litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Takakontti kävi auttamatta liian pieneksi, eli subbarista ja vahvarista pitää päästä eroon. Mutta, ilman kunnollista bassoahan ei pärjää joten hakusessa hinta-laatu suhteeltaan hyvä litteä aktiivisubi.. Katselinkin tuossa jo ainakin Blaukkarin THB-200A ja Mds:n dynamic slimlineä. Onko noista mihinkään vai onko se sama olla sitten ilman? Eivät varmasti kyllä korvaa erillistä subi+vahvari yhdistelmää, mutta lähteekö minkäänlaista murinaa.. Penkin alle tuollaista ei kyllä taida saada mahdutettua, mutta hattuhyllyssä aiheuttaisi kenties ikävää resonointia..? Onko kellään kokemuksia tuommoisista, osaatteko suositella jotain vastaavaa tai onko ehdotuksia miten konttiin saisi tilaa. Vararenkaasta en halua luopua joten kaikki varapyöräkotelon hyväksikäyttävät ehdotukset ovat poissuljettuja..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Auttaisiko Free-Air asennus asiaa yhtään?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Sapetti kirjoitti:Auttaisiko Free-Air asennus asiaa yhtään?
No periaatteessa, mutta viimeisenä keinona vasta lähtisin rei'ittämään, muuten priimaa hattuhyllyä ja roikkuvat johdotkaan ei oikein innosta. Toinen asia on, että jos hattuhylly tarvitsee jostain syystä irroittaa väliaikaisesti, niin se vaikeuttaa asiaa.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

saapasjalkakissa kirjoitti:
Sapetti kirjoitti:Auttaisiko Free-Air asennus asiaa yhtään?
No periaatteessa, mutta viimeisenä keinona vasta lähtisin rei'ittämään, muuten priimaa hattuhyllyä ja roikkuvat johdotkaan ei oikein innosta. Toinen asia on, että jos hattuhylly tarvitsee jostain syystä irroittaa väliaikaisesti, niin se vaikeuttaa asiaa.
Voisiko kaiuttimen mahdollisesti asentaa takapenkkien taakse?
Jos laittaisi levyn siihen tavallaan pystyyn? Vai viekö liikaa tilaa. Kaverilla oli 900:ssa näin asennettu subit.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllähän noita löytyy pirun vähän tilaa vieviä subeja, itse laitoin pinohiiren matalan 12" basson, kotelo on syvimmältä kohdaltaan ~15cm joten hirveästi ei tilaa ota.
Pioneer TS-SW1241D
Kokemusta noista aktiivisubeista ei itselläni ole, eipä taida tutuiltakaan löytyä joten mitään likimainkaan luotettavaa tietoa noista en ole kuullut...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Sapetti kirjoitti: Voisiko kaiuttimen mahdollisesti asentaa takapenkkien taakse?
Jos laittaisi levyn siihen tavallaan pystyyn? Vai viekö liikaa tilaa. Kaverilla oli 900:ssa näin asennettu subit.
Muuten kyllä vaikuttais ihan kokeilemisen arvoiselta, mutta taitaa tuo penkkien kaataminen olla sitten jokseenkin turhaa jos tekis kiinteen telineen.. Siis jos ymmärsin oikein mitä tarkoitit..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mikä pakko sitä bassoa on konttiin asentaa, onhan tonnarissa tilaa muuallakin, matkustajan jalkatilaan vaikkapa joku pikkukotelo. Vahvistin mahtuisi toisen etupenkin alle.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Jokke A kirjoitti:Mikä pakko sitä bassoa on konttiin asentaa, onhan tonnarissa tilaa muuallakin, matkustajan jalkatilaan vaikkapa joku pikkukotelo. Vahvistin mahtuisi toisen etupenkin alle.
Tuota jalkatilaa itseasiassa mietinkin, mutta sinne pitäisi mahtua vielä sisälämppäri ja jalatkin ja jalkatilaan tuppaa kertymään kosteutta varsinkin tällaisilla keleillä, että onko se nyt sitten loppupeleissä niin järkevä paikka. Tommosen lituska-subin olis ehkä saanut kokonaisuudessaan tungettua apparin penkin alle, siksi sellainen oli ajatuksissa päällimmäisenä..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja jus »

Montako litraa sen kotelon pitää olla? Onnistuisiko sijoittelu vasemman takapyöräkotelon taakse kuten Saab 9000 Audio Systemissä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 642_1.html

Tarvittaessa sähköantennin voi poistaa lisätilan saamiseksi, mutta jonkunlainen käynti takavalopolttimoille pitänee säilyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Vielä yksi ehdotus, miten olisi jos tekisit lasikuidusta subille kotelon varapyörän sisään. elementti järeän ritilän alla läpi vanerista. Vahvistimellehan tonnarissa löytyy paikkoja vaikka ja mistä. Näin kestäisi aika raskaankin tavaran kuljetusta (kostea tavara tietty ongelma) ja kotelon koonkaan ei tarvitsisi olla niin paha kompromissi.

Edit: Katos vaan, luin ensimmäisen viestisi vielä uudestaan, varapyörän sisällä olisi kuitenkin tilaa, entäs toinen puoli "kellarista"?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

jus kirjoitti:Montako litraa sen kotelon pitää olla? Onnistuisiko sijoittelu vasemman takapyöräkotelon taakse kuten Saab 9000 Audio Systemissä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... 642_1.html

Tarvittaessa sähköantennin voi poistaa lisätilan saamiseksi, mutta jonkunlainen käynti takavalopolttimoille pitänee säilyttää.
Toihan voiskin olla aika hyväkin ratkaisu, mutta mulla ei kyllä valitettavasti riitä aika, välineet eikä taidot tuommoisen värkkäämiseen. :( Mutta näyttää ainakin huomattavasti pienemmältä ja tilaa säästävämmältä kuin nykyinen erillinen 12" koteloineen..

Ja eipä tuo varapyörän sisään tehtäväkään hullumpi idea olisi, kai ne hinausköydet, starttikaapelit sun muut vois jonnekin muuallekkin sieltä tunkea ja väsätä semmoisen mikä on tarvittaessa helppo siirtää pois tieltä. Mitään märkää en kyllä pahemmin kuljettele joten vois olla oikein varteenotettavakin, mutta sitäkään en pysty itse tekemään..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Onko sinulla mahdollisuutta laittaa kuvaa näytille niin voisi vähän katsoa kuinka paljon se sitä tilaa siellä takaluukussa nykyisellään vie.

Muistan lukeneeni jostain lehdestä, vai mahdoinko jopa ostaa kyseisen lehden itselleni, mutta joka tapauksessa asensivat Pioneerin juurikin tuollaisen matalan subin hantin jalkatilaan.

Siinä puhkottiin lattiamattoa, ym., mutta kuva tekstien perusteella ainakin vielä jalat mahtuivat hyvin olemaan kuten ilman tuota subwoofer:iakin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo 9000 Audio systemin kotelon koko ei taida paljonkaan olla kymmentä litraa isompi, kun vahvistin takareunassa ja hattuhyllykaiuttimen korvaava kaiutin etukulmassa varaavat tilaa.

Vaikkei tämä olekaan minun aloittamani threadi, niin kommentoikaa silti mitä tuolaisella kotelolla voisi tehdä subinrakentamisessa? Uusi kompakti vahvistin vaan tuon vanhan mykistyneen tilalle niin että suostuu jotain soittamaan ja vanhat bassoelementit sellaisenaan käyttöön? Vai pikkuelementtien reiät päältä umpeen, kotelon laajennus niin että vahvistimen tila tulee hyödynnettyä, ja yksi vähän isompi elementti kylkeen? Nimim. sattuu tuollainen systeemi olemaan toimettomana rakentamista odottamassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

jus kirjoitti:Tuo 9000 Audio systemin kotelon koko ei taida paljonkaan olla kymmentä litraa isompi, kun vahvistin takareunassa ja hattuhyllykaiuttimen korvaava kaiutin etukulmassa varaavat tilaa.

Vaikkei tämä olekaan minun aloittamani threadi, niin kommentoikaa silti mitä tuolaisella kotelolla voisi tehdä subinrakentamisessa? Uusi kompakti vahvistin vaan tuon vanhan mykistyneen tilalle niin että suostuu jotain soittamaan ja vanhat bassoelementit sellaisenaan käyttöön? Vai pikkuelementtien reiät päältä umpeen, kotelon laajennus niin että vahvistimen tila tulee hyödynnettyä, ja yksi vähän isompi elementti kylkeen? Nimim. sattuu tuollainen systeemi olemaan toimettomana rakentamista odottamassa.
Siihen voisi kylkeen asennella jonkun isomman elementin ainakin omasta mielestäni. Sopiiko muuten tuollainen CSE malliin? Sillä muistaakseni itselläni on kanssa tuollainen pelkkä kotelo ilman verhoilua jossain kanssa olemassa....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: litteät subit, kokemuksia, suosituksia?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Tuha kirjoitti: Siihen voisi kylkeen asennella jonkun isomman elementin ainakin omasta mielestäni.
Ehdotan samaa, siis jos siinä on oikeasti tosiaan saabin alkuperäisiä elementtejä vuodelta nakki ennen lusikkaa. Ainakin jo äänenlaadunkin takia elementit vaihtoon, vaikkei niitä mahdollisimman suuria hankkiskaan.. Helpoinhan se olis alkuperäisiin reikiin, mutta mites tuo näytti niin kummalliselta tollai kulmassa ja päädyssä tuo verkko.. Minkälaiset paikat siinä oikein on?

Niin ja sitten.. Mulla ei nyt ole kuvaa tuosta nykyisestä kokoonpanosta missään, mutta subi tulee penkin selkänojasta about siihen lattian taitoskohtaan asti ja vahvarikin on vähän hölmösti pultattu sen viereen lattiaan kiinni joten tilaa jää oikeastaan enää vain pohjan taittuvan osan verran jos ei halua vahvarin päälle heitellä kamaa. Työkalujen kanssa mukaan mahtuu yksi reppu tai kassi, eli hyvin vähän.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Vastaa Viestiin