T7 ja stage1 murheet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Nyt on suuttimien vuoro. Uudet suuttimet 50e kpl.
Suuttimien huolto (virtausmittaus, huolto puhdistus ym., ja virtauksien tarkistus vielä lopuksi) 30e kpl. 200/120e kumpi kannattaa.... ?
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja AM »

matti911 kirjoitti:Nyt on suuttimien vuoro. Uudet suuttimet 50e kpl.
Suuttimien huolto (virtausmittaus, huolto puhdistus ym., ja virtauksien tarkistus vielä lopuksi) 30e kpl. 200/120e kumpi kannattaa.... ?
Melkosta hakuammuntaa mielestäni, jos softan toimivuutta ei ole todennettu.

Mitä jos koittaisit vaikkapa Aeron 150kw originaali softaa josko sillä toimis ja sen jälkeen miettis että missä vika -raudassa vaiko sittenkin softassa tai sitten molemmissa.
Saab 9-5 Aero MY01
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

AM kirjoitti:
matti911 kirjoitti:Nyt on suuttimien vuoro. Uudet suuttimet 50e kpl.
Suuttimien huolto (virtausmittaus, huolto puhdistus ym., ja virtauksien tarkistus vielä lopuksi) 30e kpl. 200/120e kumpi kannattaa.... ?
Melkosta hakuammuntaa mielestäni, jos softan toimivuutta ei ole todennettu.

Mitä jos koittaisit vaikkapa Aeron 150kw originaali softaa josko sillä toimis ja sen jälkeen miettis että missä vika -raudassa vaiko sittenkin softassa tai sitten molemmissa.
Olet oikeassa hakuammuntaa on jossainmielessä , kyllä.
Jos luit jutun läpi, on kokeiltu kahdella eri stage1 ohjelmalla, jotka molemmat
(ohjelmat) toimivat identtisessä autossa, mutta tässä minun autossa molemmilla
ohjelmilla käyttäytyy kuten kuvailtu on. Viittaisi siis muuhun kuin ohjelma vikaan?
Aeron 150kw originaali softa on hankinnassa, kunhan löytyy....
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

T7 sopeuttaa parametrejä koko ajan olosuhteita vastaavaksi. Softa pyrkii koko ajan pyydettyyn ilmamassaa/palaminen -arvoon kartan mukaisesti. Vakiosoftassa mg/c -pyyntöön on jätetty reserviä, jotta pyydettyyn arvoon päästään poikkeuksellisissakin olosuhteissa, esimerkiksi helteellä ohuessa ilmanalassa. Virisofta ottaa nuo reservit käyttöön. ( ja ylikin... )

Pari vuotta sitten kävin päiväseltään Rovaniemeltä Oulussa. Rollossa +14 ja Oulussa +24. Yllätys oli suuri, kun Pohjantien liittymästä kiihdytettäessä meno puutui -kuvittelisin- kuvailemallasi tavalla. Myöhemmin pari täyskaasuvetoa syrjäisemmässä paikassa. Kulku oli normaalia "hellekyytiä". Illalla palatessani pohjoiseen sievää ajoa. Ensimmäinen ohitustilanne tuli ilman lämpötilan pudottua takaisin reiluun kymmeneen asteeseen. Voin kertoa, että lähti muutaki ku paita housusta kun kaasun työnsi pohjaan. Tätä iloa riitti tasan yhden kiihdytyksen verran jonka jälkeen kulku oli taas normaal katastroof.

Aikaisemmin ollut 900T stage1 ja 3 sekä Viggen stage1. BSR ja Maptun. Molemmat stage yköset toimi yhtä v*tun hyvin :roll:

Liittyykö ongelmiisi muuttuneet olosuhteet edellisen pidemmän täyskaasupyynnön jälkeen ?
9-3 Viggen #1487
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Liittyykö ongelmiisi muuttuneet olosuhteet edellisen pidemmän täyskaasupyynnön jälkeen ?

Sehän tässä on outoa, kun
kaksi perättäistä kiihdytystä poljin lattiassa niin ensinmäisellä voi puutua ja
heti perään voi toimia normaalisti.
Kakkosvaihteella meno hyytyy 5000 kierrokseen, kolmosen heti perään kiertää loppuun, tarkoitan vaihtorajalle.
On käynyt ilmi, että kahdella sylinterillä on nakutustapahtumia enemmän kuin toisella parilla. Silti jäännös-happi o n alhainen, lambda korjaa negatiiviseen suuntaan. En tiedä päättelinkö väärin, 1-2 suutinta ruiskuttaa liikaa ja sen seurauksena pari sylinteriä on sitten laihalla, nakutusta niissä ?

Nämä techillä todettuja.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Kun lortta on pohjassa, ei lambdoja kuunnella. Silloin mennään kartalla. AFR 14,7 on ainoastaan closed loop targetti.

0,8mm kärkivälin testaus? Ei välttämättä takaa mitään mutta ei kyllä maksakaan.

Jos sulla on pääsy Techille niin sillä voi mitata MAF/mgc request %-arvona pyydetystä. Jos jää alle, niin rauta ei anna mitä softa pyytää. Se, mitä softa pyytää, selviää resetin jälkeen ekassa vedossa (hetkellisesti) MAF käyränä yli kierrosalueen 3 tai isommalla vaihteella. Jos rauta ei vastaa pyyntöön, niin softa korjaa sytkällä, seoksella, läpällä ja mankun kautta ahdoilla ja meno hyytyy että saadaan naku kuriin.

Onko putki tukossa? Paljonko ahtolämmöt vedon aikana?
Kakkosvaihteella meno hyytyy 5000 kierrokseen, kolmosen heti perään kiertää loppuun, tarkoitan vaihtorajalle.
Jos kakkonen hyytyy viiden tonnin jälkeen ja kolmonen vetää heti perään, niin silloin suojat ei ole menneet päälle, eli CE ei ole vilkkunut.

Taidat olla vikaa kohta jo etsinytkin 3" putken ja kuulerin arvosta.. :wink:
9-3 Viggen #1487
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Talladega kirjoitti:Kun lortta on pohjassa, ei lambdoja kuunnella. Silloin mennään kartalla. AFR 14,7 on ainoastaan closed loop targetti.


0,8mm kärkivälin testaus? Ei välttämättä takaa mitään mutta ei kyllä maksakaan.
Täytyy kokeilla vielä

Jos sulla on pääsy Techille niin sillä voi mitata MAF/mgc request %-arvona pyydetystä. Jos jää alle, niin rauta ei anna mitä softa pyytää. Se, mitä softa pyytää, selviää resetin jälkeen ekassa vedossa (hetkellisesti) MAF käyränä yli kierrosalueen 3 tai isommalla vaihteella. Jos rauta ei vastaa pyyntöön, niin softa korjaa sytkällä, seoksella, läpällä ja mankun kautta ahdoilla ja meno hyytyy että saadaan naku kuriin.

Onko putki tukossa? Paljonko ahtolämmöt vedon aikana?
tänään ulkona 22, normiajossa 31, 2 vaihteella vedon lopussa 42 hyytyi, kolmonen perään rajoittimeen saakka lämmöt 58.
Kakkosvaihteella meno hyytyy 5000 kierrokseen, kolmosen heti perään kiertää loppuun, tarkoitan vaihtorajalle.
Jos kakkonen hyytyy viiden tonnin jälkeen ja kolmonen vetää heti perään, niin silloin suojat ei ole menneet päälle, eli CE ei ole vilkkunut.
Näiden tehtyjen toimenpiteiden jälkeen käyttäytyy juuri näin, ei anna enää vikakoodia.
Taidat olla vikaa kohta jo etsinytkin 3" putken ja kuulerin arvosta.. :wink:

Totta joka sana :oops: Mutta on ajateltava, että
on tehty ennakkohuoltoa!
Viimeksi muokannut matti911, Pe Heinä 17, 2009 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Normaalin huonoja vakiokuulerin lämpöjä. Käsittääkseni mun vakiokuuleri ei juurikaan käytännössä poikkea tuosta 2.0 vehkeestä.

Tuossa kohtuu hyvin toimineen st1 3-vaihteen vedon lämmöt vakiokuulerilla. Veto oli elokuussa, joten ulkolämpöjä varmaan jotain 10-20 C väliin. Alla ei ollut vedätystä kakkosella.
Kuva

Veikkaan, ettei sun kakkonen puudu ainakaan lämpöihin.
Totta joka sana :oops: Mutta on ajatelva, että
on tehty ennakkohuoltoa!
Jep, kuulostaa tutulta! Itse olin vähän vastaavassa tilanteessa 2006, jolloin alkuun MAF oli ~180g. Tein juurikin nuo mainitsemasi temput ja pikku hiljaa MAF -arvot nousi tuohon ~209g tasoon. Mitään varsinaista yksittäistä läpimurtoa ei tapahtunut. St3 nosti MAFfit ~220g tasolle ja kulusta tuli muutenkin "toistettavampaa".
9-3 Viggen #1487
matti911
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Ei tuonut muutosta tulppien kärkiväli => 0.8mm, oikeastaan huonommin pelaa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Talladega kirjoitti:Kun lortta on pohjassa, ei lambdoja kuunnella. Silloin mennään kartalla. AFR 14,7 on ainoastaan closed loop targetti.

0,8mm kärkivälin testaus? Ei välttämättä takaa mitään mutta ei kyllä maksakaan.

Jos sulla on pääsy Techille niin sillä voi mitata MAF/mgc request %-arvona pyydetystä. Jos jää alle, niin rauta ei anna mitä softa pyytää. Se, mitä softa pyytää, selviää resetin jälkeen ekassa vedossa (hetkellisesti) MAF käyränä yli kierrosalueen 3 tai isommalla vaihteella. Jos rauta ei vastaa pyyntöön, niin softa korjaa sytkällä, seoksella, läpällä ja mankun kautta ahdoilla ja meno hyytyy että saadaan naku kuriin.
Lampadaa kuunnellaan myös kaasupohjassa, mutta se kuinka pitkään riippuu softasta (esim.9-5 185hv softassa lambdaa luetaan n.630mg/c asti jos kierroksia on alle 3920.). Ilmamassat näkee myös vaikka sopeutukset olisi tehty ja ne olisikin syytä tehdä ennen kuin lähdetään ajamaan kaasupohjassa. eli Sid näyttämänä Mreg=massapyynti Mair=toteutunut ilmamassa. Wis ilmoittaa että Mreg:in Mair:in välinen ero saa olla max.50mg/c siis täyskaasulla. Ilmeisesti ecun voi resetoida myös ottamalla ecun sulakkeen pois vaikka pariksikymmeneksi sekunniksi (9-5:ssa sulake 17). Myös seuraamalla arvoa Ioff voit päätellä nakuttaako kone vai nöy, eli jos täyskaasulla arvo Ioff muuttuu negatiiviseksi niin sitten tod.näk auto nakuttaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Ilmamassat näkee myös vaikka sopeutukset olisi tehty ja ne olisikin syytä tehdä ennen kuin lähdetään ajamaan kaasupohjassa. eli Sid näyttämänä Mreg=massapyynti Mair=toteutunut ilmamassa. Wis ilmoittaa että Mreg:in Mair:in välinen ero saa olla max.50mg/c siis täyskaasulla.
Tarkoitin, että alkuperäisestä, virisoftaan ohjelmoidusta WOT mg/c target@rpm -arvosta saa osviittaa (ainakin) ekalla vedolla ennen kuin adaptaatiota tapahtuu.

Onko tietoa mitä ECU:n karttoihin kirjoitetaan uusiksi sopeutuksessa? Mun havaintojen perusteella eka veto resetin jälkeen antaa kovimmat mg/c heilahtelut ja kovimmat piikkiarvot, myöhemmät vedot on paljon tasaisempia. Eli vaikuttaisi siltä, että T7 ei ihan tollona tähtää esim 1450 mg/c lukemaan joka kerta kun kaasu painetaan pohjaan, vaikka sinne ei päästy ekassakaan vedossa.
9-3 Viggen #1487
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei siellä varsinaista yhtä targettia ole pelkästään vaan pedaalikartta, vääntörajoittimet, vääntö vs. ilmamassa ja lopuksi vielä nakutus/ilmamassa-rajoitin yhdessä määräävät lopullisen ilmamassapyynnön. Vielä kun eri viripuljut toimii eri tavoin sen suhteen että mikä kartta/rajoitin on se jonka pohjalta mennään. Saabin orkkissoftissa se on käytännössä vääntörajoittimet mutta virisoftissa ne on usein disabloitu ja mennään vain ilmamassarajoituksella.

Mutta adaptaatio liittynee PID-parametreihin sekä läpän että mankkuvenan säätimien osalta. Tuntuisi yleensä menevän niin että ensimmäinen veto voi ampua yli, toinen menee ali ja sen jälkeen aletaan olla aika lähellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin