Xenon valot - pitkät ei toimi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kokeillaampa pistää kysymys tähän osioon Xenon-valo-ongelmasta 9000 -97 CS Saabista.
Olen hommannut em. peltoautooni Xenon valot mallia HongKong sekä lyhyille, että pitkille. Eli konetilaa komistaa neljä nyt ballastia ja rutkasti sähköjohtoja.

Lyhyet toimii hienosti, mutta pitkät valot ei sitten millään. Olen vaihdellut ballasteja, lampppuja jne mutta ei edes syty. Ja kun kytken alkuperäisen halogeenin pitkiin valoihin, niin toimii ihan ok.

Myös valonvalvontareleen juotoskontaktit on tsekattu ja silmämääräisesti hyväksi havaittu (aiemmin olen korjannut vilkkureleen missä oli selkeät kontakti häiriöt myös visuaalisesti).

Kaukovalovilkku esim. parkeilla sytyttää pelkästään lyhyet Xenon valot.

Huomiovalojen (DRL) sulakettakin olen kokeillut pistää paikalleen ja ottaa pois, mutta ei vaikutusta.

Olisiko näin, että pitkien valojen päällekytkemiseksi vaaditaan riittävästi tehoa (~55 W) ja alle sen rele ei toimi? Xenonithan vie vaan ~35 W. Tällöin lisävastus (joita myydään johtojen yhteydessä) toimisi?

En tiedä onko vaikutusta, mutta auto (ja valot) on USA speksin mukaan, eli valot 9006 (HB4, lyhyet) ja 9005 (HB3, pitkät).
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja jmt »

Nonii, löytyihän se vika.
Katsoin vielä kerran valovalvontareleen kontaktit ja juotinkin ne pääkontaktit uudelleen. Ei vaikutusta.

Katsoin sitten jännitemäärät lyhyihin ja pitkiin tuleville johdoista; molemmissa n. 11.8 V, mutta kas kas, pitkille tulevissa johdoissa eri napaisuus!
Vanha kunnon halogeenihan ei tästä välitä, mutta xenon välittää. Liitin meni toisinpäinkin kiinni, mutta sen napsukiinnittimen sijasta piti käyttää nippusidettä.
Nyt valot toimii, eikä edes valorikkovalotkaan pala.
Tämä ongelma ilmenee ilmeisesti vaan USA valoissa (HB3 & HB4).

Pari kysymystä:
- Mitkä sulakkeet pitää "upgreidata" 20 A:iin? Sulakerasian kannessa ei ollut selkeästi merkitty valosulakkeita.
- Paljonko valonvalvontarele maksaa? Jos noi omat "juotoskorjaukset" alkaa temppuilla myöhemmin.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja jus »

jmt kirjoitti:- Mitkä sulakkeet pitää "upgreidata" 20 A:iin? Sulakerasian kannessa ei ollut selkeästi merkitty valosulakkeita.
5 15A Lähivalo, vasen
6 15A Lähivalo, oikea
7 15A Kaukovalo, vasen
8 15A Kaukovalo, oikea
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja jmt »

jus kirjoitti:5A Lähivalo, vasen
6 15A Lähivalo, oikea
7 15A Kaukovalo, vasen
8 15A Kaukovalo, oikea
Onkos noissa sulakejärjestyksissä paikkakuntakohtaisia eroja, kun omien sulakkeiden 5-8 kuvaukset ei näytä olevan lähelläkään valaistuksia (kts ao kuva). Vai onko vaan, ettei ole kuvattu sulakekanteen kaikkia suojauksia. Esim. 6:ssa on jo 30A sulake tehtaalta lähtiessä tarran mukaan.

http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... akkeet.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jmt kirjoitti:
jus kirjoitti:5A Lähivalo, vasen
6 15A Lähivalo, oikea
7 15A Kaukovalo, vasen
8 15A Kaukovalo, oikea
Onkos noissa sulakejärjestyksissä paikkakuntakohtaisia eroja, kun omien sulakkeiden 5-8 kuvaukset ei näytä olevan lähelläkään valaistuksia (kts ao kuva). Vai onko vaan, ettei ole kuvattu sulakekanteen kaikkia suojauksia. Esim. 6:ssa on jo 30A sulake tehtaalta lähtiessä tarran mukaan.

http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... akkeet.jpg
Jus tarkoitti ilmeisesti sulakekeskusta konehuoneessa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja jmt »

heh, tuo selvittäisi asian. :roll: Täytyypä kurkata pellin alle...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Neljä vuotta hyvin palvelleet halpis H4 xenonit, joissa varjostinlevy liikkuu pitkien eteen/edestä pois alkoivat temppuilemaan. Pitkät eivät enää suostu menemään päälle. Vaihdoin takaisin vakio polttimot ja pitkät toimivat normaalisti eli vika on oltava xenonsarjassa.

Johdot näyttävät kaikki olevan kiinni ja ehjät. Luulisi etteivät molempien puolien liikemekanismit voi hajota samaan aikaan eli vika lienee jokin muu kuin mekaaninen. Käsin en tuota varjostinlevyä saanut liikkumaan joten en tiedä vaikka olisi jumissa mutta toisaalta en tiedä saako sitä käsivoimin liikkumaan edes uutena. Onkohan aika ostaa suosiolla uusi xenonsarja tai laittaa lisäpitkät keulille vai onko jotain vielä tehtävissä?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Varjostimia ohjataan erillisen releen avulla (rele/releet ovat sovitejohtosarjassa).
Voiko ne releet olla ballastin sisään rakennetut? Johdoissa ei muistaakseni ole mitään muuta kuin liittimet.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Xenon valot - pitkät ei toimi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:
NG900SET -95 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Varjostimia ohjataan erillisen releen avulla (rele/releet ovat sovitejohtosarjassa).
Voiko ne releet olla ballastin sisään rakennetut? Johdoissa ei muistaakseni ole mitään muuta kuin liittimet.
Ei.
Sinulla on sis vain lyhyet xenoneissasi.
Kyllä noissa on pitkät sekä lyhyet toiminut viimeiset neljä vuotta mutta ei enää. Olisko jotain kuvaa mille se xenonien rele vois näyttää? Äsken avasin kuskin puolen ballastin mutta sen verran hyvin on osat suojattu että koteloa enempää en viitsinyt repiä auki.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vastaa Viestiin