Joskus näin kikka kolmosen, et oli rautalankaan tms pistetty kiinni pala kangasta ja tällä sitten "sorkkimalla" sai pyyhittyä umpiota sisältä. En kyllä enää kuollakseni muista missä moinen oli ja miten se tehtiin. Akkuvettä käyttämällä ei jää muuten jälkiä umpioon, ei sisällä kalkkia sun muuta mitä normi hanavedessä on. Itsellänikin tuo operaatio pyörinyt joskus mielessä, mutta oon todennut että olkoot ja umpioiden kiillotus ja uudet polttimot riittää. Eikä muuten nää NG ysikolkin umpiot mee samanlailla harmaaks ku esim OG ysifemman.jusahh kirjoitti:Milläs saisis NG9-3 umpioa puhdistettua sisältä. Umpion sisällä on tiepölyä selvästi ja tämä samentaa lasia.
Paineilmaa jo koitin mutta ei yksinään auta. Onko umpion sisään sopivaa puhdistusnestettä tiedossa? Vettä nyt en ainakaan sinne laita. Uusi Xenon-umpio on harmillisen kallis vaihtaa.
Ajovalojen myllytys
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Ajovalojen myllytys
#6940
Re: Ajovalojen myllytys
Mites ois tämmönen elektroniikan puhdistusspary? http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muu ... ine-36457/
EX: 9³SS BioPower
Re: Ajovalojen myllytys
Jos rohkeena uskaltaa, niin ainehan on halpaa. Tuo on siis iso-propanolia, joka on aika tavalla etanolin kaltanen putsausaine. Oma perstuntuma on, että heijastinten alumiini lähtee tuolla irti.jusahh kirjoitti:Mites ois tämmönen elektroniikan puhdistusspary? http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muu ... ine-36457/
- t
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
helsinki.hacklab.fi
Re: Ajovalojen myllytys
Eipä nuo tarvike umpiot maksa enään paljon varsinkaan 93 kannattaa melkein ostaa uudet olikos, jotain 220€ kpl perus umpiot mutta jos putsaa sisältä niin autonpesu shampoo ja painepesurilla perään. Peugeoteissa kun on ongelma että h7 kannan liitin huonon kontaktin takia sumentaa umpiot sisältä niin tällä konstilla lähtee.
Hirsch 95 wagon vm-02
Re: Ajovalojen myllytys
Mistä Oulusta saa ostettua UV-suojasuihketta? 170 tkm ajetun viirun umpiot alkaa olemaan karkeammat kö naapuriJoken jutut ja vaikuttais siltä ettei se UV-suoja ihan turhaan siellä ole?
Ostin tuossa viime keväänä tosiaan Biltemasta UV-suojakalvoa. Näinki kärsivälliselle miehelle se käsin hinkkaaminen oli melko puisevaa touhua ja eihän sitä tullut hiottua kuin kuskin puoleinen valonheitin sinä päivänä ja kalvo heti pintaan. Kalvo olikin tosi helppo saada nätisti ja tasaisesti paikoilleen.
Kuukauden kun olin toipunut toisen lampun hionnasta, hioin toisenkin puolen. Ja kalvo heti pintaan. Hokasin samalla, että olinkin aiemmalla kerralla laittanut umpion pintaan sen UV-suojakalvon suojakalvon. Tämä varsinainen suojakalvo olikin paljon paksumpaa ja näillä taidoilla mahdoton laittaa paikoilleen kuplimatta tai muuten huomaamattomasti. Vetasin samoin tein kuukausi sitten hiotusta umpiosta UV-suojakalvon suojakalvon helkettiin ja laitoin siihenkin oikean UV-suojakalvon. Kuukauen aikana kevätauringossa se oli kerenny kuitenkin ruskistua enemmän kö oma nahka.
Ostin tuossa viime keväänä tosiaan Biltemasta UV-suojakalvoa. Näinki kärsivälliselle miehelle se käsin hinkkaaminen oli melko puisevaa touhua ja eihän sitä tullut hiottua kuin kuskin puoleinen valonheitin sinä päivänä ja kalvo heti pintaan. Kalvo olikin tosi helppo saada nätisti ja tasaisesti paikoilleen.
Kuukauden kun olin toipunut toisen lampun hionnasta, hioin toisenkin puolen. Ja kalvo heti pintaan. Hokasin samalla, että olinkin aiemmalla kerralla laittanut umpion pintaan sen UV-suojakalvon suojakalvon. Tämä varsinainen suojakalvo olikin paljon paksumpaa ja näillä taidoilla mahdoton laittaa paikoilleen kuplimatta tai muuten huomaamattomasti. Vetasin samoin tein kuukausi sitten hiotusta umpiosta UV-suojakalvon suojakalvon helkettiin ja laitoin siihenkin oikean UV-suojakalvon. Kuukauen aikana kevätauringossa se oli kerenny kuitenkin ruskistua enemmän kö oma nahka.
Viimeksi muokannut pmj, Ti Syys 15, 2015 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ajovalojen myllytys
Meikäläisellä ei ole umpiot menneet miksikään, kiiltävät vieläkin kuin uutena ja viime marraskuussa kiillotettu.
Kiillotuksen jälkeen laitoin siis Megun uv-suojan, jonka päälle Tape-It ajovalokalvon.
Kiillotuksen jälkeen laitoin siis Megun uv-suojan, jonka päälle Tape-It ajovalokalvon.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ajovalojen myllytys
Onkos pitkäaikaiskokemuksia jo kertynyt noista UV-suojauksista, miten on kestänyt?
Jonkinlainen UV-käsittelyliina näyttää tulevan mukana, mutta... onko kestoa?
Tekisi mieli myllytellä omastakin nuo muoviumpiot, ja tollanen Turtlen setti on tullut joskus osteltua toisen merkkistä varten.
Käyttämättä on jäänyt, kun pelkään ettei se UV-suoja kestä pitkään, ja sitten on vielä pskemmat pinnat valoissa kuin ennen.
Saako jostain jotain UV-suoja-ainetta irrallaan, tai onko joku jopa suositeltavaa litkua yms?
Jonkinlainen UV-käsittelyliina näyttää tulevan mukana, mutta... onko kestoa?
Tekisi mieli myllytellä omastakin nuo muoviumpiot, ja tollanen Turtlen setti on tullut joskus osteltua toisen merkkistä varten.
Käyttämättä on jäänyt, kun pelkään ettei se UV-suoja kestä pitkään, ja sitten on vielä pskemmat pinnat valoissa kuin ennen.
Saako jostain jotain UV-suoja-ainetta irrallaan, tai onko joku jopa suositeltavaa litkua yms?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Ajovalojen myllytys
Edelleen kuin uudet, yli vuosi menty. Suosittelen kalvotusta lämpimästi. Helppo homma jopa aloittelijalleSaabinsti kirjoitti:Meikäläisellä ei ole umpiot menneet miksikään, kiiltävät vieläkin kuin uutena ja viime marraskuussa kiillotettu.
Kiillotuksen jälkeen laitoin siis Megun uv-suojan, jonka päälle Tape-It ajovalokalvon.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ajovalojen myllytys
mites kukaan nuukana kokeillut tätä niksiä
https://www.youtube.com/watch?v=ahQYCj_Lb1o
kävin juuri tossa pesemässä hampaat kolkatalla ja tiedät varmaan mihin sylkäsin
huomenna voisi karhealla kämmenellä kehnätä jos muistaa
https://www.youtube.com/watch?v=ahQYCj_Lb1o
kävin juuri tossa pesemässä hampaat kolkatalla ja tiedät varmaan mihin sylkäsin
huomenna voisi karhealla kämmenellä kehnätä jos muistaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ajovalojen myllytys
Oma tekniikka 600, 800, 1200 vesihionnat käsin. Lopuksi kiilloitus Glymin Paint Renovatorilla kiilloituskoneella. Sitten vielä Megun Uv-suoja.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Re: Ajovalojen myllytys
Nostetaas vanha aihe esille. Megun HD-setti lähti tilaukseen ja tarkotus ois jossain välissä sillä umpioita kohentaa. HD setin mukana tulevien 1000 ja 3000 paperien lisäks ajattelin pätkän hommata karkeampaa (varmaan jotain väliltä 400-800) millä saa paremman lähtökohdan hienommille papereille. Jonkin verran täällä on tuosta ko. setistä kokemuksia kerrottu ja oikeastaan sen perusteella valitsinkin kun tuntuu olevan kaikki tarpeellinen mukana. Miten itse hionta, oletteko vetäneet kaikilla papereilla pyörivillä liikkeillä vai vuoronperään pystyyn/vaakaan aina paperia vaihdettaessa? Onkohan tällä mitään suurempaa käytännön merkitystä lopputuloksen kannalta?
Hionta onnistuu ilmeisesti myös umpiot paikallaan? Eilen illalla silmät ristissä WIS auki ja umpioiden irrotusta kattomaan niin ohjeisti ottamaan pohjamuovista ja etupuskurista lähtien kaikkea irti, onko oikeesti noi umpiot noin hankalasti kiinni pultattu?
Hionta onnistuu ilmeisesti myös umpiot paikallaan? Eilen illalla silmät ristissä WIS auki ja umpioiden irrotusta kattomaan niin ohjeisti ottamaan pohjamuovista ja etupuskurista lähtien kaikkea irti, onko oikeesti noi umpiot noin hankalasti kiinni pultattu?
Re: Ajovalojen myllytys
Juurikin näin. On merkitys, kun vaihdetaan hiomasuunta paperia vaihtaessa, edelliset hiomanaarmut saadaan näin poistumaan. Edellisellä sivulla kerron seikkaperäisesti omasta operaatiostani. Umpiot ovat vieläkin kuin uudet.varzii kirjoitti: vuoronperään pystyyn/vaakaan aina paperia vaihdettaessa? Onkohan tällä mitään suurempaa käytännön merkitystä lopputuloksen kannalta?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ajovalojen myllytys
Joo, tuollasta jälkeä jos saa aikaseksi niin taidan samoilla stepeillä vetää. Onko pysynyt hyvinä siis alkuperäisellä hionnan jälkeen laitetulla UV-suojalla vai ootko uusinu käsittelyä? Suojakalvojakin mietin, kun tuntuu ettei kaikilla tuo UV-suoja ole kauheen pysyvää sorttia mutta eipä taida olla tarvetta jos noin hyvin kestääSaabinsti kirjoitti:Juurikin näin. On merkitys, kun vaihdetaan hiomasuunta paperia vaihtaessa, edelliset hiomanaarmut saadaan näin poistumaan. Edellisellä sivulla kerron seikkaperäisesti omasta operaatiostani. Umpiot ovat vieläkin kuin uudet.varzii kirjoitti: vuoronperään pystyyn/vaakaan aina paperia vaihdettaessa? Onkohan tällä mitään suurempaa käytännön merkitystä lopputuloksen kannalta?
Re: Ajovalojen myllytys
Laitoin siis UV-suojan ja vedin kalvon siihen päälle. Kerran olen uudet kalvot uusinut ja muuta en tehnyt, kun vetäsin taas alle uuden UV-suojan.
Uskon, että umpiot pysyneet hyvänä sen kalvon ansiosta, mutta samapa tuo UV-suoja on sinne väliin aina sipaista.
Kalvossahan lisäksi plussaa on, kun nyt on hiottu kaikki kiveniskut ja naarmut pois, niin kaikki uudet kiveniskut tulevat kalvoon ja kiveniskuttomat/naarmuttomat umpiot saa taas kalvon vaihtamalla.
Uskon, että umpiot pysyneet hyvänä sen kalvon ansiosta, mutta samapa tuo UV-suoja on sinne väliin aina sipaista.
Kalvossahan lisäksi plussaa on, kun nyt on hiottu kaikki kiveniskut ja naarmut pois, niin kaikki uudet kiveniskut tulevat kalvoon ja kiveniskuttomat/naarmuttomat umpiot saa taas kalvon vaihtamalla.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Ajovalojen myllytys
Kannattaa hiontaan katsoa myös jotain siihen 1000 ja 3000gritin välille, varsinkin tuo 3000grit kun on jo niin prkleen hienoa että saa paperin hinkattua tukkoon jo ensimmäisen umpion kanssa.
Itse hion 400 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1500 ja sitten 2-steppinä myllyttelen sillei varovasti ettei muovi lämpiä liikaa. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen.
Itse hion 400 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1500 ja sitten 2-steppinä myllyttelen sillei varovasti ettei muovi lämpiä liikaa. Olen ollut tyytyväinen lopputulokseen.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436