Auton tukkoisuus osa II

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Auton tukkoisuus osa II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No niin, nyt sitten on päästy eroon autoa vaivanneesta tukkoisuudesta ja hyvä niin. Nyt kun olen analysoinut tukkoisuuden aiheuttanutta vikaa, niin en keksi sille mitään muuta järjellistä selitystä kuin että ilman- tai bensansyöttö on "tukkeutunut" hetkeksi, jolloin Trionic on säätänyt bensa-ilma -seosta niin, että auto on vaikuttanut tukkoiselta.

Kun autoni oli Länsiautossa tsekattavana he epäilivät, että autossani kiinni ollut BSR/Speedpartsin steg 3 -boksi olisi ollut rikki ja täten aiheuttanut auton tukkoisuuden. Lisäksi he väittivät, että kun olivat vaihtaneet autooni BSR/SP:n boksin tilalle takaluukussa toistaiseksi "parempia aikoja odottelevan" Maptunin boksin, auto oli alkanut käyttäytymään normaalisti.

Kirjoitin tälle palstalle aikaisemmin, mitä Länsiauton kaverit olivat sanoneet minulle tuosta BSR/SP:n boksista, jolloin sain sähköpostitse huolestuneita kysymyksiä, että "olen tilannut Pro-Car Serviceltä SP:n steg X:n. Uskallanko ottaa sitä ollenkaan, jos heidän softansa aiheuttaa autooni vastaavanlaista tukkoisuutta?"

Päätin siis itse selvittää, johtuiko tukkoisuus softaboksista. Asensin eilen aamulla autooni "takaisin" SP:n softaboksin ja lähdin koeajolle. Tätä kirjoittaessani autossani on vieläkin kiinni sama boksi ja se on toiminut aivan mainiosti, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Eli SP:n boksissa ja softassa ei ollut eikä ole mitään vikaa.

Eli ne jotka olivat tilaamassa tai tilanneet jo PCS:n kautta SP:n virityssetin, ei syytä huoleen :D

P.S. Ilmeisesti meikäläisenkin pitäisi vähän tutkia asioita ennen kuin alkaa kirjoitella tälle palstalle jonkun muun tahon "ongelmanratkaisun tuloksia", jotka eivät sitten osoittautuneetkaan oikeiksi :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Auton tukkoisuus osa II

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:No niin, nyt sitten on päästy eroon autoa vaivanneesta tukkoisuudesta ja hyvä niin. Nyt kun olen analysoinut tukkoisuuden aiheuttanutta vikaa, niin en keksi sille mitään muuta järjellistä selitystä kuin että ilman- tai bensansyöttö on "tukkeutunut" hetkeksi, jolloin Trionic on säätänyt bensa-ilma -seosta niin, että auto on vaikuttanut tukkoiselta.

Kun autoni oli Länsiautossa tsekattavana he epäilivät, että autossani kiinni ollut BSR/Speedpartsin steg 3 -boksi olisi ollut rikki ja täten aiheuttanut auton tukkoisuuden. Lisäksi he väittivät, että kun olivat vaihtaneet autooni BSR/SP:n boksin tilalle takaluukussa toistaiseksi "parempia aikoja odottelevan" Maptunin boksin, auto oli alkanut käyttäytymään normaalisti.

Kirjoitin tälle palstalle aikaisemmin, mitä Länsiauton kaverit olivat sanoneet minulle tuosta BSR/SP:n boksista, jolloin sain sähköpostitse huolestuneita kysymyksiä, että "olen tilannut Pro-Car Serviceltä SP:n steg X:n. Uskallanko ottaa sitä ollenkaan, jos heidän softansa aiheuttaa autooni vastaavanlaista tukkoisuutta?"

Päätin siis itse selvittää, johtuiko tukkoisuus softaboksista. Asensin eilen aamulla autooni "takaisin" SP:n softaboksin ja lähdin koeajolle. Tätä kirjoittaessani autossani on vieläkin kiinni sama boksi ja se on toiminut aivan mainiosti, eikä minkäänlaisia oireita ole ilmaantunut. Eli SP:n boksissa ja softassa ei ollut eikä ole mitään vikaa.

Eli ne jotka olivat tilaamassa tai tilanneet jo PCS:n kautta SP:n virityssetin, ei syytä huoleen :D

P.S. Ilmeisesti meikäläisenkin pitäisi vähän tutkia asioita ennen kuin alkaa kirjoitella tälle palstalle jonkun muun tahon "ongelmanratkaisun tuloksia", jotka eivät sitten osoittautuneetkaan oikeiksi :wink:
Hyvä että setti taas pelittää. Tosta on nyt vaikea sanoa mistä vika johtuu, mutta boksin ollessa irti säätöparametrit palautuvat alkuperäisasetuksiin.
Saas nähdä kuinka kauan menee että boksi taas säätää itsensä päin pyllyä, vai säätääkö ollenkaan.
Kerro nyt muillekkin mihin sun BSR:n boksissa on ennakko säädetty :?:
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, se nakutusennakko unohtui tosiaan kertoa.

Kertoivat mulle Länsiautossa (taas siis "toisen käden juttuja" :) ), että SP:n boksin nakutuksen ennakkosäätöarvo on 40, kun se vakioboksilla on 29. Tiedä sitten, mitä toi todellisuudessa tarkoittaa :?:

Tuskinpa toi SP:n boksi alkaa ryppyilemään. On sillä tullut ajeltua viimeisen vuoden aikana muutama kymmenentuhatta kilometriä ja nyt eilisen laiton ja mukautuksen jälkeen noin 100 km.
Vigge kirjoitti:Tosta on nyt vaikea sanoa mistä vika johtuu, mutta boksin ollessa irti säätöparametrit palautuvat alkuperäisasetuksiin.
Saas nähdä kuinka kauan menee että boksi taas säätää itsensä päin pyllyä, vai säätääkö ollenkaan.
No silloin kun auto oli tukkoinen, niin otin akun piuhat irti 20 minuutiksi, jotta asetukset nollautuisivat. Auto oli käynnistyksen jälkeen edelleen tukkoinen, joten tuo tukkoisuus ei johtunut boksista tai siinä olevasta softasta. Tukkoisuus poistui ihan itsestään, eli tosi outo juttu :?: 8O

Muuten, voisin myydä tuon SP:n steg 3 -boksin kohtuuhintaan, jos jotakuta kiinnostaisi ostaa se. Rahaa pyytäisin 300 euroa (on neuvoteltavissa) tai sitten 100 euroa ja Trionic 5:n vakioboksin manuaalivaihteiselle Saab NG900/9-3:lle vm. 1996-1999. Ja tietysti reilu kauppa, että jos boksi ei pelitä autossa, niin rahat takaisin. Boksin piirilevyllä ei kolvattuja lastuja, vaan boksi on sarjaohjelmoitu. Jos kiinnostaa, niin sähköpostia osoitteeseen turbosensonic@hotmail.com

Ja miksi myyn? No kun sattui olemaan tuo Maptunin boksi 8) kiinni autossa pari päivää, niin ajattelin että enää en tarvitse tuota SP:n boksia. Toisaalta vakioboksi voisi olla hyvä katsastukseen mentäessä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: No silloin kun auto oli tukkoinen, niin otin akun piuhat irti 20 minuutiksi, jotta asetukset nollautuisivat. Auto oli käynnistyksen jälkeen edelleen tukkoinen, joten tuo tukkoisuus ei johtunut boksista tai siinä olevasta softasta. Tukkoisuus poistui ihan itsestään, eli tosi outo juttu :?: 8O


Vieläkös sitä ravistusta on esiintynyt kun epäilit DI kasettia, eikö sekin ollut itsestään ohi mennyt ilmiö?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sytkäkasetista johtuvaa ravistusta ei ole enää esiintynyt sen jälkeen, kun käytin auton huollossa Tampereen Metroautossa ennen klubin Trollhättanin reissua. Laittoivat jonkun "rescue kitin" tuohon sytkäkasettiin ja sen jälkeen se on toiminut moitteettomasti Kuva

Eräänlaisena "offtopicina" voisi kertoa, että juttelin viime viikolla erään Länsiauton huoltopäällikön kanssa (klubilaiset voivatkin nähdä hänen nimensä ja kuvansa uudesta Saabisti -lehdestä) ja hän sanoi, että nuo punaiset sytkäkasetit ovat olleet paljon "sitkeämpiä" kuin mustat. Eli punaiset sytkäkasetit eivät kuulemma hajoa niin helposti kuin mustat, jotka voivat hajota ihan "tosta vaan". Punainen kasetti voi aluksi osoittaa oirehtimisen merkkejä, kun musta kasetti hajoaa sillä silmäyksellä Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

hmmm

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

mystisiä vikoja, poppamiesten hommia ja valohoidolla korjattavia
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin