![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli dynopäivien kävijämäärä jäi kolmeen ihmiseen, joista kaksi maksavaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tonnarin moottoritehoksi ja väännöksi mitattiin SporttiAuton inertiadynossa max. tehoksi 160,0kW@5439rpm, max. vääntö ~300Nm@3592rpm. (Renkailta 142,4kW ja 291,1Nm).
Seoksia olin juuri säätänyt laihemmalle (IMM 630ohm), tyhjäkäynti
CO 1.6%. Vetojen aikana havaittiin että suurilla kierroksilla seokset alkoivat menemään laihalle, CO ~0,5%. Vetojen jälkeen varmistettiin asentoanturin toiminta, täyskaasurikastuksessa jotain hämärää, kerran se meni oikosulkuun (=toimii), muuten ei tullut lukemaa.
Hallissa oli jonkin verran lämpöä, joten laihalle menevästä seoksesta ja lämpötilasta APC ei antanut ahtaa kuin ~0,8bar maksimissaan, vaikka potikat väänsi "tappiin". Mutta tuo teho yllätti jopa SporttiAuton pitäjän, että vanhassa (lähes) vakio Saabissa 40hp yli tehtaan ilmoittaman. Paineet tosiaan olosuhteista johtuen eivät nousseet paljon yli vakion, enkä usko että tuo 0,1bar kasvu tuo tehoa lisää 40hp, ja ylikin. Tästä alkoikin spekulointi penkin luotettavuudesta ja tarkkuudesta. Paikalla penkitetty Focus oli kyllä saanut samalla kokoonpanolla Häkkisen dynossa vielä muutaman heposen enemmän. Eli sen puolesta dyno olisi luotetettava.
Kommentteja/kokemuksia eri dynojen tulosten oikeellisuudesta ja tarkkuudesta ? Mutta kuitenkin, suuri kiitos Jean Niemelle, kokemus oli kiva ja oppi paljon uutta ja palvelu oli ensiluokkaista.
No, tulipa koettua dynotus ja saatua jotain vihiä tonnarin tehoista. Ensi kerralla asentoanturi ja säädöt kuntoon, ehkä jopa pientä viriä ja homma uusiksi.