Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks. Selvä.
Hankittiin pari venttiiliäkin, et painetta saa sit säädettyä tarpeen mukaan. Ja mittari, et näkee ettei nosta liikaa. Toimi, ja painetta nostettiin vähän. Ja sitte vähän lisää. Nykiminen alkoi, kun paine nousi yli 0.6 bar(equus asteikolla). Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
Kiitokset Sportti-Auton väelle hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksen jakamisesta!
http://www.sporttiauto.com
Ps. Myynnissä on! Ja nähtävänä, huomenna, 22.5. Sportti-Auton Dynopäivillä
Josvaikka seuraavaksi NG, ehkä ***ronic.....ehkä
Hankittiin pari venttiiliäkin, et painetta saa sit säädettyä tarpeen mukaan. Ja mittari, et näkee ettei nosta liikaa. Toimi, ja painetta nostettiin vähän. Ja sitte vähän lisää. Nykiminen alkoi, kun paine nousi yli 0.6 bar(equus asteikolla). Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
Kiitokset Sportti-Auton väelle hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksen jakamisesta!
http://www.sporttiauto.com
Ps. Myynnissä on! Ja nähtävänä, huomenna, 22.5. Sportti-Auton Dynopäivillä
Josvaikka seuraavaksi NG, ehkä ***ronic.....ehkä
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Ja auto oli mikä? ja millä koneella?ypjp kirjoitti:Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks. Selvä.
Hankittiin pari venttiiliäkin, et painetta saa sit säädettyä tarpeen mukaan. Ja mittari, et näkee ettei nosta liikaa. Toimi, ja painetta nostettiin vähän. Ja sitte vähän lisää. Nykiminen alkoi, kun paine nousi yli 0.6 bar(equus asteikolla). Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
Kiitokset Sportti-Auton väelle hyvästä palvelusta ja asiantuntemuksen jakamisesta!
http://www.sporttiauto.com
Ps. Myynnissä on! Ja nähtävänä, huomenna, 22.5. Sportti-Auton Dynopäivillä
Josvaikka seuraavaksi NG, ehkä ***ronic.....ehkä
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Tehokkaan auton rule number oneypjp kirjoitti: Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Viimeksi muokannut NG900T, Pe Touko 21, 2004 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Minkä kokoinen kenno? Leveys, korkeus ja paksuus? Olisko tarkempia kuvia tuosta coolerista?ypjp kirjoitti:Olin nimittäin kuullut että ahdettuun autoon kannattaa sellainen laittaa, jos aikoo painetta nostaa. Laitettiin. Sitten kuulin, että kannattais laittaa sitte heti kunnollinen, ettei heti käy pieneks.
Viimeksi muokannut AM, Pe Touko 21, 2004 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero MY01
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Minkälaisia kokemuksia sinulla on tuosta PP:n SMT6:sta?ypjp kirjoitti:Tutkittiin sieltä täältä, poistettiin joku painehässäkkä, ja lisättiin Perfekt powerin SMT6 reppu. Toimi. Ja säätöä. Ja säätöä. Jne. Toimi. Ja toimii edelleen.
Pito vaan ei riitä. Syykin löyty, kun tehoja mitattiin Sportti-Auton tehodynamometrillä.
185.5 kW.
PP:stä on annettu ymmärtää että aukioloaikaa voitaisiin säätää, mutta ilmeisesti vain pienemmäksi alkuperäisestä lastun antamasta maksimiarvosta. Onko näin?
Entä onko tässä sinun tapauksessasi tuolla PP:llä muutettu myös sytytystä?
Saab 9-5 Aero MY01
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
Jep, Maptunin softassa ei tuu sellasta rykäisy mitä on saamarin hyvä kytkimen ja muun voiman siirron kannalta.NG900SET -95 kirjoitti:Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Eli ei mullakaan ala automaattisesti sutamaan kakkosella, joskus alkaa ja joskus ei
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Kunnon välijäähdyttimestä kaikki alkoi.
NG900SET -95 kirjoitti:Sama vika. Kakkosella pito riittää mutta on aika rajoilla. Vähän kun pyöräyttää rattia edestakaisin parhaimman vedon alkaessa niin saa sutimaan. Ratin suorassa pitämisessä on täysi työ jos vähänkin uria mutta hymy nousee silti väkisin poskille joka kertaa kaasua kunnolla painaa.NG900T kirjoitti:Mulla pitäs olla maptunin lupaamat ~195kw, eikä kuivalla asvalttilla kakkosella kiihdytettäessä ole suurempia pito-ongelmia. (vai eikö kaikki kaakit ole kotona?) Vähäsen yrittää sutia, mutta kyllä ne kumit tiessä suht hyvin pysyy, posket venyy takaikkunaa kohti ja mennään. Suurempi ongelma on pitää ratti suorassa ettei näytä ihan peelolta kun poistuu kaasu pohjassa.
Kakkosella rupee limppu laulamaan turhan herkkään, kolmosella kytkin estää sen
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kumma juttu miten tehoihin tottuu, alkuun tuntui että kottero lähtee kuin nato-ohjus, mutta nyt fiilingit on lähinnä suht pirteen perheauton luokkaa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Foxbody turbo
Kyllä PP:llä saadaan seos kohdalleen, joko aukioloaikoja muuttamalla, tai ohjaamalla lisäsyöttöä. Onnistuu se vesiruiskunkin ohjaaminen.
Seoksen muuttaminen ei vaan onnistu jos lambda sotkee sopan.
Onnistuu sytkänsäätely, muttei sitä aina tartte muuttaa kovinpaljoa, jos muut asiat onnistaa. Vaikka välijäähdytin on tarpeeksi....sopiva....(mitat kai jossakin topicissa, luulen)
Ei PP kuuta taivaalta tuo, mut on iso apu, ja aina uudestaan säädettävä, jos tarvetta. Ja aika helpposti, läppärillä. Silti, ***ronicissa on sitä jotain, mm. jotain pitoa lisäävää.
Pito häviää tasaisella, kiihdytyksessä, suoralla, suoraan, vielä 3-vaihteella, kuivalla asfaltilla, enkä ole huomannut mitään varsinaista "turbopotkua". Eikä vetele, paitsi urissa.
Equusin mittarin asteikko loppuu 1.5 bar. Menee viisari ympäri taulun, jos haluaa. Paineita oli rajoitettu tehonmittaukseen ja ne on edelleen siinä.
Kun Äsken oikein tiirasin saatoi nousta johonkin 1.2 -1.3 väliin equus asteikolla.
Seoksen muuttaminen ei vaan onnistu jos lambda sotkee sopan.
Onnistuu sytkänsäätely, muttei sitä aina tartte muuttaa kovinpaljoa, jos muut asiat onnistaa. Vaikka välijäähdytin on tarpeeksi....sopiva....(mitat kai jossakin topicissa, luulen)
Ei PP kuuta taivaalta tuo, mut on iso apu, ja aina uudestaan säädettävä, jos tarvetta. Ja aika helpposti, läppärillä. Silti, ***ronicissa on sitä jotain, mm. jotain pitoa lisäävää.
Pito häviää tasaisella, kiihdytyksessä, suoralla, suoraan, vielä 3-vaihteella, kuivalla asfaltilla, enkä ole huomannut mitään varsinaista "turbopotkua". Eikä vetele, paitsi urissa.
Equusin mittarin asteikko loppuu 1.5 bar. Menee viisari ympäri taulun, jos haluaa. Paineita oli rajoitettu tehonmittaukseen ja ne on edelleen siinä.
Kun Äsken oikein tiirasin saatoi nousta johonkin 1.2 -1.3 väliin equus asteikolla.
Onks sulla alustaa laitettu? Orkkista vastaavalla alustalla nyökkien ei ainakaan kannata ihmetellä jos pito lähtee, kun saa suddaamaan kakkosella ainakin NG900 & orkkisalustalla 185hv:lläkin paikaltaan lähtiessä. Aika kovat tehot ja väännöt saa olla jos kolmosella ja kuivalla tasasella vielä sutii timmillä alustalla...ypjp kirjoitti:Pito häviää tasaisella, kiihdytyksessä, suoralla, suoraan, vielä 3-vaihteella, kuivalla asfaltilla, enkä ole huomannut mitään varsinaista "turbopotkua". Eikä vetele, paitsi urissa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Joo, pakko sanoa että 3: lla, kunnon alusta ja kumit niin aika pal saa olla potkua että alkaa kumia jäädä tantareeseenNG900T kirjoitti: NG900 & orkkisalustalla 185hv:lläkin paikaltaan lähtiessä. Aika kovat tehot ja väännöt saa olla jos kolmosella ja kuivalla tasasella vielä sutii timmillä alustalla...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Gummit ratkaisee aika paljon, kuten esim mun tapauksessa. Viime syksynä mulla oli pari kolme vuotta vanhat "silestonet" alla ja pito sen mukainen. Piirsi iloisesti viivaa vielä kolmosella pelkällä kaasun painalluksella. Nyt uudet F1:et alla ja tiukkaa tekee että lähtää pyörittämään edes kakkosella, jos ajetaan suorassa linjassa.
Kolmosella ei ole puhettakaan että lähtisi sutimaan. Alusta on orkkis joten se ei ainakaan paranna pitoa![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Kolmosella ei ole puhettakaan että lähtisi sutimaan. Alusta on orkkis joten se ei ainakaan paranna pitoa
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
#1730
500whp.net member
500whp.net member