By pass, bleed valve ja dumppi???

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

By pass, bleed valve ja dumppi???

Viesti Kirjoittaja 900S »

Jos joku jaksaa kertoa, mihin eri käyttötarkoituksiin nuo venttiilit ovat, niin olisin erittäin kiitollinen. Ärsyttää lukea niistä joka paikasta, kun ei tiedä mikä mikin on..

Ja toinen asia. Laitoin omaan og 900 ässääni bsr:n lastun ja (olikohan se nyt sitten tuo bleedi) venttiilin, niin mahtaako tuo venttiili korvata yhtä hyvin ahtojen noston, kuin että ruuvaisi kellon tankoa?? Laitoin siis hukkaportin ja ahtimen väliseen letkuun T-haaran, josta lähtee letku venttiilille, ja venttiililtä taas vapaaseen tilaan. Voisi kuvitella että tuo letku päästäisi painetta hieman epätasaisesti..? mutta minähän näistä en juurikaan tiedä, te tiedätte niin voisitte vähän valaista asiaa : )
niin ja tuon mitsun vakioahtimen tangon lyhentämisellä päästään ilmeisesti max. 0,6:een bariin. Tuolla pienellä venttiilillä (6mm) sain vain 0,5bar. Nyt on taskussa tosin hieman suurempi venttiili (8mm).
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Ainaki ns "dumppi" tai Blowoff valve on muuten sama asia kuin Bypass valve ainoana erona on että Blowoff/dumppi päästää ylimääräset paineet ulos "ilmaan" samalla päästäen mukavan swooossch äänen :wink: kun taas Bypass on se joka saapeissa löytyy Boschin muodossa, eli joka päästää ylimääräset paineet pihalle mutta kiertää ne takasin ilmanputsarin jälkeen...

ns Bypass:

Kuva

ns Dumppi:

Kuva
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Hieman aihetta sivuten, kun en jaksa uutta topiccia aloittaa..olisko by-bassvenassa jotain vikaa, kun aiemmin automaattilootalla turbo jaksoi pitää paineet vaihteenvaihdossakin. Nyt manuaalilla kaikki ahdot karkaa aina vaihdon yhteydessä taivaantuuliin ja taas saa odotella niiden nousua lturhan pitkään..

Olenko nyt aivan hakoteillä, eli onko tuo normaalia? :?:Jos ei, mitä olisi tehtävissä?
Foxbody turbo
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Bleed venttiilillä voi "huijata" hukkaporttia, eli päästetään ilmaa karkuun hukkaportin painekelloon menevästä letkusta. Jos kyseessä on tavallinen säädettävä kolmitieventtiili niin kyllä se päästää ilmaa läpi ihan tasaisesti. Jos tuntuu, että ahtopaine ei ota noustakseen tarpeeksi, on syytä huomioida painekellon jäykkyys. Pakopaine voittaa painekellon jousivoiman ja avaa hukkaportin.
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Ei vikaa

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Se on täysin normaali ilmiö manuaalilootalla että paineet putoaa vaihdettaessa, koska silloin ei ole ns. veto päällä. Tomaatti taas pitää kiihdytyksessä vedon koko ajan päällä ja vaihtaa niin nopeasti 8O ettei paineet pääse putoamaan juuri ollenkaan.
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ei vikaa

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tepa turbo kirjoitti:Se on täysin normaali ilmiö manuaalilootalla että paineet putoaa vaihdettaessa, koska silloin ei ole ns. veto päällä. Tomaatti taas pitää kiihdytyksessä vedon koko ajan päällä ja vaihtaa niin nopeasti 8O ettei paineet pääse putoamaan juuri ollenkaan.

Juu, tuota epäilinkin :) . Olisiko tuolle ilmiölle tehtävissä jotakin, että saisi edes osan paineista säilytettyä vaihdon yhteydessä 8O ? Rallipuolella tuo lienee huomioitu jotenkin :?.
Foxbody turbo
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei vikaa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

to4 kirjoitti:Juu, tuota epäilinkin :) . Olisiko tuolle ilmiölle tehtävissä jotakin, että saisi edes osan paineista säilytettyä vaihdon yhteydessä 8O ? Rallipuolella tuo lienee huomioitu jotenkin :?.
Niin, meinaat siis sitä ralliautoissa olevaa "paukkujärjestelmää"? Se mahdollistaa vaihteiden vaihdon ja vasemman jalan jarrutuksen niin, että ahtopaineet ei putoa. Se muuten tuhoaa moottorin pikkuhiljaa, joten en suosittelisi virittelemään tavallista katuautoa sillä tavalla.

Esim. Pösön WRC 206:lla koneen kestoikä on keskimäärin 1500 erikoiskoekilometriä :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

olen ymmärtänyt "paukkujärjestelmästä" että siinä tungetaan polttoainetta pakosarjaan joka syttyy itsestään ja samalla pyörittää turboa ,en tosin tiedä virallista vastausta, mutta muistelisin kuulleeni jotain tuommoista ... :roll: eikö kukaan teini aikana jarruttanut moottorilla sytkävirta pois ja pumpannu samaan aikaan kaasua ,, palauttaessa virrat takas putkessa paukahti.. :lol:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, munkin mielestä toi homma perustuu juuri tuohon "itsesytytykseen".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Juu, tuota paukkua juuri tarkoitin..olisi liian hubaa touhua rahnapussin päälle korjailla konetta 1500km:n välein 8O . Noh, ihan kivasti tuo Saapas vetää ilman paukkujakin. Kunhan saa 3" downpipen hommattua, niin alkaa turbokin herätä hieman alempaa :)
Foxbody turbo
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kunhan saa 3" downpipen hommattua, niin alkaa turbokin herätä hieman alempaa
Mistäs aattelit hommata?Tehä ite vai?
Mulla sama tilanne.Aateltiin tehä ite tohon mun lullaan.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Milli kirjoitti:
Kunhan saa 3" downpipen hommattua, niin alkaa turbokin herätä hieman alempaa
Mistäs aattelit hommata?Tehä ite vai?
Mulla sama tilanne.Aateltiin tehä ite tohon mun lullaan.
JT:n 3" oli aatoksissa..taitas käydä sama putki sinullekin

.: Artnr: JT60-1 3" främre rör
tillverkas av rostfritt material/ aluminiserat stål
ger din turbo fulländad funktion!
passar alla Saab 9000

eikun tilaus samaan kimppaan ProStreetilta, sais karsittua ulkomaanrahdit pois, jos olisi 5 tilausta samassa..

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=779
Foxbody turbo
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

no voiko siis tommoseen og 900 matalapaineturboon laittaa by-passin ja onko siitä edes mitään iloa? on se nyt kumminkin pirteämpi tuon chipin ansiosta, mutta jotakin voisi vielä pikkuisen laittaa. Niin ja onko ko. venttiileitä alkuperäisenäkin joissakin malleissa?
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

to4 kirjoitti:JT:n 3" oli aatoksissa..taitas käydä sama putki sinullekin
Juurikin niin.En vaa ole vielä varma tilaanko jostain vai tehäänkö ite.Jos tehään ite niin tekeminen kylläkin venyy jonnekkin talven tienoille.. :? Ei yhtään hyvä homma.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

900S kirjoitti:no voiko siis tommoseen og 900 matalapaineturboon laittaa by-passin ja onko siitä edes mitään iloa? on se nyt kumminkin pirteämpi tuon chipin ansiosta, mutta jotakin voisi vielä pikkuisen laittaa. Niin ja onko ko. venttiileitä alkuperäisenäkin joissakin malleissa?
Siinä on kyllä jo vakiona bypassi, iloa siitä nyt ei pahemmin ole mutta hyötyä kylläkin, sehän niinkuin joku jo kirjoitti suojaa turboa kun nostat jalan kaasulta, kaasuläppä menee kiinni ja turbo pumppaa painetta putkeen. Bypassi toimii niin että kun imusarjaan muodostuu alipaine kaasuläpän kiinnimenon takia, alipaine avaa venttiilin ja kaasuläpän edessä oleva paine pääsee turbon imupuolelle. Bypassi sijaitsee siinä turbon vieressä, moottorin edessä, kaikkien putkien alla. Yleensähän tuo vanhemmissa autoissa on rikki, eli vedät sen alipaineletku irti imusarjasta ja puhallat taikka imet, jos ilma kulkee vapaasti se on rikki. Ostin eilen kyseisen venttiilin alkuperäisosana, 29€ kustansi.
Vastaa Viestiin