Ikkunan tummennus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Ikkunan tummennus

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ois tarkotus tummentaa saabin ikkunoit pistämäl niihin vähän kalvoo kaikki ihan siihen rajalle ja etuikkunan yläreunaan simmonenn siisti tarran simmonen joka "kaventaa ikkunaa. Mitähän tommoset kalvot maksais auto on 900s 3d coupe. Tietäisiks ketään ammatilaista joka tekissen halval, jos otan varman pääl ja en pistäkkä ite, asun somerolla aika lähel saloo ja forssaa joten pk-seutu ja turku kävis, kunhan autto ei joutuis jättään sinne hirmusen pitkäks aikaan et pääsis sit samana päivänä takas kotiin samal autol. Myös muita vinkkei otetaan vastaan. 8)
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kalvo maksanee esim. motonetissa n.30€. Jos ei ennen ole kalvoja laittanut, niin vähän nihkeää se voi olla. Eli niinkuin mimmi mainitsi, niin kelt.pörssistä asentajia löytyy. Tai sitten joku tuttu joka on niitä asennellut.
9-5 2,3t Wagon `06
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mitä maksais jos joku ammatilainen laittais kalvot.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

ja mitenkäs meni ne valon läpäisyarvot :?:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

oon kans suunnittellu tummentavani takalasin ja takasivulasit, mutta toi takalasin tummennus on ehkä hiukan vaikeaa :roll:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

yhteen autoon laitoin aikoinaan tummennuksen takalasiin ja takasivu ikkunoihin. Jippohan on käyttää riittävästi saippuanestettä ja leikkaa kalvot valmiiksi vähän suuremmiksi ja leikkaa sitten terävällä kirurginveitsellä jossa on pyöreä terä. Mattopuukolla tulee vaan naarmuja.

Toi on hermoja vaativaa puuhaa 8) ja mullahan niitä on :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

ööh tota noin mä taisin silloin päättää etten enään ikinä, mutta siitä on jo niin paljon aikaa että jos taas verestäisi muistoja :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

jsuomi kirjoitti:Mitä maksais jos joku ammatilainen laittais kalvot.
Oisko jotain 200e takaluukun lasi + taka sivulasit
9000 CS 2.3t
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ite oon tummentanu ikkunat kahesta(kaverin seatti ja oma saappi) autosta ja ei tuo mielestäni vaikeeta ole. Kuplia ei tule yhtään kun käyttää tarpeeks vettä ja vetää lastalla tarpeeks huolellisesti, sekä putsaa ikkunat KUNNOLLA ja NUKKAANTUMATTOMALLA liinalla. Työntuloskin on ammattilaisten tasoa kun homman tekee huolella 8) . Ja säästäähän siinä selvää rahaa jos cd-cardikin kalvo maksaa 5€ ja ammattilaisen työ noin 200€ :roll: .
Niin ja kalvothan saa irti jos ei työntuloksesta tykkää.

Kannattaa tosiaan jos ite tummentaa ottaa joku kaveri joka on tummentanu mukaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Eikös 3M kalvot ole ainoat, jotka kelpaa? ;)

Tuttu vetäs kalvot kaikkiin paitti tuulilasiin ja makso reilut 300euroa. Minusta ei paha, joutunee itsekin seuraavan katsastuksen jälkeen käydä hakemassa 8)
STCF #3
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Soita ennen tuloasi, että tiedän varata pesuainetta ja rättejä valmiiksi, tuothan omat kelmusi mukanasi
Muista varata potkikselle myös kolajuomaa riittävästi. :D
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Monestakos eri liuskasta toi tonnarin takalasi pitäis tehdä, kun se on noinkin kaareva ?
Vai onnistuuko lämmittämällä ?
Muutamaan olen laittanut ,mutta en noin kaarevaan lasiin :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Tummennus ei ole vaikeaa jos on oikeat työtavat tiedossa ja laadukkaat materiaalit, sekä työvälineet.

Ensinnäkin bilteman kalvot kannattaa jättää ostamatta. Sungard, 3M ym. laatumerkit sopivat. Kalvojen ero on asennuksen onnistumisessa ja kestossa. Kalliimmat kalvot kestävät jopa koiran raapimista ja tarvikeliikkeen eivät edes ikkunan avaamista.

Tarvitaan ohut ns. tapetti veitsi (kuin mattoveitsi, ohuempi vaan)
kunnollinen ikkunalasta, vaikka mattoveitsen terä tai partaterä, suihkepullo, kuumailmapuhallin ja jäykkä muovi ja/tai huopalasta ja astianpesuainetta, perus fairy on parasta.

Aloitetaan ikkunan pesulla ja raapataan kaikki epäpuhtaudet ja röpelöt matto tai partaterällä, myös ulkopuoli pestään huolella. (älä katko terillä takalasin lämppärin elementtejä) Ikkunoita ei koskaan pyyhitä millään kankaalla ym. pelkästään lastalla!
Pane fairyä ruiskaus sumutinpulloon ja perään vettä, voi käyttää aika reilustikkin fairyä, tehdessä huomaa mikä on sopiva määrä 8)

Puretaan rullalta ikkunaan tarvittava reilu pala, huomioitavaa on että on otettava aina rullalta siten että rulla on pystysuorassa ikkunaan nähden.
Pala asetetaan pestyn ikkunan ulkopuolelle johon on suihkutettu fairyvettä keskelle ikkunaa poikittainen kaistale koko matkalle.

Tarkista kalvon reunasta avaamalla että kalvo on oikein päin, tietenkin liimapinta on nyt ulospäin lasista ja suoja muovi on ulommaisena, kalvohan laitetaan ikkunan sisälle, ei ulkopuolelle :lol: Niitäkin on tosin nähty...

Aletaan asettelemaan kalvoa ikkunan muotoon, ajetaan ylimääräiset pussit pystysuoriksi pusseiksi, ei koskaan vaakasuoraan.
Lämmitetään pussia kuumailmapuhaltimella jolloin se kutistuu.
Lastalla vetäistään pussin yli kun se on kutistettu, pystysuunnassa.
Kannattaa jakaa kalvon löysyys tasaisesti mataliin pusseihin.
Kun lämmität kalvoa, tarkkaile sen käyttäytymistä. Laadukkaat kalvot menee silleen siksakiksi kuin käärme, kun on lämmitetty tarpeeksi.
Pussi eivät tottakai siliä kertavedolla, vaaditaan jonkunverran muokkaamista. Näin muotoillaan kalvo ikkunaan käyväksi sen ulkopuolella. Varsinkin hyvien kalvojen ei täydy istua 100%, loppu saadaan sit asennusvaiheessa.

Leikkaa jostakin muovista (esim. pakasterasian kansi, ohut) joku 10-15mm halkaisijaltaan oleva ympyrä. Laita se veitsen kärjen alle ikkunaa vasten, tämä helpottaa huomattavasti kalvon leikkaamista ja et naarmuta lasia etkä tuhoa tiivisteitä.

Leikkaa kalvo sopivaksi, huomioi paljonko kalvo sopii mahdollisen tiivisteen alle tai jos takalasissa on se röpelöreuna, ettei jää vajaaksi.
Sivuikkunoissa kannattaa jättää reilusti alas ja sivuille tiivisteen alle materiaalia.

Kastellaan ikkuna reilusti! Kalvosta muovi pois ja reilusti heti liimapintaan nestettä, sitä ei juuri koskaan ole liikaa.
Kalvo autoon, sen voi paiskata mihin kohti vaan kun on lasilla.
Pujotetaan kalvon reunat tiivisteiden alle tai asetellaan röpelöreunaan kohdalleen. Kalvo liikkuu vapaasti lasilla, kun on tarpeeksi nestettä. Nestettä kalvon sisäpintaan ja aletaan lastalla vetelemään neste pois kalvon ja lasin välistä. Aloita keskeltä. Muista pitää kalvo märkänä kun lastaat. Alkuun voi pitää vähän kädellä apuna että ei luiskahda lasilla.
Lastataan ihan reilulla kädellä. Sama muille laseille. Avattavien ikkunoiden
tiivisteet kannattaa jossain autoissa irroittaa tai käyttää ohutta lastaa jolla pääsee painamaan tiivisteen alle.
Annetaan asettua ja tarkkaillaan mahdollisi ilmakuplia ja irtoamista reunoilla, jos ei tartu, lämmitetään puhaltimella ja lastataan.
Kun tekee omaa ja hyvää, kannattaa katsoa säänöllisesti ensimmäisinä tunteina ja päivinä josko jostain sattuu irvistämään. Ollaan avaamatta muutaman päivän niitä sivuikkunoita. Ammattimies tummentaa kunnon kalvolla vaikka pallon.

Älkää leikelkö siivuiksi niitä takalaseja, kyllä ne menee yhdellä kalvolla. Voi vaatia muutaman treenikerran, mutta on aika paljon siisimpi kun tilkkutäkit 8)

Nimimerkillä: joskus työkseenkin kalvottanut :oops:
9000 CD 2.3 -90
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täällähän rohkaistaan oikein kunnolla :P

Täytyisikö itsekkin ruveta harkitsemaan tuota kalvottamista :?: kun tälläinen näppärä kaveri oon :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Jopas oli selkeät ohjeet. :) Hyvä että riittää virtaa selostaa niin joku voi alkaa kokeileen tuleeko siitä kalvottamisesta mitään. :P
Vastaa Viestiin