Käytiin dynossa...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

halpa ja hyvä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ehkä se on nyt vaan niin että kun jossain säästää kostautuu se toisaalla. Mä ajattelin käydä kesällä sveduissa duunimatkalla ja samalla säädättää myllyn. Ehkä se tosiaankin on niin että jokainen kone on yksilö ja tarvii henkilökohtaisen säädön. Olis vaan pitänyt toikin taas tietää etukäteen.

Olli nokka tuulee ja kohti uusia seikkailuja.

Ja nyt rustaamaan viestii SP:lle asian tiimoilta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:Moi!
Ihme juttu! Kyllähän Pro-Car Servicen pitäis pystyä ottamaan SP:ltä selville, mikä mättää :?
Oletko muuten kokeillut jo sellaista juttua, että kirjoittaisit e-mailin suoraan BSR:lle ja kysyisit asiaa heiltä? BSR:n Mikael Edstrand on noiden BSR:n Saabin softien kehittelijä, joten hän voisi tietää tuosta softasta hieman enemmänkin.
Ja mailiosoite BSR:lle on:
info@bsrab.se
Jossain vaiheessa oli olemassa sellainenkin mailiosoite kuin:
mikael.edstrand@bsrab.se
mutta ehkä on parasta laittaa molemmat osoitteet tuohon mailiin, jos sitä on lähettämässä.
Perjantaina meni viimeinen valitus sisään PC:n kautta ja jos mitään järkevää vastausta ei tule niin täytyy ruveta itse hiillostamaan SP:tä ja
BSR:ää
Tiedätkö muuten mitkä kaikki SP:n myymistä softista on BSR:n käsialaa ja mihin SP on sotkenut omat sormensa?
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viggen video

Viesti Kirjoittaja Vigge »

9-5T kirjoitti:Miksiköhän Viggessä paloi "chek engine" varoitus dynossa? Viime kesänä kävin Turussa dynossa ja siellä asentajalla oli letku koneenluota korvan viereen josta kuulemma kuunteli nakutusta, 9-5:sta ei syttynyt muita kun ABS:n valo.
Chech engine valo syttyi bensapaineen säätimen asennuksen yhteydessä kun paineet pääsee tippumaan ennen kuin ne säädetään kohdilleen.
Syy luettaessa "unknown fault code" tai jotain sinne päin.
Valo ei siis ole palanut aiemmin, eikä ole syttynyt nollauksen jälkeen.
#1730
500whp.net member
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: Viggen video

Viesti Kirjoittaja kallek »

Hmm....onkohan teille nyt ollenkaan tullut mieleen että Trionicissa (kuten DI:ssä ja APC:ssä) on nakutustunnistus, joka kuultuaan nakutusta reagoi siihen laskemalla painetta/muuttamalla sytkää. Eli vaikka nakutusta kuuluu, niin muutaman kilahduksen jälkeen boksi reagoi ja sitä nakutusta ei enää ilmene. Jos kuitenkin kilinää kuuluu vaikka kuinka kauan niin silloin softassa jotain vikaa. Ja paras teho saadaan juuri tuossa nakutusrajalla, eli jos softa tehdään niin että se ei missään vaiheessa nakuta, on myöskin teho pienempi. Jos taas kone pidetään lähellä nakutusrajaa niin saadaan suurempi teho, mutta tällöin nakutukseen pitää ruiskun myös reagoida.
Toinen juttu muuten tosta Turussa olevasta dynosta, Häkkisellä...se ei oikeen toimi turbo-koneitten kanssa, ainakaan vanhempien. Kävin meinaan itsekin siellä -85 Aerolla ja edes mekaanisella turboruuvilla ei saanut pidettyä max ahtopaineita isommilla kierroksilla, ts. aluksi ne paineet oli kyllä 1,7bar mutta laski siitä tasaisesti reiluun 1:een bariin.

Kalle
900 CD T16 -84
900 Aero -85
99 GL -81
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viggen video

Viesti Kirjoittaja Vigge »

kallek kirjoitti:Hmm....onkohan teille nyt ollenkaan tullut mieleen että Trionicissa (kuten DI:ssä ja APC:ssä) on nakutustunnistus, joka kuultuaan nakutusta reagoi siihen laskemalla painetta/muuttamalla sytkää. Eli vaikka nakutusta kuuluu, niin muutaman kilahduksen jälkeen boksi reagoi ja sitä nakutusta ei enää ilmene. Jos kuitenkin kilinää kuuluu vaikka kuinka kauan niin silloin softassa jotain vikaa. Ja paras teho saadaan juuri tuossa nakutusrajalla, eli jos softa tehdään niin että se ei missään vaiheessa nakuta, on myöskin teho pienempi. Jos taas kone pidetään lähellä nakutusrajaa niin saadaan suurempi teho, mutta tällöin nakutukseen pitää ruiskun myös reagoida.
Kyllä tuo nakuanturi ihan tiedossa on, mutta käytännön kokemusta ei asiasta ole vielä ehtinyt kertymään. Kun puhutaan Trionicistä oppivana boksina niin toimiiko se myös nakutuksen osalta. Jos nakuttaa muutaman kerran tietyssä tilanteessa niin osaako boksi ennakoida tilanteen seuraavalla kerralla? Mulla tosissaan tilanne oli se että moottori
nakutti dynosso joka ikinen veto, kun kone oli riittävän lämmin.
En ruvennut testaamaan kuikan kauan kone nakuttaa, vai puuttuuko Trionic peliin, mutta kyllä se siinä hetken iloisesti kilisi.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Tiedätkö muuten mitkä kaikki SP:n myymistä softista on BSR:n käsialaa ja mihin SP on sotkenut omat sormensa?
Speedparts ei tee mitään softiaan itse, vaan lähes kaikki softat on BSR:n käsialaa. Voi siis olla, että SP:lla ei välttämättä tiedetä mitään noiden softien koostumuksesta. He vain lataavat BSR:ään olevalla yhteydellään BSR:ltä sopivan softan ja laittavat sen Trionic -boksiin, tai sitten koko boksi käy BSR:llä ohjelmoitavana.

SP myy ainoastaan yhtä softaa, joka ei ole peräisin BSR:ltä. Se on 9000 Aeron steg 4 -softa, joka on peräisin SQR:ltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viggen video

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti: Kyllä tuo nakuanturi ihan tiedossa on, mutta käytännön kokemusta ei asiasta ole vielä ehtinyt kertymään.
Mulla on sen verran "kertynyt" tota käytännön kokemusta, että joskus omalla autolla oikein kunnolla vedättäessä kone on ilmeisesti alkanut nakuttamaan (tai ollut ainakin rajamailla) ja ahtopaineet on laskeneet kuin "lehmän häntä". En keksi mitään muuta syytä noiden ahtopaineiden äkilliselle putoamiselle. Sitten kun otti vähän ajan päästä uuden vedätyksen, niin ahtoi taas ihan mukavasti. Outoa. Aluksi luulin, että nyt meni turbo, mutta kun turbo ahtoi toisella vedätyksellä, niin no hätä.

Kyseinen asia löytyy myös Saabin huolto-ohjeista:

Trionic:
Sytytysjärjestelmä, nakutussäätö

Saab Trionicin sytytysjärjestelmä on kapasitiivinen sytytysjärjestelmä, joka muodostuu 4 sytytyspuolasta sekä sytytyskasetin yhteydessä olevasta elektroniikasta. Sytytyspuolia ohjaa sytytyskasetin elektroniikka, jota puolestaan ohjataan ohjausyksikön matalatasoisten lähtöliitäntöjen kautta.

Käynnistyksen yhteydessä sytytysjärjestelmä antaa kipinän kahteen sylinteriin, 1 ja 4 tai 2 ja 3, samanaikaisesti usean toisiaan seuraavan polttovaiheen aikana. Tämän jälkeen on järjestelmä sytytystulppien ionisointivirtojen ja kampiakselin anturin ilmaiseman kampiakselin asennon avulla saanut riittävästi varmaa tietoa kipinän ja polttoaineenruiskutuksen synkronoimiseksi oikeaan sylinteriin.

Käynnistysominaisuuksien parantamiseksi moottorin lämpötilan ollessa alle 0 °C sytytysjärjestelmä synnyttää ns. monikipinän käynnistysmoottorin pyörittäessä (10° EYKK - 20° JYKK).

Kampiakselin asentoanturi muodostuu induktiivisesta anturista, joka on asennettu moottorin kampikammion seinään. Roottorina on reikäkehä, jossa on 58 rimaa. Tämä on asennettu kampiakselin taemmalle vastapainolle.

Sytytyskohdat
Ohjausyksikkö laskee sytytyskohdat pääasiassa seuraavien tietojen avulla:

• moottorin kuormitus
• moottorin kierrosluku
• mahdollinen nakutus
• läpän asento (vain joutokäynnillä)

Analysoimalla sytytystulppian läpi kulkevat ionisointivirrat ohjausyksikkö määrittelee esiintyykö jossakin sylinterissä nakutusta. Mahdollisen nakutuksen esiintyessä sytytysennakkoa pienennetään. Suurten ennakonpienennysten tai suuren ahtopaineen yhteydessä tapahtuu myös polttoainerikastus. Viimeisenä toimenpiteenä pienennetään ahtopainetta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Tulppajuttuja

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Tuota noin, tämä on todennäköisesti tyhmä kysymys, mutta oletteko kokeilleet eri lämpöarvolla olevia tulppia? En muista ainakaan suomi24:ssä olleen puhetta. Tulppien paras toimintalämpötilahan on jossain tuossa ilma-polttoaineseoksen syttymislämpötilan alapuolella ja steg x ahtopaineilla tulpat lämpenee varmasti enemmän kuin normaalipaineilla. Kertokaa kokemuksia (varsinkin jos negatiivisia) meinaan kohta menee itsellä bcpr 8 es kynttilät koneeseen.
9-3 Viggen #1487
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Mä taas

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mulla on toooosi käytetyt tulpat (48 000km) ja heti menee vaihtoo ne. Uudet tulee huomenna ja samantien koneeseen sisään. Ilmeisesti piristetyn auton tulpat ei kestä samaa määrää kuin vakio auton. Ties vaikka mun nakutus katoaisi. Ainakin olen toivo rikkaalla päällä, siinä lapsen uskossa.

NGK PFR7H-10 menossa koneeseen
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Tulppajuttuja

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Talladega kirjoitti:Tuota noin, tämä on todennäköisesti tyhmä kysymys, mutta oletteko kokeilleet eri lämpöarvolla olevia tulppia? En muista ainakaan suomi24:ssä olleen puhetta. Tulppien paras toimintalämpötilahan on jossain tuossa ilma-polttoaineseoksen syttymislämpötilan alapuolella ja steg x ahtopaineilla tulpat lämpenee varmasti enemmän kuin normaalipaineilla. Kertokaa kokemuksia (varsinkin jos negatiivisia) meinaan kohta menee itsellä bcpr 8 es kynttilät koneeseen.
Mulla on Viggenissä ihan orkkis tulpat, vaihdettu muutama tuhat kilsaa ennen boksin vaihtoa. En usko että toimimattomuus on ainakaan kynttilöistä kiinni, uusia orkkiksia en ainakaan rupea vaihtamaan.
Voisi olettaa että myös "virifirmat" suosittaisi tulppien vaihtoa eri lämpöarvoisiin, yhtälailla kun öljynvaihtoa, jos homma niistä on kiinni.
Oletus saattaa tässä tapauksessa ole kaiken pas**n alku :?

Sensonic:lle kiitos infosta.
Ps. pistin mailia BSR:n suuntaan jos vaikka sieltä heruisi vastauksia.
#1730
500whp.net member
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

saabisti2 kirjoitti:Kuva Taidanpa mennä käymään siellä minäkin!, jos kerta "kuuluu noin huonoja uutisia" SP:n chippauksista!!!
Tjooh, tuli äsken käytyä siellä dynossa. Vetäistiin vaan yxi kertakokeilu, sillä en hennonnut "rääkätä" myllyä enempää, ja tarkoitushan oli vaan testata, että kaikki toimii.... : Mulla pelaa viggenin mylly ilman murheita, seossuhteet ja kaikki olivat kyllä kunnossa, eikä nakutuksia kuulunut ( Jihaa ! ) Kuva, mutta "hevosia oli ehkä hiukka kateissa", sillä reilut 180 kW ja reilut 350 Nm :han vastaavat aika tarkkaan uuden SAAB 9-5 Aeron arvoja ( uudessa on 184 kw ja 350 Nm ja -00 mallissahan ne ovat 169 kW ja 350 Nm ). Elikkä toisinsanoen SP:n päivityspaketti ei tehnyt minulla muuta, kuin päivitti -00 koneen "pari vuotta nuoremmaksi" -02:ksi! :( :wink:

Kuva No tulipahan tsekattua, että mylly pelaa niinkuin pitääkin eikä ole ainakaan Mr. Viggen tapaisia nakutusmurheita... ( Katosikohan siinä muutama hepo tämän tämänpäiväisen helteen takia (?) Lämpotila oli hallissa nimittäin +33 celsiusta mittaushetkellä...(?) )Kuva,

Anyway...Kuva, ei muuta kuin Hyviä Ajokelejä vaan Kaikille !! Kuva.. ja toivottavasti Mr. Vigge saa Viggeninsä säädöt kondikseen !
Viimeksi muokannut saabisti2, To Touko 29, 2003 18:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Siistii

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Hyvä kuulla että sulla on kaikki kohdallaan, mäkin vaihdoin uudet tulpat ja taas pitäis käydä testaamassa jossain välissä. IP-2 millasen saappaan kävit penkittää?

Parasta dyno jutuissa on se että saa tiedon mitä siellä myllyssä oikeen on muuten sitä vaan luottaa pajan antamiin arvoihin. Tosin joskus ne arvot kyllä yllättää positiivisesti 8)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

saabisti2 kirjoitti: ... mutta "hevosia oli ehkä hiukka kateissa", sillä reilut 180 kW ja reilut 350 Nm :han vastaavat aika tarkkaan uuden SAAB 9-5 Aeron arvoja ( uudessa on 184 kw ja 350 Nm ja -00 mallissahan ne ovat 169 kW ja 350 Nm ). Elikkä toisinsanoen SP:n päivityspaketti ei tehnyt minulla muuta, kuin päivitti -00 koneen "pari vuotta nuoremmaksi" -02:ksi! :( :wink:

Tässä tämä "saapas": ( valitan kuvan huonoa laatua ja "suurta kokoa" ~176 kB )
Kuva
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Heh pakko laittaa tämäkin, tällähetkellä lepäämässä olevalla 900 -85 Aerolla kävin dynossa aikoinaan, käyrästä huomaa miten toimii vapaarullat... :)

Kuva
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Vigge kirjoitti: Perjantaina meni viimeinen valitus sisään PC:n kautta ja jos mitään järkevää vastausta ei tule niin täytyy ruveta itse hiillostamaan SP:tä ja
Eilen tuli taas vaihteeksi mitta täytyy odottelun osalta. Otin foonin kauniisti käteen ja pirautin suoraan SP:lle. En yhtään ihmettele että maileihin ei vastata, on meinaan harvinaisen tympeää henkilökuntaa.
Esittelin itseni ja kerroin mistä autosta on kyse jne...
Vastaus oli mitä sä tänne soittelet soittele sinne Suomen putiikkiin.
No hetken aikaa sain tavata miksi mä heille soitin = kun ei niitä vastauksia maililla tipu on pakko soittaa ja kysyä missä mättää.
Valkoisten valheiden sarja jatkui, kun henkilö X yritti sysiä syyt Rikun (ProcarService) niskaan, ettei he mukama olleet saaneet uuttaa tietoa autoni ongelmista sen jälkeen kun olivat kommentoineet CO-mittaria.
Huvittavaa asiassa on että tämä samainen henkilö X oli itse vastannut Rikun mailiin seuraavasti:
I need to look into this matter with my collegues and will get back to you.

Sitten kun päästiin itse asiaan, ei henkilö X osannut kommentoida ongelmia sen enempää. Nyt sovittiin että he kommentoivat ongelmia Rikulle viimeistään tiistaina. Varmuuden vuoksi pistin vielä pari a-nelosta menemään SP:lle mailitse ettei jokin olennainen asia unohdu.
Jännityksellä odotan tiistaita, jos vaikka tämä pelleily vihdoin päättyisi.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin