Sintterikytkintä og-satkuun? Käyttökokemuksia.
Sintterikytkintä og-satkuun? Käyttökokemuksia.
Taasen tuli kirrattua tuota -90 satkua.Ja heti rupesi kytkin luistamaan (alle vuoden vanha)5 ja 4 vaihteilla.Konehan tuossa on -87 vuosimallista eli eikö tämä ole pienemmällä (208)kytkimellä?Mulla olisi tuossa -90 ässä satku varaosiksi pihassa ja eikös jo näissä vuosimalleissa ollut isompi 228mm kytkin +asetelma?Eli vanhaan vauhtipyörään ei taida saada laitettua tuota isompaa kytkintä?
Tuumasin tuossa että otan vauhtipyörän tuosta varaosavermeestä ja myös kevennän sitä sorvissa.
Nyt vaan kysymys kuuluukin että mistä asiallisia kytkimiä/paineasetelmia?
Tuohan on puhdas harrasteauto joten myös sintteripala on/off kytkimet tulevat kyseeseen.
Edit:noi millit on ulkomuistista vedettyjä,pitääkö edes paikkaansa?
Tuumasin tuossa että otan vauhtipyörän tuosta varaosavermeestä ja myös kevennän sitä sorvissa.
Nyt vaan kysymys kuuluukin että mistä asiallisia kytkimiä/paineasetelmia?
Tuohan on puhdas harrasteauto joten myös sintteripala on/off kytkimet tulevat kyseeseen.
Edit:noi millit on ulkomuistista vedettyjä,pitääkö edes paikkaansa?
Viimeksi muokannut tomaatti, Pe Touko 08, 2009 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Vanhempi turbon kytkin oli muistaakseni 215mm.. ja uudempi 90-93 kytkin on sama kuin vanhemman turbotonnarin eli 228mm.
Se 228mm on todettu pitävän jopa 450Nm (Sachs) joten ihan pikkuvirillä ei tarvitse sinttereitä laittaa.. Vauhtipyörässä on pulttijako erilainen isommalla kytkimellä joten ei sovi suoraan isompi uusin vanhaan vauhtipyörään.
Se 228mm on todettu pitävän jopa 450Nm (Sachs) joten ihan pikkuvirillä ei tarvitse sinttereitä laittaa.. Vauhtipyörässä on pulttijako erilainen isommalla kytkimellä joten ei sovi suoraan isompi uusin vanhaan vauhtipyörään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Taidan kokeilla tuota 228 kytkintä.Otan vauhtipyörän tuosta toisesta ja sorvaillaan sitä jos sen nyt edes sorviin saa kiinni..Onko kellään kokemuksia?
Näytti varastossa olevan uusi 228 paineasetelma eli vaan levy tarvitsee ostaa.
Olishan se sintteri kyllä ihanan race.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Näytti varastossa olevan uusi 228 paineasetelma eli vaan levy tarvitsee ostaa.
Olishan se sintteri kyllä ihanan race.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Liekö kenelläkään tietoa esim. tuo PartsForSaabsin kauppaamasta levystä. Ilmeisesti kuitenkin 215mm kun tarjoavat -90 satkuihin. Minkälaista pitoa tuollainen tarjoaa?
Itsekin tässä palloillaan isomman kytkimen ja jyräkämmän levyn välillä...
Itsekin tässä palloillaan isomman kytkimen ja jyräkämmän levyn välillä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
hehe hyvä tietää että omassakin autossa on tuo tonnarin kytkin
Tai vaihdon vuosi sitten motonetistä tämän:
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Toistaiseksi ainakin pitänyt ihan hyvin, löylyä ei koneessa vaan taida olla tarpeeksi.
Mutta noi motonetin painelaakerit on ainakin ihan turhia. Vikisee nyt jo![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tai vaihdon vuosi sitten motonetistä tämän:
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Toistaiseksi ainakin pitänyt ihan hyvin, löylyä ei koneessa vaan taida olla tarpeeksi.
Mutta noi motonetin painelaakerit on ainakin ihan turhia. Vikisee nyt jo
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Saab 900S Combicoupe
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Niinhän nuo taitaa olla. Mulla on vikissyt uudesta asti.pakinen kirjoitti:Mutta noi motonetin painelaakerit on ainakin ihan turhia. Vikisee nyt jo
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Sama huomattu myöskin omissa sekä tuttujen autoissa. Motonetin painelaakereilla ei tee mitään vaikka SKF paketissa tulisivatkin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Mitään ei ole vielä lyöty lukkoon.Eli saa ehdotella hyviä pitäviä kytkimiä.Auto on kuitenkin ajossa vain harvoin ja tuli pientä takapakkia tuon varaosa-auton vauhtipyörän kanssa.On nimittäin kytkinsylkky sanonut sopimuksen irti seisonnan aikana.Joten kasaan ei asetelmaa saa ilman erikoistyökalua.Noh semmosta ei ole ja ei jaksa rakentaa.Joten ehkä ostan 228 kytkimelle sopivan vauhtipyörän tai taas kerran käytän raakaa voimaa..pari kytkintä on tullut otettua väkisin irti ennenkin. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Toihan vaikuttaisi ihan hyvältä.Kuitenkin jousitettu joten vois kadullakin toimia.lordofgreed kirjoitti:Liekö kenelläkään tietoa esim. tuo PartsForSaabsin kauppaamasta levystä. Ilmeisesti kuitenkin 215mm kun tarjoavat -90 satkuihin. Minkälaista pitoa tuollainen tarjoaa?
Itsekin tässä palloillaan isomman kytkimen ja jyräkämmän levyn välillä...
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Olisiko tässä yhteydessä apua tuolla kuvatusta tavasta laittaa välirengas paineasetelman väliin:tomaatti kirjoitti:kytkinsylkky sanonut sopimuksen irti seisonnan aikana. Joten kasaan ei asetelmaa saa ilman erikoistyökalua.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887
(Mainostan tätä kikkaa niin kauan kunnes joku raportoi käytännössä onnistuiko vai ei)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Ei aukea kuvat, mutta arvaan mitä kuvissa on.jus kirjoitti:Olisiko tässä yhteydessä apua tuolla kuvatusta tavasta laittaa välirengas paineasetelman väliin:tomaatti kirjoitti:kytkinsylkky sanonut sopimuksen irti seisonnan aikana. Joten kasaan ei asetelmaa saa ilman erikoistyökalua.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887
(Mainostan tätä kikkaa niin kauan kunnes joku raportoi käytännössä onnistuiko vai ei)
Välirengas on todella vaikee saada tuonne väliin jos sylinteri ei liiku. Ite kamperin rautakangella työsylinterin pois kun ei mitään ei yksinkertaisesti saanut laitettua tuonne.
Saab 900S Combicoupe
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Aukesi ne kun vähän klikkaili. Varastin kuvat vähän lähemmäs ja lisäsin suomenkielisiä kommentteja: http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkimen_purku/pakinen kirjoitti:Ei aukea kuvat, mutta arvaan mitä kuvissa on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Jos kerran kytkytintä uusii ja sen pitäisi kestääkin jotain niin kannattanee (?) tasoit(ut)taa vauhtipyörä samoilla lämpimillä mikäli minkäänlaista uraa löytyy. Minkäverran tuosta uskaltaa höylätä, onko sylinterin liikevara ensimmäisenä vastassa vai tuleeko muita ongelmia?
Tietenkin jos millejä syviä uria löytyy niin uutta limppua kehiin mutta kai noista voi jonkun puoli milliä kihnuttaa pois...?
Paikalleenlaitto on tehty pari kertaa samalla kaavalla: Pullotunkilla traktoria vasten asetelma kasaan (vanha painelaakeri/sylinteri välissä) ja katkaistu laturinhihna kynsien väliin. Menee ainakin helposti paikalleen ja tuon hihnan saa vetäisemällä pois. Asia erikseen tietysti kuinka paljon jää kuminmurusia asetelmaan pyörimään...
EDIT: Lisäilyä...
Tietenkin jos millejä syviä uria löytyy niin uutta limppua kehiin mutta kai noista voi jonkun puoli milliä kihnuttaa pois...?
Tuota konstia en ole kokeillut, mutta hieman ronskimmilla otteilla on kytkintä irroitettu. Parikin kertaa on kammettu sorkkaraudalla asetelmaa irti ja lätkitty "holkkeja" väliin jotta on saatu välirengas paikalleen, eikä ole kertaakaan ollut vielä näpit välissä.jus kirjoitti:Olisiko tässä yhteydessä apua tuolla kuvatusta tavasta laittaa välirengas paineasetelman väliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887
(Mainostan tätä kikkaa niin kauan kunnes joku raportoi käytännössä onnistuiko vai ei)
Paikalleenlaitto on tehty pari kertaa samalla kaavalla: Pullotunkilla traktoria vasten asetelma kasaan (vanha painelaakeri/sylinteri välissä) ja katkaistu laturinhihna kynsien väliin. Menee ainakin helposti paikalleen ja tuon hihnan saa vetäisemällä pois. Asia erikseen tietysti kuinka paljon jää kuminmurusia asetelmaan pyörimään...
EDIT: Lisäilyä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Kanssa saabisti tarjosi 240mm tonnarin kytkintä.Menis kuulemma paikalleen pitkälohko 2.3 vauhtipyörän kanssa.Onko tälläisestä satsista kellään kokemusta ja mitä ongelmia tuo tullessaan?
Onko esim.ajoitusmerkit tuossa 2.3 tonnarin V-pyörässä samat kuin satkun?Ja ennenkaikkea onko tuo vauhtipyörä painavampi kuin satkun?
Huomenna täytys yrittää aamusta irroittaa tuo kytkin siitä varaosa ässästä koska soitin jo romu-ukolle hakemaan pari raatoa pihasta.Jos ei lähde niin sitten ostoilmoitusta kehiin..
Ei oikein pääse katsomaan noita jus:in linkittämiä kuvia kun käytössä on mokkula täällä mökillä..uskomattoman turha kapistus..
Onko esim.ajoitusmerkit tuossa 2.3 tonnarin V-pyörässä samat kuin satkun?Ja ennenkaikkea onko tuo vauhtipyörä painavampi kuin satkun?
Huomenna täytys yrittää aamusta irroittaa tuo kytkin siitä varaosa ässästä koska soitin jo romu-ukolle hakemaan pari raatoa pihasta.Jos ei lähde niin sitten ostoilmoitusta kehiin..
Ei oikein pääse katsomaan noita jus:in linkittämiä kuvia kun käytössä on mokkula täällä mökillä..uskomattoman turha kapistus..
Re: Sintterikytkintä og-satkuun?
Tais olla niin että satkussa on alunperin vähän pienempi levy kuin tonnarissa vaikka asetelma sama. Tämä siis 90->
Kalle
Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99