Magneettiventtiili kaputt?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Autona alaviitteen mukainen kulkine, varustettuna Maptun steg1:llä. Alle 15,000 km rauhallisen käytön jälkeen paineet on pudonneet LPT tasolle (0.3-0.4 b oman mittarin mukaan, Maptunin myymä muistaakseni LTH-niminen).

Testatakseni magneettiventtiiliä, otin W letkun irti, ja kävin "koeponnistamassa" moottoritiellä. Paineet nousi maksimissaan 1.5 b tasolle ja pysyttelivät 1.0 ja 1.5 b välillä täyskiihdytyksissä. Hieman vaeltelua maksimipaineissa. Fuelcut ei kytkeytynyt, eikä muitakaan rajoitteita ilmaantunut.

Mihin asti paineitten pitäisi nousta W-letku irtiotettuna?. Oma mittari näyttänee suht-oikeita arvoja tuon peruspaineen perusteella.

Millä paineilla fuelcut:in pitäisi tulla peliin?

Onko vaarallista koneelle ajaa ilman W-letkua, jos pidän paineet enimmäkseen alle 1.0 b, ja harvoin sen yli (max 1.5 b)?

Onko em. perusteella magneettiventtiili todennäköinen vikakohde?
Viimeksi muokannut jmt, Ke Touko 28, 2008 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Todnäk fuelcut on tuosta stegisoftasta disabloitu.

Laita trioniciin nakuledi, asenna turbosmartti W ja C-letkujen väliin, tulppaa R, säädä paineet sinne 1,3bar tienoille ja sitten kovaa ajoa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kiitos vastauksista & kommenteista.

Onko muilla "stegettäjillä" kokemusta fuelcutin olemassa-/poissaolosta?

Voiko hukkaportin jousipaineita mitata (vaikka esim. kalapuntarilla :roll: )

Muistelen, että joku oli avannut magneettiventtiilin ja saanut korjattuakin. Ehkä tämä on edessä, ennen investointia uuteen.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä se yleensä on disabloitu noissa stegisoftissa, melkein kaikissa alkaa ahdot soutaan ja piikkailemaan kun mennään yli 1,3 bar ja saattaa tulla fuelcuttia liian herkästi.

Laita T7-mankku siihen (ohjeet tässä osiossa) tai sitten hae T5-mankku romikselta / jonkun purkuautosta (seuraa tämän foorumin myyntiosioita ja nettivaraosaa). Tonnarit 89-98 sisältää sopivan mankun, jos on täyspaine.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jope kirjoitti:Kyllä se yleensä on disabloitu noissa stegisoftissa, melkein kaikissa alkaa ahdot soutaan ja piikkailemaan kun mennään yli 1,3 bar ja saattaa tulla fuelcuttia liian herkästi.

Laita T7-mankku siihen (ohjeet tässä osiossa) tai sitten hae T5-mankku romikselta / jonkun purkuautosta (seuraa tämän foorumin myyntiosioita ja nettivaraosaa). Tonnarit 89-98 sisältää sopivan mankun, jos on täyspaine.
Partsforsaabsilta tai PCS:ltä saa myös T5:n tarvikemankkuvenaa 160-180 euron kpl -hintaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jope kirjoitti:Kyllä se yleensä on disabloitu noissa stegisoftissa, melkein kaikissa alkaa ahdot soutaan ja piikkailemaan kun mennään yli 1,3 bar ja saattaa tulla fuelcuttia liian herkästi.
Kyllä ainakin 9-5:n Maptun steg1 rytkytti toisinaan fuelcuttia viallisella IMM:ulla. Eikä ilman W-letkua kärsi pahemmin polkea, kerran uskalsin kokeilla :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Laita trioniciin nakuledi, asenna turbosmartti W ja C-letkujen väliin, tulppaa R, säädä paineet sinne 1,3bar tienoille ja sitten kovaa ajoa. :-)
Toi Turbosmart kyllä vaikuttaa kiinnostavalta. Hinta, säädettävyys ja yksinkertaisuus (kestävyys?) puoltaa sitä. Riittääkö Bleed Tee (75 €) korvaamaan magneettiventtiilin? Ja mitä haittapuolia sillä on magneettiventtiiliin nähden?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

jmt kirjoitti:
Laita trioniciin nakuledi, asenna turbosmartti W ja C-letkujen väliin, tulppaa R, säädä paineet sinne 1,3bar tienoille ja sitten kovaa ajoa. :-)
Toi Turbosmart kyllä vaikuttaa kiinnostavalta. Hinta, säädettävyys ja yksinkertaisuus (kestävyys?) puoltaa sitä. Riittääkö Bleed Tee (75 €) korvaamaan magneettiventtiilin? Ja mitä haittapuolia sillä on magneettiventtiiliin nähden?

trionic ei pysty vaikuttamaan ahtopaineisiin jos mangneettiventtiilin korvaa bleedillä.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Magneettiventtiili kaputt?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sepä se. Kun virität oman ahtopaineiden ohjauksen, niin sun täytyy seurata koneen olotilaa muuten.

Laajakaistalambda+seosmittari, EGT-mittari, nakuledi.. Noilla saattais jo selvitä johonkin asti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin