Käytiin dynossa...
Käytiin dynossa...
No niin nyt on taas vaihteeksi käyty dynossa hakemassa säätöjä kiitos huonosti toimivan SpeePartsin virisarjan. Postasin aiemmin raporttia edellisestä ajosta, sen voi lukea tuolta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9
Tarkoitus oli nostaa bensapaineta dynossa, niin että seokset saadaan kohdalleen. Tämä onnistuikin suht helposti, muunnos-sarja orkkis bosch:in säätimeen ja menoksi. Nyt paineita pystyttiin säätämään ja eikun rullille kokeilemaan...
Pari tuntia ja neljännes tankki vähemmän besaa myöhemmin paineet saatiin kohdilleen. Eihän siihen tarvittu kuin KILON verran lisää painetta, jotta labda-arvo saatiin laskemaan ~0.85 tuntumaan aiemman yhden sijasta.Toiveet tässä vaiheessa olivat vielä kohdallaan, mutta kariutuivat äkkiä kierrosten noustessa lähemmäs punarajaa. Mitä mitä, kone nakuttaa , ei helvetti...
Ensin tietysti tuli mieleen että konetta on rääkätty penkissä jo muutama tovi ennen ajoa ja on varmasti kuuma, ehkä turhankin kuuma. Pelit seis ja jäähdyttelemään. Uus yritys ja sama homma, taas nakuttaa.
No ei auttanut muu kuin lyödä pillit pusiin ja lähteä himaan, ST:ssä kun kun ei ole välineitä sytkän säätöön. Tietääkö joku onko Suomessa muualla kuin Karalalla (ks-autosäätö) välineet säätöä varten?
Huvittavaa ja vai pitäisikö sanoa murheellista, mutta en näköjään ole ainoa joka painii SP:n puutteellisesti toimivien romujen kanssa, alias Potkuhousu oli myös paikalla aeronsa kanssa.
Auto rullille ja mittaamaan, sama homma kone lyö tahtia, eli nakuttaa.
Suosisttelen lämpimästi myös muille ko. firman ns. plug&play tuotteilla ajaville ihmisille dynossa käyntiä, ennen kuin jotain tapahtuu.
Ehkä on syytä myös mainita ettei nämä lastuviritykset ihan riskittömiä ole, esim ***ex nimisen firman asentamien lastujen jäljiltä korjaamolla lojuu jo kolme uutta turbo astraa moottorit paskana.
Ulkolämpötila oli karvan päälle kymmen astetta ja dynohuoneessa hieman enmmän ja kiihdytys dynossa ei aivan vastaa todellisuutta maantiellä, eli osan nakutuksesta voi pistää tämän piikkiin. Nyt odotellaan sitten innolla kesähelteitä ja sen tuomia lisä ongelmia nakutuksen suhteen.
Reklamaatio taas vetämässä, joten odottelen nyt sitä ennen seuraavaa reissua.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9
Tarkoitus oli nostaa bensapaineta dynossa, niin että seokset saadaan kohdalleen. Tämä onnistuikin suht helposti, muunnos-sarja orkkis bosch:in säätimeen ja menoksi. Nyt paineita pystyttiin säätämään ja eikun rullille kokeilemaan...
Pari tuntia ja neljännes tankki vähemmän besaa myöhemmin paineet saatiin kohdilleen. Eihän siihen tarvittu kuin KILON verran lisää painetta, jotta labda-arvo saatiin laskemaan ~0.85 tuntumaan aiemman yhden sijasta.Toiveet tässä vaiheessa olivat vielä kohdallaan, mutta kariutuivat äkkiä kierrosten noustessa lähemmäs punarajaa. Mitä mitä, kone nakuttaa , ei helvetti...
Ensin tietysti tuli mieleen että konetta on rääkätty penkissä jo muutama tovi ennen ajoa ja on varmasti kuuma, ehkä turhankin kuuma. Pelit seis ja jäähdyttelemään. Uus yritys ja sama homma, taas nakuttaa.
No ei auttanut muu kuin lyödä pillit pusiin ja lähteä himaan, ST:ssä kun kun ei ole välineitä sytkän säätöön. Tietääkö joku onko Suomessa muualla kuin Karalalla (ks-autosäätö) välineet säätöä varten?
Huvittavaa ja vai pitäisikö sanoa murheellista, mutta en näköjään ole ainoa joka painii SP:n puutteellisesti toimivien romujen kanssa, alias Potkuhousu oli myös paikalla aeronsa kanssa.
Auto rullille ja mittaamaan, sama homma kone lyö tahtia, eli nakuttaa.
Suosisttelen lämpimästi myös muille ko. firman ns. plug&play tuotteilla ajaville ihmisille dynossa käyntiä, ennen kuin jotain tapahtuu.
Ehkä on syytä myös mainita ettei nämä lastuviritykset ihan riskittömiä ole, esim ***ex nimisen firman asentamien lastujen jäljiltä korjaamolla lojuu jo kolme uutta turbo astraa moottorit paskana.
Ulkolämpötila oli karvan päälle kymmen astetta ja dynohuoneessa hieman enmmän ja kiihdytys dynossa ei aivan vastaa todellisuutta maantiellä, eli osan nakutuksesta voi pistää tämän piikkiin. Nyt odotellaan sitten innolla kesähelteitä ja sen tuomia lisä ongelmia nakutuksen suhteen.
Reklamaatio taas vetämässä, joten odottelen nyt sitä ennen seuraavaa reissua.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tyhmä kysymys, mutta oliko moottorin tarpeellisesta ilmansaannista huolehdittu? Auton eteen pitäisi laittaa tarpeeksi iso huippari, joka puhaltaa ilmaa vähintään sen verran, minkä auto tarvitsee normaaliolosuhteissa tiellä ajettaessa.
Koskas ootte menossa seuraavan kerran ja mitä toi tehonmittaus kyseisessä puljussa maksaa? Voisin lähteä messiin, mutta ensin pitäis saada se Viggenin IC autoon kiinni, jos sitten menis vaikka 250 hv rikki
Koskas ootte menossa seuraavan kerran ja mitä toi tehonmittaus kyseisessä puljussa maksaa? Voisin lähteä messiin, mutta ensin pitäis saada se Viggenin IC autoon kiinni, jos sitten menis vaikka 250 hv rikki
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No niin
Siellähän me oltiin ja mun tehot jäin 244hv 5000Rpm vääntöä on vain 424 Nm 2900Rpm kohdalla
Oli iso imuri edessä ja tuuli tuiversi minunkin lyhyttä tukaani. Sama vika mulla tiktak nakutusta mutta muuten arvot oli suhteellisen kohdallaan.
KOhta ollaan viggen kanssa barrikaadeilla, kävi kyllä vähän ihmetyttämään toi nakuttaminen mutta ainakin tehot oli kohdallaan.
Jo vain ne Viggenin kanssa jumppasivat, kumi paloi dynossa ja kone kuumeni.
Ja tässä käppyrä ja kuva
Oli iso imuri edessä ja tuuli tuiversi minunkin lyhyttä tukaani. Sama vika mulla tiktak nakutusta mutta muuten arvot oli suhteellisen kohdallaan.
KOhta ollaan viggen kanssa barrikaadeilla, kävi kyllä vähän ihmetyttämään toi nakuttaminen mutta ainakin tehot oli kohdallaan.
Jo vain ne Viggenin kanssa jumppasivat, kumi paloi dynossa ja kone kuumeni.
Ja tässä käppyrä ja kuva
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Taidanpa mennä käymään siellä minäkin!, jos kerta "kuuluu noin huonoja uutisia" SP:n chippauksista!!!
( en kyllä kerinne sinne kuin vasta kesäkuussa, mutta ilmoittelen sitten miten kävi... )
( en kyllä kerinne sinne kuin vasta kesäkuussa, mutta ilmoittelen sitten miten kävi... )
Viimeksi muokannut saabisti2, To Touko 29, 2003 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
niin joo
ei mulla ollut niin pahoja ongelmii kun Viggenissä eli oma lastutukseni on ihan ok paitsi se nakutus, mutta kuten siellä sanoivat maantieajossa ei haittaa jos ei kauheesti kuormita konetta.
Kiinnostava kokemus sinänsä. Eli kannattaa käydä eihän se kustanna kuin 60 Eur ja vie aikaa 20 min, siis mun kohdallani. Viggellä aikaa tuhraantu paljon enemmän säätämisen kanssa.
Kävi tässä mielessä että kaiketi pitäis teettää toi lastutus auto kohtaisesti.
Kiinnostava kokemus sinänsä. Eli kannattaa käydä eihän se kustanna kuin 60 Eur ja vie aikaa 20 min, siis mun kohdallani. Viggellä aikaa tuhraantu paljon enemmän säätämisen kanssa.
Kävi tässä mielessä että kaiketi pitäis teettää toi lastutus auto kohtaisesti.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: niin joo
hmm.. pystyskö kuvailemaan miltä se nakutus tarkalleenottaen kuulostaa ja missä vaiheessa tarkemmin alko nakuttaa? Kuuluuko nakutus auton sisään eli kuuletko sen itse tuolla liikenteessä rällätessäsi? Vai dynon mittaritko sen nakutuksen havaitsi?potkuhousu kirjoitti:ei mulla ollut niin pahoja ongelmii kun Viggenissä eli oma lastutukseni on ihan ok paitsi se nakutus, mutta kuten siellä sanoivat maantieajossa ei haittaa jos ei kauheesti kuormita konetta.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Laita vielä
Kiitti Olli videosta mutta laita se omas kans tänne. Kummasti sitä innostui kokeilemaan tota vääntöä liikenteessä.
Nakutuksen kuulee vaan kun on siinä moottorin vieressä ja paras paikka on just dyno. Nakutus alkaa vasta aika korkeilla kierroksilla ja sitten alkaa tehot putoamaan. Miten sitä ääntä nyt kuvais nakutusta, menkää tonne dynoon niin ne sen näyttää.
Meidän jälkeen tuli sellainen Subaru WRX STi (ralli versio) ja siinä oli aika muhkeet äänet.. Ai niin ja se remmiahdetty Passat V6 syncro, aika vekkuleita vehkeitä rakensivat
Nakutuksen kuulee vaan kun on siinä moottorin vieressä ja paras paikka on just dyno. Nakutus alkaa vasta aika korkeilla kierroksilla ja sitten alkaa tehot putoamaan. Miten sitä ääntä nyt kuvais nakutusta, menkää tonne dynoon niin ne sen näyttää.
Meidän jälkeen tuli sellainen Subaru WRX STi (ralli versio) ja siinä oli aika muhkeet äänet.. Ai niin ja se remmiahdetty Passat V6 syncro, aika vekkuleita vehkeitä rakensivat
Viimeksi muokannut potkuhousu, Pe Touko 16, 2003 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Laita vielä
Nakutuksesta vielä sen verran ettei se kabiiniin kuulu.potkuhousu kirjoitti:Kiitti Olli videosta mutta laita se omas kans tänne. Kummasti sitä innostui kokeilemaan tota vääntöä liikenteessä.
Dynossa tosissaan nakutus kuluu jos jotain on pielessä, koska tilanne on hieman raskaampi moottorille kuin normaali tiellä tapahtuva kiihdytys.
Toisin sanoen auto kiihtyy hitaammin dynossa ja täys kuorma on kokoajan päällä. Ennoa pitäsi nyt päästä muuttamaan, jotta tilanne korjautuu.
Tässä mun yksi mun käppyröistä
käppyrä
Vääntökäyrästä voi myös nähdä toisin "ongelman", bensapaineden noston myötä myös ahtimen pakokaasuenergia kasvaa ja tuotto kasvaa yli tarpeen jo alahaisille kierroksilla = hukkaportti alkaa puutumaan peliin.
Minun onneksi vielä orkkis hukkaportin jousi on niin löysä että myös sulkeutuminen vie aikaa... ja väännöt laskee. Jos tilannetta vertaa aiempaan laihalla ajattuun käppyrään, on ero ilmeinen.
käppyrä ennen
Vääntökäyrä muuttuu vaakasuorasta "hyppiväksi"
Video tosta mun pelleilystä tulee jossain vaiheessa, pitää ensin perata turhat toilailut välistä pois.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
No kyllä se nakutus kuuluu 900:seen on sen verran huonommat äänieristeet se on se ikävä sirinä jonka jälkeen mäntä sulaa jos vaan liian kauan on meinaan samaa ongelmaa aattelin kokeilla eri asemien bensoja mitenköhän vaikuttanee tosin jos ois varaa kokeilla nesteen green racing 100 oktaanista mut se hinta 70€ 20l ja jos se cooleri vaikuttaa niin auttaiskohan puhallin
Re: Laita vielä
Ohessa video, jotain pelleilyä rullillaVigge kirjoitti:
Video tosta mun pelleilystä tulee jossain vaiheessa, pitää ensin perata turhat toilailut välistä pois.
Viggen rullilla
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
on sitten iso
Se on toi Viggen video aikas iso eli 9,5 Mb kokoinen ihan niin kuin lisätietona.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: on sitten iso
Hups tuli aika iso tosta filestä, täytyy askarrella hieman pienempään muotoon tulevaisuudessa. Toisaalta onko sillä hirveesti väliä jos koko on 4Mb tai kymmenen ei sitä kukaan modeemilla kuitenkaan jaksa ladata. Laajakaistalla koko erosta ei paljon haittaa ole.potkuhousu kirjoitti:Se on toi Viggen video aikas iso eli 9,5 Mb kokoinen ihan niin kuin lisätietona.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Käytiin dynossa...
Eipä ole Karalakaan (turbotec ks-autosäätö) perehtynyt Trionicin 7:n sielun elämään, eli se siitä sytkän säädöstä siellä. Ilmeisesti Suomessa ei ole yhtään viripajaa, missä olisi kokemusta sekä tarvittavat välineet säätöä vartenVigge kirjoitti:
No ei auttanut muu kuin lyödä pillit pusiin ja lähteä himaan, ST:ssä kun kun ei ole välineitä sytkän säätöön. Tietääkö joku onko Suomessa muualla kuin Karalalla (ks-autosäätö) välineet säätöä varten?
Onneksi hurrilandia on pullollaan muita valmistajia, jos tämä homma nyt tähän tyssää...
Harmittaa kyllä, mutta tällaista tämä homma aina välillä on. Olisi ilmeisesti pitänyt vaan luottaa SP:n lupauksiin ja unohtaa koko dynossa käynti. Ajelisin nyt tyytyväisenä täysin tietämättömän että konehuoneessa tikittää aikapommi.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Moi!
Ihme juttu! Kyllähän Pro-Car Servicen pitäis pystyä ottamaan SP:ltä selville, mikä mättää
Oletko muuten kokeillut jo sellaista juttua, että kirjoittaisit e-mailin suoraan BSR:lle ja kysyisit asiaa heiltä? BSR:n Mikael Edstrand on noiden BSR:n Saabin softien kehittelijä, joten hän voisi tietää tuosta softasta hieman enemmänkin.
Ja mailiosoite BSR:lle on:
info@bsrab.se
Jossain vaiheessa oli olemassa sellainenkin mailiosoite kuin:
mikael.edstrand@bsrab.se
mutta ehkä on parasta laittaa molemmat osoitteet tuohon mailiin, jos sitä on lähettämässä.
Ihme juttu! Kyllähän Pro-Car Servicen pitäis pystyä ottamaan SP:ltä selville, mikä mättää
Oletko muuten kokeillut jo sellaista juttua, että kirjoittaisit e-mailin suoraan BSR:lle ja kysyisit asiaa heiltä? BSR:n Mikael Edstrand on noiden BSR:n Saabin softien kehittelijä, joten hän voisi tietää tuosta softasta hieman enemmänkin.
Ja mailiosoite BSR:lle on:
info@bsrab.se
Jossain vaiheessa oli olemassa sellainenkin mailiosoite kuin:
mikael.edstrand@bsrab.se
mutta ehkä on parasta laittaa molemmat osoitteet tuohon mailiin, jos sitä on lähettämässä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007