Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Ihan teoreettinen kysymys...
Jos vaikka asentaisi Garretin GT3071R ahtimen, paremmin virtaavalla pakosarjalla,
niin mitä kaikkea pitää huomioida tai tehdä? Esim saab 9-3 (T5) autoon :)
Jos siis tavoitteena semmoiset 400-500hp.
Uudemmassa (T7) kuulemma pitää vaihtaa kiertokanget ja männät, ja
samoin jos haluaa yli tuon 500hp...

Porsiiko vakio moottori heti ilman mitään suuria muutoksia?
Eli tarviiko koneistaa tms? Saa kirjoittaa vähän enemmän tuotakin auki,
kun en autoista paljoakaan vielä tiedä.
Jos autolla on ajettu jo yli 200 000 niin kestääkö moottori kauaa tuota rääkkiä?

Kytkin ainakin pitää vaihtaa parempaan, ja tuo on yksi vaihtoehdoista:
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=345
Toinen vaihtoehto on kuulemma Specin 3+ levy (+ viggenin asetelma) mut vaatii vauhtipyörän koneistusta ja on kalliimpi.
Jos siis haluaa väännön kestoa yli sen vakion...

Kuulemma laatikko kestää aika hyvin - suoralla, mutkiin kai tarvii lukkoperän (quaife).

Ilmeisesti 800-900cc suuttimet olis ok?
Ja bensapumppu pitää vaihtaa...
Ja tietysti tarvii tuon 3Bar mapin.
Laajakaistalambda olisi suotava.

Ajattelin että täällä saattaa muitakin kiinnostaa tämmöiset pohdiskelut.
Ja jos joskus vaikka virittelisi, niin ei tulisi viritettyä väärin...siis ratakäyttöön...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ulkoinen hukkis kannattaa jos aiot lähemmäs 500hv kuin 400hv, vaatinee myös parempaa kantta ja kireämpää nokkaa... Isommalla ahtimella ei vaadi muulta paketilta ihan niin paljoa.

Vakio T5 palikat kestää, suosittelen uusimaan alakerran laakerit varmuuden vuoksi kyllä, onnistuu öljypohja paikoillaan irrottamalla vaikka kytkinrempan yhteydessä. ;)

Ihan hyvä tuo racestuffin setti, toinen hieman katukäyttöön ehkä miellyttävämpi vaihtoehto on tuo "500Nm" paineasetelma samalta puljulta (Sachs Race Engineering -747 josta vähän pultinreikiä porailtu että sopii bolt-on) sekä Spec stage 3 6-lapainen hiilikuitulevy jota esim. Maptun tarjoaa irrallisena. Väännönkesto ehkä vähän alle sen mitä sintterillä saa mutta pitäisi riittää 500hv asti (700Nm luokkaa vaikka)..

Loota tuntuisi aika hienosti kestävän.

N. 800cc/min varmaan riittää, kannattaa harkita peak&hold-ohjainta ja matalaohmisia jotta ohjaus pysyy lähempänä orkkiksen tarkkuutta.

Trionicin säätöhän onnistuu itse T5Suitella ja laajakaista on tietenkin vaatimus, samoin Canusb-adapteri reaaliaikasäätöön.. ja paljon aikaa sekä bensaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jatketaan teoreettisten kysymysten sarjaa.. eli jos kaveri haluaisi T5 kolkista tommoset 350hp niin mitäs se tarvii. Konetta ei oo tarkotus avata ja pakosarjakin sais olla vakio. Eli ahtimeks on ajateltu Mitsu TD04HL-19T#6.. kuinka paljon ylempänä toi herää kun T25 ja mihin asti jaksaa ahtaa? Mihin asti konetta voi vakiosisuskaluilla kierättää? Sit tarvii varmaan vaihtaa bensapumppu ja suuttimet 630cc? Mites toi imupuoli riittääkö pelkän IC vaihto jos menis ihan vakioputsarilla ja imupilleillä? Entäs pakopuolella riittääkö 3" downpipen perään 2.5" catback vai tarviiko olla 3" koko matka. Paljon tommosesta vois odottaa vääntöä eli riittääkö Viggenin kytkin vai tarviiko jonkun sintterilevyn? Missä hinnoissa noi ahtimet liikkuu.. tuntuu että pari tonttua aika äkkiä livahtaisi noihin osiin. Softankin tietty tarvii. Osia ja tietämysta saabi tarjota privalla tai jatkaa tähän threadiin.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ko kaverilla ainakin olisi pakopaineet ja -lämmöt yhtä korkealla kun yhdellä toisella kaverilla 15T#6 fyynän kanssa. Suosittelisin vinkkaamaan kaverille vaikkapa #7 pakopesää.
#6 spoolaus näyttää sivusta katsoen olevan ihan T25:n luokkaa, eikä sillä nyt niin merkitystä ole koska tehot vetoihin haetaan ylärekisteristä.
Vesi- ja öljyletkut tietty pitää kaverin myös muistaa ottaa huomioon.

Tarkassa säätämisessä logitus, laajakaistalambda ja EGT on must.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#7 pakopesä sopii kun vaihtaa pakosarjan 80-luvun tonnarista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mistähän noita TD04HL-18T#6 ahtimia löytää ja mahdollisimman edukkaasti tietysti. Eikös tolla nyt luotettavan 300hp pitäis saada, vai alkaako tuossakin pakopuoli tukkimaan? :D
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toi linkki näyttää juurikin tuon modatun seiskapesäisen 19T mallin mitä mekki on jonkun aikaa myyskennellyt. Siinä olis 300 heppaselle vähän marginaalia ja 350 pitäis tulla helposti, joku teoreettinen kaveri kertoi jossain juna-asemalla...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Viestiketjun aloittaja kirjoitti:
>Uudemmassa (T7) kuulemma pitää vaihtaa kiertokanget ja männät, ja
>samoin jos haluaa yli tuon 500hp...

Eikös tuo pidä paikkaansa vain jos haluaa T7 mottiin T5 männät. Jos vaihtaa pelkät takomännät pitäisi vakio veivit riittää, kun esim Maptun myy T7 470hv satsia ja siihen on vaihdettu takomännät ja tuskin on vedetty aivan äärirajoille mitään kun kyseessä Maptun?!
Eli T5 männät vaatii T5 veivit.

Tehonpuutteenvuoksi itseä kiinnostaa kanssa kuinka korkealle nykyinen TD04HL-19T#6 riittää 465cc suuttimilla, entäs jos vaihdattaa takomännät, niin kannattaa varmaan vaihtaa 630cc suuttimet, joilla pitäs kyseinen ahdin yltää järkevästi reippaasti yli 350hv ?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

465 suuttimilla tulee raja vastaan jossain 320-330hv tienoilla jos bensanpaine on 3,8 bar jolle suuttimet speksattu. Jos alempi niin loppuu aikaisemmin ja 3 barilla ei ole paljoa vakiota kummemmat. Nostamalla bensanpaineet yli 4 bar saattaa juuri ja juuri 350hv jaksaa, pumppu pitää olla kyllä vakiota parempi.

T7 veivit takomäntien kanssa riittää kyllä.

630cc suuttimet on yksi vaihtoehto, joskin ikävät säätää ja aika huonot ominaisuuksiltaan suosittuudesta huolimatta. Reippaasti yli 350hv on toiveajattelua mutta se 350hv irronnee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jontse »

jcarlson kirjoitti:19T#6 bolt-on: http://www.turbomeck.se/19T-Saab-9-3-5
Ainiin, unohtui mainita että tonnariin olisi tulossa niin ei taida tuo mennä edes pesiä kääntelemällä, eli mistähän tonnariin löytäis bolton 19T tai 18T?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllähän se toi tonnariinkin sopii...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja saapasi »

joo, med T25 fläns.

yx tumm. sin. tonttu kyselemäs tuolta tätä settii. Jos vaan passaa putkiston ja t25 laipan kannalta..
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tota... Eihän toi tonnariin sovi, ahdin on 180astetta poikittaissuunnassa eripäin ku tonnarissa...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä kaikkea pitää huomioida ahtimen ja pakosarjan vaihdossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä se menee tonnariinkin, ainakin sellaisia autoja on ruottin saabisteilla (mutta kun ei ole livenä nähnyt niin ei voi olla varma onko sorvattu jotain jostain).
Niitä pesiähän voi käännellä ja turbomeckin vastauksista päätellen saattaa jopa pyytämällä saada tonnarille passattuun asentoon valmiina. Kysyminen ei maksa mitään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin