Uskaltaako alkuperäisestä boksista luopua?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Uskaltaako alkuperäisestä boksista luopua?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt olisi lopultakin tarkoitus parantaa matalapaineturbo 9-3:n suorituskykyä (M2000, Trionic5) ja nyt oikeastaan enää arveluttaa uskaltaisiko alkuperäisestä boksista luopua vaihdossa... Olin jo melkein tilaamassa Saabin omaa 185hv boksia, mutta eilen kokeilin tuollaista täyspaineturboa (kiitos vain koeajosta, Peinu ;-) ja ero tuntui yllättävän pieneltä... Tuon Saabin boksin kanssa voisin kyllä hyvällä omalla tunnolla luopua alkuperäisestä boksista, mutta Speedpartsin boksin kanssa en oikein tiedä... Mitenkäs muut lastuvirittäjät; oletteko säilyttäneet alkuperäisen boksin itsellänne? Onko ollut ongelmia viriboksin kanssa? Vaihdatko talveksi vakioboksin? Toimiiko vakiotulpat viriboksin kanssa, vai kannattaako vaihtaa kallimpiin kynttilöihin? Hintaeroa noilla vaihtoehdoilla on 50e, mutta aluperäisen boksin runkoveloitus lisää kustannuksia noin 300e ja rahalle olisi muutakin käyttöä...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Uskaltaako alkuperäisestä boksista luopua?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti: Tuon Saabin boksin kanssa voisin kyllä hyvällä omalla tunnolla luopua alkuperäisestä boksista, mutta Speedpartsin boksin kanssa en oikein tiedä... Mitenkäs muut lastuvirittäjät; oletteko säilyttäneet alkuperäisen boksin itsellänne? Onko ollut ongelmia viriboksin kanssa? Vaihdatko talveksi vakioboksin?
Itse säilytin orkkis boksin, en sen takia että voisin niitä vaihdella vaan kustannus on kuitenkin sen verran pieni että näin sen kannattavaksi. Esim jatkossa jos boksi hirttää jostain syystä kiinni ei tarvitse heti mennä saabille ostamaan uutta boksia. Tietääkö muuten joku mitä boksi maksaa saabilla?
Eski kirjoitti: Onko ollut ongelmia viriboksin kanssa?
En jaksa toista kertaa kirjoittaa samaa, käy lukemassa stoori täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9
Ongelma on edelleen akuutti, täytynee taas soitella säätimen perään.
Edit: Säädin tullut ja aika varattu perjantaiksi...
Viimeksi muokannut Vigge, Ti Touko 13, 2003 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Niin joo

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mä luovuin omasta boksista ja mulla on vaan viriboksi. Mitään muuta muutosta en tehnyt koneeseen.

Ongelmana on ollut liian raskas kaasujalka ja jatkuva hymyily joka on saanut posket kipeiksi. :D

Olli oot sä varma että se testeri on ollut ihan kunnossa. Siis aivan varma.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Niin joo

Viesti Kirjoittaja Vigge »

potkuhousu kirjoitti: Olli oot sä varma että se testeri on ollut ihan kunnossa. Siis aivan varma.
Testerin kalibrointi voimassa, tarkistettu kuukautta aiemmin.
Testerillä mitattan useita autoja päivässä ilman että se ilmoittaa jokaisen kohdalla että seos on laihalla.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä luovuin myös auton orkkisboksista. Steg 1:n ostin BSR:ltä, ja heillä ton boksin pitäminen itsellään maksaa muistaakseni aivan suolaisia summia. Sitten kun hommasin Speedpartsilta steg 3:n, en katsonut mitään syytä pitää tuota steg 1 -boksia. Boksihan pitää palauttaa SP:lle noin 10 päivän kuluessa, joten siinä ehtii kyllä testaamaan, toimiiko viriboksi vai ei.

Toinen syy siis, minkä takia luovuin boksista, oli taloudellinen. Toinen syy oli se, että jos tuota orkkisboksia joskus tarvitsisi, niin Bildelsbasenistahan niitä löytyy melko kohtuulliseen hintaan. Trionic 5 -boksi ei ilmeisesti ole niin "kranttu" kuin Trionic 7, jossa tarvitsee ilmeisesti olla kaikki koodattu oikein, koska viriboksia tilatessa kysellään hirveä liuta boksin päältä löytyviä eri numeroita.

Trionic 5:ssa tarvitsee periaatteessa tietää vain seuraavat jutut:
-missä autossa ollut kiinni (täyspaine/matalapaine)
-auton vuosimalli (boksien softat vaihtelee eri vuosimalleissa)
-onko manuaali vai automaatti
-onko ajonestolaitetta vai ei (pystyy kuulemma ohjelmoimaan uudestaan Saab -korjaamolla).

Epäilisin, että Trionic 7:n kanssa ei selviä näin "vähillä" tiedoilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ei niin

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Trionic 7 kysyy vielä korin sarjanumero, alkuperäisen boksin numero kahta eri numerosarjaa.

Ai se on niin että joka askeleella steg1, 2 ja 3 tulee uusi boksi? onko se tosiaankin näin?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: ei niin

Viesti Kirjoittaja Vigge »

potkuhousu kirjoitti: Ai se on niin että joka askeleella steg1, 2 ja 3 tulee uusi boksi? onko se tosiaankin näin?
Boksi vaihtuu raudan myötä.

Eikö osa noista numerosarja toimenpiteistä liity ajonestoon, jos boksia ei ohjelmoitaisi idettiseksi niin auto ei lähtisi käymään ennen kuin koodit nollattu?
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

njaaa

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

No niin mä päättelin ton asian eihän sillä muuten olis mitään välii. Luulempa että Trionic 7 on jo aika yksilöllinen jossa numerot boksin ja auton välillä pitää täsmää muuten ei mopo lähde keulii tai edes yskimään.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, numeroiden pitää täsmätä Trionic 7:ssa. Boksi pitäisi kyllä pystyä koodaamaan uudestaan, mutta se taas maksaa.

Olen kuullut, että ruotsalainen virifirma SQR toimittaisi asiakkailleen boksit, joita ei ole koodattu. Huonona puolena noissa SQR:n bokseissa on kuulemma se, että kyseisen SQR boksin ollessa kiinni autossa ei Tech2 voi havaita mitään vikakoodeja. Vikakoodit saa tietoon vasta, kun asentaa orkkisboksin tilalle. Ei hyvä siis.

BSR/Speedpartsin, Nordicin ja Hirschin viriboksit sentään tunnistavat samat vikakoodit, mitkä orkkis Trionic -boksikin tunnistaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Säästin alkuperäisen boxin "varmuuden vuoksi". Uuden SP:n boxin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ( 2,5 kk:n kokemuksella ), mutta eihän sitä koskaan tiedä.... :?:
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Itse olen seuraavaan autoon (toivottavasti 1999 9-3 185hp) hommaamassa jos jonkin moista palikkaa, ja ensimmäisenä varmastikin uusi boxi. Olen jonkun verran pähkäilly tuon orkkisboxin säilyttämistä ja jotenkin tuntuu "turvallisemmalta" säästää se. Ei siksi että epäilisin viriboxin toimintaa vaan ihan varmuuden vuoks :) Ja etenkin jos boxin säilyttäminen ei kuitenkaan ihan maltaita maksa en oikestaan näe mitään syytä lähettää sitä pois..
Ja voi olla että ajo talvella helpottuu jonkun verran jos vaihtaa orkkisboxin takas...Miten muuten Steg3 omavaat kuskit (ng900/9-3) ajelu talvella/liukkaalla onnistuu ?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: ei niin

Viesti Kirjoittaja NG900T »

potkuhousu kirjoitti: Ai se on niin että joka askeleella steg1, 2 ja 3 tulee uusi boksi? onko se tosiaankin näin?
Joskus kyselin BSR:ltä ykkösen ja kakkosen eroja niin niiden mukaan ne on samat poksit. Eli jos on steg1 softa ja heittää vaan paksumman putkiston niin - simsalabim - sit onki steg2, sen sijaan kolmostaso kaipaa jo uudelleenohjelmointia kun vakiokatin ahistukset poistuu.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

pade900 kirjoitti:Miten muuten Steg3 omavaat kuskit (ng900/9-3) ajelu talvella/liukkaalla onnistuu ?
No mä olen vaihtanu nyt pari kertaa orkkiksen talveks, eikä siitä mun mielestä niin paljon talvella iloa ole kun ei viitsi tykitelellä. Säästää nastoja ja kytkintä ja ehkä myös pienentää onnettomuus riskiä :wink: Keväällä onkin sitten entistä mukavampi vaihtaa suvikumit alle ja viriboksin kiinni. Tiedätte tunteen kun vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mulla on ollut autossa steg 3 -boksi kesät-talvet. No problem :lol:

Jos alkaa hirvittää talviliikenteessä, niin sitten vaan magneettiventtiilin sähköpiuha irti ja auto on 150 hv:n "matalapaineturbo". :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:Mulla on ollut autossa steg 3 -boksi kesät-talvet. No problem :lol:

Jos alkaa hirvittää talviliikenteessä, niin sitten vaan magneettiventtiilin sähköpiuha irti ja auto on 150 hv:n "matalapaineturbo". :mrgreen:
Nojoo! kieltämättä huomattavasti helpompi vaihtoehto :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin