ahdistava katti, niin voit näiden rajoittamatta ottaa keskirekisteristä enemmän vääntöä ulos, kun tehot ei kumminkaan kasva katin ja turbon virtauskyvyn yli. Stage 1..3 teke autostasi enemmän "tasateho" koneen, eikä "tasavääntö" konetta. Tietty laatikko yms. tykkää hyvää, jos sitä enemmän räppää renkaat (eritoten regas) sutien... :roll:

Suosittelen, että kun vaihdat rautaa, niin päivität softan aina sen mukaiseksi. Softan päivitys on kumminkin pidemmän päälle ihan rutiinitoimenpide rautaa parantaessa :lol:

Tehokkaampi IC vastaa softan näkökulmasta vain viileämpää ulkoilmaa, eikä sitävarten tartte tehtä "custom" softaa. Vai pitäskös vaihtaa erikseen kesä ja talvisofta? :lol:

Muutama "tosiasia" on, että rajoittavia tekijöitä löytyy T5 vakioautosta riittävästi. Tässä vähän suuntaa antavaa listaa..

vakioloppuputkisto ~200-230hp
vakiokatti rajoittaa ~ 240hp
vakioturbo ~250..280 (max piikki..)
vakio-IC jotakuinkin hyvä olisi päivittää stage 1:llä jo..
Suuttimet ~280-300hp
Pumppu 300..330hp
Bensalinjat ~500hp
Nokat ~450hp

Em. listan päivittämällä riittävän "tehokkaisiin" palikoihin on mahdollisuus jopa vakiopadasta 4 tai jopa 5 alkavia teho lukemia, kuten viriputken suurimmat stagetkin antaa, jossa vaihdettu em. osat.

Pelkästään jonkun osakomponentin (esim. bensalinjat) vaihtaminen ei autoon tuo yhtään lisäheppaa, ellei se satu olemaan pullonkaulana, eli kaikki muut rajoittavammat osat vaihdettu.

Huh. Olipa taas rautalankaa.. :oops:
Viimeksi muokannut Hook, Ti Kesä 19, 2007 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti:Millähän kaikilla kierrosluvulla meinasit yrittää tuon 1 bar ottaa ulos?
3000? 5000? 6000? 8O
Tuota minä en päätä , vaan sen päättänee se joka softan tekee :lol: Kyse oli nyt alunperin ahtopaineen ylärajasta jota ei kannata lähteä ylittämään jos meinaa pitää jotain vakiorojua vielä.Kiitos muuten selventävästä rautalangasta ! :lol:

Summasummarum:Sillä ahtopaineen maksimimäärällä ei näyttäisi olevan niin kamalasti väliä, vaan sillä millä kierroksilla se otetaan.

Kaide
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hmm.. Mielipiteeni että vakiosoftan päivitys (0.8>1.0) rajattuun softaan on puoliksi rahojen heittämistä kaivoon, kun kumminkin haluat lisää tehoa ja vääntöa koneesta tarvittaessa ulos..

Tietty tätä voi yrittää perustella itselleen, ettei kone rasitu niin paljoa kun oikealla stage 1:llä, joka antaa keskirekisterissä 1.3..1.4, joka taas ei lisää koneen maksimihevosia yhtään, vain vääntöä ja tehoa keskirekisterissä, jolloin nykyinen föönisi ja putkisto ei vielä ole pullonkaulana.

Niin.. Ja ei sitä lappua ole aina pakko painaa pohjaan, jos haluaa konetta&laatikkoa säästellä. Tietty olen kuullut myös legendaa puupalikoista polkimen alla... :roll:

Mitäs ahdinta harkitsit?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin