By pass, bleed valve ja dumppi???
By pass, bleed valve ja dumppi???
Jos joku jaksaa kertoa, mihin eri käyttötarkoituksiin nuo venttiilit ovat, niin olisin erittäin kiitollinen. Ärsyttää lukea niistä joka paikasta, kun ei tiedä mikä mikin on..
Ja toinen asia. Laitoin omaan og 900 ässääni bsr:n lastun ja (olikohan se nyt sitten tuo bleedi) venttiilin, niin mahtaako tuo venttiili korvata yhtä hyvin ahtojen noston, kuin että ruuvaisi kellon tankoa?? Laitoin siis hukkaportin ja ahtimen väliseen letkuun T-haaran, josta lähtee letku venttiilille, ja venttiililtä taas vapaaseen tilaan. Voisi kuvitella että tuo letku päästäisi painetta hieman epätasaisesti..? mutta minähän näistä en juurikaan tiedä, te tiedätte niin voisitte vähän valaista asiaa : )
niin ja tuon mitsun vakioahtimen tangon lyhentämisellä päästään ilmeisesti max. 0,6:een bariin. Tuolla pienellä venttiilillä (6mm) sain vain 0,5bar. Nyt on taskussa tosin hieman suurempi venttiili (8mm).
Ja toinen asia. Laitoin omaan og 900 ässääni bsr:n lastun ja (olikohan se nyt sitten tuo bleedi) venttiilin, niin mahtaako tuo venttiili korvata yhtä hyvin ahtojen noston, kuin että ruuvaisi kellon tankoa?? Laitoin siis hukkaportin ja ahtimen väliseen letkuun T-haaran, josta lähtee letku venttiilille, ja venttiililtä taas vapaaseen tilaan. Voisi kuvitella että tuo letku päästäisi painetta hieman epätasaisesti..? mutta minähän näistä en juurikaan tiedä, te tiedätte niin voisitte vähän valaista asiaa : )
niin ja tuon mitsun vakioahtimen tangon lyhentämisellä päästään ilmeisesti max. 0,6:een bariin. Tuolla pienellä venttiilillä (6mm) sain vain 0,5bar. Nyt on taskussa tosin hieman suurempi venttiili (8mm).
Ainaki ns "dumppi" tai Blowoff valve on muuten sama asia kuin Bypass valve ainoana erona on että Blowoff/dumppi päästää ylimääräset paineet ulos "ilmaan" samalla päästäen mukavan swooossch äänen kun taas Bypass on se joka saapeissa löytyy Boschin muodossa, eli joka päästää ylimääräset paineet pihalle mutta kiertää ne takasin ilmanputsarin jälkeen...
ns Bypass:
ns Dumppi:
ns Bypass:
ns Dumppi:
Hieman aihetta sivuten, kun en jaksa uutta topiccia aloittaa..olisko by-bassvenassa jotain vikaa, kun aiemmin automaattilootalla turbo jaksoi pitää paineet vaihteenvaihdossakin. Nyt manuaalilla kaikki ahdot karkaa aina vaihdon yhteydessä taivaantuuliin ja taas saa odotella niiden nousua lturhan pitkään..
Olenko nyt aivan hakoteillä, eli onko tuo normaalia? :?:Jos ei, mitä olisi tehtävissä?
Olenko nyt aivan hakoteillä, eli onko tuo normaalia? :?:Jos ei, mitä olisi tehtävissä?
Foxbody turbo
Bleed venttiilillä voi "huijata" hukkaporttia, eli päästetään ilmaa karkuun hukkaportin painekelloon menevästä letkusta. Jos kyseessä on tavallinen säädettävä kolmitieventtiili niin kyllä se päästää ilmaa läpi ihan tasaisesti. Jos tuntuu, että ahtopaine ei ota noustakseen tarpeeksi, on syytä huomioida painekellon jäykkyys. Pakopaine voittaa painekellon jousivoiman ja avaa hukkaportin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
- Paikkakunta: Sievi
Ei vikaa
Se on täysin normaali ilmiö manuaalilootalla että paineet putoaa vaihdettaessa, koska silloin ei ole ns. veto päällä. Tomaatti taas pitää kiihdytyksessä vedon koko ajan päällä ja vaihtaa niin nopeasti ettei paineet pääse putoamaan juuri ollenkaan.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
#2008
Re: Ei vikaa
Tepa turbo kirjoitti:Se on täysin normaali ilmiö manuaalilootalla että paineet putoaa vaihdettaessa, koska silloin ei ole ns. veto päällä. Tomaatti taas pitää kiihdytyksessä vedon koko ajan päällä ja vaihtaa niin nopeasti ettei paineet pääse putoamaan juuri ollenkaan.
Juu, tuota epäilinkin . Olisiko tuolle ilmiölle tehtävissä jotakin, että saisi edes osan paineista säilytettyä vaihdon yhteydessä ? Rallipuolella tuo lienee huomioitu jotenkin .
Foxbody turbo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ei vikaa
Niin, meinaat siis sitä ralliautoissa olevaa "paukkujärjestelmää"? Se mahdollistaa vaihteiden vaihdon ja vasemman jalan jarrutuksen niin, että ahtopaineet ei putoa. Se muuten tuhoaa moottorin pikkuhiljaa, joten en suosittelisi virittelemään tavallista katuautoa sillä tavalla.to4 kirjoitti:Juu, tuota epäilinkin . Olisiko tuolle ilmiölle tehtävissä jotakin, että saisi edes osan paineista säilytettyä vaihdon yhteydessä ? Rallipuolella tuo lienee huomioitu jotenkin .
Esim. Pösön WRC 206:lla koneen kestoikä on keskimäärin 1500 erikoiskoekilometriä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
olen ymmärtänyt "paukkujärjestelmästä" että siinä tungetaan polttoainetta pakosarjaan joka syttyy itsestään ja samalla pyörittää turboa ,en tosin tiedä virallista vastausta, mutta muistelisin kuulleeni jotain tuommoista ... eikö kukaan teini aikana jarruttanut moottorilla sytkävirta pois ja pumpannu samaan aikaan kaasua ,, palauttaessa virrat takas putkessa paukahti..
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
JT:n 3" oli aatoksissa..taitas käydä sama putki sinullekinMilli kirjoitti:Mistäs aattelit hommata?Tehä ite vai?Kunhan saa 3" downpipen hommattua, niin alkaa turbokin herätä hieman alempaa
Mulla sama tilanne.Aateltiin tehä ite tohon mun lullaan.
.: Artnr: JT60-1 3" främre rör
tillverkas av rostfritt material/ aluminiserat stål
ger din turbo fulländad funktion!
passar alla Saab 9000
eikun tilaus samaan kimppaan ProStreetilta, sais karsittua ulkomaanrahdit pois, jos olisi 5 tilausta samassa..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=779
Foxbody turbo
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Siinä on kyllä jo vakiona bypassi, iloa siitä nyt ei pahemmin ole mutta hyötyä kylläkin, sehän niinkuin joku jo kirjoitti suojaa turboa kun nostat jalan kaasulta, kaasuläppä menee kiinni ja turbo pumppaa painetta putkeen. Bypassi toimii niin että kun imusarjaan muodostuu alipaine kaasuläpän kiinnimenon takia, alipaine avaa venttiilin ja kaasuläpän edessä oleva paine pääsee turbon imupuolelle. Bypassi sijaitsee siinä turbon vieressä, moottorin edessä, kaikkien putkien alla. Yleensähän tuo vanhemmissa autoissa on rikki, eli vedät sen alipaineletku irti imusarjasta ja puhallat taikka imet, jos ilma kulkee vapaasti se on rikki. Ostin eilen kyseisen venttiilin alkuperäisosana, 29€ kustansi.900S kirjoitti:no voiko siis tommoseen og 900 matalapaineturboon laittaa by-passin ja onko siitä edes mitään iloa? on se nyt kumminkin pirteämpi tuon chipin ansiosta, mutta jotakin voisi vielä pikkuisen laittaa. Niin ja onko ko. venttiileitä alkuperäisenäkin joissakin malleissa?