APC + bleed-valve yhdessä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
johniemi
"Aero"

APC + bleed-valve yhdessä?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Autona og900 ja alkaa mennä hermot tuon APC:n kanssa leikkiessä. Paineet ei pysy kierroksilla tapissa millään vaikka mulla pitäisi olla tehty se modi jossa kierroslukutieto on napattu pois. BSR- modilla toimii ihan loistavasti mutta mulla ei valitettavasti enää ole tuota BSR-boksia... Enää en jaksa lähetellä boksiani pitkin maailmaa uudestaan modattavaksi.

Mitä mahtaisi tapahtua jos laittaisin VAKIO-APC:n rinnalle bleed-valven? Ideana on että APC:stä voisi hiljentää tarvittaessa ahtojen nousunopeutta sellaiseksi että laatikko kestää paremmin ja sitten bleedillä ohjaisi maksimipaineita.

Mulla on bensapuoli ja imuilman jäähdytys (IC + vesiruisku) kunnossa joten nakutus ei pelota... ja onhan mulla nakuvalokin ;) Ei tosin, siis onko siinä mitään vaaraa jos käytän bleediä siten että paineet nousee esim. n 1.2 bariin? Eikös se APC kuitenkin nakutustapauksessa laske ne paineet sitten johonkin 0.8 bariin tjsp.? KYllähän sitä sitten älyää kaasusta laskea kun ensiksi välähtää tuo nakuvalo ja sitten vielä ahdot tippuvat huomattavasti.

Onko tässä logiikassa nyt jotain vikaa, ja olenko tosissaan ainoa jonka mielestä ton boksin P ja F potikoiden kanssa pelleily on ihan turhaa kun sen koko homman voi KAI ohittaa bleedillä...? Siis kun tässä mun tapauksessa on tosissaan kyse koneesta jossa on jo aika paljon tehty sen eteen että nakutus pysyisi poissa.

-John
jarska
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jarska »

Jos sulla on boxi jota pystyt rukkaan/modaan säätelemällä potikoita ja vaihtamalla vastuksia niin nosta ahtoja sillä! Bleederissä eli siis bleed valvessa on se huono puoli että mitä enemmän nostat ahtoja ohi vuodattamalla bleederillä hukkaporttia aukaisevaa ilmaa, sitä huonommin APC pystyy kontrolloimaan ahtoja. Siis mitä enemmän bleederillä on nostettu tai pakotetttu ahtoja ylemmäs, sitä vähemmmän APC pystyy ohjaamaan ahtopainetta ja tämä taas aiheuttaa että jos kone esim nakuttaa ei APC välttämättä pysty tekemään asialle mitään!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
johniemi
"Aero"

Kun noiden potikoiden kanssa vääntäminen on sama kun hullua kuristais! Siis yksinkertaisesti en saa niitä kohdilleen millään. Tänään vääntelin niitä taas ja kulutin samalla yli 5 litraa bensaa kiihdytellessä ja sain ne kyllä kohdilleen mutta liian matalalle... 0.8 baria tuli ahtoja ja pysyi tasaisesti, olin ihan että jee jee, kohta ahtaa 1.0 tasaisesti kun vähän vielä vääntelen. Ja paskat... siitä pitemmälle en saanut. Nyt olen taas tilanteessa jossa paineet käy 1.2 barissa ja laskee sitten 0.7 bariin kierroksilla. Ei hyvä.

Hakusessa siis tasainen 1.0 bar. Neuvokaa mitä voisi tehdä... olen oikeasti säätänyt nyt noita potikoita useampaan otteeseen; tehnyt n. 50-70 repäisyä 20-140 km/h, käymällä läpi vaihteet 2-4 jokaisella repäisyllä mutta en ole löytänyt asetuksia jossa 1.0 bar pysyisi tappiin asti. 0.8 bar kyllä pysyi hienosti mutta se ei riitä mulle... :)

Ja jos tämä on vaikeaa niin entä sitten kun huomaan että haluankin 1.2 bar... tai kun hommaan uuden turbon ja taas pitäisi säätää... tai kun hommaan sitä ja tätä ja taas uusi säätö. Siis sen mä ymmärtäisin jos toi säätäminen olisi jotenkin loogista, eli ensin väännetään F-potikasta sopivat paineet ja sitten tasoitellaan paineen nousu/ahtopiikit F:llä tjsp. mutta noi mun potikat tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä.

Toisaalta nyt kun tässä valitan, niin n. tunti sitten huomasin sellaisen jutun että mulla saattaa toinen potikka olla asennettu "väärinpäin" eli että se laskeekin paineita myötäpäivään väännettäessä mutta en ole varma tästä... tajusin vasta koeajon jälkeen että ihan kuin tuo F-potikka toimisikin väärään suuntaan... no mutta silti olen sitä mieltä että toi APC ajaa mut kohta neuroosin partaalle.

Mutta tämäpä tästä, pitää taas huomenna väännellä potikoita ja toivoa että se F-potikka olisikin vain väärinpäin ja perimmäinen vika on siis säätäjässä joka ei sitä ole vielä tajunnut eikä boksissa.

-John
Saabi C900
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Mitenkäs R42? Kuinka iso, vaiko lanka tilalla?
johniemi
"Aero"

Saabi C900 kirjoitti:Mitenkäs R42? Kuinka iso, vaiko lanka tilalla?
Mun muistaakseni siinä on lanka.

-John
Saabi C900
"Saabisti"
Viesti:

Oletkos tutkinut noita http://www.900aero.com sivuja?
Sieltä Tech ja APC modifying ja tuning, sieltä pitäisi löytyä ihan mukavasti tietoa ellet ole jo tutkinut niitä.
jani
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jani »

Tsekkaappa että moottorin sytkäpuoli on kohillaan ja tulpat on ok . Ja vielä se apc surullisen kuuluisa johto on myös ehjä .Asenna myös nakuvalo niin näet antaako nakuanturi väärää tietoa apc: lle. Tuskin kone muuten nakuttelee koska sulla on toi ic +vesiruutta . Minulla ainakin omassa 9000 turbossa apc saa ahdot pysyy kilossa, vaikka on vakicooleri paikallaan mutta kuumalla kelillä nakuttaa sitten kun vetäisee muutaman kerran kunnolla . S apc on aikä härveli saaha toimii mutta se vaatii että kaikki syttöröjut on oikeat. Ei kannata kokeilla edes muilla tulpilla kuin platinoilla itse rassailin pirun kauan ihan turhaan . Sytön ajoitus kannattaa tsekata että se myöhästää oikein ahdoilla .
öljysormi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

mikäs turbo sulla on ja minkä kuntoinen?

ettei vaan loppuis ahtimesta tuotto...
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
johniemi
"Aero"

Turbona mitsubishi TE05-12b vai mikä se orkkismitsu nyt onkaan... Niin voihan se tuotto loppua mutta kun perhana se toimi sillä edellisellä boksilla ihan täysillä 1.0 bariin asti... ja tällä nykyisellä boksilla ei saa pidettyä edes 0.8 barin ahtoja.

Auto on nyt remontin alla, joten en oo päässy päivittämään uusimpia säätökokemuksiani mutta tuntui siltä että boksi olisi alkanut toimia ihan viimeisillä vedoilla ennen kun aloin remppaamaan autoa... Huomenna pitäisi saada auto taas ajokuntoon, ilmoittelen sitten oliko vika boksissa vai säätäjässä ;)

-John
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Pysyivätkö paineet kilossa vanhalla coolerilla, vai myös tuolla uudellakin?

Omassa tontussa ahdot tippuivat aikas radikaalisti uuden IC:n myötä, yli 1.2 kilon ei meinaa mennä sitten millään. Tosin jo 0.85barin paineilla irtosi yli 240hp penkissä.
Foxbody turbo
jani
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jani »

Kerroppa to4 millä hiluilla noi heposet tulee ja kiinnostaisi vääntö ja mitkä ovat koneen kierrokset maksimi hepoilla ja mitkä maksimi väännöllä.
öljysormi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

to4 kirjoitti:Pysyivätkö paineet kilossa vanhalla coolerilla, vai myös tuolla uudellakin?

Omassa tontussa ahdot tippuivat aikas radikaalisti uuden IC:n myötä, yli 1.2 kilon ei meinaa mennä sitten millään. Tosin jo 0.85barin paineilla irtosi yli 240hp penkissä.
hmm... merkillistä..

eikös uuden coolerin pitäis virrata paremmin - eli säädetty max. ahtopaine saavutetaan imusarjassa helpommin? eikös sen näin pitänyt mennä.

no joka tapauksessa täytös on suurempi viileämmän ahtoilman vuoksi ja teholukemat hyvät niin mitä tuosta.

mutta jos ennen on tosiaan ahtanut 1.2 bar ja nyt ainoastaan 0.85 niin mikähän tuon ilmiön takana on.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Voittekonyt laittaa siihen boxiin nämä säädöt:

R42: 0ohm
R138: 39k
P: 29,6k
F:461ohm

Tuosta seuraa 1.0bar maailman tappiin, tai sitten jossain muualla on vikaavikaavikaa...

Ja kato vielä peruspaineet ->n. 0.4bar, muuten voi jäädä vajaaksi.

Pitäkää hauskaa :wink:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
johniemi
"Aero"

Nappe kirjoitti:Voittekonyt laittaa siihen boxiin nämä säädöt:

R42: 0ohm
R138: 39k
P: 29,6k
F:461ohm

<snip>
Heh, joo pitää laittaa. Mutta kerrotko mulle vielä että miten mä mittaan noi arvot? Siis ihan peruskysymys, laitanko siis yleismittarin neulat potikan johtoihin ja sitten katson mitä mittari sanoo? Ja pitääkö olla virrat päällä ja boksin kytkettynä liittimeen.

Tosissaan en tajua mitään näistä sähköhommista, yleismittaria osaan ehkä just ja just käyttää kun vaan tietäis että laitetaanko ne kummatkin neulat potikkaan vai toinen esim. maahan tjsp.

PS. Osaatko lonkalta heittää vastaavat arvot 1.2 barin paineille? ;)

-John
Saabi C900
"Saabisti"
Viesti:

johniemi kirjoitti: Heh, joo pitää laittaa. Mutta kerrotko mulle vielä että miten mä mittaan noi arvot? Siis ihan peruskysymys, laitanko siis yleismittarin neulat potikan johtoihin ja sitten katson mitä mittari sanoo? Ja pitääkö olla virrat päällä ja boksin kytkettynä liittimeen.
Potikat irti pöydälle, säätö ja mittaus, muut komponentit piiristä häiritsevät mittaria ettei se näytä oikein.
johniemi kirjoitti: Tosissaan en tajua mitään näistä sähköhommista, yleismittaria osaan ehkä just ja just käyttää kun vaan tietäis että laitetaanko ne kummatkin neulat potikkaan vai toinen esim. maahan tjsp.

-John
Kummatkin neulat potikkaan, niihin pinneihin minkä väliltä pitää vastus tietää.
Vastaa Viestiin