K-jetin viritys.
K-jetin viritys.
Millä keinoilla tuohon vapaasti hengittävään k-jetroniciin saisi lisää paineita? Kenties turbon k-jetin osilla? Kaikki hyvät vinkit olisivat tarpeen
#1890
Juurikin turbon 6-pyttyisen määräjakajalla on saatu ainakin eräs ysikymppi ruiskutettua pirteämmäksi (+muuta työstöä). Myös ammatikseen ruiskuja säätävät k-jetti velhot osannevat lisäksi tehdä k-jetille jotain.
Mutta miksi turhaan itse pähkäillä ja keksiä pyörää uudestaan ? Foorumillakin oli myynnissä tuo pirteä sopuhintainen 90i, jos ei myynti-ilmoitusta löydy niin ostoilmoitus peliin, uskon että myyjä löytyy :)
Mutta miksi turhaan itse pähkäillä ja keksiä pyörää uudestaan ? Foorumillakin oli myynnissä tuo pirteä sopuhintainen 90i, jos ei myynti-ilmoitusta löydy niin ostoilmoitus peliin, uskon että myyjä löytyy :)
Järjestelmäpaineensäädin sijaitsee määräjakajan kyljessä, jousikuormaa muuttamalla saat lisättyä ruiskutuspainetta. Vakiona siinä lienee jotain 5.6-5.8bar, kokeile lisätä muutamia kymmenys.
Ohjauspainesäädin löytyy termostaattikotelon kyljestä ja sitä säätämällä voit vaikuttaa määräjakajan "herkkyyteen". Eli kun määräjakajan mäntään kohdistuu vähemmän vastapainetta, sitä herkemmin ilmaläppä liikkuu ilmuilman mukana. Ohjauspainetta kannattaa lähteä muuttamaan melko varovasti, koska jo alle 0,5bar:in muutos lisää soppaa reilusti. Vakiona lämpimässä koneessa pitäisi muistaakseni olla jotain 3.8bar. Kokeile pienentää muutama kymmenys. Säätö on tosin hiukan hankalaa, koska siinä ei ole säätöruuvia vaan se pitää tehdä vasaraa/tuurnaa käyttäen ja säädin pitää purkaa.
Painemittari kytketään ohjauspainesäätimen ja määräjakajan keskeltä lähtevän putken tilalle. Eli pätkä letkua ja väliin T -kapple johon mittari kiinni. Nyt mittari näyttää ohjauspainetta. Kun puristat hetkellisesti mittarin ja ohjauspainesäätimen välisen putken tukkoon, näet järjestelmäpaineen.
Helpoin voisi olla kokeilla turbomallin määräjakajaa ja suuttimia, varsinkaan jos koneelle ei ole muuta tehty. Silloin ei tarvitse kuin pultata osat kiinni. Jos into ja uskallus riittää säätelyyn, niin hommaa jostain lambda -mittari. Silloin voi yrittää saada seoksen jotakuinkin kohdalleen.
Ohjauspainesäädin löytyy termostaattikotelon kyljestä ja sitä säätämällä voit vaikuttaa määräjakajan "herkkyyteen". Eli kun määräjakajan mäntään kohdistuu vähemmän vastapainetta, sitä herkemmin ilmaläppä liikkuu ilmuilman mukana. Ohjauspainetta kannattaa lähteä muuttamaan melko varovasti, koska jo alle 0,5bar:in muutos lisää soppaa reilusti. Vakiona lämpimässä koneessa pitäisi muistaakseni olla jotain 3.8bar. Kokeile pienentää muutama kymmenys. Säätö on tosin hiukan hankalaa, koska siinä ei ole säätöruuvia vaan se pitää tehdä vasaraa/tuurnaa käyttäen ja säädin pitää purkaa.
Painemittari kytketään ohjauspainesäätimen ja määräjakajan keskeltä lähtevän putken tilalle. Eli pätkä letkua ja väliin T -kapple johon mittari kiinni. Nyt mittari näyttää ohjauspainetta. Kun puristat hetkellisesti mittarin ja ohjauspainesäätimen välisen putken tukkoon, näet järjestelmäpaineen.
Helpoin voisi olla kokeilla turbomallin määräjakajaa ja suuttimia, varsinkaan jos koneelle ei ole muuta tehty. Silloin ei tarvitse kuin pultata osat kiinni. Jos into ja uskallus riittää säätelyyn, niin hommaa jostain lambda -mittari. Silloin voi yrittää saada seoksen jotakuinkin kohdalleen.