2-ltr. 9000 turbosta n.2.5 litrainen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

2-ltr. 9000 turbosta n.2.5 litrainen?

Viesti Kirjoittaja badfear »

Tarkoitus olisi tehdä talvenaikana stroukkauksella tänhetkisestä 2-litraisesta 2.5 tai 2.6 litrainen.

Jos joku sattuisi tietämään onko B234 ja B202 koneissa samanpituiset kanget? Entä lohkokorkeus? Iskun pituus on B202:ssa 78mm, joten B234:n kampuran avulla se kasvaisi 90mm:iin, mikäli veivit saman mittaiset... ja edelleen männillä (esim. Cosworthista) ja toistaiseksi tuntemattomilla kiertokangilla tarkoitus saada iskunpituus lähentelemään 100mm.

Homman ideana olisi pitää paineet 1bar:n tuntumassa ja saada koneen koko kierrosalueelle voimaa, siksi moinen iskunpituus.
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Kertokaapa tyhmälle, miten männillä/kangilla pidennetään iskua?
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Kuinka paksut sylinterin seinämät oikein ovat!? Onko todellakin varaa porata esim. 2mm/seinämä?

Erään lähteen mukaan VW dieselin kangilla, Cosworthin 92mm männillä, 93mm iskulla ja "i":n imunokalla olisi realistista päästä n.300hv asti. Paineiden ollessa max. 1bar.

Kampiakseli olisi näillänäkymin tulossa tällä viikolla, jospa sitten pääsisi alkuun. :)
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

45mm kampilaakeritappi täysin riittävä lujuudeltaan.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

9-5T kirjoitti:Kerro jo millä aiot pidentää sitä iskunpituutta 90mm --->93mm?
En tiedä mikä on veivin laakerikoko tonnarissa, mutta tulkitsin niin että kampuran silmät offset-hiotaan pienemmiksi niin että iskupituus kasvaa. Sopivilla männillä ja veiveillä mäntä ei tule kuitenkaan yhtään ylemmäksi lohkossa kuin vakiokaan. Tälläistä on ainakin muissa moottoreissa harrastettu.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Tonnarin kampilaakeritappi on 52mm.

Juuri näin kun "mikan" asian ilmaisi. Eli kampilaakeritapin keskikohtaa siirretään, siinä rajoissa kuinka paljon materiaalia on.

Täältä hyvä tietopaketti asiasta:
http://www.hotrod.com/howto/69883/
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Missasinko nyt jotain oleellista vai mistä moinen kiistely :? Eikö helpoin tapa toteuttaa tuo 2.5-2.6L kone olisi vaihtaa tuon 2L koneen paikalle 2.3L ja porata sitten sitä isommaksi!?! Ei varmaan pysty poraan aivan 2.6litraseksi mutta ehkäpä n.2.5L vois olla realistinen tavoite. Noissa 2.0 ja 2.3 koneissahan poraus on kait sama 90mm mutta 2L-koneen isku on 78mm kun se 2.3:sessa on 90mm......
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Missasinko nyt jotain oleellista vai mistä moinen kiistely Eikö helpoin tapa toteuttaa tuo 2.5-2.6L kone olisi vaihtaa tuon 2L koneen paikalle 2.3L ja porata sitten sitä isommaksi!?! Ei varmaan pysty poraan aivan 2.6litraseksi mutta ehkäpä n.2.5L vois olla realistinen tavoite. Noissa 2.0 ja 2.3 koneissahan poraus on kait sama 90mm mutta 2L-koneen isku on 78mm kun se 2.3:sessa on 90mm......
Miksi vaihtaa koko moottori, kun voi vaihtaa pelkän kampiakselin?
Vastaa Viestiin