Löysän hukkaportin kellon elvytys
Löysän hukkaportin kellon elvytys
Moro,
Muuten hyväkuntoisessa T03:ssa näyttää hukkiksen kello antautuvan ensimmäisenä, sillä ahtoja ei tule kuin hiukan alle 0,4 vaikka tanko on säädetty lyhimmilleen. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että mitään "älyä" ahtopaineen säätöön (APC tai muu sellainen) ei ole käytössä, joten mitä neuvoksi:
-Lyhennetään tankoa ja väännetään siihen lisää kierrettä?
-Vasaroidaan kelloa lyttyyn toivoen että jousen esikiristys kasvaa?
-Väännetään kello auki ja vaihdetaan/lisätään jousi? (laskujeni mukaan 0,5 bar paineen nousu aiheuttaa kalvoon noin 10kg voiman joten aivan heppoisella jousella ei tuossa tee yhtään mitään.)
-Lisätään tankoon tai hukkaportin vipuun ulkopuolinen lisäjousi? (kts. ed.)
-Rajoitetaan hukkaportin liikerataa? (ei kovin hyvä ratkaisu koska ahdot nousevat "boost creep" -ilmiön avulla vasta yläkierroksilla)
-Laitetaan ohjausletkuun bleederi?
-Muita hyviä ehdotuksia?
Muuten hyväkuntoisessa T03:ssa näyttää hukkiksen kello antautuvan ensimmäisenä, sillä ahtoja ei tule kuin hiukan alle 0,4 vaikka tanko on säädetty lyhimmilleen. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että mitään "älyä" ahtopaineen säätöön (APC tai muu sellainen) ei ole käytössä, joten mitä neuvoksi:
-Lyhennetään tankoa ja väännetään siihen lisää kierrettä?
-Vasaroidaan kelloa lyttyyn toivoen että jousen esikiristys kasvaa?
-Väännetään kello auki ja vaihdetaan/lisätään jousi? (laskujeni mukaan 0,5 bar paineen nousu aiheuttaa kalvoon noin 10kg voiman joten aivan heppoisella jousella ei tuossa tee yhtään mitään.)
-Lisätään tankoon tai hukkaportin vipuun ulkopuolinen lisäjousi? (kts. ed.)
-Rajoitetaan hukkaportin liikerataa? (ei kovin hyvä ratkaisu koska ahdot nousevat "boost creep" -ilmiön avulla vasta yläkierroksilla)
-Laitetaan ohjausletkuun bleederi?
-Muita hyviä ehdotuksia?
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Laita kytkinpolkimen palautusjousi kiskomaan hukkaporttia kiinni. Sen saa sopivasti siihen öljy / vesiletkuun toisesta päästä kiinni ja toine pää siihen missä kellokin on kiinni.Hessu kirjoitti:Moro,
Muuten hyväkuntoisessa T03:ssa näyttää hukkiksen kello antautuvan ensimmäisenä, sillä ahtoja ei tule kuin hiukan alle 0,4 vaikka tanko on säädetty lyhimmilleen. Oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi, että mitään "älyä" ahtopaineen säätöön (APC tai muu sellainen) ei ole käytössä, joten mitä neuvoksi:
-Lyhennetään tankoa ja väännetään siihen lisää kierrettä?
-Vasaroidaan kelloa lyttyyn toivoen että jousen esikiristys kasvaa?
-Väännetään kello auki ja vaihdetaan/lisätään jousi? (laskujeni mukaan 0,5 bar paineen nousu aiheuttaa kalvoon noin 10kg voiman joten aivan heppoisella jousella ei tuossa tee yhtään mitään.)
-Lisätään tankoon tai hukkaportin vipuun ulkopuolinen lisäjousi? (kts. ed.)
-Rajoitetaan hukkaportin liikerataa? (ei kovin hyvä ratkaisu koska ahdot nousevat "boost creep" -ilmiön avulla vasta yläkierroksilla)
-Laitetaan ohjausletkuun bleederi?
-Muita hyviä ehdotuksia?
Sitten bleederillä "hienosäätö" omassa ässässä paineet sai tuolla konstilla siihen mihin halusi, ilman ahtopiikkejä tai seilaamista.
Saab 900S Combicoupe
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Surullisen kuuluisa ( ehkäpä vain ei minun kokemuksien mukaan ) Maptun /Fi on leikannut kellon auki ja vaihtanut jäykemmän jousen sisälle. Leikkauksen seurauksena on on noin 4-5 mm rako , josta kököt menee sisälle. Hintaa on em. modatulla kellolla 100 E.
Toinen vaihtis vois olla esim. Forgen kello , joka on purettavissa ja päivitettävissä jousen vaihdolla. Hintaa noin 190 E.
Toinen vaihtis vois olla esim. Forgen kello , joka on purettavissa ja päivitettävissä jousen vaihdolla. Hintaa noin 190 E.
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Proturbolla on myös valikoimissaan hukkaportin aktuaattori vaihdettavalla jousella, hinta taisi olla siinä satasen nurkilla.
Onkohan kellään kokemuksia ko. tuotteesta tai tuosta forgen kellosta?
Pitäisi tuohon masturboon jotain kehitellä kun se tahtoo tiputella yläkiekoilla ahtoja.
Lisäjousta kokeiltu sillä tuloksella, että max. ahdot 0,2bar korkeammat, tiputtaa saman verran kuin ennenkin, mutta pitää hieman paremmin ahtoja yläkierroksilla.
Onkohan kellään kokemuksia ko. tuotteesta tai tuosta forgen kellosta?
Pitäisi tuohon masturboon jotain kehitellä kun se tahtoo tiputella yläkiekoilla ahtoja.
Lisäjousta kokeiltu sillä tuloksella, että max. ahdot 0,2bar korkeammat, tiputtaa saman verran kuin ennenkin, mutta pitää hieman paremmin ahtoja yläkierroksilla.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Hessu kirjoitti: -Muita hyviä ehdotuksia?
En nyt tiedä onko T03.n kello kiinni kahdella pultilla kuten t25.ssa. Mikäli on , laita nippu prikkoja sinne kiinnityspulttien alle -> esinjännitystä lisää kun kello siirtyy prikkojen verran kauemmaksi.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:41
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Prikat on sama asia kun lyhentäisi kellon vartta.
Uusi- tai tuollainen proturbon vaihdettavalla jousella oleva alumiinikuorinen
kello.
Varren lyhentäminen rajoittaa hukkaportin venttiilin liikerataa ja tarpeeksi
lyhennetty varsi aiheuttaa sen ettei läppä aukea enää olleenkaan ja ahtopaineet
nousevat täysin rajoittamattomasti kaasujalan mukaan.
Toinen hyvä vaihtoehto on bleed valve joka päästää kellon ohi ohjauspainetta.
Uusi- tai tuollainen proturbon vaihdettavalla jousella oleva alumiinikuorinen
kello.
Varren lyhentäminen rajoittaa hukkaportin venttiilin liikerataa ja tarpeeksi
lyhennetty varsi aiheuttaa sen ettei läppä aukea enää olleenkaan ja ahtopaineet
nousevat täysin rajoittamattomasti kaasujalan mukaan.
Toinen hyvä vaihtoehto on bleed valve joka päästää kellon ohi ohjauspainetta.
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Forgesta; ei oo tarttenut muuta kuin pyyhkiä pölyjä kuoresta , eli on toiminut niinkuin pitääkin. Toisin oli Maptunin aktuaattoreiden kanssa .
Ja on toi Forge hyvännäköinen...
Ja on toi Forge hyvännäköinen...
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Bleedi taas hidastaa ahtojen nousua, ennemmin vaikka Wilkerssonin rajapainevena, mikä ei laske painetta kellolle vasta kuin tavoitepaineen saavuttua... tai sitten hevosvoima.comilta Turbosmartin ruuvi, missä on yhdistettynä rajapainevena ja bleedi.inconnelli kirjoitti:.
Toinen hyvä vaihtoehto on bleed valve joka päästää kellon ohi ohjauspainetta.
Foxbody turbo
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Kiitoksia vinkeistä! Itse asiassa megasquirt ohjaa jo omasta mielestään ahtopaineita ja johdotus APC:n venttiilille on toteutettu myös mutta hardiksen puolella on joku vika jota ei ole ennätetty vielä korjata. Sitä odotellessa tehdään näitä kamikaze-virityksiä
Perjantaina päätin ottaa härkää sarvista ja hommata lisäjousen noin testailun vuoksi. Koskapa kytkinpolkimen jousta ei ollut, suuntasin Biletmaan ajatuksena ostaa lajitelma vetojousia. No, nepä olivat tosi heppoisia tähän käyttöön joten päädyin harhailemaan alakuloisena pitkin putiikin käytäviä. Varaosapuolella sitten lamppu syttyi: Kasapäin jarrukenkien asennussarjoja läpinäkyvissä muovipusseissa!
Mukaan tarttui setti jossa oli 4 erilaista melko järeää vetojousta ja muuta pientä tilpehööriä (ja tietysti pari kutakin osaa) ja kaikki tämä hintaan 6 euroa Parkkipaikalla nyhräsin jonkunmoisen vieterin paikoilleen ja siitä sitten motarille (Tamperelaiset tietävät että Bilteman rampista motarille etelään päin on heti hyvä paikka katsoa onko koneessa paukkua).
Kyllähän sitä ahdot heilahtivat punaisen puoleen väliin mutta tulevat myös melko pian takaisin alas melkein keltaisen ja punaisen rajalle. Kulkua tuki kyllä mutta sytkän ja seosten hienosäätö pitää toki tehdä. Sen verran oli kuitenkin ahtoja että kotia lähestyttäessä ampui jonkun letkun irti kovan poksauksen saattelemana. Pitää huomenna tutkia mistä on kyse
Perjantaina päätin ottaa härkää sarvista ja hommata lisäjousen noin testailun vuoksi. Koskapa kytkinpolkimen jousta ei ollut, suuntasin Biletmaan ajatuksena ostaa lajitelma vetojousia. No, nepä olivat tosi heppoisia tähän käyttöön joten päädyin harhailemaan alakuloisena pitkin putiikin käytäviä. Varaosapuolella sitten lamppu syttyi: Kasapäin jarrukenkien asennussarjoja läpinäkyvissä muovipusseissa!
Mukaan tarttui setti jossa oli 4 erilaista melko järeää vetojousta ja muuta pientä tilpehööriä (ja tietysti pari kutakin osaa) ja kaikki tämä hintaan 6 euroa Parkkipaikalla nyhräsin jonkunmoisen vieterin paikoilleen ja siitä sitten motarille (Tamperelaiset tietävät että Bilteman rampista motarille etelään päin on heti hyvä paikka katsoa onko koneessa paukkua).
Kyllähän sitä ahdot heilahtivat punaisen puoleen väliin mutta tulevat myös melko pian takaisin alas melkein keltaisen ja punaisen rajalle. Kulkua tuki kyllä mutta sytkän ja seosten hienosäätö pitää toki tehdä. Sen verran oli kuitenkin ahtoja että kotia lähestyttäessä ampui jonkun letkun irti kovan poksauksen saattelemana. Pitää huomenna tutkia mistä on kyse
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Asiaa....
Itselleni väkästelin Boost teen bleederin ja sillä olen pärjännyt kivasti väsyneen aktun kanssa(juurikin yhdistetty rajapaine ja bleed valve, ja ehdottomasti hintansa väärti). Ootko muuten ottanut suorituslukemia tuolla kokoonpanolla koskaan? Laittele vaikka YV:nä jos olet. Itsellä vakioahtimen vaihto suurempaan mielessä. Tuntuu että menee aika nopsasti tukkoon, nyt kun megakonversiolla saa kaasua riittävästi vielä yläkierroksillakin....
Omakin megasatku pitäisi napata liikenteeseen pikapuoliin. Katsastaa pitäisi ja jännittää.....
Itselleni väkästelin Boost teen bleederin ja sillä olen pärjännyt kivasti väsyneen aktun kanssa(juurikin yhdistetty rajapaine ja bleed valve, ja ehdottomasti hintansa väärti). Ootko muuten ottanut suorituslukemia tuolla kokoonpanolla koskaan? Laittele vaikka YV:nä jos olet. Itsellä vakioahtimen vaihto suurempaan mielessä. Tuntuu että menee aika nopsasti tukkoon, nyt kun megakonversiolla saa kaasua riittävästi vielä yläkierroksillakin....
Omakin megasatku pitäisi napata liikenteeseen pikapuoliin. Katsastaa pitäisi ja jännittää.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
itellä oli sama ongelma väsyneen kellon jousen kanssa.
sopivan lisäjousen virityksellä aktuaattorin rinnalle homma korjaantui,,
lopuksi vain peruspaine säätöön pumpun ja mittarin kera.
pakko mainita, et tuli käytyä kysymässä laakkoselta uuden varaosa hintaa,,joka sellainen, että joutu huimaksen takia piteleen kiinni kaksin käsin tiskin reunasta, kun hinta oli mokomalle prässätylle peltilelulle 380e!!
mikä tahansa vaihtoehto voittaa tuon rosvohinnan, on se sitten forge tai 1e:n jousi,,
sopivan lisäjousen virityksellä aktuaattorin rinnalle homma korjaantui,,
lopuksi vain peruspaine säätöön pumpun ja mittarin kera.
pakko mainita, et tuli käytyä kysymässä laakkoselta uuden varaosa hintaa,,joka sellainen, että joutu huimaksen takia piteleen kiinni kaksin käsin tiskin reunasta, kun hinta oli mokomalle prässätylle peltilelulle 380e!!
mikä tahansa vaihtoehto voittaa tuon rosvohinnan, on se sitten forge tai 1e:n jousi,,
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
Saab club
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Kaverin kanssa käytii viime kesänä FinTurbolta kyselemässä kaverille tonnariin parempaa hukkaportinkelloo; jannu värkkäs siel oisko jostai cossun kellosta ja kierretangosta saabbiin bolt-on kellon. On about 7-kertaa kireempi ku se vakio, ja hintaa tuli 70€.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Minä kokeilin myös ekana lisäjousilla, mutta ei tuntunu toimivan, joten tilasin tuollaisen Pro turbon kellon ja olen ollut tyytyväinen. Ahdoissa tulee noin 0,2 barin piikki, mikä ei minua haittaa ja muuten pitää tasaisesti. Ulkonäkökin on tyylikäs lukuunottamatta kasaus ruuveja joiden kannat on ruostunu. Eipä tuo tosin mihinkään näy tuolta.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
Hienosti toimi jousella kikkailu. Ilman ei oma og ahtanu yli 0.5, nyt huiput 0.8 ja pysyy 0.7
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Löysän hukkaportin kellon elvytys
laittakaas kuvia asennuksista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659