Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Terve!

Ajattelin vain näin yleisesti kirjoittaa muutamia kokemuksia kiinacoolerin laitosta 9000:sen pellin alle. Coolerin lisäksi hankin 2 supistusmutkaa, klemmareita ja pätkän 2" putkea. Ongelmia oli saada liitokset siten että sai turbolta lähtevän putkiston/letkuston sopimaan ja tulemaan oikealle kohdalle. Tuli muuten melkoinen sekamelska putkea, letkua ja klemmareita. Tuossa vaiheessa saattoi jo olettaa ettei välttämättä kestä. Kuitenkin lopulta cooleri oli keulalla ja autokin lähti käyntiin ilman ongelmia. Tämä siis eilen.

Ensimmäinen ongelma minkä huomasin, oli konepellin aukeamattomuus, mikä on vähän haitallista, kun tuli tuossa rempan yhteydessä otettua ilmastointi pois ja lampun pesurin letkut jäivät myös "sinne jonnekin". Olisi ollut kiva katsoa miten siellä ovat ja kenties sitoa ne johonkin.

No sitten tänään pikkaisen kiihdytin rivakammin, ja autosta loppui veto kuin seinään (tuntui samalta ku joskus taannoin venttiilien solmuun meno) ja auto sammui. Sain kuitenkin nilkutettua parkkiin ja onnekseni totesin että käynnistyy ja vielä käy ilman mitään sivuääniä, eli kone kaiketi ehjä. Aina kun yritti kaasua antaa, alkoi hyytymään. Lopulta pääsin pikkukierroksilla kotiin. Ilmeisesti siis suurempi imuilmavuoto jossain näissä liitoksissa. Nyt tietysti helpottaisi huomattavasti jos saisi tuon pellin auki :(

Tässä tämmöinen avautuminen siitä, kun muutama poika vähän rakentelee autoa eikä kaikki onnistu ihan nappiin. :oops:
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ja lisäillään kun on saatu lisää selvyyttä ongelmiin. Konepelti aukesi kun vähän ruuvarilla auttoi sitä tappia joka vapauttaa jousen. Vika tuossa oli ollut hieman liian eteen tullut "yläpelti?", joka esti mekanismin toimimisen.

Ja tosiaan yksi itse rakenneltu liitoshan se sieltä oli paineen kasvaessa antanut periksi. Pitänee hommata parempi letkun pätkä siihen kohtaan. Eli ongelmat selvitetty korjausta vaille valmiiksi...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jatkoputkissa pitää olla päissä aina pyölykset tai letkut pullahtavat irti, ennemmin tai myöhemmin.
99T-museopeli
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jatkoputkissa pitää olla päissä aina pyölykset tai letkut pullahtavat irti, ennemmin tai myöhemmin.

Tai sitten reilut karhennukset ja liimaa... Em tietenkin ikävä jos on silikoniletkuja ( liima ei pidä ) tai joutuu aukomaan liitoksia.
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja AP »

Hyvin on pysynyt ilman mitään haittoja/ liimoja. Pitää vaan olla kunnon klemmarit. Tai ehkä mulla vaan ei oo tarpeeksi paineita :lol:
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja SonmH »

AnttiR kirjoitti:Jatkoputkissa pitää olla päissä aina pyölykset tai letkut pullahtavat irti, ennemmin tai myöhemmin.

Tai sitten reilut karhennukset ja liimaa... Em tietenkin ikävä jos on silikoniletkuja ( liima ei pidä ) tai joutuu aukomaan liitoksia.

Noh noh. Eipä ole mullakaan yhtään "pyölystä" eikä karhennusta eikä myöskään liimaa. Kunnon letkut ja klemmarit kun on niin kyllä pitää.
Mun mielestä yleisin syy näissä omissa ranetuksissa on se että putket eivät ole kunnolla sovitettu tai ei ole otettu huomioon moottorin liikettä.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Mutta hei, onks kukaan huomannut, että olisi cuulerin vaihdolla ollut merkitystä? Tarkoitan tietty positiivisia vaikutuksia - ainahan viritys on onnistunut, jos tehot eivät ole laskeneet enempää kuin 5%!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja testing1 »

>Mutta hei, onks kukaan huomannut, että olisi cuulerin vaihdolla ollut merkitystä?
Kyllä on huomannut.
Esim omasta puolestani voin sanoa, että vakio välijäähdytin vs. stage3 oli aika hengetön tapaus kuumina kesäpäivinä. Tuntui kuin autossa olisi ollut n. 150hp ja kylmällä ilmalla ero oli raju.
Sitten stage3 ja AMW välijäähdytin*, kuumina kesäpäivinä tehoa tuntui olevan tasaisemmin ja pitkään, eli tehot eivät nyykähtäneet yhden kiihdytyksen jälkeen.
Sekä kylmät ilmat eivät vaikuttaneet niin rajusti auton kulkuun.


*)Varmasti paljon parempiakin jäähdyttimiä löytyisi, mutta todennäköisesti vaatisivat ranettamista toisin kuin tuo bolt-on malli.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Sonett73 kirjoitti:Mutta hei, onks kukaan huomannut, että olisi cuulerin vaihdolla ollut merkitystä? Tarkoitan tietty positiivisia vaikutuksia - ainahan viritys on onnistunut, jos tehot eivät ole laskeneet enempää kuin 5%!

Ari


no ei mulla ainakaan.... :roll:
Väärinviritys stage 3 1x2-1
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja AP »

Juu tehoista en tiedä, mutta katu-uskottavuus on noussut ainakin sen 5%
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja peinu »

SonmH kirjoitti:
Sonett73 kirjoitti:Mutta hei, onks kukaan huomannut, että olisi cuulerin vaihdolla ollut merkitystä? Tarkoitan tietty positiivisia vaikutuksia - ainahan viritys on onnistunut, jos tehot eivät ole laskeneet enempää kuin 5%!

Ari
no ei mulla ainakaan.... :roll:
Riippu varmaan vekottimesta.

Mun OG9-3:ssa jossa on tunnetusti melkein yhtä huono cuuleri kuin VAG-vehkeissä, tuntui melkein kuin olisi välitykset tihentynyt kuulerin vaihdon jälkeen. Suorastaan huokaisi helpotuksesta kuin sai kerrankin vedettyä henkeä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Itellä ei tontussa ollut cooleria ollenkaan ja kyllä huomasi kun kiina ic:n laitto kiinni.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

peinu kirjoitti:
Mun OG9-3:ssa jossa on tunnetusti melkein yhtä huono cuuleri kuin VAG-vehkeissä, tuntui melkein kuin olisi välitykset tihentynyt kuulerin vaihdon jälkeen. Suorastaan huokaisi helpotuksesta kuin sai kerrankin vedettyä henkeä.
Isomman coolerin vaikutus mun kärryssä huomaa käytännössä, kun kakkosella kiihdyttää täysillä niin kierrokset menee punaselle jo 100km/h vaudissa. Originaalilla kesti vedättää 110km/h ennen punaselle menoa. Jonkun firman stage1 autossa on, laitettu jo edellisen omistajan toimesta.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Julle »

usvaa putkeen kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Mun OG9-3:ssa jossa on tunnetusti melkein yhtä huono cuuleri kuin VAG-vehkeissä, tuntui melkein kuin olisi välitykset tihentynyt kuulerin vaihdon jälkeen. Suorastaan huokaisi helpotuksesta kuin sai kerrankin vedettyä henkeä.
Isomman coolerin vaikutus mun kärryssä huomaa käytännössä, kun kakkosella kiihdyttää täysillä niin kierrokset menee punaselle jo 100km/h vaudissa. Originaalilla kesti vedättää 110km/h ennen punaselle menoa. Jonkun firman stage1 autossa on, laitettu jo edellisen omistajan toimesta.

Ihme homma.
9-5 Aero - 00
Jarno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2004 11:14

Re: Coolerin vaihto ja mukavat jälkiseuraukset

Viesti Kirjoittaja Jarno »

usvaa putkeen kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Mun OG9-3:ssa jossa on tunnetusti melkein yhtä huono cuuleri kuin VAG-vehkeissä, tuntui melkein kuin olisi välitykset tihentynyt kuulerin vaihdon jälkeen. Suorastaan huokaisi helpotuksesta kuin sai kerrankin vedettyä henkeä.
Isomman coolerin vaikutus mun kärryssä huomaa käytännössä, kun kakkosella kiihdyttää täysillä niin kierrokset menee punaselle jo 100km/h vaudissa. Originaalilla kesti vedättää 110km/h ennen punaselle menoa. Jonkun firman stage1 autossa on, laitettu jo edellisen omistajan toimesta.
Koska coolerin vaihto ei vaikuta auton välityksiin ainoa selitys on että kytkin luistaa.
Vastaa Viestiin