Ajotietokoneen modaus.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko jotain helppoa ja yksinkertaista sekä edullista tapaa modata ajotietokonetta siten että se ei mittaisi kulutusta ollenkaan silloin kun auto ei liiku ?

Itselläni on joitain visioita tullut asian tiimoilta mieleen mutta osan niistä toteuttaminen olisi aikaa ja rahaa vievää puuhaa.

Mutta uskon kuitenkin että asiaan on joku helppo ratkaisu olemassa mutta en ole keksinyt sitä vielä.

Luulen että ratkaisu löytyy nopeammin kun viisaat saabistit yhdistää voimansa ja pohdiskelee.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Jos nyt 9000sesta on kyse ni veikkaan et alkuperäsen ajoteitokoneen muokkaus voi olla aika vaikeeta, ei varmaankaan hirveen helppoa ole mennä muuttaan sen tapaa laskea kulutusta. Ois varmaan helpompaa rosvota singnaali ja pistää joku läppäri vierelle ja pistää se laskee kulutus.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Mielessä on pyörinyt että jos saisi modattua jännitteen syötön edun kulutusmittarille esimerkiksi siten että se saisi virtaa ainoastaan silloin kun etupyörät pyörivät.

Eli jos jännitteen syöttöä ohjamaan laittaisi releen joka pitäisi kärjet kiinni ainoastaan silloin ku etupyörien pyörimis antureilta tulisi pulsseja.

mutta ei hajuakaan miten KO. homma kannattaisi käytännössä toteuttaa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Yksi kysymys: Mitä väliä, jos se mittaa kulutusta vaikka ei auto liikkuisikaan??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Tuha kirjoitti:Yksi kysymys: Mitä väliä, jos se mittaa kulutusta vaikka ei auto liikkuisikaan??
Ainaki satkussa toi kulutusmittari tykkää näyttää aika tähtitieteellisiä lukuja, jos auto seisoo esim. minuutin paikallaan.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Jurkkis kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Yksi kysymys: Mitä väliä, jos se mittaa kulutusta vaikka ei auto liikkuisikaan??
Ainaki satkussa toi kulutusmittari tykkää näyttää aika tähtitieteellisiä lukuja, jos auto seisoo esim. minuutin paikallaan.
Näyttäähän tonnarissakin hetkellisen kulutuksen mittari tähtitieteellisiä lukuja, mutta ei se keskikulutusmittari muutaman minuutin paikallaan käytön vuoksi ainakaan tonnarissa mihinkään vielä liikahda...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Riippuu siitä että paljonko on kilometrejä ajettu sitten edellisen nollauksen.

Syy miksi haluan KO. ominaisuudesta eroon on se että tapani käyttää autoa saa keskikulutus mittarin näyttämään kerta toisensa jälkeen päin vittua olevat keskikulutus lukemat sillä tyhjäkäynnillä esiintyvä kulutus palkin pohjassa makaaminen saa aikaan vääristyneet tulokset keskikulutus mittauksen suhteen.

Varsinkin kun en yleensä auton moottoria pahemmin sammuttele alle 15 min odotteluiden vuoksi ja talvella tonnarini käy joka aamu sen 15 min tyhjäkäyntiä ennen kuin lähden ajoon jne.

Mutta silloin kun asetan mittarin mittaamaan jonkun tietyn matkan keskikulutuksen niin se näyttää pilkulleen oikein, koska auto ei käy yhtään turhaa tyhjäkäyntiä mitattavan matkan aikana.

Esim. viime ''talvena keskikulutus mittari antoi jokaiselle tankilliselle kulutukseksi 30-50 Litraa/100km vaikka todelliset lukemat olivat siinä 10 Litraa / 100km korvilla tankkauksista laskettuna.

Syynä tähän on juuri se että kulutus palkki makaa pohjassa kun auto ei liiku.

ED. ominaisuus on ärsyttävä ja mielelläni haluaisin siitä eroon.

Esim. VAG (anteeksi kirosana) konsernin autoissa silloin kun auto ei liiku niin edu laskee kulutusta muodossa Litraa/Tunnissa. Tämä systeemi on mielestäni hyvin toteutettu !! Toisin kuin 9000 Saabissa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko jotain helppoa ja yksinkertaista sekä edullista tapaa modata ajotietokonetta siten että se ei mittaisi kulutusta ollenkaan silloin kun auto ei liiku ?
Ecuprojektin puolella on iso topicci tuosta kulutuksen mittauksesta, ilmeisesti aika hankalaa hommaa. Liittyy varsinaisesti miten 630cc decojen kanssa saa näyttämään sen oikein mutta eiköhän sieltä jotai ideoita nää.
http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=931
Esim. VAG (anteeksi kirosana) konsernin autoissa silloin kun auto ei liiku niin edu laskee kulutusta muodossa Litraa/Tunnissa. Tämä systeemi on mielestäni hyvin toteutettu !! Toisin kuin 9000 Saabissa.
Ja ainakin -91vm raadossa sai ajotietokoneen testitilaan mistä näki moottorinohjuaksen yms. antureiden antamia arvoja + litroja tunnissa kulutuksen. Oli se hieno.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onkohan automaattitonnarin EDU jotenkin erilainen tämän keskikulutuksen mittaustavan suhteen, sillä viime talvena tuli monesti tyhjäkäytettyä autoa parhaimmillaan sen puolikin tuntia jäätyneen KD-vaijerin vuoksi enkä siltikään saanut keskikulutusnäyttöä pompsahtamaan yli 9.6l/100Km. Tosin mittaria ei ole nollattu herran aikoihin ja näiden tyhjäkäyntisessioiden jälkeen ajettu matkakin oli aina vähintään 70Km maantieajoa.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Itse teen niin että kun bensavalo alkaa ajossa palamaan niin menen huoltoasemalle ja tankkaan tankin korkkiin asti täyteen ja nollaan keskikulutus mittarin.

Vanhan tonnarin kanssa annoin mittarin mittailla rauhassa keskikulutuksia ja välillä se nollasikin itse itsensä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, sehän nollaa itsensä kait 10 000Km täytyttyä. Jos keskikulutuksen nollaa tankillisen välein mikä on noin 600Km ehkä (?), niin tottakai tuo keskikulutuksen mittaus on herkempi hetkellisille tyhjäkäynneille koska aiemmin ajettua kilometriä ja vertailupohjaa on vähemmän keskikulutuksen mittauksen kannalta.

Itse en ole nollannut eli voi olla että jos alkaa se 10 000Km lähestyä niin mittari ei niin roimasti noteeraa edes puolen tunnin tyhjäkäyntejä. Oikeastaan tuo keskikulutuksen pompsahdus kevättalvella 9.2:sta 9.6:teen voi hyvinkin johtua siitä että sain rispaantuneen ja siksi jäykän kaasuvaijerin vaihdettua "notkeammin ajettavaan" malliin. :oops: :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ajotietokoneen modaus.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itselläni 10 000Km, mieluusti lukisin lisää eri mallivuosien eroavaisuuksista mukaanlukien mahdolliset tai mahdottomat automaattien tai käsihämmenteisten erot?
Vastaa Viestiin