ng 900 S 2,3l -94 virittäminen/piristäminen
ng 900 S 2,3l -94 virittäminen/piristäminen
Onko kellään mitään kokemuksia "ahtamattoman" moottorin viritämisestä. Palstan keskustelu tuntuu painottuvan ahdettujen moottoreiden virittämiseen.
Onko esim. vapaa-virtaussuodattimista ja simonin tms. putken laittamisesta mitään iloa (muuta kuin volyymipuolelle). Entä lastuttaminen/lastun ohjelmointi...näytti joku paja tekevän niitä myös turbottomaan moottoriin...
Onko esim. vapaa-virtaussuodattimista ja simonin tms. putken laittamisesta mitään iloa (muuta kuin volyymipuolelle). Entä lastuttaminen/lastun ohjelmointi...näytti joku paja tekevän niitä myös turbottomaan moottoriin...
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Hiotut imu- ja pakokanavat kanteen. Tosin olisi varmaan hyvä jos olisi virtauspenkki missä katsoa miten hommat kannessa toimii, peltipakosarja, jyrkemmät nokkaakselit, isommat venttiilit kanteen ja jäykemmät venanjouset ja kaikkea muuta pientä (bensansyöttö) jne.....
Joku ratapuolen heppu varmaan tietäisi paljon enemmän, kait niitäkin tällä foorumilla seikkailee ainakin yx tai kax
Joku ratapuolen heppu varmaan tietäisi paljon enemmän, kait niitäkin tällä foorumilla seikkailee ainakin yx tai kax
9-3.1972
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Vaparin virittäminen on aika tyyristä puuhaa. Kansi pitäisi portata ja käydä koko imupuoli ja pakoputkisto läpi. Kyllä vapariinkin saa tehoja rahalla.
Turbolle ei tarvii kun laatikko vaihtaa ja jo tulee potkua. Siksi kai enemmän höpistää noista turbo virityksistä.
Turbolle ei tarvii kun laatikko vaihtaa ja jo tulee potkua. Siksi kai enemmän höpistää noista turbo virityksistä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Joo ei auton virittäminen ole koskaan ns. halpaa kun ajattelee tätä mun tapausta. Vaikka kulutus putos niin monta vuotta saan ajella niitä rahoja takas ja bensan hinta vaan nousee. Kaiken lisäx käytän nykyään 98:iipotkuhousu kirjoitti:Vaparin virittäminen on aika tyyristä puuhaa. Kansi pitäisi portata ja käydä koko imupuoli ja pakoputkisto läpi. Kyllä vapariinkin saa tehoja rahalla.
Turbolle ei tarvii kun laatikko vaihtaa ja jo tulee potkua. Siksi kai enemmän höpistää noista turbo virityksistä.
9-3.1972
Menee kyllä noi porttaamiset sun muut hiukka turhan monimutkaseks ja kalliiks mun tapauksessa...
Lähinnä kaipaan pientä piristystä...herkempää reagointia kaasuun jne. kyllä mulle noi ~150 hp riittää...
Oisin edelleen kiinnostunut jos jollain on kokemusta vapaa-virtaus suodattimen ja paremmin virtaavan putken mahdollisesti tuomista hyödyistä...(tai siitä lastuttamisesta/uudelleen ohjelmoinnista)
Lähinnä kaipaan pientä piristystä...herkempää reagointia kaasuun jne. kyllä mulle noi ~150 hp riittää...
Oisin edelleen kiinnostunut jos jollain on kokemusta vapaa-virtaus suodattimen ja paremmin virtaavan putken mahdollisesti tuomista hyödyistä...(tai siitä lastuttamisesta/uudelleen ohjelmoinnista)
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Filsu, ei oikeastaan mitään hyötyä jos asennat orkkiskoteloon.Miihkali kirjoitti:
Oisin edelleen kiinnostunut jos jollain on kokemusta vapaa-virtaus suodattimen ja paremmin virtaavan putken mahdollisesti tuomista hyödyistä...(tai siitä lastuttamisesta/uudelleen ohjelmoinnista)
Jos teet kunnon koteloinnin tyyppiä ram-air niin silloin saatat hyötyä jokusen hepan olettaen että vakio systeemi todella ahdas.
Putki, cat-back systeemi ei lisää tehoja oikeastaan yhtään. Vaihda DP jos haluat enemmän hyötyä. Vaikuttaa mm. alavääntöön.
Lastu, hyödyt hieman kyseenalaiset vapariin. Hyöty riippuu hyvin paljon siitä onko orkkissoftassa rajoitettu jotain ominaisuuksia. Jos on niin rajoituksien poisto saattaa tuoda hummia. Mielestäni suht tyyris kun ajattelee hyötyä yleensä. Säädettävällä lastulla, esim unchip tai vastaavalla voi hyöty olla suurempi. Sopivuus saabiin on ?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Vapareiden teholastuilla luvataan nimellistä +10...15hp tehonlisää ja oman kokemuksen mukaan se tuskin on edes sitä. Itselläni oli 9000CS 2.0i:ssä teholastu, jolla piti saada tehoiksi vapaavirtaussuodattimen kanssa 150hp, elikkäs 20hp lisää vakioon (väännön kasvua en muista). Käytännön vaikutus oli melko olematon, suurin merkitys tod.näk oli suodattimella joka antoi törkeät teinituning imuäänet ja loi mielikuvan tehosta.
Jos tehot riittää nykyisellään, mutta pirteyttä pitää saada lisää, niin ainoa tie on vääntökäyrän rukkaaminen alapäästä... ja se on paljon hankalampaa ja kalliimpaa kuin nimellisen tehonlisäyksen aikaansaaminen siten että väännön maksimia saadaan pykälä ylöspäin. Käytännössä homma menee nokkaakselin ja kanavien rukkaamiseen, jonka jälkeen myös polttoaineen syötön ja sytytyksen kartat pitää saada sellaisiksi että ne vastaavat uusia virtauksia.
Helpointa on hankkia turbo ja varmasti halvempaakin. Jos löydät jostain sopivan 2-litrasen täyspaineturbo koneen niin sen vaihtaminen keulille on huomattavasti helpompi juttu kuin auton virittäminen vaparina ja tod.näk halvempikin. Vanhan 2.3:n saat kuitenkin vielä myytyä eteenpäin.
Jos taas mielenkiinnosta ja harratukseksi lähtee virittelemään niin vapari on huomattavasti mielenkiintoisempi ja haastavampi kohde kuin turbojen simppelit ECU:n vaihdot
Jos tehot riittää nykyisellään, mutta pirteyttä pitää saada lisää, niin ainoa tie on vääntökäyrän rukkaaminen alapäästä... ja se on paljon hankalampaa ja kalliimpaa kuin nimellisen tehonlisäyksen aikaansaaminen siten että väännön maksimia saadaan pykälä ylöspäin. Käytännössä homma menee nokkaakselin ja kanavien rukkaamiseen, jonka jälkeen myös polttoaineen syötön ja sytytyksen kartat pitää saada sellaisiksi että ne vastaavat uusia virtauksia.
Helpointa on hankkia turbo ja varmasti halvempaakin. Jos löydät jostain sopivan 2-litrasen täyspaineturbo koneen niin sen vaihtaminen keulille on huomattavasti helpompi juttu kuin auton virittäminen vaparina ja tod.näk halvempikin. Vanhan 2.3:n saat kuitenkin vielä myytyä eteenpäin.
Jos taas mielenkiinnosta ja harratukseksi lähtee virittelemään niin vapari on huomattavasti mielenkiintoisempi ja haastavampi kohde kuin turbojen simppelit ECU:n vaihdot
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kiitokset vastauksista...
Viel yks kysymys...
Mistähän mahtaisin löytää DP:n saappaaseeni, näyttäisi ettei kukaan valmista em. osaa vaparikoneeseen. Käykö esim 2.0T (ng900) DP...Onko lisäksi suosituksia mistä kannattaisi lähteä kyselemään...??
Katselin vanhoja aiheita mutta ei löytynyt apua...
Viel yks kysymys...
Mistähän mahtaisin löytää DP:n saappaaseeni, näyttäisi ettei kukaan valmista em. osaa vaparikoneeseen. Käykö esim 2.0T (ng900) DP...Onko lisäksi suosituksia mistä kannattaisi lähteä kyselemään...??
Katselin vanhoja aiheita mutta ei löytynyt apua...
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Hieman epäilen että downpipen vaihtamisesta vapariin ei ole yhtikäs mitään hyötyä. Sitten kun olet virittellyt konettasi polttoaineensyötön, nokka-akselien ja kannen puolelta niin saattaa tulla ajankohtaiseksi viritellä myös pakoputkea. Ei se nuhaisuus siitä johdu etteikö pakokaasut mahtuisi putkesta ulos.
Vaparissa et pääse minkään yksittäisen osan vaihdolla toivottuun lopputulokseen. Teho syntyy kun polttoaine palaa ja siihen tarvitaan ilmaa -> jos et saa lisää ilmaa koneelle et myöskään voi antaa sille lisää polttoainetta ja pakokaasun massavirta ei kasva. Jos vaihdat vain esim DP:n pystyt ainoastaan hiukan pienentämään pumppaushäviötä siltä osin mitä kuluu pakokaasun pumppaamiseen pakoputken läpi... ja se on häviävän vähän.
Vaparissa et pääse minkään yksittäisen osan vaihdolla toivottuun lopputulokseen. Teho syntyy kun polttoaine palaa ja siihen tarvitaan ilmaa -> jos et saa lisää ilmaa koneelle et myöskään voi antaa sille lisää polttoainetta ja pakokaasun massavirta ei kasva. Jos vaihdat vain esim DP:n pystyt ainoastaan hiukan pienentämään pumppaushäviötä siltä osin mitä kuluu pakokaasun pumppaamiseen pakoputken läpi... ja se on häviävän vähän.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kuten jo todettua, ei lastu yms viritysten hyöty vaparissa ole hintalaatu suhteeltaan sitä luokkaa että kannattaisi alkaa viilaamaan vapari koneesta lisää tehoja. Varsinkin kun saabbaat ei ole olemukseltaan mitään riisikuppeja joilla pitää vinguttaa rajoittimeen asti että ne 150hv löytyvät. Jos lasket paljonko lastu, suodatin, nokat, putkisto, kansityöt, yms maksavat, että vapaastihengittävään saa samoja hevosmääriä edes vakio turboon verrattuna väännöstä puhumattakaan niin kannattaa suosiolla vaihtaa se t16 tekniikka josta saa pikku muunnoksilla/rahalla reilusti enemmän käytännön suorituskykyä verrattuna vapareihin!
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic