*Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

*Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*

Viesti Kirjoittaja tema »

Muistelisin Motonetissa olleen myynnissä tätä vaimenninta:
http://www.a-1performance.com/super_turbo/

Myös Mopo Sportin sivuilla on ollut maininta tuosta, mutta kuvaa en ole nähnyt onko sama tuote.

Lähinnä kiinnostaa onko äänet riittävän vaimeat katuajoon. Mitä vähemmän meteliä sen parempi. Virtaus riittänee 2,5"versiona. Ongelmana on saada og-satkuun vakiota virtaavampaa putkistoa, ilman niitä helvetillisiä bassoja joita läpivirtaavilla vaimentimilla usein esiintyy. JT:täkään ei taideta myydä pelkkänä vaimentimena, ja on sekin turhan kovaääninen.

Muita ideoita toteutusta varten?
Viimeksi muokannut tema, Ke Touko 07, 2008 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Täällä jotain mietintöjä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=12492

Mitenhän mahtaa virrata jos taka-akseliin saakka laittaa reilua putkea ja läpivirtaavan vaimentimen ja akselin taakse sit joku vastaava mitä vapareissa niin hillitsemään ääniä?

Sulla ei taida olla kattia, meinaan ex-ässä oli melkein vanhaa vakioputkea hiljasempi normiajossa kun siinä oli tuo JT:n 3" kahdella vaimentajalla ja sporttikatilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Itse laittaisin yhden pöntön ennen taka-akselia ja siitä loppuun saakka putkea ilman vaimenninta. Ainakin omissa projekteissani olen huomannut, että jos ihan putken lopussa on äänenvaimennin tulee h*lvetinmoiset bassot.

Nyt satkussa 3" rosteriputki yhdellä takapenkin alla olevalla vaimentimella ja ärsyttävää bassopörinää kuuluu ainoastaan moottorijarrulla +3000rpm. Äänet muutenkin hyvin miellyttävät, esim. maantieajossa kuuluu hyvin vaimeaa murinaa takapäästä ;).

Aikasemmassa tonnariprojektissa oli myös 3" itsetehty putki, totesin kuitenkin yhdellä pöntöllä olevan turhan äänekäs, joten lisäsin putken loppuun vielä toisen vaimentimen. Toisen vaimentimen ansiosta bassot kasvoi :D.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Mulla oli ysikutosessa samanlainen vaimennin kiinni. Kokeilin sitä vähän jokapaikassa ja erilaisten vaimentimien kanssa, eikä sopinut ainakaan mun korvaan yhtään ne pärinät. Sitä en tiedä miltä kuulostaa turbossa, mutta VeeNelonen kuulosti pakoputkiviritteiseltä Civikiltä. :oops:
#2277
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja tema »

Johnny V4 kirjoitti:Mulla oli ysikutosessa samanlainen vaimennin kiinni. Kokeilin sitä vähän jokapaikassa ja erilaisten vaimentimien kanssa, eikä sopinut ainakaan mun korvaan yhtään ne pärinät. Sitä en tiedä miltä kuulostaa turbossa, mutta VeeNelonen kuulosti pakoputkiviritteiseltä Civikiltä. :oops:
Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?
Nyt satkussa 3" rosteriputki yhdellä takapenkin alla olevalla vaimentimella ja ärsyttävää bassopörinää kuuluu ainoastaan moottorijarrulla +3000rpm. Äänet muutenkin hyvin miellyttävät, esim. maantieajossa kuuluu hyvin vaimeaa murinaa takapäästä ;).
Jotain tollaista olen itsekin alunperin miettinyt. Lähinnä sitä, että laitanko etuänkkäriä (siinä missä olis katti) ollenkaan? Suurin kyssäri on kuitenkin toi tärkein eli isovaimennin juuri ennen taka-akselia. Mikä änkkäri sulla on?
Mitenhän mahtaa virrata jos taka-akseliin saakka laittaa reilua putkea ja läpivirtaavan vaimentimen ja akselin taakse sit joku vastaava mitä vapareissa niin hillitsemään ääniä?

Sulla ei taida olla kattia, meinaan ex-ässä oli melkein vanhaa vakioputkea hiljasempi normiajossa kun siinä oli tuo JT:n 3" kahdella vaimentajalla ja sporttikatilla.
Joo ei ole kattia, ja siksi olenkin niin stressaantunut asiasta :) Taka-akselin taakse en mielelläni laittaisi mitään. Tiedä sitten toteutuuko toi Coltin kokemus kaikissa sovelluksissa, mutta mm. mahdolliset maakosketukset ja lisäpaino ei houkuttele. Jokatapauksessa "virtaavaa" on pakko saada ja vakio on sen takia pois suljettu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mulla on katittomassa tonnariturbossa kahdella pyöreällä pienellä vaimentimella (oisko öbaut 30-40cm pitusia), ja onhan se matka-ajossa kyl ihan ok, mutta lappu lattiassa jo melekeen hävettää...ja se rötinä moottorijarrutuksessa.. provona toimii kyl, kuhan vaan kulkee sitten myös, toisin kuin oma. Koklata laittaa eteen pitkä vaimennin jos auttaisi...3" rännillä tuo oma, etuvaimennin by simons, taka en nyt muista, joku tuninkihimmelihän se oli...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

tema kirjoitti:Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?
Mielestäni oli juuri "SuperTurbo" ja merkki oli myös Dynomax. Tyhjäkäynnillä oli hiljainen, mutta tietyn kierrosluvun jälkeen saundi oli aikamoista rääkymistä, eikä sellaista siistiä peltistä saundia.

http://www.youtube.com/watch?v=j6Rn78vG4A8
Tuossa videossa toinen polkaisu on aika hyvä esimerkki, mutta mulla rääkyminen alkoi jo paljon matalammilla kierroksilla ja oli vieläkin kovempi.

http://www.youtube.com/watch?v=iUsfTa_w5F8 :lol:
Tuossa aika kärjistetty esimerkki, mutta idea käy selville. Joku voi tykätä, mutta minä en.
#2277
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja pakinen »

http://www.youtube.com/watch?v=r0tPxwC1RBs

Haetko tuon tapaista ääntä?
Saab 900S Combicoupe
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Vaimentimien tyyppi ja sijoituskohta putkessa vaikuttaa erittäin paljon vaimennuksen tehoon ja "tapettaviin" taajuuksiin eli äänenväriin. Jos kiinnostaa niin oheisessa linkissä on aika mukavasti tietoa teorian kannalta:
http://www.tc26.ashraeregion7.org/pastp ... ontrol.pdf
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minulla on tuolta tilattu ovaali ~500mm pitkä läpivirtaava vaimennin: http://www.raak-racing.com/

Hinta oli 55e ja hyvin on toiminut tähän mennessä :). Jälki ei ole erityisen siistiä, mutta hyvin vaimentaa kuitenkin ääntä tuo yksi pönttö.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja tema »

Hessu kirjoitti:Vaimentimien tyyppi ja sijoituskohta putkessa vaikuttaa erittäin paljon vaimennuksen tehoon ja "tapettaviin" taajuuksiin eli äänenväriin. Jos kiinnostaa niin oheisessa linkissä on aika mukavasti tietoa teorian kannalta:
http://www.tc26.ashraeregion7.org/pastp ... ontrol.pdf
Kiitos, oli oikein hyvä linkki. Osittain jo olemassaolevaa käytännön tietoa, mutta jotain uuttakin. Jotkut toteutukset sellaisenaan hiukan heikosti sovellettavissa käytäntöön, mutta jotain sai kuitenkin irti. Aika masentavaa luettavaa noi absortio-vaimentimien käyrät matalia taajuuksia ajatellen :( Ei ihme, että läpivirtaavien "vaimennuskykyä" pidetään kyseenalaisena. Resonaattoriputki olis voinut olla aika jees, mutta voimakkaasti muuttuva pakokaasujen lämpötila vie jo ihan teoriapohjankin aika tehokkaasti pois.
http://www.youtube.com/watch?v=r0tPxwC1RBs
Haetko tuon tapaista ääntä?
Vapari, niin paha verrata. Kunhan ei kova, ja matalat äänet ei kuuluis kabiiniin.

3"DP on jo olemassa. Jatkoksi ajattelin nyt 2,5" yhdellä vaimentimella ennen taka-akselia. Vielä kun saisi jonkin virtaavan, mutta ei läpivirtaavan-->mahdoton löytää? Tyytyminen läpivirtaavaan 2,5" ovaaliin?

Rosteri, vai tavallinen? Hinnassa ei kai suurta eroa loppujen lopuksi, mutta mitä rst-änkkäri maksaa? Orkkis 60mm - akselin ylitys olisi ollut helppo ja hyvä käyttää jos tekis tavallisesta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Kokemuksia "Super turbo"-äänenvaimentimista ja muista...

Viesti Kirjoittaja tema »

Johnny V4 kirjoitti:
tema kirjoitti:Siis juuri tuollainen "Super Turbo"? Oliko volyymi myös tasolla "amis", vai viittasitko ainoastaan saundiin?
Mielestäni oli juuri "SuperTurbo" ja merkki oli myös Dynomax. Tyhjäkäynnillä oli hiljainen, mutta tietyn kierrosluvun jälkeen saundi oli aikamoista rääkymistä, eikä sellaista siistiä peltistä saundia.

http://www.youtube.com/watch?v=j6Rn78vG4A8
Tuossa videossa toinen polkaisu on aika hyvä esimerkki, mutta mulla rääkyminen alkoi jo paljon matalammilla kierroksilla ja oli vieläkin kovempi.

http://www.youtube.com/watch?v=iUsfTa_w5F8 :lol:
Tuossa aika kärjistetty esimerkki, mutta idea käy selville. Joku voi tykätä, mutta minä en.
Vaikuttaa siltä, että ton vaimentimen saa hylätä jos olen oikein ymmärtänyt.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*

Viesti Kirjoittaja f-19 »

liteFun kirjoitti:Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...
Laita sytkä pieleen ja reilusti pensaa koneeseen niin kyllä sitä rätkyntää sitten tulee moottorijarrulla vakioputkellakin.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: *Kokemuksia äänenvaimentimista + virtaavaa hiljaista putkea*

Viesti Kirjoittaja liteFun »

f-19 kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Minä haluaisin autoon kuin autoon niin hiljaisen putkiston kuin mahdollista, mutta kuitenkin esim. moottorijarrutuksessa saisi tulla terävää rätkyntää. Ei taida onnistua...
Laita sytkä pieleen ja reilusti pensaa koneeseen niin kyllä sitä rätkyntää sitten tulee moottorijarrulla vakioputkellakin.
Ruiskussa vaatis kai isompia suuttimia pidemmillä aukioloilla jos haluais enempi bensaa?
Vastaa Viestiin