Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ypjp
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 15:17
Paikkakunta: Turun seutu

Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja ypjp »

Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks. Selvä.
Hankittiin pari venttiiliäkin, et painetta saa sit säädettyä tarpeen mukaan. Ja mittari, et näkee ettei nosta liikaa. Toimi, ja painetta nostettiin vähän. Ja sitte vähän lisää. Nykiminen alkoi, kun paine nousi yli 0.6 bar(equus asteikolla). Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.

Kiitokset Sportti-Auton väelle hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksen jakamisesta!
http://www.sporttiauto.com

Ps. Myynnissä on! Ja nähtävänä, huomenna, 22.5. Sportti-Auton Dynopäivillä
Josvaikka seuraavaksi NG, ehkä ***ronic.....ehkä
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja Vigge »

ypjp kirjoitti:Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks. Selvä.
Hankittiin pari venttiiliäkin, et painetta saa sit säädettyä tarpeen mukaan. Ja mittari, et näkee ettei nosta liikaa. Toimi, ja painetta nostettiin vähän. Ja sitte vähän lisää. Nykiminen alkoi, kun paine nousi yli 0.6 bar(equus asteikolla). Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.

Kiitokset Sportti-Auton väelle hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksen jakamisesta!
http://www.sporttiauto.com

Ps. Myynnissä on! Ja nähtävänä, huomenna, 22.5. Sportti-Auton Dynopäivillä
Josvaikka seuraavaksi NG, ehkä ***ronic.....ehkä
Ja auto oli mikä? ja millä koneella?
#1730
500whp.net member
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ypjp kirjoitti: Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
Tehokkaan auton rule number one :arrow: alusta kuntoon :!:

Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Viimeksi muokannut NG900T, Pe Touko 21, 2004 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
ypjp
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 15:17
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja ypjp »

900S
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja AM »

ypjp kirjoitti:Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks.
Minkä kokoinen kenno? Leveys, korkeus ja paksuus? Olisko tarkempia kuvia tuosta coolerista?
Viimeksi muokannut AM, Pe Touko 21, 2004 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero MY01
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

100 kaakkia lisää noilla virityksillä!!??... hmmm... onko paineet yli 1.5barin??
9-5 2,3t Wagon `06
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja AM »

ypjp kirjoitti:Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
Minkälaisia kokemuksia sinulla on tuosta PP:n SMT6:sta?

PP:stä on annettu ymmärtää että aukioloaikaa voitaisiin säätää, mutta ilmeisesti vain pienemmäksi alkuperäisestä lastun antamasta maksimiarvosta. Onko näin?

Entä onko tässä sinun tapauksessasi tuolla PP:llä muutettu myös sytytystä?
Saab 9-5 Aero MY01
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900SET -95 kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.
Jep, Maptunin softassa ei tuu sellasta rykäisy mitä on saamarin hyvä kytkimen ja muun voiman siirron kannalta.
Eli ei mullakaan ala automaattisesti sutamaan kakkosella, joskus alkaa ja joskus ei :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.

Viesti Kirjoittaja Japso »

NG900SET -95 kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.

Kakkosella rupee limppu laulamaan turhan herkkään, kolmosella kytkin estää sen :oops: .

Kumma juttu miten tehoihin tottuu, alkuun tuntui että kottero lähtee kuin nato-ohjus, mutta nyt fiilingit on lähinnä suht pirteen perheauton luokkaa 8O . Ehkä se uusi puhallin tuo taas hymyn naamalle :D .
Foxbody turbo
ypjp
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 15:17
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja ypjp »

Kyllä PP:llä saadaan seos kohdalleen, joko aukioloaikoja muuttamalla, tai ohjaamalla lisäsyöttöä. Onnistuu se vesiruiskunkin ohjaaminen.
Seoksen muuttaminen ei vaan onnistu jos lambda sotkee sopan.

Onnistuu sytkänsäätely, muttei sitä aina tartte muuttaa kovinpaljoa, jos muut asiat onnistaa. Vaikka välijäähdytin on tarpeeksi....sopiva....(mitat kai jossakin topicissa, luulen)

Ei PP kuuta taivaalta tuo, mut on iso apu, ja aina uudestaan säädettävä, jos tarvetta. Ja aika helpposti, läppärillä. Silti, ***ronicissa on sitä jotain, mm. jotain pitoa lisäävää.


Pito häviää tasaisella, kiihdytyksessä, suoralla, suoraan, vielä 3-vaihteella, kuivalla asfaltilla, enkä ole huomannut mitään varsinaista "turbopotkua". Eikä vetele, paitsi urissa.
Equusin mittarin asteikko loppuu 1.5 bar. Menee viisari ympäri taulun, jos haluaa. Paineita oli rajoitettu tehonmittaukseen ja ne on edelleen siinä.
Kun Äsken oikein tiirasin saatoi nousta johonkin 1.2 -1.3 väliin equus asteikolla.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

ypjp kirjoitti:Pito häviää tasaisella, kiihdytyksessä, suoralla, suoraan, vielä 3-vaihteella, kuivalla asfaltilla, enkä ole huomannut mitään varsinaista "turbopotkua". Eikä vetele, paitsi urissa.
Onks sulla alustaa laitettu? Orkkista vastaavalla alustalla nyökkien ei ainakaan kannata ihmetellä jos pito lähtee, kun saa suddaamaan kakkosella ainakin NG900 & orkkisalustalla 185hv:lläkin paikaltaan lähtiessä. Aika kovat tehot ja väännöt saa olla jos kolmosella ja kuivalla tasasella vielä sutii timmillä alustalla...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900T kirjoitti: NG900 & orkkisalustalla 185hv:lläkin paikaltaan lähtiessä. Aika kovat tehot ja väännöt saa olla jos kolmosella ja kuivalla tasasella vielä sutii timmillä alustalla...
Joo, pakko sanoa että 3: lla, kunnon alusta ja kumit niin aika pal saa olla potkua että alkaa kumia jäädä tantareeseen :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

..ja hyvät kytkin & loota 8O .
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Gummit ratkaisee aika paljon, kuten esim mun tapauksessa. Viime syksynä mulla oli pari kolme vuotta vanhat "silestonet" alla ja pito sen mukainen. Piirsi iloisesti viivaa vielä kolmosella pelkällä kaasun painalluksella. Nyt uudet F1:et alla ja tiukkaa tekee että lähtää pyörittämään edes kakkosella, jos ajetaan suorassa linjassa.
Kolmosella ei ole puhettakaan että lähtisi sutimaan. Alusta on orkkis joten se ei ainakaan paranna pitoa :oops:
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin